0

نکات مهم برای داشتن فروشگاه اینترنتی

نکات مهم برای داشتن فروشگاه اینترنتی

نکات مهم برای داشتن فروشگاه اینترنتی

واقعی ترین شغل منجر به درآمد، در اینترنت، تأسیس یک فروشگاه اینترنتی است. برای داشتن یک فروشگاه با چند پیش نیاز اساسی باید آشنا باشید. با بخش تکنولوژی سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید تا با نکات مهم برای داشتن فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.

اول. دامنه اینترنتی

یا نام فروشگاه؛ که معمولا سالانه ثبت می شود؛ و در حال حاضر هزینه ای بین سه هزار، تا حداکثر پنجاه هزار تومان در سال دارد. مگر اینکه نام خاصی را در نظر داشته باشید که در مالکیت دیگری باشد و بخواهید آن را به صورت مزایده خریداری کنید؛ زیرا بعضی نام ها به تنهائی می توانند باعث تثبیت برند و افزایش آمار بازدید و پیشی گرفتن از رقبا باشند. یکی از نام های دامنه که به قیمت بسیار بالائی فروش رفته است: «پیتزادات کام» است که بیش از دو و نیم میلیون دلار فقط برای نام آن پرداخت شده است.

دوم، هاست یا فضای میزبان

محتویات سایت شما؛ که تقریبا همیشه به صورت اجاره ای است و بسته به میزان ترافیک یا حجم اطلاعات مشتری و پارامترهای فنی دیگری نظیر نوع سرور و محل استقرار آن هزینه های متنوعی را شامل می شود. در حال حاضر خدمات هاستینگ از ماهی سه هزار تا سالی یک میلیون تومان قابل تهیه هستند. اهاست های رایگانی هم هستند که اغلب، دامین زیرمجموعه خود را هم رایگان واگذار می کنند؛ و سود اصلی را از ترافیک و زیر فهرستهایی که فعالیت شما ایجاد می کند، و باعث افزایش رتبه و اعتبار دامین اصلی آنها می شود می برند. در این گونه سرویس ها شما به سادگی و با یک ثبت نام چنددقیقه ای صاحب یک سایت و نرم افزار فروشگاه اینترنتی می شوید؛ و هر زمان که بخواهید فعال را گسترش بدهید، یا از سرویس های اضافی استفاده کنید، می بایست مان دریافت آن خدمات یا ترافیک، و فضا پرداخت نمایید.

یکی از سایت های فعال در این زمینه: «شاپرزفا» می باشد، که فروشگاه ساز رایگان، و قالب های متنوعی را عرضه می کند.

تهیه هاست و دامین و بسیاری خدمات دیگر مرتبط با آنها، کاملا به صورت آنلاین قابل ثبت و سفارش دادن هستند؛ و نکته مهم، فقط انتخاب یک عرضه کننده معتبر و دارای سرویس دهی پایدار و ارزان است. حتی، تهیه و مدیریت یک سایت که این خدمات را عرضه نماید می تواند یک شغل خانگی محسوب شود؛ اما از آنجا که نیاز به هر سه پارامتر سرمایه و اطلاعات تخصصی و تجربه دارد، در فهرست این مجموعه جایی ندارد؛ اما با کسب کمی مهارت و تجربه می توانید به وسیله بازاریابی برای این سایتها درآمد خوبی به دست بیاورید. گرچه با یک جستجوی ساده صدها عرضه کننده خدمات را خواهید یافت، اما در سایتی را که خودم بهتر و مناسب تر تشخیص داده ام، در اینجا معرفی می کنم. سایتهای «برتینا» و «نت افراز» هم خدمات میزبانی ارزانی را فراهم می کنند، و هم می توانند واسطه شما برای ثبت دامنه باشد. البته اگر دامنه « دات آی آر» بخواهید باید یک حساب به صورت شخصی در سایت ایرنیک» ساخته باشید. این سایت مجری انحصاری ثبت دامنه های « آی آر» و «ایران» است؛ اما نکته ای که تازه کارها از آن تعجب خواهند کرد اینکه علیرغم اجباری بودن داشتن حساب در ایرنیک برای ثبت مالکیت دامنه با پسوند آی آر بنام خودتان، ثبت این دامنه در خود این سایت گاهی تا چندین برابر گران تر از ثبت آن توسط یکی از نمایندگی ها خواهد بود. دلیل آن هم تخفیف هایی است که به کارگزاران فعال ارائه می کنند ولی برای کاربر انفرادی تخفیفی در نظر نگرفته اند!

