0

جاذبه های گردشگری بجنورد

جاذبه های گردشگری بجنورد

جاذبه های گردشگری بجنورد

با جاذبه های گردشگری بجنورد از سایت گردشگری جیران همراه باشید. ما در این پست با عکسهای دیدنی مکانهای گردشگری یزد نیز با شما همراه خواهیم شد.

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که همواره در مسیر پیشرفت و تکامل قرار داشته و در میان شهرهای شمال شرقی ایران سرآمد است. این شهر در کوهپایه های رشته کوه آلاداغ بنا شده و آب وهوایش معتدل کوهستانی است. بجنورد و نواحی اطرافش به لحاظ جاذبه های گردشگری غنی است و هم در میان جاذبه های طبیعی و هم تاریخی، نمایندگان قدرتمندی دارد.از آبشار و کوه و باغ و روستا گرفته تا کوشک و عمارت و آتشکده. چنین تنوعی از جذابیت ها برای هر شهری خیره کننده است.

1. عمارت سردار مفخم

جاذبه های گردشگری بجنورد - عمارت سردار مفخم

در هر دوره تاریخی، و در هر گوشه و کناری از سرزمین های کهن، مردان قدرتمندی بوده اند که با هوشمندی و درایتشان یادگاری از قدرت و زمانه خود برای آیندگان به جا گذاشته اند. یارمحمدخان شادلو مشهور به سردار مفخم از جمله رجال سیاسی قدرتمند دوران قاجار در بجنورد بوده که مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه دستور ساخت عمارتی باشکوه و مجلل را می دهد. عمارتی که درون باغی بزرگ به همراه آیینه خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و ۳۴ اتاق مجلل، مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می داده اند.

او این مجموعه را به منظور سکونت خانواده و پذیرایی از رجال سیاسی و مهمانان دولتی در دو طبقه احداث کرده و امروزه طبقه فوقانی آن پس از احیا و مرمت به موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی استان خراسان شمالی تبدیل شده است. تالار جنوبی بنا هم که بزرگترین و اصلی ترین اتاق عمارت مفخم است تحت عنوان تالار همایش جهت برپائی نشست ها، ویدئوکنفرانسها و گردهمائی ها تجهیز گردیده است.

2. آتشکده اسپاخو

جاذبه های گردشگری بجنورد - آتشکده اسپاخو

یک آتشدان و محرابی دایره ای شکل در زیر سقفی گنبددار به همراه روزنه هایی درون آن، تنها بنای سنگی بازمانده از دوران ساسانیان در خراسان شمالی را تشکیل می دهند. آتشکده اسپاخو در کنار روستایی به همین نام بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل های سوزنی برگ ارس واقع شده و از جمله جاهای دیدنی بجنورد به شمار می آید.

آتشکده اسپاخو؛ تنها بنای سنگی بازمانده از دوران ساسانیان در خراسان شمالی

آتشکده اسپاخو که گاه توسط بومیان منطقه با کلیسا نیز اشتباه گرفته می شود، بنایی متعلق به آیین باستانی زرتشت است که روزگاری شعله های فروزانش بر فراز طبیعت کوهستانی و سرسبز منطقه اسپاخو، خودنمایی می کرده است.

3. خانه بانک ملی؛ تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی

جاذبه های گردشگری بجنورد - خانه بانک ملی

معماری شاید بیش از هر هنر دیگری جلوه گاه برخورد فرهنگ ها و سلایق ملل گوناگون باشد. این مورد را به خوبی می توان در بنای تاریخی خانه بانک ملی بجنورد مشاهده کرد. بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و با ۹۰ سال قدمت قدیمی ترین بانک بجنورد به حساب می آید. خانه بانک ملی بجنورد نمونه واضحی از تلفیق معماری اروپایی با معماری سنتی ایرانی است.

خانه بانک ملی ؛ جلوه گاه برخورد فرهنگ ها و سلایق ملل گوناگون

این خانه دارای سقف شیروانی از نوع گالوانیزه است و چهار ستون دارد که به صورت قرینه در دو ایوان جداگانه ساخته شده‌اند. سرستون ها از نوع کورنتی است و ویژگی های معماری اروپای قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در جای جای آن دیده می شود. یک قاب کاشی کاری با کاشی هفت رنگ و آیینه کاری و گچبری گل و گیاه به همراه منبت کاری بر روی درها و پنجره ها از بخش های ایرانی این معماری حیرت انگیز است. خانه بانک ملی بجنورد محل سکونت یکی از وکلای سابق این شهر بوده و پس از انقلاب ۵۷ در اختیار بانک ملی قرار گرفته است.

