0

آلرژی های غذایی رایج

آلرژی های غذایی رایج

آلرژی های غذایی رایج

در این پست از مجله اینترنتی جیران با معرفی آلرژی های غذایی رایج در خدمت شما عزیزان هستیم. هر غذایی ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند ، اما 90 درصد از آلرژی های غذایی در کودکان فقط توسط شش غذای رایج یا گروه های غذایی شیر ، تخم مرغ ، بادام زمینی ، آجیل درختی ، سویا و گندم ایجاد می شود. در بزرگسالان ، درصد مشابهی از آلرژی های جدی تنها توسط چهار ماده غذایی بادام زمینی ، آجیل درختی ، ماهی و صدف ایجاد می شود. حساسیت به میوه ها و سبزیجات بسیار کمتر رایج است و معمولاً شدیدتر است.

شیر گاو

یکی از مهمترین آلرژی های غذایی رایج شیر گاو می باشد. حساسیت به شیر گاو یکی از شایع ترین حساسیت های مفرط در کودکان خردسال است ، احتمالاً به این دلیل که این اولین پروتئین خارجی است که بسیاری از نوزادان به این مقدار زیاد مصرف می کنند ، به ویژه اگر از شیشه شیر تغذیه می کنند. در صورت وجود حساسیت به شیر گاو ، گاهی اوقات حتی یک نوزاد شیرخوار ممکن است دچار قولنج یا اگزما شود تا زمانی که شیر و غذاهای لبنی از رژیم غذایی مادر حذف شود. بین دو تا سه نفر از هر صد کودک زیر سه سال علائم آلرژی مرتبط با شیر گاو دارند.

استفراغ بعد از تغذیه شایع ترین روشی است که کودک به شیر حساسیت نشان می دهد ، اما واکنش های شدیدتری ممکن است رخ دهد. قولنج ، گریه و گاز معده گاهی اوقات تنها تجلی حساسیت به شیر گاو در نوزادان بسیار کوچک است. با این حال ، باید گفت که در اکثر نوزادان ، هیچ علتی برای قولنج وجود ندارد و گریه غیرقابل تسکین سرانجام بدون درمان متوقف می شود و هرگز قبل از شش ماهگی نوزاد باز نمی گردد. سایر علائم اولیه و ظریف حساسیت به شیر اغلب شامل خارش و بیماری مزمن پوستی درماتیت آتوپیک است. البته واضح ترین نوع واکنش به شیر زمانی است که کودک شیر می خورد یا یک محصول لبنی می خورد و بلافاصله دچار مشکلات تنفسی یا کهیر می شود. اغلب کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند به شیر بز یا گوسفند نیز حساسیت دارند ، بنابراین اینها جایگزین های خوبی نیستند.


موارد پیشنهادی


فرمول مبتنی بر سویا ممکن است برای نوزادانی که به شیر آلرژی دارند ، مناسب نباشد زیرا ممکن است برخی از افرادی که به شیر گاو حساس هستند پروتئین سویا را تحمل نکنند. اگر کودک شیر آلوده به شیر گاو فرمول سویا را تحمل نمی کند ، پزشک متخصص اطفال شما ممکن است یک فرمول مخصوص ساخته شده از پروتئین هیدرولیز شده زیاد یا یک فرمول عنصری آمینو اسید را توصیه کند.

بسیاری از کودکان با بالغ شدن سیستم ایمنی بدنشان ، از حساسیت زیاد به شیر کم می شود. با این حال ، پزشک متخصص نوزاد شما احتمالاً پیشنهاد می کند قبل از اینکه کودک شما دوباره شیر را آزمایش کند ، آزمایش آلرژی انجام شود. اگر آزمایش نشان داد که حساسیت برطرف شده است ، شیر را می توان با احتیاط به میزان بیشتری در مطب پزشک به کودک داد ، جایی که می توان هر واکنشی را تحت نظر داشت و در صورت لزوم درمان کرد. اگر کودک شما به سادگی عدم تحمل لاکتوز دارد ، آزمایش حساسیت معمولاً غیر ضروری است ، و شیر و فرآورده های شیر را می توان به تدریج در خانه به هنگام مشاهده علائم مشاهده کرد. در سوپرمارکت ها ، معمولا محصولاتی با محتوای کاهش یافته لاکتوز قند وجود دارد که برای کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز کمک می کند تا بتوانند در رژیم غذایی خود شیر را داشته باشند.