نکته ای که شاید معرفی آن در این قسمت مفید باشد، سرویس پارک دامنه است. به این ترتیب که شما می توانید، بیش از یک نام دامین را رجیستر کرده و روی یک آدرس دیگر (حتی روی یک وبلاگ رایگان پارک کنید. به این صورت که هرکدام از آن نام های پارک شده که جستجو شوند یا در نوار آدرس مرورگر تایپ شوند، همه به یک سایت هدایت شده و در مواردی، نام اصلی میزبانی کننده دیده نشده و حتی قابل تشخیص هم نیست.

سوم. نرم افزار سایت ساز یا فروشگاه ساز

محتوا و قالبی که در سایت شما نصب خواهد شد. قابلیت های گوناگون برای اداره و دسته بندی کالا و خدمات، سبد خرید و ثبت نام مشتری، حتی سرعت سایت، و دیگر امکانات همه به قابلیت های این نرم افزار مربوط می شوند. نرم افزارهای سایت ساز و فروشگاه ساز بسیار زیادی به صورت «متن باز» و رایگان در اینترنت موجود و قابل تهیه هستند. تعداد زیادی از آنها بر پایه « وردپرس » و سیستم فروشگاه ساز استاندارد آن «ووکامرس» کار می کنند. بعضی به صورت استاندارد زبان فارسی را هم پشتیبانی می کنند؛ اما گاهی قالب هایی هم هستند که علیرغم کاربرد و کیفیت بالا، فارسی نشده اند. اینجاست که برنامه نویسان خوش ذوق کشورمان با افزودن امکانات فارسی به این قالب های رایگان، آنها را با قیمت هایی مناسب به متقاضیان عرضه می کنند. یکی از سایت های فعال که محل عرضه این قالب هاست: «هیولای قالب » است که می توانید در آن تعداد زیادی قالب فروشگاهی از رایگان تا حداکثر یکصدهزارتومان تهیه کنید. اگر برای نصب و راه اندازی هر قالب هم که مشکل داشته باشید، عرضه کننده آن در قبال دستمزدی معقول آن کار را انجام خواهد داد. حتی بعضی عرضه کنندگان قالب در ازای خرید قال رایگان و هاستی محدود هم به مشتری عرضه می نمایند.

نکته جالب اینکه در همین سایت قالب هایی برای راه اندازی یک سال همانند خود آن عرضه می شود، که با صرف مبلغی کمتر از دویست هزار تومان و دو سه روز وقت، می توانید صاحب یک شغل و بستری برای راه اندازی نمونه مشابه خود هیولای قالب شوید. فقط می ماند جذب برنامه نویس و تولید محتوا که در بازار رقابتی فعلی و تعداد فعالان این عرصه، کار چندان آسانی نیست.

نظر به ناپایداری احتمالی یا امکان قطع پشتیبانی بعضی نرم افزارهای متن باز، کسانی که برنامه مشخص بلندمدت برای سایت و فروشگاه خود دارند یا امکانات سفارشی و پایدار برایشان مهم است، ترجیح میدهند که از نرم افزارهای فروشگاه ساز تخصصی تر که مبنای متن باز ندارند و بعضی به صورت کامل توسط شرکتهای داخلی تهیه شده اند خریداری نمایند و در حالت ایدئال سفارش یک برنامه کامل را میدهند تا از ابتدا متناسب برای نیاز آنها و طرح توسعه مدنظرشان نوشته شود. در حال حاضر شرکت نیکاآی تی» نرم افزارهای سبک و خوش دستی را تولید نموده که در مقایسه با بازار موجود، قیمت های قابل قبولی هم دارند.

برای فروشگاههای کامل تر و ماندگار که سرمایه زیادی را برای راه اندازی و دوام و توسعه سایت اختصاص داده اند، حتی صرفه بر این است که یک تیم برنامه نویسی استخدام کنند تا طراحی و تغییرات لازم را در طول زمان متناسب با تغییرات شرایط و نیازهای مشتریان روی سایت اعمال کنند و خطاهای احتمالی را به سرعت رفع نمایند تا در سرویس دهی فروشگاه وقفه ای پیش نیاید.

