0

مزایای شیر مادر

مزایای شیرمادر

چرا شیر دادن به نوزاد توصیه می شود مزایای سلامتی کوتاه مدت و طولانی مدت برای کودک و شما!  شیر دادن به نوزاد در 1000 روز اول زندگی کودک خیلی اهمیت دارد. این هزار روز از روز اول بارداری تا 2 سال زندگی، یک دوره حساس رشد و نمو را نشان می دهد و به والدین این امکان را می دهد تا محیطی را فراهم آوریم که به حمایت از سلامت مادام العمر کمک کند. این شامل تغذیه ای است که کودک در این دوره دریافت می کند و می تواند تأثیر چشم گیری داشته باشد. مزایای شیر مادر را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

مزایای شیرمادر

کامل ترین شکل تغذیه برای شیرخواران، شیر مادر است که فواید زیادی برای سلامتی، رشد، ایمنی و پیشرفت ایجاد می کند. سازمان بهداشت جهانی به دلیل فواید طولانی مدت تغذیه با شیر مادر، برای شما و نوزادتان، به طور انحصاری حداقل به مدت شش ماه (و حتی تا دو سال و بالاتر) توصیه می کند.


موارد پیشنهادی


بسیاری از تحقیقات – خواه با تمرکز روی خواص شیر خود و یا تأثیر آن بر سلامت کوتاه مدت و طولانی مدت نوزادان، اهمیت این توصیه ها را تأیید می کنند. نوزاد تازه متولد شده از شیر مادر تغذیه می کند پستان نه تنها “بهترین” برای شما و نوزاد است، بلکه این یک هنجار نیز است – اینگونه است که نوزادان ما از ابتدا تغذیه می شوند. یکی از مهمترین تصمیمی که می توانید در این 1000 روز اول زندگی کودک بگیرید، انتخاب شیر مادر است.

دقیقاً در شیر مادر چیست؟

این یک منبع تغذیه ای بی نظیر است که به راحتی هضم می شود و تعادل کاملی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مواد مغذی را برای رشد و نمو کودک شما فراهم می کند. شیر مادر حاوی صدها ماده ارزشمند در شیر انسان است – احتمالاً تعداد بیشتری از آنها هنوز شناسایی نشده اند – از جمله: آنتی بادی ها و پروبیوتیک های گلبولهای سفید (تا حدود 600 گونه مختلف!) هورمون ها عوامل رشدی خواص ضد باکتریایی الیگوساکاریدها (کربوهیدرات های ویژه ای که رشد آنها را تشویق می کنند). باکتری های دوستانه در دستگاه گوارش) اسیدهای چرب اشباع نشده اشباع زنجیره ای بلند (برای رشد مغز ، چشم ها و سیستم عصبی آنها) سیتوکین ها (پروتئین های ویژه در ارتباط سلول و تشکیل سیستم ایمنی بدن دخیل هستند) و بسیاری دیگر.

تغذیه با شیر مادر نه تنها تغذیه مناسب کودک شما را فراهم می کند، بلکه در صورت تقاضا، روز یا شب نیز در دسترس است و این برنامه رایگان است! با این حال، مزایای سلامتی فراتر از راحتی و هزینه است و تأثیر بسیار زیادی را برای شما و کودک شما مدتها پس از اتمام دوره شیردهی خواهد داشت.

 

مزایای سلامتی تغذیه با شیر مادر برای کودک شما:

تحقیقات علمی تعداد قابل توجهی از مزایای بهداشتی بالقوه ناشی از شیردهی را نشان می دهد. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • کاهش میزان سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در سال اول زندگی (اثری که با انحصاری شیردهی قوی تر می شود)
  • میزان مرگ و میر نوزادان بعد از تولد پایین (کاهش حدود 21٪ در ایالات متحده)
  • در معرض خطر ابتلا به اگزما ، آسم و آلرژی های غذایی نوزاد در زندگی کاهش می یابد.
  • عملکرد کمی بهبود یافته در آزمونهای رشد شناختی.
  • ابتلا به بیماریهای عفونی مانند اسهال، ذات الریه، عفونت گوش، بیماری دستگاه تنفسی مننژیت باکتریایی، عفونت دستگاه ادراری، باکتری، نکروز کننده آنتروکولیت و ابتلا به سپسیس دیر هنگام در نوزادان نارس
  • بهبود سلامت دندان با خطر کمتر پوسیدگی دندان
    کاهش خطر ابتلا به چاقی بعد از زندگی، هنگامی که حداقل 4 ماه به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شود.
    کاهش میزان دیابت نوع 1 و نوع 2، لنفوم، لوسمی و بیماری هوچکین در کودکان بزرگتر و بزرگسالان

مزایای سلامتی شیردهی برای شما:

