0

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

در این پست از مجله آشپزی جیران با طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ در خدمت شما عزیزان هستیم. فسنجان یکی از غذاهایی است که پخت آن نیاز به مهارت زیادی دارد. احتمالاً در اطرافیانتان، تعداد کسانی که فسنجان واقعاً خوشمزه درست می کنند کم است.اما ما می خواهیم راز تهیه یک فسنجان خوشمزه را با شما در میان بگذاریم.

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

مواد اولیه طرز تهیه فسنجان

-روغن ونمک به میزان لازم
-زعفران ساییده به دلخواه کمی
-پیاز (رنده شده) ۱عدد
-رب انار (ترش یا شیرین بودن رب انار به شما بستگی دارد) ۲ الی ۳ پیمانه
-مغز گردو آسیاب شده نیم کیلو
-مرغ (سینه ران یا فیله هر کجای مرغ رو که دوست دارید) ۱ کیلو
-شکر ۲الی ۳ قاشق غذاخوری

 

مواد فوق برای ۶ الی ۷ نفر است.

طرز تهیه خورشت فسنجان

ابتدا یه پیاز متوسط اندازه یه نارنگی درشت رو با رنده درشت، رنده کنید. میتوانید از غذاساز یا خرد کن هم استفاده کنید پیاز رو خوب تفت بدهید تا به کیفیت ریز برسد:

بعد از آن گردو رو اضافه کنید.  برای 4-5 نفر 250 گرم گردو استفاده کنید. البته میتوانید کمتر هم استفاده کنید.اینکه چه میزان گردو بزنید بستگی به ذائقه تان دارد.

گردو رو خوب آسیاب کنید البته نه در حدی که خمیر بشود و به روغن بیافته. به پیاز ها اضافه میکنم و تفت میدهیم تا زمانی که بوی گردو بلند بشه و به اصطلاح خامی گردو گرفته بشود.

وقتی گردو به این مرحله رسید دیگه بوی خامی نداره و آماده ست. داخلش آب کاملا سرد میریزم و اینجوری به گردو شوک وارد میشود و کمک میکنه تا روغنش در بیاد.

چیزی که فوق العاده در پخت فسنجان مهمه زمان طولانی هست و شعله ملایم. چیزی بیش از ده ساعت زمان نیاز داره پس موقع پخت حواستون به برنامه ریزی و زمانبندی باشه.

اینجا اولین باری هست که به گردو آب اضافه میکنیم. رنگش رو خوب ببینین و با تصاویری که در ادامه میبینین مقایسه کنین. رفته رفته گردو بیشتر و بیشتر روغن میندازه و تیره تر میشود. بازم تاکید میکنم فسنجان به زمان طولانی و شعله ملایم نیاز دارد تا گردو تو این مدت روغن بندازه.

تیرگی رنگ خورش هم از گردو هست و رب انار یه چاشنی برای خورشت ماست. البته رب انار هم بسته به رنگش در رنگ خورشت ما تاثیر دارد ولی منظور اینه که امروزه خانوما به دلیل عجله کردن یا فرصت نداشتن به گردو اصلا زمان نمیدن و همون اول رب میزنن و تیرگی خورشتتون از رب انار است نه گردوی جا افتاده.

یه موردی که استثناعا فقط در مورد خورش فسنجان داریم اینه که هر موقعی میخواییم بهش آب اضافه کنیم باید آب کاملا سرد باشد. اینجور به گردو کمک میکنیم تا روغنش رو پس بده و فسنجان جا افتاده و خوش آب و رنگی داشته باشیم.

بعد از ساعت های طولانی گردو به کیفیتی که ملاحظه میفرمایید میرسد و در این مرحله  رب انار و شکر بهش اضافه میکنم. میزانش رو هیچ وقت اندازه نمیگیرم.


مطالب مرتبط: خورش فسنجان گیلانی


میزان ترشی و طعم رب انار ها با هم فرق داره و طبع و ذائقه ها هم با هم فرق داره. پس  رب و شکر میزنم و بعد ده دقیقه میچشم و اگه احساس کردیم رب بیشتر نیاز داره، اضافه میکنم.

این مرحله مرغ رو به خورشت اضافه میکنم. البته شما زمان بندی کنید و از قبل تر مرغ رو خوب سرخ کنید. مرغ رو قبلش با حرارت بالا داخل روغن خوب سرخ میکنیم. حرارت بالا باعث میشه مرغ رویه ببنده و آب داخلش رو از دست نده و مرغ خشک نشه.

و اینم بعد از یک ساعت که از گذاشتن مرغ داخل خورشت میگذره. کاملا جا افتاده و آماده است.

این خورشت خوشمزه را درست کنید و در کنارخانواده بخورید و لذت ببرید.


بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز گردو


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

مشاهده بیشتر