0

خواص برگه زردآلو

خواص برگه زردآلو

خواص برگه زردآلو

۱۲ برترین فایده برگه زردآلو برای سلامتی

این مقاله مطالب بسیار جالبی درباره خواص برگه زردآلو برای سلامتی بدن تان دارد. با ما همراه باشید تا از خواص این میوه خوشمزه بیشتر بدانید. زردآلو میوه‌ی خوشمزه و محبوبی است؛ اکثر آدم‌هایی که نگران سلامت زندگی و تغذیه‌شان هستند، لااقل باید از فواید این میوه‌ی خوش رنگ طلایی و کوچک آگاه باشند. علاوه بر زردآلوی تازه، برگه‌ی زردآلو نیز برای آن‌هایی که به فکر سلامتی‌شان هستند، نقش یکی از تنقلات و میان‌وعده‌های جایگزین را ایفا می‌کند. زردآلو متعلق به خانواده‌ی رزاسه یا گلسرخیاناست که میوه‌های دیگری را نیز نظیر هلو و آلو شامل می‌شود. برجسته‌ترین خصوصیت میوه‌های این خانواده پوست نازک و لطیف، و هم‌چنین گوشته‌ی نرم و خوشبوی‌شان است. به علاوه، این میوه‌ها دارای هسته‌ای سفت هستند که حاوی روغنی است که بعد از عصاره‌گیری و تقطیر شدن، عمدتا در آشپزی به کار می‌رود. خواص زردآلو خشک شده نیز برای بدن زیاد می باشد.

خواص برگه زردآلو

این میوه‌ نخست در کشور چین کشت شد و سپس از طریق تجارت بین‌الملل به سرتاسر جهان گسترش پیدا کرد. در قرن هجدهم، آمریکایی‌ها متوجه شدند، این میوه‌ در خاک ایالات متحده به شکل مناسب‌تری رشد می‌کند. به همین خاطر نام علمی آن را “‌پرونوس آرمنیکا – Prunus Armenaica‌”‌ گذاشتند. از لحاظ مصرف، زردآلوی تازه به خودی خود، میوه‌ای نرم و شیرین است. ولی از لحاظ شرایط نگهداری، برگه‌ی زردآلو وضعیت بهتری دارد. شیرینی هر دو حالت زردآلو یکسان است، ولی از لحاظ مواد مغذی می‌توان گفت، برگه‌ی زردآلو تا حدودی جایگاه بهتری دارد.

ناگفته نماند، تمام میوه‌ها یا محصولات کشاورزی به یک شکل تولید نمی‌شوند، و برخی از آن‌ها نسبت به سایرین ارزش غذایی بالاتری دارند. معمولا بهتر است میوه‌ها را به صورت تازه مصرف کنید؛ ولی ارزش غذایی نوع خشک شده‌ی برخی از میوه‌ها نیز با نوع تازه‌شان برابر است. ولی وقتی به طور کلی صحبت از میوه‌های خشک به میان می‌آید، باید اعتراف کنیم زردآلو با خیلی از میوه‌های دیگر متفاوت است. غالبا گفته می‌شود برگه‌ی زردآلو (یا همان زردآلوی خشک شده) یکی از مغذی‌ترین انواع میوه‌ها‌ی خشک شده به شمار می‌رود.

از لحاظ ارزش غذایی باید گفت، یک فنجان برگه‌ی زردآلو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمندی است. این خوراکی خوشمزه دست‌کم ۹۴ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه را برای ویتامین A و ۱۹ درصد نیز برای آهن فراهم می‌کند. به علاوه، این مقدار برگه‌ی زردآلو حاوی ۹.۵ گرم فیبر و مقداری کلسیم و هم‌چنین ویتامین C است. علاوه بر این‌ها،‌ در یک فنجان برگه‌ی زردآلو مقداری زیادی پکتین، نوعی فیبر محلول، پتاسیم و کاروتنوئید یافت می‌شود. کاروتنوئیدها نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی هستند که در میوه‌ها و سبزی‌هایی با رنگ روشن وجود دارند.

مواد مغذی موجود در برگه زردآلو

هنگام انتخاب میوه‌های خشک لازم است برخی موارد را سبک و سنگین کنیم. نخست،‌ باید گفت اگر چه میوه‌های خشک فواید زیادی برای سلامتی دارند، ولی کالری‌شان از میوه‌ی تازه بیش‌تر است؛ تفاوت میان کالری موجود در میوه‌ی خشک و میوه‌ی تازه در زردآلو کاملا مشهود است.

