0

مفهوم کامل سرور و انواع آن

مفهوم کامل سرور

در این پست از مجله اینترنتی جیران قصد داریم به تعریف مفهوم کامل سرور و انواع آن بپردازیم.

سرور چیست؟

سرور یک رایانه یا سیستمی است که منابع ، داده ها ، خدمات یا برنامه هایی را در رایانه های دیگر که تحت عنوان کلاینت شناخته می شوند ، از طریق شبکه ارائه می دهد. از نظر تئوری ، هر زمان که رایانه منابع را با ماشینهای سرویس گیرنده به اشتراک می گذارد ، آنها سرور محسوب می شوند. انواع مختلفی از سرورها از جمله سرورهای وب ، سرورهای ایمیل و سرورهای مجازی وجود دارد.

یک سیستم جداگانه می تواند منابع را فراهم کرده و همزمان از آنها از سیستم دیگری استفاده کند. این بدان معناست که یک دستگاه می تواند همزمان سرور و مشتری باشد.

برخی از اولین سرورها رایانه های اصلی یا مینی کامپیوتر بودند. مینی کامپیوترها بسیار کوچکتر از رایانه های اصلی بودند ، از این رو نامگذاری شد. با این حال ، با پیشرفت تکنولوژی ، آنها بسیار بزرگتر از رایانه های رومیزی شدند ، که باعث می شود اصطلاح میکرو رایانه تا حدودی عجیب و غریب باشد.

در ابتدا ، چنین سرورهایی به سرویس گیرندگان معروف به پایانه ها متصل بودند که هیچ محاسبه واقعی انجام نمی دادند. این پایانه ها ، که به آنها پایانه های گنگ گفته می شود ، صرفاً برای پذیرش ورودی از طریق صفحه کلید یا کارت خوان و بازگشت نتایج هرگونه محاسبه به صفحه نمایش یا چاپگر وجود داشت. محاسبه واقعی روی سرور انجام شد.

بعداً ، سرورها اغلب رایانه های مجرد و قدرتمندی بودند که از طریق شبکه به مجموعه ای از رایانه های مشتری کم قدرت متصل می شدند. این معماری شبکه اغلب به عنوان مدل سرویس گیرنده شناخته می شود که در آن رایانه مشتری و سرور از قدرت محاسبه برخوردارند ، اما وظایف خاصی به سرورها واگذار می شود. در مدلهای محاسباتی قبلی ، مانند مدل اصلی-ترمینال ، mainframe به عنوان یک سرور عمل می کرد ، هرچند به این نام اشاره نشده بود.

با پیشرفت تکنولوژی ، تعریف سرور نیز با آن تکامل یافته است. این روزها ، یک سرور چیزی بیش از نرم افزاری نیست که بر روی یک یا چند دستگاه محاسبات فیزیکی اجرا می شود. چنین سرورهایی اغلب به عنوان سرورهای مجازی شناخته می شوند. در اصل ، سرورهای مجازی برای افزایش تعداد سرورهایی که یک سرور سخت افزاری می توانست انجام دهد ، استفاده می شد. امروزه سرورهای مجازی غالباً توسط شخص ثالث بر روی سخت افزار در سراسر اینترنت و با ترتیبی به نام محاسبات ابری اجرا می شوند.


موارد پیشنهادی


یک سرور ممکن است برای انجام یک کار واحد طراحی شده باشد ، مانند یک سرور نامه ، که ایمیل را می پذیرد و ذخیره می کند و سپس آن را در اختیار مشتری درخواست کننده قرار می دهد. سرورها همچنین ممکن است چندین وظیفه را انجام دهند ، مانند فایل و سرور چاپ ، که هم فایل ها را ذخیره می کند و هم کار چاپ را از مشتریان می پذیرد و سپس آنها را به چاپگر متصل به شبکه ارسال می کند.

نحوه کار یک سرور

برای عملکرد به عنوان سرور ، دستگاه باید طوری پیکربندی شود که به درخواستهای سرویس گیرنده در اتصال به شبکه گوش دهد. این قابلیت می تواند به عنوان بخشی از سیستم عامل به عنوان یک برنامه ، نقش یا ترکیبی از این دو وجود داشته باشد.

به عنوان مثال ، سیستم عامل ویندوز سرور مایکروسافت عملکردی را برای گوش دادن و پاسخ به درخواستهای مشتری فراهم می کند. علاوه بر این ، نقشها یا خدمات نصب شده باعث افزایش نوع درخواست مشتری می شود که سرور می تواند به آنها پاسخ دهد. در مثال دیگری ، یک وب سرور Apache به درخواستهای مرورگر اینترنت از طریق یک برنامه اضافی ، Apache ، نصب شده در بالای یک سیستم عامل پاسخ می دهد.

