0

جاذبه های گردشگری اردبیل

جاذبه های گردشگری اردبیل

جاذبه های گردشگری اردبیل

جاذبه های گردشگری اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل در تابستان و بهار جزو مقاصد اصلی مسافران بوده و همه از مکان های دیدنی اردبیل بازدید می کنند. استان اردبیل جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثالی دارد که طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اما در سفر به اردبیل، شهری با قدمتی ۴۰ هزار ساله باید کجاها را دید و جاهای دیدنی اردبیل کجاست؟با جاذبه های گردشگری اردبیل با سایت تفریحی جیران همراه باشید.

۱-رودخانه قزل اوزن خلخال

معروفترین و پر آب ترین رودخانه شهرستان خلخال است که در قسمت غربی شهرستان خلخال و در بخش خورش رستم از شمال به جنوب در جریان بوده و بعلت ارتفاع نسبتا زیاد روستاهای اطراف آن ، استفاده از آب آن برای اغلب روستاها میسر نیست . این رودخانه از ارتفاعات کردستان سرچشمه می گیرد که پس از گذر از مسیر های پر پیچ و خم کردستان و آذربایجان شرقی به حوزه خلخال وارد شده و پس از گذر از آن به سد منجیل میریزد که در ادامه با نام سفید رود به دریای خزر می ریزد .اخیرا مسأله حقابه استان اردبیل از قزل اوزن در استان اردبیل مطرح شده که امیدواریم مردم منطقه خلخال به حق واقعی خودشان برسند.

رودخانه قزل اوزن خلخال


حتماً بخوانید: 10جاذبه ی دیدنی شهر تبریز


۲-دریاچه شورابيل

یکی از جاذبه های گردشگری اطراف اردبیل دریاچه شورابیل است که اين درياچه قبلاً بسيار شور بوده است ولي امروزه با افزوده شدن آب شيرين از شوري آن کاسته شده ، بطوريکه نوعي ماهي در آن پرورش داده مي شود . اين درياچه داراي امکانات تفريحي ، ورزشي و فرهنگي بسياري از جمله قايق راني ، پيست دو و ميداني ، دوچرخه سواري ، باغ وحش ، هتلهاي مجهز و زيبا، مجموعه شهر بازي براي بچه ها ، رستوران در وسط درياچه و … است . اين درياچه در ۴۸ کيلومتري جنوب شرقي اردبيل بطرف خلخال می باشد…

دریاچه شورابيل

 

۳-پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین‌شهر به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر احداث شده، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.

پل معلق مشگین شهر

 

۴-قلعه قهقهه

قلعه قهقهه در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابه مشگین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد و از آثار دوره صفویه به حساب می‌آید.این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی، مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌است در تاریخ شهرت بسیاری دارد.

قلعه قهقهه

 

۵-عجیب ترین گورستان تاریخی اردبیل

منطقه باستانی معروف به شهر یری در شمال غربی روستای پیرازمیان در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر قرار دارد. جایی در کنار رود قره سو که وسعت آن به ۴۰۰ هکتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزاره پیش از میلاد می رسد.

عجیب ترین گورستان تاریخی اردبیل

 

۶-درياچه نئور

اين درياچه در فاصله ۴۲ کيلومتري جنوب شرقي اردبيل در ارتفاع ۲۴۸۰ متري از سطح دريا قرار دارد. راه اصلي دسترسي درياچه جاده روستائي آسفالته به طول ۱۳ کيلومتر مي باشد که از کيلومتر ۲۹ جاده بين شهري اردبيل – خلخال در محل قريه بودالالو بطرف شرق منشعب مي شود .

درياچه نئور

 

۷-جنگل فندقلو مشرف به گردنه حيران

جنگل فندقلو به واسطه قرار گرفتن آن در شمال غربی کشور یکی از جنگل های مناسب برای گذران تعطیلات تابستانی است. این جنگل در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است و به خاطر داشتن جاذبه های منحصر به فرد جنگلی و نزدیکی آن به گردنه حیران پیشنهاد مناسبی برای طبیعت دوستان به شمار می رود.

جنگل فندقلو مشرف به گردنه حيران

 

۸-غار یخگان

غار يخگان در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته کوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متری از سطح دريا در دامنه غربی كوهی به نام يخگان داغی (بوزخانه داغی) واقع شده است. مساحت این غار ۱۱۰۰ هکتار می‌باشد و دارای دو دهانه است که با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ كيلومتر از یکدیگر قرار دارند. قطر دهانه ورودی اصلی این غار در حدود نیم متر است که به وسیله راهرویی تنگ و باریک به طول ۱۰ متر، به تالار وسیعی منتهی می‌شود. حوضچه آبی به عمق ۲۰ سانتی‌متر و در ارتفاع ۱/۵ متری در كف غار تشكيل شده است.

غار یخگان

 

۹-دشت مغان

دَشت مُغان نام جلگه‌ای است در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران. مغان جلگه‌ای است در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر که قسمت عمده آن در جمهوری آدربایجان و بخشی نیز شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران را تشکیل داده‌است.

دشت مغان

۱۰-پل معلق پیر تقی

پل معلق پیرتقی در دره های عمیق و زیبای شهر هشتجین از توابع خلخال شاید یکی از بلند ترین پل های معلق ایران باشد. عبور از این پل که از روی دره های عمیق می گذرد با تکان هایش قطعا یکی از هیجان انگیز ترین لحظات را برای بازدید کننده ها به ارمغان خواهد آورد. سالانه عده زیادی برای بازدید از این پل راهی این شهرستان می شوند.

پل معلق پیر تقی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هفده =

مشاهده بیشتر