0

آیا راههایی برای پیشگیری از آلزایمر وجود دارد؟

آیا راههایی برای پیشگیری از آلزایمر وجود دارد؟

آیا راههایی برای پیشگیری از آلزایمر وجود دارد؟

در این پست از مجله سلامت جیران قصد داریم به بررسی راههای پیشگیری از آلزایمر بپردازیم. در 40 سال گذشته، محققان در تلاش برای یافتن راه هایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر (AD) یا کاهش سرعت پیشرفت آن بوده اند. با وجود تحقیقات جامع، ما هنوز درمانی که بتواند از این اختلال جلوگیری کند، نداریم. تنها درمان های موجود برای درمان علائم بیماری مانند رفتار، خلق و خو، عصبانیت و اختلال عملکرد شناختی است. متأسفانه این داروها می توانند عوارض جانبی نامطلوبی نیز داشته باشند که اغلب قابل تحمل نیستند. اما آیا راههایی برای پیشگیری از آلزایمر وجود دارد؟ چگونه از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کنیم؟ در حالی که محققان به توسعه عوامل جدیدتر ادامه می دهند، متخصصان پزشکی پیشنهاد می کنند که یکی از راه های کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، کاهش عوامل خطر است. مشاهدات از مطالعات گسترده جمعیت نشان می دهد که جوامعی که فشار خون خود را به خوبی کنترل می کنند، رژیم غذایی سالمی می خورند و به طور منظم ورزش می کنند، نسبت به جوامعی که این پارامترها را کنترل نمی کنند، نسبت به جوامعی که این پارامترها را کنترل نمی کنند، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر بسیار کمتر است. علاوه بر این، گزارش های حکایتی متعدد و مطالعات موردی کوچک نشان می دهد که زندگی سالم با نرخ پایین زوال عقل مرتبط است.

علت بیماری آلزایمر چیست؟

متأسفانه، پس از چندین دهه تحقیق، ما هنوز علت دقیق آلزایمر را در اکثریت قریب به اتفاق موارد نمی دانیم. اکثر کارشناسان معتقدند که به احتمال زیاد به دلیل ترکیبی از عوامل، از جمله افزایش سن، سبک زندگی، ژنتیک، سایر شرایط پزشکی مرتبط و محیط است. در حالی که برخی از عوامل خطر، مانند ساختار ژنتیکی و افزایش سن، قابل کنترل نیستند، سایر عوامل مانند سبک زندگی را می توان اصلاح کرد. اگرچه تحقیقات هنوز در حال تکامل است، مطالعات اولیه نشان می دهد که کاهش این عوامل خطر می تواند منجر به کاهش چشمگیر شروع بیماری آلزایمر شود.


موارد پیشنهادی


ارتباط قلب به مغز

مهم ترین مشاهدات در طول سال ها ارتباط قلب به مغز بوده است. اکنون تعداد قابل توجهی از تحقیقات نشان می دهد که اگر سلامت قلب ضعیف باشد، می تواند بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. در مطالعات جمعیتی بزرگ مشاهده شده است که افرادی که بیماری قلبی یا بیماری قلب و عروق خونی دارند نیز در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات مغزی از جمله زوال عقل و بالعکس هستند. عواملی که خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهند، خطر ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش می‌دهند. چندین مطالعه کالبد شکافی نشان داده است که تعداد قابل توجهی از بیماران آلزایمر نیز بیماری قلبی و عروقی مشخصی دارند. بنابراین اکنون به دایره کامل رسیده ایم و سوال این است که “اگر افراد عوامل خطر بیماری قلبی خود را معکوس کنند، آیا می توان این موارد را نیز در راه های پیشگیری از بیماری آلزایمر گنجاند؟” در حالی که پاسخ به این سوال هنوز در دسترس نیست، روند رو به رشدی در میان طرفداران مراقبت های بهداشتی وجود دارد که معتقدند افرادی که سبک زندگی مثبتی را در پیش می گیرند نه تنها می توانند از بیماری قلبی پیشگیری کنند، بلکه ممکن است نحوه جلوگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر نیز باشد.

اگر می‌خواهید عوامل خطر خود را کاهش دهید و راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر بیابید، در اینجا چند نکته از متخصصان وجود دارد:

