0

نان بهتر است یا برنج؟

نان بهتر است یا برنج؟

نان بهتر است یا برنج؟

نان بهتر است یا برنج؟ طب سنتی و دانش کلاسیک تغذیه به این پرسش پاسخ می دهند. این مطلب مفید و خواندنی را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نان بهتر است یا برنج؟

طب سنتی بر این باور است که خوردن نان و گندم از برنج بهتر است و گندم را غذای اصلی بشر می داند و بعد از گندم، برنج در جایگاه دوم قرار می گیرد. گندم بامزاج های مختلف سازگاری دار. در حالی که برنج این چنین نیست.


موارد پیشنهادی


برنج می تواند مزاج سرد را به سمت سردی و مزاج گرم را هم به سمت گرم تر شدن ببرد( به خلط غالب تبدیل شود). برنج معمولاً با خورش خورده می شود و در خورش ه روغن نسبتاً زیادی وجود دارد. در حالی که غذاهایی که با نان خورده می شوند معمولاً خشک تر هستند و حالت آبکی ندارند، پس از این بابت هم غذاهایی که با نان خورده می شوند بهتر هستند. نان می تواند سبوس بیشتری را وارد بدن کند در حالی که سبوس برنج، به جز در موارد خاص، مصرف نمی شود. سبوس برنج به انازه سبوس گندم مرغوب نیست. در نتیجه غذاهای نانی گزینه بهتری می توانند باشند اما در رابطه با هر دو ماده غذایی باید به مواردی توجه داشت. در باره نان باید گفت که نان های سبوسدار بهتر از نان های سفید هستند و اگر روی خمیر نان، تخمیر بیشتری انجام شده باشد بهتر از زمانی است که به صورت سریع و آنی پخته شده، چرا که هضم نان تخمیر شده راحت تر است. نان هر چه برشته تر باشد برای بدن بهتر است تا زمانی که به حالت خمیر یا سوخته پخته شو. برنج انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص مخصوص به خودشان را دارند اما نوع پخت برنج را نباید از یاد برد. کسی که می خواهد مواد غذایی زیاد و غنی به بدنش برسد باید برنج را به صورت کته بخورد. اما برنج آبکش سبک تر است و هضم آن هم راحت تر است.

اینکه نان برای بدن بهتر است یا برنج، به این مساله بستگی دارد که تفاوت های این دو ماده غذایی را در نظر بگیریم. شباهت عمده برنج و نان در این است که این دو ماده غذایی انرژی یکسانی را برای بدن تامین می کنند. به طور مثال 30 گرم از هر کدام از این 2 ماده غذایی می تواند 70 تا 80 کیلو کالری برای بدن انرژی تامین کند. به همین دلیل است که برنج و نان با یکدیگر قابلیت جایگزینی دارند. برای مصرف هر یک از این مواد غذایی باید شرایط افراد مختلف را در نظر گرفت و با توجه به شرایط هر فرد اظهار نظر کرد که گنجاندن کدامیک از این 2 در برنامه غذایی مناسب تر است.

اگر کسی بخواهد وزن کم کند و یا بیماری های مختلف مثل بیماری های قلب و عروق یا دیابت داشته باشد، بیشتر باید از غذاهایی که با نان خورده می شوند استفاده کند تا غذاهایی که با برنج خورده می شوند.

با اینکه نان و برنج هر دو انرژی یکسان دارند ولی مقدار کربوهیدرات خالص در نان تا حدی کمتر از برنج است. ضمن اینکه قسمتی از کربوهیدرات نان را فیبر تشکیل می دهد. افراد برای اینکه یک رژیم متعادل داشته باشند بهتر است تمایل بیشتری نسبت به غذاهایی که با نان خوره می شوند داشته باشند. این مساله بدین معنی نیست که برنج را به صورت کمل قطع کنند و برنج هم برای داشتن تنوع در برنامه غذایی باید وجود داشته باشد.

مساله مهم در رابطه با مصرف برنج مقدار آن است. شاخص گلایسمیک نان پایین تر از برنج است و قند خون را با روند کندتری بالا می برد. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت بهتر است بیشتر از غذاهایی که با نان خورده می شود استفاده کنند و درباره مقدار مصرف برنج باید با متخصص تغذیه مشورت کنند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید. درباره ی نان هم باید به این نکته تکراری اما مهم اشاره کرد که نان های سبوسدار گزینه بهتری برای مصرف هستند.


بیشتر بخوانید: تعبیر خواب نان


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یک =

مشاهده بیشتر