0

جاذبه های گردشگری یزد

جاذبه های گردشگری یزد

جاذبه های گردشگری یزد

با جاذبه های گردشگری یزد از سایت گردشگری جیران همراه باشید.

شهر یزد،‌ با القاب شهر بادگیرها، دارالعباده،‌ دارالعمل، دارالعلم،‌ شهر آتش و آفتاب، شهر دوچرخه ها، شهر شیرینی،‌ شهر قنات و قنوت و قناعت و حسینیه ایران،‌ شناخته می شود. این شهر خشتی،‌ دومین بافت خشتی جهان،‌ گسترده ترین و اصلی ترین بافت تاریخی و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور است. این بافت مساحتی حدود ۸۰۰ هکتار دارد. یزد، نخستین شهر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است.

مجموعه امیر چخماق

جاذبه های گردشگری یزد - مجموعه امیر چخماق

امیر جلال الدین چخماق شامی که از طرف شاهرخ برای حکومت یزد منصوب گشته بود، جهت رونق بخشیدن بیشتر به شهر یزد این مجموعه را در دوره تیموریان به سال ۸۴۱ بنا نهاد. این مجموعه در خیابان امام واقع است. امیر جلال الدین در ساخت این مجموعه از همسرش فاطمه خاتون(ستی فاطمه) یاری گرفت. مقبره فاطمه خاتون در ضلع شمالی امیر چخماق است. مجموعه امیر چخماق یا امیر چقماق که حالت میدانگاه دارد، شامل مسجدی عظیم و باشکوه، بازار، تکیه، حمام عمومی، مدرسه،‌ آب انبار، خانقاه، کاروانسرا، قنات خانه و چاه آب سرد است. مسجد امیر چخماق که به مسجد جامع نو نیز معروف است، گنبدی عظیم دارد. این گنبد خمیده و ترکدار است که با کاشی های سبز پوشیده شده و دور آن با خط کوفی نوشته شده است. به علاوه در دور خارجی گنبد، عبارت السلطان ضل الله حکاکی و تکرار شده است. در آستانه و سرسرای شمالی مسجد، سنگی قرار گرفته که روی آن وقف نامه آن حکاکی شده است. ایوان امیر چخماق بسیار زیبا بوده و دو شبستان زمستانی و تابستانی دارد. راهروهای شمالی که آستانه مسجد را به صحن آن متصل می کنند،‌ پنجره هایی دارد که با شبکه های ظریف از کاشی های معرق، تزیین شده اند. محراب با سنگ مرمری زیبا معرق کاری شده است و طاق های مسجد همه با مقرنس کاری پوشیده شده اند که در میانه این مقرنس ها، سنگ مرمری زیبایی قرار گرفته است.

آتشکده بهرام(آتش ورهرام)

جاذبه های گردشگری یزد - آتشکده بهرام(آتش ورهرام)

این آتشکده، محل نیایش زرتشتیان بوده که برای نیایش باید آیین های خاصی را رعایت کنند. به علاوه آنجا محل نگهداری آتشی با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال است. آتش برای زرتشتیان عنصر مقدسی است و اهمیت این آتشکده به جهت نگهداری همین آتش است. این آتش فیروزه ای رنگ، از آتشکده کاریان در لارستان است. آتش چندین بار جابه جا شده است. برای اولین بار از لارستان به عقدا منتقل شده و ۷۰۰ سال در عقدا نگهداری شده است. سپس از عقدا در سال ۵۲۲ به اردکان رفته و نزدیک ۳۰۰ سال آنجا مانده است و در نهایت در سال ۸۵۲، از اردکان به یزد منتقل شده و در خانه موبدی بزرگ با نام موبد تیرانداز آذر گشسب در محله خلف خان علی، نگهداری شده است. ساختمان آتشکده در سال ۱۳۱۳ با یاری زرتشتیان و پارسیان هندوستان، در وسط حیاطی بزرگ و سرسبز که درختان کاج و سرو سر به فلک کشیده دارد، بنا شده است و آتش به درون آن منتقل گردیده است. محل آتشکده در خیابان آیت الله کاشانی و کوچه آتشکده واقع می باشد. این عمارت با معماری دوره هخامنشی ساخته شده است و در بالای آن نماد فروهر را نقش کرده اند. آتش ورهرام، درون مجری برنجی در ساختمان آتشکده نگاه داشته می شود و فردی با نام هیربد، مسئول روشن نگه داشتن آن است. گردشگران و بازدیدکنندگان آتش را از پشت دیواری شیشه ای می بینند و آتش از باد، باران و نور خورشید محافظت می شود.

