0

سیفلیس بارداری و درمان و پیشگیری

هر آنچه درمورد سیفیلیس مادرزادی باید بدانید

سیفلیس بارداری و درمان و پیشگیری

هر آنچه در مورد سیفیلیس مادرزادی باید بدانید و مفهوم سیفلیس بارداری و درمان و پیشگیری این بیماری را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید.

بالاترین میزان مادرزادی سیفلیس در بیش از 20 سال گذشته است.

سیفیلیس بارداری و درمان و پیشگیری

پس از سالها کاهش، بار دیگر نرخ سیفیلیس مادرزادی در حال افزایش است. براساس تحلیلی که در 5 ژوئن توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) منتشر شده است، موارد سفلیس مادرزادی یا عفونت سفلیس منتقل شده از مادر به کودک در دوران بارداری – از سال 2013-2018 با 261 درصد افزایش، از 362 مورد به 1،306 رسید. در سال 2071 به 3030 مورد رسید و این بیماری باعث مرگ و میر و یا مرگ زودرس نوزادان شده است.

آن کیمبال، MD ، MPH ، که در بخش پیشگیری از بیماریهای مقاربتی CDC کار می کند، می گوید: “این بیشترین تعداد موارد مادرزادی سفلیس مادرزادی از سال 1995 در ایالات متحده است.” وی گفت: “افزایش سفلیس مادرزادی به طور کلی باعث افزایش سیفیلیس در بین زنان می شود، بنابراین این افزایش تا حد زیادی به این دلیل است که بیشتر زنان در سن تولید مثل (15-44 سال) دچار سیفلیس می شوند. در حقیقت، نرخ سیفیلیس اولیه و ثانویه ایالات متحده تقریباً هر سال برای تقریباً 20 سال افزایش یافته است. ”


موارد پیشنهادی


افزایش موارد در هر CDC ناشی از “فرصت های از دست رفته برای جلوگیری از بدنیا آمدن نوزاد مادرزادی سفلیس” در سطح ملی است. این شامل درمان ناکافی مادران با وجود تشخیص به موقع سفلیس در زنان باردار در 7/30٪ موارد و عدم مراقبت به موقع در دوران بارداری در 28.2٪ موارد است. به منظور مطالعه، CDC معالجه كافي مادر را به عنوان تكميل رژيم مبتني بر پني سيلين توصيه شده براي مرحله مادر بيماري سفليس كه حداقل 30 روز قبل از زايمان شروع شده بود، تعريف كرد. مراقبت به موقع قبل از زایمان به عنوان رژیمی که حداقل 30 روز قبل از زایمان انجام می شود نیز تعریف شده است.

فرصت های از دست رفته برای مراقبت و پیشگیری نیز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین نژاد و قومیت متفاوت است – هر دو ممکن است مربوط به موضوعات اجتماعی بزرگتر و نابرابری های بهداشتی منطقه باشد. به عنوان مثال در جنوب، فقدان درمان کافی شایع ترین فرصت از دست رفته بود که 34.3 درصد از خانم ها درمان مناسب را دریافت نکردند. در حالی که در غرب، عدم مراقبت به موقع (41.1٪) عامل کمک کننده تری بود. زنان سفید پوست جنوبی نیز به احتمال زیاد از مراقبت به موقع کمتری برخوردار بودند (6/31 درصد)، اما مادران سیاه پوست و اسپانیایی بیشترین درمان نامناسب را داشتند (37.0 درصد). دکتر کیمبال می گوید: دلایل این تفاوت ها مورد کاوش قرار نگرفتند اما وی می افزاید که درک آنها می تواند به ادارات بهداشتی و درمانی ایالتی و محلی کمک کند تا راه حل های پیشگیری از نیازهای جامعه خود و افرادی را که در آن خدمت می کنند، تنظیم کنند.

افزایش موارد مادرزادی سیفلیس باعث شده است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خواستار درمان مناسب تر مادرانه از جمله پیشگیری از سفلیس در زنان و شرکای جنسی آنها و شناسایی و درمان به موقع سیفلیس در زنان باردار شوند. از آنجا که دانش در پیشگیری از بیماری نیز مهم است، در اینجا شما باید درباره سیفیلیس مادرزادی بدانید، از جمله علائم مرتبط با بیماری و گزینه های احتمالی درمان و پیشگیری.

سیفلیس مادرزادی چیست؟

سفلیس مادرزادی نوعی بیماری است که در یک نوزاد یا جنین اتفاق می افتد هنگامی که مادر مبتلا به سیفلیس درمان نشده، عفونت مقاربتی (STI) را به کودک خود منتقل می کند. “سفلیس مادرزادی ناشی از سیفلیس تشخیص داده نشده یا سیفلیس تحت درمان نیست. در آنجا که عفونت دیر درمان شود یا به اندازه کافی درمان نشود، “دکتر Shieva Ghofrany، همکار در متخصص زنان و زایمان ساحلی در استمفور، کانکتیکات، به بهداشت می گوید: مادر می تواند Teponema pallidum، باکتریایی که باعث ایجاد سیفلیس می شود، از طریق جفت به فرزند خود منتقل کند.