یک فنجان زردآلوی تازه حدودا حاوی ۷۴ کالری و ۱۴.۳ گرم قند است، در حالی‌که همان اندازه برگه زردآلو حاوی ۳۱۳ کالری و ۶۹.۵  گرم قند است. این تفاوتِ بسیار برجسته عمدتا ناشی از فرایند خشک کردن؛ تولیدکنندگان معمولا در فرایند خشک کردن زردآلو، مقداری قند و سایر افزودنی‌ها / مواد نگهدارنده‌ای از قبیل دی‌اکسید گوگرد به آن اضافه می‌کنند تا طعم و رنگ این میوه حفظ شود. البته همیشه گزینه‌های شیرین نشده و بدون قند اضافه نیز در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود هستند، ولی طعم‌شان به شیرینی محصولاتی نیست که قند افزوده دارند.

علی‌رغم ادعاهایی مبنی بر وجود بیش از حد کالری در برگه‌ی زردآلو، باید بگوییم کالری‌ها همیشه هم بد نیستند. کالری‌ها اساسا انرژی‌هایی در قالب گلوکز هستند که بدن، بر حسب نیاز، آن‌ها را پردازش می‌کند. بنابراین، هنگامی که خسته‌ هستیم و برای ادامه‌ی کار به انرژی نیاز داریم، کالریِ بیش‌تر به منزله‌ی انرژیِ بیش‌تر است.
دوندگان و کوهنوردان، و هم‌چنین سایر افرادی که به ورزش‌های استقامتی مشغول هستند،‌ غالبا در زمان‌های استراحت از میوه‌های خشک و آجیل‌ها به عنوان میان وعده‌ها و خوراکی‌های معمول‌شان استفاده می‌کنند. مخلوط میوه‌های خشک و آجیل‌ها را معمولا می‌توانید در قنادی‌ها و خشکبار فروشی‌ها، و هم‌چنین فروشگاه‌های بزرگ متعلق به تولیدکنندگان تنقلات و محصولات انرژی‌زا مشاهده کنید.
نکته‌ی دیگر این‌که، در طول فرایند خشک کردن، معمولا برخی مواد مغذی موجود در زردآلو از بین می‌روند. این مواد مغذی غالبا جزء مواد محلول در آب، نظیر تیامین و ویتامین C هستند. بنابراین، توصیه می‌شود پیش از انتخاب و خرید میوه‌های خشک حتما ارزش غذایی‌شان را از برچسب روی این محصولات مطالعه کنید.

در ادامه‌ی این مقاله، به برخی از فواید مصرف روزانه‌ی برگه زردآلو برای سلامتی اشاره می‌کنیم. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، زردآلو، چه خشک و چه تازه، به عنوان یک اَبَر خوراکی شناخته می‌شود،‌ زیرا کالری‌ها، ریز مغذی‌ها، فیبر، مواد معدنی، و آنتی‌اکسیدان‌هایی را برای بدن مهیا می‌کند که معمولا در سایر میوه‌ها و سبزی‌ها نمی‌توان یافت. تمام ویتامین‌ها و فیبر موجود در این میوه، حقیقتا عالی و مفید هستند. در ادامه، خواهیم گفت مصرف زردآلو، در کنار فراهم کردن لحظاتی دلپذیر و طعمی لذیذ، چه فوایدی برای بدن‌مان به همراه خواهد داشت.

۱. برگه‌ی زردآلو از بدن‌مان در برابر سرطان محافظت می‌کند

کاروتنوئیدها یادتان هست؟ این آنتی‌اکسیدان‌ها، علاوه بر خوش رنگ کردن میوه‌ها (و هم‌چنین برخی جانوران دریایی) علیه اکسیداسیون در بدن مبارزه می‌کنند (به همین دلیل نیز نام‌شان را آنتی‌اکسیدان گذاشته‌اند). اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی و عامل انتشار رادیکال‌های آزادی است که به ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای منجر می‌شوند؛ و همین مسئله باعث آسیب‌رسانی به سلول‌های بدن می‌شود. یکی از بدترین پیامدهای آسیب‌های وارده بر سلول‌ها، افزایش احتمال ابتلا به سرطان است.