4. بند خاکی عبدل‌آباد

جاذبه های گردشگری بجنورد - بند خاکی عبدل‌آباد

سدها علاوه بر کاربردهایشان در صنعت و انرژی، همواره از مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری شهرها و مناطق هستند. چرا که به واسطه ذخیره آب، علاوه بر خلق مناظری چشم نواز، اکوسیستم جدیدی را نیز تعریف می کنند. در فاصله ۲ کیلومتری روستای عبدل آباد از شهر حصار گرم خان، از توابع بجنورد یک بند خاکی وجود دارد که به زیبایی و پرآبی شهره است.

بند خاکی عبدل‌آباد ؛ تجربه قایقرانی و ماهیگیری

بند خاکی عبدل آباد در فصل زمستان توسط رودخانه‌های اطراف پر شده و در فصل‌ خشکسالی، نیاز کشاورزی زمین های اطراف را تأمین می کند. به علاوه ماهیان گرم آبی نیز در این بند پرورش داده می شود. بند خاکی عبدل آباد جاذبه ای بکر و دیدنی است که می توانید تجربه های مهیجی نظیر قایقرانی و ماهیگیری نیز در آن داشته باشید.

5. کوه بابا موسی

جاذبه های گردشگری بجنورد - کوه بابا موسی

حتی اگر اهل کوهنوردی باشید هم بجنورد گزینه های خوبی برای شما دارد. در ۷ کیلومتری شمال شرقی این شهر کوهی به نام بابا موسی قرار دارد که دارای دو قله به ارتفاعات حدودن ۱۵۰۰ متری است. قله های باباموسی با ارتفاع مناسب‌شان کاملن سهل الوصول اند و در شرایط مختلف آب و هوایی قابلیت صعود دارند. به همین جهت باباموسی همیشه میزبان خیل عظیمی از کوهنوردان اعم از بزرگ و کوچک و حرفه ای و آماتور است.

کوه بابا موسی؛ از جاهای دیدنی بجنورد که کوهنوردان را به خود جذب می‌کند

در شرایط جوی مناسب و با گامهای معمولی، مدت زمان صعود تا پناهگاه، از دامنه کوه حدود پنجاه دقیقه و تا قله در حدود یک ساعت و ده دقیقه است. البته بازدید زیاد از این کوه در سال های اخیر منجر به انباشت زباله در منطقه شده که باید از طرف مسئولین ذیربط مدیریت گردد.


بیشتر بخوانید: روستای ماخونیک خراسان جنوبی


6. حسینیه جاجرمی

جاذبه های گردشگری بجنورد - حسینیه جاجرمی

حسینیه ها جزو معدود اماکنی هستند که خاص کشورهای شیعه نشین از جمله ایران اند. این اماکن مذهبی در برخی شهرها به دلیل موقعیت و معماری ممتازشان به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند و حسینیه جاجرمی بجنورد یکی از آن هاست. این حسینیه که در کوچه جاجرمی ها در محدوده بافت تاریخی بجنورد واقع شده یادگاری از اواخر دوران قاجار است.

حسینیه جاجرمی از جاهای دیدنی بجنورد که یادگاری از هنر و تاریخ دیرینه ایرانی است

حسینیه در دو طبقه ساخته شده که طبقه همکف قدیمی تر از طبقه بالایی است و کاربری مسکونی داشته. طبقه بالا نیز محل برگزاری مراسم مذهبی بوده. حسینیه یک حیاط مرکزی دارد و تمامی اتاق ها به دور حیاط است و تمام درب ها و پنجره‌‌ها و نورگیرها به سمت حیاط باز می‌شود. اگرچه این نوع معماری درونگرا مخصوص نواحی خشک و کویری ایران است و در بجنورد چندان رواج ندارد، اما می توان گفت که کلیت بنا با آن حوض و فواره به همراه باغچه کاری های اطرافش کاملن با چهارفصل سازگار است.این حسینیه هم اکنون ساختمان مرکز آفرینش هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

7. کوشک باغ علی آباد

جاذبه های گردشگری بجنورد - کوشک باغ علی آباد

این روزها کمتر باغی الگوی باغ اصیل ایرانی را در خود دارد. اما در فاصله سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد در روستای علی آباد یکی از نمونه های ممتاز باغ ایرانی در استان خراسان شمالی را شاهد هستیم. این باغ به همراه کوشکی که در مرکز آن واقع شده جزو چهار باغ نمونه ایرانی به شمار می رود و بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. کوشک متعلق به حکمرانان شادلو بوده و در هر یک از جهت های اصلی یک ورودی دارد.

