0

ماست و دوغ معمولی بخوریم یا پروبیوتیک؟

ماست و دوغ معمولی بخوریم یا پروبیوتیک؟

ماست و دوغ معمولی بخوریم یا پروبیوتیک؟

طب سنتی اشاره دقیقی به ماست و دوغ پروبیوتیک ندارد و این واژه بیشتر مربوط به دوران جدید می شود. ماست و دوغ معمولی بخوریم یا پروبیوتیک؟ را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه باشید.

ماست و دوغ معمولی بخوریم یا پروبیوتیک؟

طب سنتی اشاره دقیقی به ماست و دوغ پروبیوتیک ندارد و این واژه بیشتر مربوط به دوران جدید می شود و در گذشته چیز زیادی در این رابطه گفته نشده است ولی به هر حال مردمان قدیم به صورت کاملاً طبیعی ماست و دوغ را درست می کردند که بی شباهت به ماست و دوغ های پروبیوتیک امروزی نیست. برای مثال در گذشته از خود ماست بع عنوان مایه ماست استفاده می کردند.


موارد پیشنهادی


این مایه ماست که در قدیم استفاده می شد همان “لاکتوباسیل” امروزی است که آن موقع ها به این نام شناخته نشده بود؛به عبارت روشن تر اینکه مردم قدیم ابزاری برای تجزیه محتویات ماست یا دوغ نداشتند که به این شکل بتوانند آن را مورد بررسی قرار بدهند. برای مایه پنیر هم از محتویات معده گوساله که آنزیم “رنین” دارد استفاده می کردند و آن را داخل شیر می ریختند و شیر به این شکل تبدیل به پنیر می شد. به طور کلی در قدیم لبنیات به صورت کاملاً طبیعی درست می شد؛اما ماست و دوغ چه از نوع پروبیوتیک باشد و چه از نوع معمولی در طب سنتی برای آن طبع سرد در نظر گرفته می شود واحساس خواب آلودگی، رخوت، سستی در بدن و نفخ به وجود می آورد. لبنیات طیف گسترده ای دارد و تاثیراتی که بر روی بدن می گذارد به نوع شیری که از آن درست می شود بستگی دارد. مثلاً شیر شتر خواص گرم تری نسبت به شیر گاو دارد. سرد بودن ماست به این دلیل است که از قسمت چرب شیر درست می شود و تخمیر بر روی آن ایجاد می شود. البته سرد بودن ماست نمی تواند دلیلی بر این مساله باشد که افراد با طبع سرد از آن استفاده نکنند و برای رفع سردی ماست در طب سنتی مصلح در نظر گرفته شده است. اگر ماست به هرماه زنیان، نعنا و آویشن استفاده شود از میزان سرد بودن آن کم خواهد شد. افرادی که دچار مشکلات مفصلی هستند بهتر است که کمتر از ماست استفاده کنند و در زمان مصرف هم حتما از مصلح استفاده کنند یا اینکه از سایر لبنیات که طبع گرم تری نسبت به ماست دارند استفاده کنند. اگر بخواهیم از نگاه امروزی درباره ماست پروبیوتیک صحبت کنیم باید گفت این ماست خواص زیادی دارد. برای مثال اگر آن را به صورت رقیق در بیاوریم و به کسی که اسهال و یا استفراغ دارد بدهیم در بهبود حال فرد موثر است.

ماست و دوغ چه از نوع پروبیوتیک باشد و چه از نوع معمولی در طب سنتی برای آن طبع سرد در نظر گرفته می شود واحساس خواب آلودگی، رخوت، سستی در بدن و نفخ به وجود می آورد.

شاید این سوال به ذهن خیلی از افراد برسد که بین ماست و دوغ پروبیوتیک یا کفیر با ماست و دوغ معمولی چه فرقی وجود دارد؟ در جواب به این سوال باید گفت که تفاوت عمده ای بین ماست و دوغ معمولی و ماست و دوغ پروبیوتیک وجود ندارد. اما اگر بخواهیم تفاوتی بین این دو قائل شویم باید گفت که ماست و دوغ کفیر، PH پایین تری نسبت به ماست و دوغ معمولی دارند. در واقع اسیدی تر هستند و می تواننند به سلامت دستگاه گوارش کمک کنند. تعداد و تنوع باکتری غیر بیماری زا در ماست و دوغ کفیر بیشتر است. همچنین میزان جذب کلسیم در این ماست و دوغ بیشتر از نوع معمولی آن خواهد بود. ماست و دوغ پروبیوتیک باعث رشد بیشتر باکتری های غیر بیماری زا در دستگاه گوارش می شود و این مساله برای بدن مفید است. تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از مزایای ماست و دوغ کفیر است. این نوع ماست و دوغ باعث جذب بیشتر فلزات دو ظرفیتی از دستگاه گوارش می شود. کاهش احتمال ابتلا به سرطان از دیگر مزایای ماست و دوغ کفیر نسبت به نوع معمولی آن است. به افراد توصیه می شود که از ماست و دوغ کفیر به صورت طولانی مدت استفاده کنند، چرا که این مساله باعث بهتر شدن جذب مواد غذایی در روده می شود. افرادی که به بدخیمی کلون مبتلا هستند، با استفاده از این نوع ماست و دوغ می تونند تا حدود زیادی بهبود پیدا کنند. به طور کلی خوردن ماست و دوغ به ویژه نوع کفیر آن، یک حالت آمفوتر در بدن ایجاد می کند که این مساله از بالا و پایین شدن میزان PH در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. هر فرد به طور روزانه باید 2 لیوان شیر و یا ماست در برنامه غذایی خود داشته باشد و خانم های باردار و شیرده نیز 3 تا 4 لیوان باید شیر یا ماست استفاده کنند که نوع پروبیوتیک بهتر خواهد بود.

ماست و دوغ پروبیوتیک باعث رشد بیشتر باکتری های غیر بیماری زا در دستگاه گوارش می شود و این مساله برای بدن مفید است. تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از مزایای ماست و دوغ کفیر است.


بیشتر بخوانید: خواص بی نظیر زنیان


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

مشاهده بیشتر