  • ورزش. هیچ وقت برای شروع ورزش دیر نیست. برخی از انواع فعالیت بدنی بهتر از هیچ است. برای اکثر مردم پیاده روی بهترین ورزش است تا زمانی که به طور منظم انجام شود. هر روز 45-60 دقیقه حداقل 4-5 بار در هفته پیاده روی کنید. پیاده روی نیازی به تجهیزات ندارد، رایگان است، به شما امکان می دهد از فضای باز لذت ببرید، ذهن را پاک می کند و عاری از عوارض است. سایر ورزش هایی که توصیه می شود شامل دوچرخه سواری، آهسته دویدن یا شنا است. نکته کلیدی این است که تمرینی را انجام دهید که دوست دارید. به این ترتیب، شما به انجام آن ادامه خواهید داد.
  • کاهش وزن. اگر اضافه وزن یا چاق هستید، برنامه کاهش وزن را شروع کنید. نیازی به پیوستن به یک باشگاه ورزشی گران قیمت یا استفاده از نوعی برنامه رژیم غذایی نیست. اگر هر روز 1 ساعت پیاده روی کنید، می توانید انتظار داشته باشید که 300 کالری از دست بدهید. در مدت یک هفته، این مقدار به 1500-1800 کالری می رسد که معادل نیم پوند است. در عرض یک ماه، شما می توانید به راحتی 2 پوند وزن کم کنید و این مقدار حدود 20 تا 24 پوند در سال است. بیشتر مردم از مزایای پیاده روی منظم آگاه نیستند. می تواند به کاهش وزن قابل توجهی کمک کند.
  • فشار خون خود را کاهش دهید. اگر فشار خون شما بالا است، داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. علاوه بر این، اگر به طور منظم پیاده روی می کنید، این فعالیت می تواند به کاهش فشار خون شما نیز کمک کند و ممکن است بتوانید مقدار داروی مورد نیاز برای کمک به آن وضعیت را کاهش دهید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. صدها رژیم غذایی در بازار وجود دارد، اما دو رژیم غذایی که از نظر بالینی سالم و متعادل هستند، رژیم غذایی DASH و مدیترانه ای هستند. هر دوی این رژیم ها می توانند فشار خون شما را کاهش دهند و سطح قند و کلسترول خون را کاهش دهند. رژیم‌های غذایی به‌جای گوشت قرمز، بیشتر بر روی غذاهای گیاهی تمرکز دارند. برای تعیین رژیم غذایی مناسب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. این می تواند راهی برای جلوگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر باشد.
  • سیگار نکشید. یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی و تصلب شرایین سیگار کشیدن است. با ترک سیگار نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی را کاهش می دهید، بلکه خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهید. هیچ کمک جادویی برای ترک سیگار وجود ندارد. برخی معتقدند بوقلمون سرد بهترین کار را دارد.
  • سطح کلسترول خود را کاهش دهید. سطح کلسترول بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی و مغزی است. از این رو مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. اگر به طور منظم ورزش کنید، ممکن است شاهد کاهش سطح کلسترول خود نیز باشید.
  • دیابت خود را کنترل کنید. دیابت می تواند چندین عارضه جدی ایجاد کند که دائمی هستند. کنترل قند خون حیاتی است. از داروهای دیابت خود پیروی کنید، قند خون خود را به دقت کنترل کنید و با یک پرستار دیابتی پیگیری کنید.
  • پیوندهای خود را با خانواده و دوستان خود حفظ کنید. شواهد نشان می دهد که افرادی که از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار هستند، اغلب از نظر ذهنی برای مدت طولانی تری نسبت به افرادی که زندگی انفرادی دارند، فعال هستند.
  • استفاده از کلاه ایمنی برای ورزشکاران. اگر اهل ورزش های تماسی هستید، از کلاه ایمنی برای محافظت از سر خود استفاده کنید. شواهد قابل توجهی نشان می دهد که ضربه های مکرر سر می تواند منجر به زوال عقل اولیه شود.
  • واکسن بزنید. داده های اولیه نشان می دهد که سالمندانی که علیه آنفولانزا واکسینه می شوند، در معرض خطر کمتری برای ایجاد مشکلات رفتاری و شناختی هستند.
  • مغز خود را فعال نگه دارید. به طور کلی، سالمندانی که همچنان مغز خود را با پازل، خواندن، بازی های فکری و غیره به چالش می کشند، در معرض خطر بسیار کمی برای ابتلا به زوال عقل هستند. اینها راههای بسیار خوبی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر هستند.
  • به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. اگر هر نوع بیماری مزمنی دارید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی پیگیری کنید تا بتوانید از نزدیک تحت نظر باشید.

نتیجه گیری

شواهد فعلی نشان می دهد که یک سبک زندگی سالم می تواند از مغز محافظت کند و شروع بیماری آلزایمر یا AD را به تاخیر بیاندازد یا حتی از آن جلوگیری کند. نکته کلیدی این است که سبک زندگی را هر چه زودتر در زندگی تغییر دهید، و سود سهام بعداً در زندگی نتیجه خواهد داد. پیر شدن به خودی خود کاملاً سرگرم کننده نیست، اما ابتلا به بیماری آلزایمر به طور همزمان می تواند هم برای فرد و هم برای همه اطرافیان او بسیار خسته کننده باشد. با فعال بودن، می توانید خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و در عین حال کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.


موارد پیشنهادی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

مشاهده بیشتر