کوشک باغ علی آباد؛ تفرجگاه و شکارگاه

طرح کلی آن در طبقه همکف شامل یک حوضخانه با سقف گنبدی در مرکز می‌شود که دو اتاق در ضلع شرقی و غربی دارد. باغ در زمان حکمرانی سردار مفخم، حاکم وقت بجنورد در زمان قاجار نیز به عنوان تفرجگاه و شکارگاه مورد استفاده بوده ، اما امروزه از جاهای دیدنی بجنورد است که فقط بقایایی از طرح کلی آن باقی مانده است و صرفن یک اثر تاریخی به شمار می رود.

8. روستای اسفیدان

جاذبه های گردشگری بجنورد - روستای اسفیدان

به محض اینکه نام روستای پلکانی بیاید یاد ماسوله گیلان می افتیم؛ اما احتمالن نمی دانیم که خراسان پهناور هم نمونه شگفتی از آن را در دل خود پرورانده. روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد و از زیباترین و خوش آب و هواترین جاهای دیدنی بجنورد است. موقعیت آن در میان دره ای سرسبز است که کوه ها از هر سو آن را در آغوش گرفته اند.

روستای اسفیدان؛ خوش آب و هواترین جاهای دیدنی بجنورد

در بافت پلکانی روستا خانه ها بر دوش یکدیگر ساخته شده و پشت بام خانه ی پایینی حیاط همسایه ی بالایی و محل گذر عابران است. کمی که به سمت ضلع شمال غربی روستا پیاده روی کنید به دره عمیق هینورد خواهید رسید که از میان صخره هایش چشمه ای زلال جاری است. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد روستا روییدن درختی کهن به نام صندل است که عمر بعضی از آن ها را تا ۱۲۰۰ سال تخمین می زنند. بقعه متبرکه امام زاده محمدبن باقر، دره و آبشار بهارگاه، قلعه ها، برج ها و غارهای اسپیدان از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه اند که روستای اسپیدان را از هر جهت به بهشت گردشگری خراسان شمالی بدل کرده اند.

9. آبشار بیار

جاذبه های گردشگری بجنورد - آبشار بیار

می توان گفت که با داشتن آبشاری زیبا در میان جنگل های انبوه، طبیعت زیبای خراسان شمالی دیگر چیزی کم ندارد. در کیلومتر ۴۳ جاده بجنورد به گرگان شهر آشخانه قرار گرفته و در ۲ کیلومتری جنوب شرقی آن نیز روستای بیار. روستایی که تمام شهرتش را مدیون آبشار زیبایی به همین نام است. این آبشار از جاهای دیدنی بجنورد است که حتماً در سفر به خراسان در برنامه سفرتان باید بزارید.

آبشار بیار؛ مناظر زیبای جنگلی و مراتع سرسبز

این آبشار از ارتفاعات جنوب روستای بیار سرچشمه می گیرد و حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. آب آن خنک و دلپذیر است و هر ساله گردشگران زیادی را جذب خود می کند. مناظر زیبای جنگلی و مراتع سرسبزی که اطراف آبشار را در برگرفته منظره شگفتی را در میان ارتفاعات کوهستانی خراسان شمالی رقم زده است.

10. بابا امان

جاذبه های گردشگری بجنورد - بابا امان
تفرجگاه باباامان بهترین جاذبه گردشگریِ سازماندهی شده در استان خراسان شمالی است که در کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد-مشهد واقع شده. باباامان که یکی از قدیمی ترین پارک های گردشگری ایران است دارای استخرهای متعدد و پوشش جنگلی به وسعت ۲۵۰ هکتار می باشد. در کنار چندصد هزار اصله از درختان چنارک، زالزالک، اقاقیا و زردآلو که طبیعت سبز تفرجگاه را تشکیل می دهند، وجود چشمه ای خروشان که از ۴ نقطه درون تپه ای می جوشد عامل اصلی سرزندگی این پارک جنگلی در طی سالیان دراز می باشد.

بابا امان؛ یکی از قدیمی ترین پارک های گردشگری ایران

این چشمه از دسته چشمه های آب معدنی است و مصرف آب آن برای بیماری های گوارشی توصیه می شود. از دیگر خوش اقبالی های منطقه باباامان گذر شاخه ای از رود اترک از کنار آن است که باعث شده علاقه مندان به ماهیگیری فرصتی برای سرگرم شدن بیابند. در غرب این پارک تفریحی هم، پارک حیات وحش پردیسان قرار دارد که گونه های نادری از جمله گوزن زرد، قوچ اوریال، میش و آهو در آن رها شده اند و محافظت می شوند. در آغوش تپه های باباامان امکاناتی نظیر رستوران، متل، پارک کودک و محل استراحت خانواده ها فراهم شده تا مسافران و زائران اوقات دل انگیزی را در این تفرجگاه پر جاذبه تجربه کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

مشاهده بیشتر