شیر و غذاهایی که از شیر گرفته می شوند منابع مهم کلسیم هستند ، یک ماده معدنی ضروری برای استخوان ها و دندان های قوی ، عملکرد ماهیچه ها و عصب ها و سلامت همه سیستم های بدن می باشد. سبزیجات برگ سبز تیره ، ماهی کنسرو شده با استخوان (به عنوان مثال ​​ماهی قزل آلا) ، آب پرتقال غنی شده با کلسیم ، انجیر خشک و آلو خشک ، توفو و لوبیای خشک از جمله منابع غنی غنی از کلسیم برای کودکان بزرگتر است که نمی توانند شیر ، پنیر و ماست را تحمل می کند.

تخم مرغ

کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند در درجه اول به پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ واکنش نشان می دهند. با این حال ، از آنجا که زرده تخم مرغ اغلب می تواند با سفیده تخم مرغ آلوده شود ، برای کودکان حساس به تخم مرغ بهتر و ایمن تر است که به طور کامل از تخم مرغ خودداری کنند. خوشبختانه ، در حالی که تخم مرغ از نظر تغذیه با ارزش و منبع عالی پروتئین است ، اما برای تغذیه خوب ضروری نیست. گوشت ، ماهی ، محصولات لبنی ، غلات و حبوبات منابع جایگزین عالی پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین های مشابه هستند. اگر کودک شما به تخم مرغ حساسیت دارد ، مراقب مواد مخفی پنهان شده تخم مرغ مانند لعاب تخم مرغ روی نان های خاصی یا تخم مرغی باشید که برای پختن غذاهای سرخ شده استفاده می شود.

جایگزین های تخم مرغ که برای رژیم های کم کلسترول ایجاد شده اند ، قابل استفاده نیستند. آنها فاقد کلسترول هستند (زیرا حاوی زرده نیستند ، قسمتی از تخم مرغ که کلسترول در آن یافت می شود) اما هنوز حاوی پروتئین تخم مرغ هستند زیرا از سفیده تخم مرغ ساخته شده اند ، قسمتی که مسئول ایجاد حساسیت است. برخی از واکسن ها ممکن است حاوی پروتئین تخم مرغ باشند و افرادی که به حساسیت شدید تخم مرغ مبتلا هستند باید از آنها اجتناب کنند یا با احتیاط مصرف کنند. واکسن سرخک ، اوریون و سرخجه برای افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند بی خطر تلقی می شود ، اما در مورد واکسن های آنفلوانزای فصلی و سایر مواردی که ممکن است پروتئین تخمک داشته باشند ، با پزشک خود مشورت کنید.

بادام زمینی و آجیل های درختی

بادام زمینی ، مانند نخود و لوبیا جزو جبوبات هستند. از آنجا که بادام زمینی و آجیل های درختی از خانواده های گیاهی مختلف هستند ، کودکی که به بادام زمینی حساس است اغلب می تواند بدون مشکل گردو ، بادام زمینی و دیگر مغزهای درختی بخورد. با این حال ، احتیاط لازم است زیرا کودکان حساس به بادام زمینی ، به دلایل نامعلوم ، به احتمال زیاد دارای حساسیت جداگانه به آجیل های درختی دارند.

مانند تخم مرغ ، بادام زمینی خوشمزه و مغذی است اما برای رژیم غذایی سالم ضروری نیست. نیازی به جایگزین های تغذیه ای نیست. اکثر افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند ، سایر حبوبات مانند سویا و لوبیا را تحمل می کنند ، حتی زمانی که گاهی اوقات آزمایشات پوستی یا خونی برای سایر حبوبات مثبت می شود.

اگرچه به طور کلی می توان به راحتی از خوردن بادام زمینی اجتناب کرد ، اما گاهی اوقات می توان آن را در کمترین مقدار در غذاها استفاده کرد. بادام زمینی اغلب بصورت خرد شده و در محصولات غذایی دیگر استفاده می شود. گاهی اوقات از کره بادام زمینی در رستوران ها و پذیرایی ها به عنوان “چسب” در تهیه غذا برای نگه داشتن مواد غذایی در کنار هم استفاده می شود. بنابراین ، ضروری است که شما نه تنها برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که بادام زمینی از اجزای مشکوک در غذاهای تجاری نیست ، بلکه محتوای غذایی را که در رستوران ها خریداری یا خورده می شود ، یا در مکانهای دیگری تهیه و مصرف می شود ، مشکل غذایی برای شما نداشته باشند.