باغ دولت آباد

جاذبه های گردشگری یزد - باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد می باشد. باغ دولت آباد توسط محمد تقی خان بافقی، خان بزرگ سرسلسله خان های یزد، بنا شده است. این عمارت به اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه بر می گردد. این بنای ۲۶۰-۲۷۰ ساله در بلوار دولت آباد و خیابان رجایی قرار گرفته است. محمد تقی خان، ابتدا در اینجا، قناتی ایجاد کرده است و در ادامه عمارت دولت آباد را در راستای آن ساخت. باغ دولت آباد محل سکونت،‌ خان بزرگ بود که دو در دارد. سردر اصلی که در بلوار دولت اباد است و سردر جنوبی در خیابان رجایی باز می شود. باغ این عمارت، درختان کاج و سرو، گل سرخ محمودی و درختان میوه چون انار و انگور دارد. این عمارت شامل، هشتی، بادگیر، تالار آیینه و اتاق های فراوان است. در بیشتر اتاق های این عمارت، حوض قرار دارد و در یکی از اتاق ها، بادگیری قرار گرفته است که شاخصه این باغ به حساب می آید. این بادگیر ۳۳/۸ متر ارتفاع داشته و نام بلندترین بادگیر جهان را از آن خود کرده است.

مدرسه ضیائیه

جاذبه های گردشگری یزد - مدرسه ضیائیه

مولانا ضیا الدین حسین رضی، این مدرسه را در سال ۶۳۱ هجری قمری ساخت که پسران او در سال ۷۰۵ ساخت آن را تمام کردند. این مدرسه که معروف به زندان اسکندر است، گنبدی خشتی با تزئینات گچ بری شده و نقاشی آبرنگ و شبستانی با محراب دارد. مدرسه رضائیه، نمونه ای از معماری مغول را به نمایش می گذارد.

خانه شاه شجاع(خانه رشتیان)

جاذبه های گردشگری یزد - خانه شاه شجاع(خانه رشتیان)

این خانه تاریخی در نزدیکی، میدان امیر چخماق، بازار سنتی، آتشکده بهرام و مسجد جامع یزد و در محله زرتشتیان واقع شده و محل زندگی خاندان رشتیان بوده است. با توجه به کتیبه های داخل خانه، ساخت آن به سال ۱۲۱۲ هجری قمری در دوره اتابکان یزد، برمی گردد. این خانه که از کهن ترین بناهای این شهر بوده، در قلب بافت تاریخی یزد قرار گرفته است. از معماری بسیار زیبایی برخوردار بوده و به علاوه ۴ ورودی متفاوت، بادگیرهای بلند، ۳ حیاط بزرگ و کوچک، زیرزمین های خنک و آرام و تالارهای منحصر به فرد از ویژگی های آن است. نام این خانه به دلیل منسوب بودن آن به شاه شجاع موسس سلسله آل مظفر است.

