0

جاذبه های استان آذربایجان غربی

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

با جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی از سایت گردشگری سایت تفریحی جیران همراه باشید.

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

آذربایجان، سرزمین گنجینه‌های رمز‌آلود

استان «آذربایجان غربی» از آن دست استان‌های میراث داری است که تمدنی ۸ هزار ساله‌ و پر رمز و رازی را در دل خود جای داده است.

مرکز استان آذربایجان غربی شهر ارومیه (به معنی شهر آب‌) می‌باشد و این شهر با بیش از ۳ هزار سال قدمت، قدیمی‌ترین شهر پابرجا در منطقه شمال‌ غرب ایران است.

در کل این استان به ۱۷ شهرستان تقسیم می‌شود که از میان آنها می‌توان به ماکو، مهاباد، تکاب، چالدران، سردشت و … اشاره نمود. برخی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی همچون قره کلیسا، کلیسای زور زور و مجموعه تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و هر یک شاهکاری از قلب تاریخ به شمار می‌روند.


موارد پیشنهادی


۱- دریاچه‌ی ارومیه

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

«دریاچه‌ی ارومیه» به عنوان بزرگترین دریاچه‌ی داخلی ایران و دومین دریاچه‌ی آب شور جهان شناخته می‌شود. بسیاری از شما تصاویری را از دریاچه‌ی ارومیه دیده اید که به رنگ سرخ و نارنجی است و خبری از آب نیلگون در آن دیده نمی‌شود.

این تغییر رنگ در اثر فعالیت موجودات میکروسکوپی در داخل دریاچه‌ی ارومیه رخ می‌دهد. این موجودات با آغاز کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت نمک، حضور پر رنگ‌تری از خود نشان می‌دهند تا جایی که تاثیر چشمگیری بر روی رنگ آب می‌گذارند.

 

۲- تخت سلیمان

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

«تخت سلیمان» نام مکانی است که رازها و افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده که نه می‌توان رای به دروغی بودن آنها داد و نه می‌توان درست بودن آنها را اثبات کرد.

یکی از پر رنگ‌ترین افسانه‌هایی که در ارتباط با این بنا وجود دارد، «انگشتر حضرت سلیمان» است. افسانه‌هایی وجود دارد که حاکی بر آن است که شیطان در روزگاران کهن توانسته به انگشتر سلیمان نبی دست پیدا کند و و آن را به درون دریاچه بیاندازد تا بتواند بر تخت سلیمان تکیه زند و …، این انگشتر تا به امروز در این دریاچه مدفون است و کسی نتوانسته به آن دست پیدا کند.

 

۳- قره کلیسا

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

از فاصله‌ای بسیار دور سنگ‌های سفید و سیاه در دل کوه چشمان شما را اسیر خود می‌کند و نویدی از مکانی خارق العاده به شما می‌دهد. نام این مکان خارق العاده «قره کلیسا»یا کلیسای تادئوس مقدس و یا کلیسای طاطائوس می‌باشد.

بنا بر اسناد تاریخی این کلیسا به عنوان نخستین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته می‌شود و یکی از ارزشمندترین بناهای مذهبی نیز به شمار می‌آید. این مکان پستی و بلندی‌های زیادی را به خود دیده است از قتل عام پادشاه سانتروک که منجر به قتل دختر وی شد تا مرگ تاتائوس (طاطائوس).

۴- زندان سلیمان (کوه زندان دیو)

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

یکی از عجایبی که در این استان اسرار آمیز وجود دارد، «زندان سلیمان» یا کوه زندان دیو است. ویژگی متمایز این کوه از دیگر همتایان خود تهی بودن آن است. این کوه مخطروطی، هزاران سال قبل بر اثر فوران یک آتشفشان پدید آمده؛ همچنین داستان‌های مختلفی درباره‌ی این کوه وجود دارد و حاکی از آن است حضرت سلیمان، دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند را در این کوه زندانی می‌کرده و به همین خاطر، این کوه را زندان دیو یا سلیمان می‌نامند.

۵- چَملی گول

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

«چَملی گول» نام جزیره‌ی شناوری‌ست که در ۱۵ کیلومتری شهر تکاب آذربایجان واقع شده است. چملی‌گول در واقع برکه‌ای یا دریاچه‌ای کوچک است که وسط آن جزیره‌ای از چمن قرار دارد و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی روییده که ارتفاع تقریبی برخی از آن‌ها به ۲ متر می‌رسد.

۶- آبشار شلماش

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

به جرعت می‌توان گفت «آبشار شلماش»، یکی از پرخروش‌ترین آبشارهای ایران زمین است. این آبشار که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت آذربایجان غربی قرار گرفته است، مهم‌ترین آبشار این استان محسوب می‌شود. این آبشار فقط یک آبشار معمولی نیست بلکه آبشاری‌ست متشکل است از سه طبقه که طبقات آن به موازات یکدیگر و پشت سرهم قرار دارند.

۷- چشمه کانی گراوان

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

«چشمه آب معدنی گراوان»، در کنار روستایی به نام کانی گویز در نزدیکی شهرستان ربط و در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت قرار دارد.

این چشمه تنها منبع آب نیست، بلکه خالق اثری هنری در دل طبیعت است. فقط کافیست اندکی تامل کنید و به رنگ بندی‌های بسیار زیبا و خارق العاده‌ی این چشمه بنگرید، خواهید دید رنگ بندی‌های این چشمه روح شما را جلا خواهد داد.

۸- سَهولان

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

«سَهولان» نام دومین غار آبی بزرگ ایران‌ است که در ۲۵ کیلومتری شهر بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده‌. می‌گویند غار سهولان بسیار شبیه غار علیصدر است و طبیعت آن شما را با خود دیدن غار علیصدر می‌برد.

بیشترین عمق غار ۵۲ متر و میانگین عمق آن ۲۰ متر است همچنین درجایی که قسمت آبی و خشکی بهم می‌رسند، در عمق غار شیب تندی وجود دارد و در انتهای آن تونلی است که کارشناسان معتقدند این تونل راهی مخفی بوده برای رسیدن به قلعه‌ی بالای کوه که امروز تنها دیواره سنگی آن موجود است و به مرور زمان بسته شده.

۹- دریاچه‌ی مارمیشو

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

«مارمیشو» نام دریاچه‌ای‌ست که در ۴۵ کیلومتری غرب اروميه واقع شده. این دریاچه نیلگون از چشمه‌های طبيعی و نزولات جوی خود را سیراب می‌کند اما جدایی از این جاذبه‌های بصری این دریاچه، گونه‌های فراوان جانوری چون ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید، خرس، روباه، گرگ، خرگوش را در خود جای داده است.

۱۰- زور زور ماکو

جاذبه‌ های استان آذربایجان غربی

کلیسایی به نام «زور زور ماکو» درست در مقابل رودخانه‌ای زیبا به نام زنگی مار قرار دارد که بر خلاف ظاهر ساده‌اش، بسیار پر ارزش است؛ به همین دلیل نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به دلیل ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، توجه جهانیان را نیز به خود جلب کرده است.


بیشتر بخوانید: معرفی پنج اتومبیل در نمایشگاه اتومبیل توکیو


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

مشاهده بیشتر