حساسیت به آجیل های درختی با پوست های سخت مانند گردو ، آجیل ، بادام هندی ، آجیل برزیلی ، بادام ، فندق می تواند به اندازه حساسیت به بادام زمینی باشد ، و همان هشدارها اعمال می شود. ممکن است یک کودک تنها به یک آجیل درختی حساسیت داشته باشد ، در حالی که کودک دیگر به تعدادی آجیل درختی حساسیت داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است در مورد انواع مختلف آجیل های درختی سردرگمی ایجاد شود ، بنابراین افراد مبتلا به حساسیت به آجیل های درختی اغلب از همه آنها دور می مانند تا آن را بی خطر بازی کنند. مراقبان ، معلمان ، دوستان و اعضای خانواده را آگاه کنید که فرزند شما باید از همه محصولات حاوی حتی آجیل و بادام زمینی به شدت خودداری کند زیرا حساسیت به آجیل ، به طور کلی شدیدترین حساسیت غذایی در بین همه موارد حساسیت محسوب می شود.

سویا

نوزادانی که از شیر سویا تغذیه می کنند ، مانند شیر گاو ، ممکن است در اثر حساسیت به پروتئین سویا دچار بثورات ، آبریزش بینی ، خس خس سینه ، اسهال یا استفراغ شوند. هنگام تغییر رژیم غذایی سویا ، برخی از نوزادانی که به شیر گاو حساسیت دارند نیز به سویا حساسیت دارند. در این صورت ، پزشک متخصص اطفال ممکن است فرمول کم حساسیت ایجاد شده با پروتئین هیدرولیز شده زیاد یا فرمول عنصری اسید آمینه را توصیه کند. کودکان مبتلا به آلرژی به سویا به طور کلی روغن سویا را تحمل می کنند زیرا حاوی حداقل پروتئین است. لسیتین سویا مشتق شده از چربی سویا است که پروتئین سویا بسیار کم است و معمولاً برای افرادی که به سویا حساسیت دارند قابل تحمل است.

گندم و گلوتن

برنج و جو دوسر معمولاً اولین غلات هستند که به رژیم غذایی وارد می شوند زیرا کمتر از سایر غلات باعث ایجاد مشکلات آلرژی می شوند. اگر جو دوسر مشکلی نداشته باشد ، گندم در مرحله بعدی داده می شود. گندم غله ای است که اغلب با حساسیت همراه است ، اما با وجود این ، هنوز یک حساسیت غذایی غیر معمول است. این یک خوش شانسی است زیرا گندم در بسیاری از غذاهای آماده یافت می شود.


بیشتر بخوانید:


دو نوع واکنش ایمنی منفی نسبت به گندم وجود دارد. اولین مورد آلرژی غذایی کلاسیک است ، با علائمی مانند کهیر یا خس خس که بلافاصله پس از خوردن غذای تهیه شده از گندم توسط کودک بروز می کند. دومی بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که در غلات مانند گندم ، چاودار و جو یافت می شود. در کودک حساس ، گلوتن به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند و در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می کند. این آسیب تا مدتی قابل تشخیص نیست. علائم معمولی بیماری سلیاک درد شکم ، اسهال ، تحریک پذیری ، افزایش وزن ضعیف و کندی رشد است. بیماری سلیاک ممکن است مدت کوتاهی پس از خوردن اولین کاسه غلات در نوزاد ظاهر شود ، اما در برخی موارد ، علائم آنقدر جزئی هستند که ممکن است تا سالها در سطح پایینی متورم شود و تا نوجوانی یا حتی بزرگسالی تشخیص داده نشود.

نکات حساسیت غذایی

  • اگر پس از خوردن غذای خاصی علائمی از کودک نشان می دهد که نشان دهنده حساسیت است ، آن غذا را از رژیم غذایی کودک دور نگه دارید و علائم آن را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید.
  • برخی از کودکان مبتلا به حساسیت به شیر یا تخم مرغ ممکن است مقدار کمی شیر یا تخم مرغ را در صورت پختن به شکل پخته مانند نان یا کلوچه تحمل کنند. با این حال ، کودکان دیگر حتی به این مقدار کوچک و بسیار گرم شده واکنش نشان می دهند.
  • کودکی که از غذاهای متعدد به دلیل حساسیت غذایی اجتناب می کند ، ممکن است در معرض سوء تغذیه قرار گیرد. با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید از متخصصان در مورد نحوه تغذیه عاقلانه فرزند خود که دارای محدودیت های غذایی قابل توجهی است ، کمک بگیرید.
  • کودک شما مبتلا به آلرژی غذایی باید بتواند هر فعالیتی را که کودک دیگر می تواند انجام دهد انجام دهد به جز خوردن غذایی که به آن حساسیت دارد. با متخصص اطفال یا متخصص آلرژی در مورد اجتناب از آلرژن ها ، و همچنین رژیم های غذایی و راهکارهای درمانی برای حفظ یک شیوه زندگی ایمن و سالم صحبت کنید.

برای بهبود سلامت خود ، با پست های متنوع ما در مجله سلامت جیران همراه باشید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 7 =

مشاهده بیشتر