مسجد جامع

جاذبه های گردشگری یزد - مسجد جامع

این مسجد که ایوانی در دل کویر است، در خیابان امام و خیابان مسجد جامع واقع است. مسجد جامع، یکی از زیباترین مساجد دوره تیموریان بوده است و سردر بلند، کتیبه ها، مناره ها و کاشی کاری هایش، به او لقب زیباترین شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری را داده اند. با این حال، این مسجد تنها متعلق به دوره تیموریان نبوده، بلکه در یک بازه ۱۰۰ ساله و شامل سه دوره مختلف بنا گردیده است. پایه های اصلی مسجد به دوره ساسانیان بر می گردد و از لحاظ معماری متعلق به دو دوره با نام آذری است. گنبد مسجد در دوره ایلخانان بنا نهاده شده است و سردر بلند آن به شاهرخ در دوره تیموری می رسد.

 ساباط ها

جاذبه های گردشگری یزد - ساباط ها

کوچه پس کوچه های سرپوشیده یزد، ساباط، راهرو یا دالان نامیده می شوند وعلت ساخت آنها این است که عابران می توانند در تابستان از گرمای هوا به سایه این دالان ها پناه ببرند. ساباط های یزد، را می توان در بلوار امامزاده جعفر و خیابان مصلی دید.

باغ عمارت کلاه فرنگی

باغ عمارت کلاه فرنگی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد می باشد. این عمارت قاجاری، با الگو از ساختمان کلاه فرنگی رشت یا تبریز، توسط رشتی ها در محله رحمت آباد یزد بنا شده است. به گفته حسن دشتی، مالک کنونی آن، عمارت در زمان جنگ جهانی دوم توسط زرتشتیان خریداری شده و سال ها از آن آنها بوده است و قبل از انقلاب دشتی آن را از زرتشتیان خریده است. این عمارت دو طبقه بوده و زیرزمین ندارد و حوضی در وسط آن قرار داشته که آب قنات رحمت آباد که از زیر این عمارت می گذشته به داخل حوض می ریخته است. در طبقه دوم، اتاق های زیادی داشته و در تالار قسمت پایین، مکانی برای پذیرایی از میهمانان تعبیه شده بوده است. این عمارت زیبا، به علت کم توجهی و بارش شدید باران در سال های پس از انقلاب، ویران شده و تنها دیوار باغ، حوضی در وسط تالار و چند اتاق از آن بر جای مانده است. به علاوه، باغ عمارت کلاه فرنگی نیز درختان انجیر، انار، توت و خرمالو داشته، که الان فقط درختان انار مانده اند. اکنون عمارت زیبای آجری در کنار باغ عمارت کلاه فرنگی ساخته شده است.


بیشتر بخوانید: گردش در ابرکوه یزد


نارین قلعه(نارنج قلعه)

جاذبه های گردشگری یزد - نارین قلعه(نارنج قلعه)

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری یزد، نارین قلعه یا همان نارنج قلعه می باشد. این قلعه تاریخی، در ۵ مرحله ساخته شده است که قدیمی ترین مرحله، کندن بوکن ها یا کندن فضاهایی در دل زمین بوده است. این قلعه بر بالای تپه بنا شده است که مشرف به شهر میبد می باشد. نارین قلعه را می توان از مهم ترین آثار تاریخی پیش از اسلام دانست. به علاوه وجود و ساخت این قلعه ها برای حفاظت و نگهبانی شهر ها از خطرات پیش رو، لازم و ضروری می نمود.

 آب انبار شش بادگیری

جاذبه های گردشگری یزد - آب انبار شش بادگیری

این آب انبار به سال ۱۳۷۹ هجری قمری، توسط حاج حسین میرالله بنا شده است که در ابتدا ۶ بادگیر نداشته و تنها شامل ۳ بادگیر بوده است و طی این سال ها ۳ بادگیر به آن اضافه شده است. آب انبار شش بادگیری، در محله تپه یزد و کوچه شش بادگیر قرار گرفته است. با اینکه این بنا، عمر طولانی نداشته اما از منظر معماری حائز اهمیت بسیاری است. آب انبار، دارای دو در ورودی، یکی در شمال،‌ یکی در جنوب و یک مخزن است. این مخزن، گنبدی تخم مرغی و سقفی بزرگ دارد. برای رسیدن به پایین ترین نقطه آب انبار از ۵۵ پله باید گذر کرد. در میان این پله ها، بین پله ۲۵ و ۲۶ هشتی ای با سنگ فرش آجری وجود دارد و طاق آب انبار که خشتی بوده و نمای آن آجر است از آن هشتی آغاز می شود. این آب انبار، تنها اب انبار شش بادگیری در جهان است.