۲. به دستگاه گوارش کمک می‌کند

یکی از فواید مصرف میوه‌های خشک، در کنار تامین کالری مورد نیاز بدن، فراهم کردن مقدار زیادی فیبر برای بدن است؛ و برگه زردآلو نیز از این قاعده مستثنی نیست. جویدن میوه‌های خشک به طور قابل توجهی سخت‌تر از میوه‌های تازه‌ است؛ این مسئله به خاطر وجود مقدار زیادی فیبر در آن‌ها است؛ به این ترتیب، فرایند گوارش این خوراکی نسبت به میوه‌های تازه آهسته‌تر است. پکتین و سلولز، هم به عنوان فیبر و هم به عنوان ملین عمل می‌کنند؛ و از این طریق، باعث درمان یبوست، و هم‌چنین تعادلمتابولیسم (سوخت و ساز) در بدن می‌شوند.

۳. به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کند

یکی دیگر از فواید آنتی‌اکسیدان‌ها، علاوه بر آن‌چه پیش‌تر گفته شد، کمک به کاهش سطح کلسترول بد (ال‌دی‌ال) در بدن است. ال‌دی‌ال عمدتا توسط رادیکال‌های آزادی ایجاد می‌شود که سعی دارند از طریق ربودن الکترون‌ها از چربی و پروتئین موجود در یک مولکول کلسترول (لیپوپروتئین)، کمبود الکترون‌های‌‌شان را جبران کنند؛ با افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن، سلامتی‌تان به خطر خواهد افتاد؛ در این وضعیت، آنتی‌اکسیدان‌ها به نجات‌تان می‌شتابند.

۴. برگه زردآلو به درمان کم‌خونی کمک می‌کند

علائم کم‌خونی فقط در خون آشام‌ها (!) مشاهده نمی‌شود، بلکه این بیماری می‌تواند گریبان‌گیر آدم‌های خوب نیز بشود. کم‌خونی و علائم مربوط به آن، در واقع به خاطر کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود. به علاوه، بخش عمده‌ای از هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون از آهن تشکیل می‌شود (حدود ۷۰ درصد)، بنابراین کمبود آهن یعنی “‌کمبود خون‌”‌. زردآلو سرشار از آهن است؛ هم‌چنین این میوه‌ی پرخاصیت، علاوه بر آهن، حاوی مس نیز هست؛ مس به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. بنابراین، مصرف مرتب برگه‌ی زردآلو واقعا می‌تواند به تولید هموگلوبین، به خصوص در زنانی که به خونریزی شدید دوره‌ي قاعدگی مبتلا هستند، کمک کند.

۵. برگه زردآلو به کاهش وزن کمک می‌کند

برگه‌ی زردآلو سرشار از فیبر غذایی است. فیبر غذایی نه فقط به دستگاه گوارش‌مان کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود بعد از مصرف غذا، مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشیم. دلیل این مسئله این است که فیبر به آهستگی هضم می‌شود، و به همین خاطر اشتهای‌مان را به خوردن بیش از اندازه‌ي خوراکی‌ها کاهش می‌دهد.

۶. از سلامت‌ بینایی‌مان محافظت می‌کند

کاروتنوئیدها، علاوه بر مبارزه علیه سرطان و کاهش خطر ابتلا به سکته‌ی قلبی، به همراه ویتامین A، ویتامین C، و ویتامین Eموجود در زردآلو می‌تواند از چشم‌های‌مان در برابر آسیب‌های ناشی از نور آبی و اشعه‌ی فرابنفش محافظت کند. این خاصیت زردآلو برای افرادی که تمام روز با صفحه نمایش‌های منتشرکننده‌ی  نور آبی کار می‌کنند، بسیار مفید است.

۷. برگه زردآلو استخوان‌های‌مان را تقویت می‌کند

زردآلو حاوی کلسیم است؛ این ماده برای رشد استخوان‌ها ضروری است. به همین دلیل مصرف برگه‌ی زردآلو به حفظ سلامت استخوان‌ها و هم‌چنین پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات استخوانی که ناشی از کمبود کلسیم باشند، کمک می‌کند. این نیز یکی دیگر از فواید مصرف برگه‌ی زردآلو برای سلامتی است.

۸. این خوراکی به درمان سرماخوردگی و تب کمک می‌کند

تقریبا همه می‌دانند، هنگام احساس کوچک‌ترین نشانه‌ا‌ی از تب باید به سراغ مصرف میوه‌های بروند که سرشار از ویتامین C باشند. آب و مزه‌ي ترش و تازه‌ي این قبیل میوه‌ها به همراه ویتامین‌های موجود در آن‌ها فورا باعث بهبودی‌مان می‌شوند. فقط کافی است برگه‌ي زردآلو، آب، و مقداری عسل را با هم ترکیب کنید. کالری اضافه‌ی موجود در این برگه‌ی زردآلو می‌تواند انرژی لازم را جهت تجدید قوا برای بدن‌مان فراهم کند.