کودک شما تنها کسی نیست که از شیردهی بهره مند می شود. مزایای سلامتی برای مادر (شما!) نیز قابل توجه است و شامل موارد زیر است:

  • یک ارتباط جسمی و عاطفی منحصر به فرد و قدرتمند بین شما و کودک شما – شیردهی یک رفتار والدین است که فقط مادر می تواند انجام دهد.
  • یک ارتباط و کلامی غیر کلامی با کودک شما که فقط برای حمایت از یک تبادل متقابل صمیمی تر و بی دردسر بیشتر می شود، به خصوص اگر در حین پرستاری با لمس کردن، صحبت کردن، آواز خواندن و تماس چشمی حضور داشته باشید.
  • تحریک بدن شما برای تولید آنتی بادی در شیر شما که به نوبه خود به کودک شما کمک می کند در صورت بیماری خوب بماند یا سریعتر بهبود یابد.
  • با بازگشت به وزن قبل از بارداری با افزایش نیازهای انرژی، ارتقاء بسیج فروشگاه های چربی و تقویت رحم خود به حاملگی به اندازه قبل از بارداری کمک کنید.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان تخمدان.
  • احتمالاً احتمال شکستگی لگن و پوکی استخوان در دوره بعد از یائسگی کاهش یافته است.
  • بازگشت چرخه قاعدگی خود را به تاخیر بیاندازید، این به شما کمک می کند تا وضعیت آهن شما حفظ شود و ممکن است به عنوان نوعی پیشگیری از بارداری عمل کند تا شانس بارداری مجدد کاهش یابد.
  • تغذیه با شیر مادر همچنین می تواند زندگی را برای شما و محیط زیست نیز آسانتر کند. در شب، قرار دادن کودک به پستان بسیار ساده تر و سریعتر از بلند شدن برای تهیه یا گرم کردن شیشه شیر است. همچنین شگفت آور است که قادر به بلند کردن کودک و بیرون رفتن – چه در شهر و چه در سفرهای طولانی تر – بدون نیاز به حمل یک کیسه پر از تجهیزات تغذیه ای هستید.

بیشتر بخوانید:


چه کاری انجام دهیم؟

  1. خود را در مورد مزایای شیردهی آموزش دهید
  2. اگر باردار هستید، خیلی زود است که در مورد شیردهی اطلاعاتی کسب کنید تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه درباره نحوه تمایل به تغذیه کودک خود کمک کنید.
  3. برای موفقیت در شیردهی از قبل برنامه ریزی کنید
  4. قبل از زایمان، خود را با شیردهی، شستشو و آنچه در چند هفته اول پرستاری انتظار دارید، آشنا کنید. هنگام تولد کودک، هیجان زیادی به شما می رسد، بنابراین آشنایی اولیه با این مفاهیم به انتقال کمک می کند.
  5. بدانید که در کجا می توانید شیردهی انجام دهید.
  6. خود را با پشتیبانی از شیردهی در بیمارستان یا مرکز تولد خود و همچنین با پشتیبانی که می توانید پس از بازگشت به خانه، به آنها بشناسید، آشنا شوید. حمایت ها می توانند شامل مشاوران شیردهی یا مشاوران و خطوط تلفن ثابت شیردهی شوند. اگر در حال زایمان در بیمارستان هستید، بدانید که آیا بیمارستان از ابتکار عمل بیمارستان دوستانه کودک (BFHI) پشتیبانی می کند.
  7. قبل از تولد ، یک مشاور شیردهی محلی را مشخص کنید
  8. تغذیه با شیر مادر برای شما و کودک شما مهارت جدیدی است، چه اولین و چه چهارمین سال شما باشد! در حالی که شما راه خود را یاد می گیرید و می یابید ممکن است هنوز هم نیاز به پشتیبانی دیگری داشته باشید یا یک دیدار خانگی هم داشته باشید. بهتر است این افراد مفید را از قبل پیدا کنید! علاوه بر تکیه بر یک مربی خانواده شاد یا مشاور شیردهی، از یک مشاور محلی برای شیردهی یا مشاور معتبر دوره شیردهی (IBCLC) استفاده کنید.
  9. هدف از شیر دادن شیر مادر به طور انحصاری (فقط شیر مادر) تا زمانی که کودک شما حدوداً 6 ماه باشد، نیست.
  10. در حدود 6 ماه، شما می توانید غذاهای جامد را به عنوان یک روش تغذیه تکمیلی و در حالی که به شیردهی ادامه می دهید، معرفی کنید زیرا این مزایا طی سال های اول و دوم به خوبی ادامه می یابد.
  11. اگر قادر به شیردهی نیستید، با یک مربی خانواده  صحبت کنید که می تواند در تهیه بهترین برنامه تغذیه برای شما و خانواده به شما کمک کند و کمک کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 14 =

مشاهده بیشتر