CDC جزئیات مهمترین تأثیرات بهداشتی ناشی از بیماری سیفلیس مادرزادی بر روی شیرخوار یا جنین را توضیح می دهد، این امر می تواند به این بستگی داشته باشد که مادر چه زمانی سیفلیس داشته باشد یا اینکه (یا چه موقع) وی در نهایت به دلیل عفونت تحت درمان قرار گرفت. سیفلیس مادرزادی می تواند باعث سقط جنین، زایمان، زایمان زودرس یا وزن کم در هنگام تولد در جنین شود و تا 40٪ نوزادانی که با سیفلیس مادرزادی متولد می شوند ممکن است متولد شده یا مانند یک نوزاد متولد شوند.

دکتر کیمبال می گوید: در نوزادان متولد شده از سفلیس مادرزادی، اثرات سلامتی شامل کوری، کاهش شنوایی، استخوان های تغییر شکل یافته و تاخیر شناختی است. سایر عوارض یا علائم بیماری سیفلیس مادرزادی زودرس، در سازمان ملی اختلالات نادر (NORD) شامل تب و زردی (رنگ زرد پوست) تا وزن کم در هنگام تولد است.

گذشته از این ، برخی از موارد (معروف به سفلیس مادرزادی اواخر) تا زمانی که کودک 5 سال یا بیشتر نداشته باشد، شناسایی نمی شوند. در موارد نادر، علائم تا بزرگسالی تشخیص داده نمی شوند. درد استخوان، رتینیت پیگمنتوزا (یک بیماری جدی چشم)، کام با قوس زیاد، و شکافتن اطراف دهان و مقعد، همه مشخصات آن سفلیس دیر مادرزادی است.

آیا سیفلیس مادرزادی قابل درمان است یا قابل پیشگیری است؟

سفلیس مادرزادی کاملاً قابل پیشگیری است، مشروط بر اینکه مادر به مراقبتهای قبل از تولد، آزمایش سیفلیس و درمان دسترسی داشته باشد. CDC توصیه می کند که در اولین ملاقات قبل از زایمان، تمام خانم ها از نظر سیفلیس آزمایش شوند. علاوه بر این، توصیه می شود که زنانی که در مناطقی با فشار زیاد سیفلیس زندگی می کنند – صرف نظر از عوامل خطر فردی آنها و همچنین زنان با عوامل خطر فردی که آنها را در معرض خطر بیشتری برای دستیابی به سیفلیس قرار می دهد، باید مجدداً در 28 هفته دوباره آزمایش شوند.

دکتر غفرانی می گوید: “اگر یک زن باردار دارای یک شریک مثبت سیفلیس شناخته شده باشد، می تواند با استفاده از کاندوم از بیماری سفلیس جلوگیری کند.” و اگر سفلیس در دوران بارداری تشخیص داده شود، بسیار مهم است که مطابق دستورالعمل های درمانی CDC در سال 2015، درمان صحیح از طریق آنتی بیوتیک ها ارائه شود. اگر یک زن باردار مبتلا به سیفلیس تشخیص داده شود، باید در اسرع وقت تحت درمان با رژیم مبتنی بر پنی سیلین قرار گیرد که برای مرحله مادر سیفیلیس مناسب است و 30 روز قبل از زایمان آغاز می شود. برای خانمهایی که مدت زمان ناخوشایند یا ناشناخته بودن سیفیلیس دارند، درمان مورد نیاز سیفلیس 3 دوره از پنی سیلین است – هر یک از آنها 7 روز فاصله دارد. ”


بیشتر بخوانید:


در مورد نوزادانی که با سفلیس مادرزادی متولد شده اند، CDC می گوید: درمان سریع آنها بسیار مهم است، بنابراین مشکلات سلامتی جدی تری ایجاد نمی شود. CDC می گوید: “بسته به نتایج ارزیابی پزشکی کودک، ممکن است وی 10 روز در بیمارستان به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.” در برخی موارد، فقط یک تزریق آنتی بیوتیک ضروری است، اگرچه نوزادان باید به مراقبت های پیگیر ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که این درمان موثر بوده است.

به طور کلی، دکتر کیمبال می گوید: تجزیه و تحلیل اخیر CDC از میزان مادرزادی سیفلیس یک چیز بسیار واضح است. وی می گوید: “به عنوان یک سیستم مراقبت های بهداشتی، ما فرصت های غربالگری و معالجه زنان در مورد سیفلیس را در دوران مراقبت از بارداری از دست داده ایم.” “ما همچنین باید دسترسی به مراقبت های قبل از تولد و برنامه ریزی خانواده را برای همه زنان بهبود بخشیم.”

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هشت =

مشاهده بیشتر