هنگامی که یک سرویس گیرنده به داده یا عملکردی از سرور نیاز دارد ، درخواست را از طریق شبکه ارسال می کند. سرور این درخواست را دریافت می کند و با اطلاعات مناسب پاسخ می دهد. این مدل درخواست و پاسخ شبکه سرویس گیرنده-سرور است که به عنوان مدل تماس و پاسخ نیز شناخته می شود.

یک سرور اغلب کارهای اضافی متعددی را به عنوان بخشی از یک درخواست و پاسخ واحد انجام می دهد ، از جمله تأیید هویت درخواست کننده ، اطمینان از دسترسی مشتری به اطلاعات یا منابع درخواست شده ، و قالب بندی صحیح یا بازگرداندن پاسخ مورد نیاز در صورت انتظار مسیر.

انواع سرورها

انواع مختلفی از سرورها وجود دارد که همه عملکردهای متفاوتی را انجام می دهند. بسیاری از شبکه ها حاوی یک یا چند نوع سرور رایج هستند:

سرورهای فایل

سرورهای فایل ، فایل ها را ذخیره و توزیع می کنند. چندین مشتری یا کاربر ممکن است فایل های ذخیره شده در سرور را به اشتراک بگذارند. علاوه بر این ، ذخیره متمرکز فایلها ، راه حلهای پشتیبان گیری یا تحمل خطا را آسانتر از تلاش برای ایجاد امنیت و یکپارچگی برای فایلهای هر دستگاه در یک سازمان ارائه می دهد. سخت افزار سرور فایل را می توان برای افزایش حداکثر سرعت خواندن و نوشتن برای بهبود عملکرد طراحی کرد.

پرینت سرورها

سرورهای چاپ اجازه مدیریت و توزیع عملکرد چاپ را می دهند. به جای اتصال چاپگر به هر ایستگاه کاری ، یک سرور چاپ واحد می تواند به درخواستهای پرینت بسیاری از مشتریان پاسخ دهد. امروزه برخی از چاپگرهای بزرگتر و با رده بالاتر دارای سرور چاپ داخلی خود هستند که نیاز به سرور چاپ اضافی مبتنی بر رایانه را برطرف می کند. این سرور چاپ داخلی نیز با پاسخ به درخواست های چاپ شده از یک سرویس گیرنده کار می کند.

سرورهای اپلیکیشن

سرورهای برنامه به جای رایانه های مشتری که برنامه ها را به صورت محلی اجرا می کنند ، برنامه ها را اجرا می کنند. سرورهای برنامه اغلب برنامه های پرمصرف منابع را اجرا می کنند که توسط تعداد زیادی از کاربران به اشتراک گذاشته می شود. با انجام این کار نیاز هر مشتری به منابع کافی برای اجرای برنامه ها برطرف می شود. همچنین نیاز به نصب و نگهداری نرم افزار بر روی بسیاری از ماشین ها را برعکس تنها یک دستگاه برطرف می کند.

سرورهای DNS

سرورهای سیستم نام دامنه (DNS) سرورهای برنامه ای هستند که با تبدیل نامهایی که به راحتی برای انسان قابل فهم است به آدرس IP قابل خواندن توسط ماشین ، وضوح نام را به رایانه های سرویس گیرنده ارائه می دهند. سیستم DNS یک پایگاه داده گسترده از نام ها و سایر سرورهای DNS است که از هر یک می توان برای درخواست نام رایانه ناشناخته استفاده کرد. هنگامی که یک سرویس گیرنده به آدرس یک سیستم نیاز دارد ، یک درخواست DNS با نام منبع مورد نظر را به سرور DNS ارسال می کند. سرور DNS با آدرس IP لازم از جدول اسامی خود پاسخ می دهد.

سرورهای ایمیل

سرورهای ایمیل یک نوع رایج از سرورهای برنامه هستند. سرورهای ایمیل ایمیل های ارسال شده به یک کاربر را دریافت می کنند و آنها را ذخیره می کنند تا زمانی که توسط مشتری از طرف کاربر مذکور درخواست شود. داشتن یک سرور ایمیل اجازه می دهد تا یک دستگاه واحد به درستی پیکربندی شده و در هر زمان به شبکه متصل شود. سپس آماده ارسال و دریافت پیام است بجای اینکه از هر دستگاه مشتری بخواهید زیر سیستم ایمیل خود را به طور مداوم اجرا کند.