چهارم، درگاه پرداخت بانکی

هدف از راه اندازی هر فروشگاهی در درجه اول فروش محصول و خدمات و طبعا دریافت وجه از مشتری می باشد. به غیر از سرویس های پرداخت وجه در محل مشتری، و پس از تحویل گرفتن کالا، که در بند بعدی به آن خواهیم پرداخت، گاهی لازم است که مشتری در همان لحظه خرید «مثلا برای دانلود یک فایل» هزینه خدمات با ارزش کالا و هزینه حمل آن را نقدا (توسط کارت بانکی و رمز دوم آن که مختص خرید آنلاین است) به حساب فروشگاه واریز نماید. برای داشتن چنین سرویسی باید با بانکی که در آن حساب بانکی دارید هماهنگی لازم را انجام دهید. کاغذبازی های معمول گرفتن درگاه بانکی چندان پیچیده نیست و در صورت نبودن مشکل در کمتر از یک هفته انجام میشود. از جمله اطلاعاتی که بانک برای دادن درگاه به آن نیاز دارد نوع نرم افزار فروشگاه ساز مورداستفاده شما است. برای دادن این اطلاعات بهتر است با مرکز پشتیبانی قالب یا نرم افزاری که تهیه کرده اید یا قصد تهیه آن را دارید، تماس بگیرید. گاهی هم لازم است برای تهیه نرم افزار یا نصب درگاه روی سایت خودتان مبلغی پرداخت کنید. سایت اصلی اغلب بانکهاهم اطلاعات لازم مرتبط با درگاه ها را به بازدید کنندگان عرضه می کنند.

پس از راه اندازی درگاه بانکی خریدهایی که هر روزه از فروشگاه شما به صورت نقدی (توسط کارت بانکی) انجام می شوند. تا چند ساعت بعد به حساب شما واریز خواهند شد.

پنجم سیستم ارسال پستی کالا و پرداخت در محل

اغلب مشتریان ترجیح میدهند که، تا زمانی که کالا به دستشان نرسیده است پولی پرداخت نکنند. در اینجا شما می بایست با یکی از شرک قرارداد با پست مکاتبه کرده، از آنها یکی از پنل های موجو

پرداخت حداقل در حدود صد هزار تومان دریافت کنید. افزونه ای برای شما ارسال می گردد که به فروشگاه شما امکان ثبت سفارش مشتری و بر داد – اوجه در محل را می دهد. معمولا روزی یک بار مامور پست برای تحویل کن.. بسته های ارسالی به محل شما مراجعه کرده و آنها را می برد. نکته ای که درباره این سیستم وجود دارد، اینکه چنانچه گیرنده نامشخص باشد، یا اینکه از دریافت بسته خودداری کند، هزینه رفت، و مرجوع شدن بسته، به عهده شما خواهد بود. برای پیشگیری از این اتفاق (که گاهی تا شصت درصد بسته ها را شامل می گردد!) صاحبان فروشگاه با تماس تلفنی با مشتری هم از صحت شماره ثبت شده اطمینان پیدا می کنند، هم آدرس را دوباره چک و اصلاح می کنند، و هم تأیید مجددی از مشتری می گیرند تا در صورت تغییر عقیده وی از زمان ثبت سفارش، از ایجاد هزینه اضافی برای سایت پیشگیری نمایند.

ششم سیستم همکاری در فروش

اگر کالا یا محصول خاصی مدنظر شما نیست، سرمایه زیادی ندارید، تازه کار هستید، در آغاز راه کسب تجربه آنلاین هستید، و هدف شما فقط کسب درآمد از اینترنت است، بهتر است با یکی از سیستم های همکاری در فروش شروع کنید. در این سیستم، سایتی که انبار محصولات قابل توجهی دارد، (معمولا محصولات پرمخاطب و دارای تبلیغات تلویزیونی و ماهواره ای در این مجموعه کالا زیاد هستند) بستری برای فروشندگان فراهم می کند که یا فروشگاهی به نام خودشان در زیر فهرست آن سایت بسازند، یا لینک هایی در اختیار آنان قرار می دهد که می توانند در هر محلی در اینترنت قرار داده شوند. در یک ایمیل، روی یک وبلاگ، یا هر سایت دیگری. در صورتی که یک کلیک روی این لینک ها و بنرها، (یا در فروشگاه ایجاد شده که با محصولات سایت پرشده است)، زده شود و آن کلیک به ثبت سفارش و خرید منتهی شود، پورسانتی به حساب شما واریز می شود که معمولا از حداقل پنج درصد و حتی گاهی تا شصت درصد قیمت کالای خریداری شده می باشد. به کسانی که در این زمینه تجربه و مهارت خوبی دارند وب مسترها گفته می شود، که گاهی با صرف چند ساعت وقت در روز درآمد ماهانه ای بیش از چند میلیون تومان به دست می آورند.