۹. برگه زردآلو به حفظ سلامتی زنان باردار کمک می‌کند

برگه زردآلو به حفظ سلامتی زنان باردار کمک می‌کند

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، برگه‌ی زردآلو به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی، به خصوص آهن، به دوندگان کمک می‌کند انرژی لازم را برای ادامه‌ی مسابقه داشته باشند. همین خواص نیز می‌توانند برای زنان باردار بسیار مفید باشند؛ به بسیاری از زنان باردار توصیه می‌شود جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی به مقدار کافی برگه‌ی زردآلو مصرف کنند.

۱۰. برگه زردآلو باعث تامین الکترولیت‌های ضروری می‌شود

این روزها نوشیدني‌های الکترولیت در میان ورزشکاران محبوب شده‌اند. انسان با گذراندن دوره‌ی کودکی و نوجوانی، گستره‌ی فعالیت‌های‌اش اضافه می‌شود، و نسبت به آن روزها، مشغله‌های بیش‌تری پیدا می‌کند. مشکلی که امروزه ظاهرا بسیاری از آدم‌ها با آن مواجه هستند، فقدان مایعات در بدن به اندازه‌ی کافی است؛ در این میان، الکترولیت‌ها می‌توانند این مشکل را از طریق کمک به حفظ انتقال یون‌ها به تمام سلول‌های بدن برطرف کنند.

اکنون می‌پرسیم برای آبرسانی آسان‌تر به بدن، آیا راهی بهتر از نوشیدن الکترولیت‌ها وجود دارد؟ بله! خوشبختانه، زردآلو خشک شده، آن‌چنان که به نظر می‌رسد “‌خشک‌”‌ نیست؛ زیرا حاوی مواد معدنی نظیر پتاسیم و سدیم است. این مواد معدنی نیز الکترولیت‌هایی هستند که می‌توانند سطح مایعات بدن‌مان را به شکل متعادلی حفظ کنند.

۱۱. برگه زردآلو به عضله‌سازی کمک می‌کند

همان‌طور که قبلا گفته شد، برگه‌ي زردآلو به تامین الکترولیت‌های ضروری بدن، از جمله پتاسیم کمک می‌کند. پتاسیم برای برخی از کارکردهای بدن از قبیل متابولیسم (سوخت و ساز) و بازسازی بافت‌ها، اندام‌ها، و سایر سلول‌ها ضروری است. قاعدتا، هر چه بازسازی بهتر انجام شود، فرایند ساخت مجدد بافت‌ها سریع‌تر انجام می‌گیرد. به همین دلیل نیز مصرف برگه‌ی زردآلو برای قبل و بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به شدت توصیه می‌شود. برگه‌ی زردآلو به بازیابی انرژی از دست رفته‌مان و هم‌چنین بازسازی بافت‌های عضله‌ای آسیب دیده کمک می‌کند؛ و به این ترتیب، باعث تسریع در فرایند عضله‌سازی می‌شود.

۱۲. برگه زردآلو به لخته شدن خون کمک می‌کند

شاید برای‌تان این سوال پیش آمده باشد که چرا لخته شدن خون مسئله‌ی مهمی است؟ لخته شدن خون در رابطه با بازیابی جراحات، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ و مهم‌ترین نقش آن، پیشگیری از خونریزی زیاد است. برگه‌ی زردآلو حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، از جمله ویتامین K است که عامل مهمی در انعقاد خون به شمار می‌رود. یک فنجان برگه‌ی زردآلو حدودا حاوی ۴ میکروگرم ویتامین K است.

در این مقاله، به برخی از فواید مصرف برگه‌ی زردآلو برای سلامتی اشاره کردیم که همگی توسط پژوهشگران به اثبات رسیده‌اند. البته، ممکن است مصرف برگه‌ی زردآلو فواید بسیار بیش‌تری نیز به همراه داشته باشد که نتوانسته باشید در این مقاله همه‌ی آن‌ها را پوشش دهید. ولی نکته‌ی کلیدی این است که زردآلو، چه به صورت تازه و چه خشک شده، فواید مهمی برای بدن دارد. بنابراین، از این به بعد، این خوراکی خوشمزه و پر خاصیت را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

برای تهیه برگه زردآلو ی عالی و خانگی با شماره تلفن 09398830866 تماس حاصل نمایید تا در سریع ترین زمان به دست شما برسد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =

مشاهده بیشتر