خانه لاری ها

جاذبه های گردشگری یزد - خانه لاری ها

این خانه قاجاری، در خیابان امام، محله فهادان و مجاور عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته است. ساختار این خانه مانند سایر خانه ها در دوران قاجار، شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است و حیاط در مرکز خانه قرار گرفته است و تالار و بادگیر دارد. هر کدام از اضلاع این خانه مناسب فصل و شرایط خاص آب و هوایی است. قسمت های شمالی، مناسب زمستان و زمستانه اند و قسمت های جوبی، مناسب تابستان و تابستانه اند. قسمت شرقی شامل اتاق آیینه، مطبخ و سرداب،‌ مناسب پاییز و پاییزه است و قسمت غربی، مناسب بهار بوده و به عنوان بهارخواب استفاده می شده است. خانه لاری ها،‌ به جهت اتاق های آیینه کاری و نقاشی شده، درها، پنجره ها و ارسی ها،‌ یکی از زیباترین خانه های قرن سیزدهم بوده است که اکنون به موزه اسناد و مدارک بدل شده است.

 خانه تهرانی ها

جاذبه های گردشگری یزد - خانه تهرانی ها

خانه تهرانی مقابل زندان اسکندر و در خیابان امام و خیابان فهادان قرار دارد. این خانه حدود ۲۵۰ سال پیش به خانواده تهرانی که از تاجران قدیمی فرش، تعلق داشته است ولی ساخت این بنای تاریخی به دوره قاجار بنا بر می گردد. این عمارت، شامل سه بادگیر زیبا، نارنجستان، تالار بزرگ، چاه خانه و سرداب زیبا، هشتی و پشت بام بزرگ مشرف به بافت تاریخی، است. به علاوه، این خانه به علت بزرگی و زیبایی به عنوان دفتر کنسولگری اقتصادی برخی کشورها چون آلمان و فرانسه استفاده می شده است اما امروزه تبدیل به هتل موزه گشته است و نام اولین هتل موزه ایران را با خود همراه کرده است.

میدان ماکار

جاذبه های گردشگری یزد - میدان ماکار

پشوتن جی دوسابایی مارکار، یک هندی زرتشتی، هزینه ساخت میدان، دبیرستان و پرورشگاه مارکار را تقبل کرده است. میدان مارکار، نقطه وسط ایران است و ساعت این میدان با توجه به مختصات جغرافیایی، دقیقا وسط کشورمان واقع شده است.

 بازار و حمام خان

جاذبه های گردشگری یزد - بازار و حمام خان

این حمام توسط محمد تقی خان بافقی،‌ حاکم یزد، به سال ۱۲۱۲ هجری قمری ساخته شده است. حمام خان، در خیابان امام، خیابان قیام و میدان خان قرار دارد. این مجموعه که به دستور ناصر الدین شاه ساخته شده، شامل حسینیه، آب انبار، حمام و بازار خان است که در ساخت آنها از خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است. بازار خان به دو بخش شمالی- جنوبی به طول ۷۸ متر با ۵۳ مغازه و شرقی- غربی به طول ۱۸۰ متر با ۱۰۰ مغازه قابل تقسیم است. این بازار، طولانی ترین بازار یزد است ولی حمام خان، اکنون به عنوان چایخانه سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.


موارد پیشنهادی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 18 =

مشاهده بیشتر