از سیستم های همکاری در فروش فعال در کشور می توان به «برمودا» اشاره کرد، که سابقه ای طولانی و تنوع محصولی قابل قبول دارد.

از محسنات کار با سیستم همکاری در فروش، این است که بدون مقدمه و با صرف چند دقیقه، فروشگاه و بستر کاری شما فراهم است، به موجودی و انبار کالا کاری ندارید؛ و از همان لحظه اول می توانید شروع به کار کنید. اگر تجربه زیادی ندارید، از دوستان و خانواده و آشنایان شروع کنید. محصولی را که برای هرکدام از آشنایان مناسب تشخیص میدهید، انتخاب کرده و لینک معرفی آن را برای او ارسال کنید. یک توصیه و تبلیغ کوچک هم ضمیمه آن کنید تا فروش های اولیه را داشته باشید و به کار دلگرم شوید. پس از آن به سراغ روشهای حرفه ای، مانند ایمیل مارکتینگ یا سئو کردن سایت و وبلاگ خود بروید.

هفتم دست دوم فروشی ها

این بند به تنهایی می تواند یک بخش مجزا را به خود اختصاص دهد. کمتر کسی است که با اینترنت آشنا باشد و اسم «ای بیا» را به عنوان بزرگترین خرده فروشی جهان نشنیده باشد. در کشور ما هم اخیر چندین هدف، شروع به کار کرده اند؛ که به عنوان نمونه می توان از «بسام» و اپلیکیشن موبایلی «دیوار» نام برد. در این سایت ها هر شخصی می تواند مشخصات کالای مستعمل یا نوی خود را برای فروش قرار دهد، وق موردنظر خود را اعلام نماید. اگر کالا، خریداری پیدا کرد، شما می بایست طلا شرایط و به موقع، نسبت به ارسال کالا برای خریدار اقدام کنید. سایت پس از تسویه با خریدار و کسر کارمزد خودش، مبلغ کالا را به حساب شما واریز می کند. در بعضی از این سایت ها امکاناتی مانند به مزایده گذاشتن کالا، یا پیشنهاد قیمت پایین تر برای کالا هم وجود دارند.

اگر محصولی خانگی مانند صنایع دستی دارید، یا به دنبال کالایی قدیمی و یا قطعه یدکی آن می گردید؟ این نوع سایتها مرجع خوبی برای مراجعه و تجسس، یا فروش بدون دردسر هستند. نکته مهم برای فعالیت در سایتهای دست دوم فروشی، قیمت گذاری است؛ زیرا ممکن است دهها و صدها نفر دیگر هم، کالایی مشابه شمارا در معرض فروش گذاشته باشند. مسلما خریداران قیمت های پایین تر را راحت تر انتخاب خواهند کرد.

شاید اگر زیرزمین خانه مادر بزرگ را بگردید، چندین وسیله قدیمی پیدا کنید که خیلی ها دنبال آن می گردند. حتما دیده اید که دستگاه های زیادی در بازار موجود است که ظاهر آن را شبیه وسایل آنتیک و قدیمی طراحی کرده اند. (نظیر پخش کننده موسیقی با ظاهر گرامافون) اگر کمی دقت کنید هرروزه تعدادی از این وسایل در ازای یک بسته نمک یا مبلغی ناچیز به نان خشکی و ضایعاتی های رهگذر داده می شوند. خلاق باشید، بزرگ ترها را از شر این وسایل قدیمی خلاص کنید. شاید ندانید که یک رادیوی قدیمی یا سماور زغالی گاهی با قیمتهای میلیونی خریده می شوند تا فقط به صورت تزیینی، در دکور قرار بگیرند.

این سیستم در کشور ما هنوز در ابتدای راه است و ممکن است به زودی شاهد رشد تصاعدی استقبال از آن باشیم. حتی با صرف کمی سرمایه و یک تیم عملیاتی خوب، خود شما هم می توانید یک سیستم خریدوفروش کالای دست دوم برای خودتان راه اندازی کنید؛ و در صورت مدیریت و تبلیغات خوب، به اضافه موفقیت در بازار رقابتی، صاحب یک کسب و کار اینترنتی مطرح در کشور باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + چهارده =

مشاهده بیشتر