سرورهای وب

یکی از فراوان ترین انواع سرورها در بازار امروز ، وب سرور است. سرور وب نوع خاصی از سرور برنامه است که برنامه ها و داده های درخواست شده توسط کاربران در اینترنت یا اینترانت را میزبانی می کند. سرورهای وب به درخواستهای مرورگرهایی که در رایانه های سرویس گیرنده برای صفحات وب یا سایر خدمات مبتنی بر وب اجرا می شوند ، پاسخ می دهند. سرورهای رایج وب شامل سرورهای وب آپاچی ، سرورهای خدمات اینترنت مایکروسافت (IIS) و سرورهای Nginx می باشد.

سرورهای پایگاه داده

میزان داده های مورد استفاده شرکت ها ، کاربران و سایر سرویس ها سرسام آور است. بیشتر این داده ها در پایگاه های داده ذخیره می شوند. پایگاه های داده باید در هر زمان برای چندین مشتری در دسترس باشند و می توانند به مقدار فوق العاده ای از فضای دیسک نیاز داشته باشند. هر دوی این نیازها به خوبی می توانند چنین پایگاه های داده ای را روی سرورها قرار دهند. سرورهای پایگاه داده برنامه های کاربردی پایگاه داده را اجرا می کنند و به درخواست های متعدد مشتریان پاسخ می دهند. برنامه های رایج سرور پایگاه داده شامل Oracle ، Microsoft SQL Server ، DB2 و Informix است.

سرورهای مجازی

سرورهای مجازی دنیای سرورها را تحت تاثیر قرار داده اند. برخلاف سرورهای سنتی که به عنوان یک سیستم عامل بر روی سخت افزار ماشین نصب شده اند ، سرورهای مجازی فقط در نرم افزارهای تخصصی موسوم به hypervisor وجود دارند. هر hypervisor می تواند صدها یا حتی هزاران سرور مجازی را به طور همزمان اجرا کند. Hypervisor سخت افزار مجازی را به سرور ارائه می دهد که گویی سخت افزار فیزیکی واقعی است. سرور مجازی به طور معمول از سخت افزار مجازی استفاده می کند ، و Hypervisor محاسبات و نیازهای ذخیره سازی واقعی را به سخت افزار واقعی زیر منتقل می کند ، که بین سایر سرورهای مجازی مشترک است.

سرورهای پروکسی

سرور پروکسی به عنوان واسطه ای بین مشتری و سرور عمل می کند. سرور پروکسی که اغلب برای جداسازی کلاینت ها یا سرورها برای اهداف امنیتی استفاده می شود ، درخواست را از سرویس گیرنده می گیرد. به جای پاسخ به سرویس گیرنده ، درخواست را به سرور یا فرآیند دیگری منتقل می کند. سرور پروکسی پاسخ را از سرور دوم دریافت می کند و سپس به سرویس گیرنده اصلی پاسخ می دهد گویی که به تنهایی پاسخ می دهد. به این ترتیب ، نه سرویس گیرنده و نه سرور پاسخگو نیازی به اتصال مستقیم به یکدیگر ندارند.

سرورهای نظارت و مدیریت

برخی از سرورها برای نظارت یا مدیریت سایر سیستم ها و سرویس گیرندگان وجود دارند. انواع مختلفی از سرورهای مانیتورینگ وجود دارد. چندین نفر از آنها به شبکه گوش می دهند و هر درخواست مشتری و پاسخ سرور را دریافت می کنند ، اما برخی از آنها خود داده ها را درخواست یا به آنها پاسخ نمی دهند. به این ترتیب ، سرور مانیتورینگ می تواند تمام ترافیک شبکه و همچنین درخواست ها و پاسخ های سرویس گیرندگان و سرورها را بدون دخالت در این عملیات پیگیری کند. یک سرور مانیتورینگ به درخواست های سرویس گیرنده های نظارتی مانند درخواست هایی که توسط مدیران شبکه نظارت بر وضعیت شبکه انجام می شود ، پاسخ می دهد.

ساختارهای سرور

مفهوم سرورها تقریباً به اندازه خود شبکه قدیمی است. به هر حال ، هدف یک شبکه این است که به یک رایانه اجازه دهد با رایانه دیگر صحبت کند و کار یا منابع خود را توزیع کند. رایانه از آن زمان به بعد تکامل یافته است و در نتیجه چندین نوع ساختار و سخت افزار سرور ایجاد شده است.

پردازنده اصلی یا مینی کامپیوتر (AS/400)

می توانید بگویید که سرورهای اصلی ، رایانه های اصلی و بعداً مینی رایانه ها تقریباً همه کارهای محاسباتی را انجام می دادند ، به جز تعامل با کاربر از طریق صفحه و صفحه کلید ، که به سیستم مشتری واگذار شده بود.

سرور سخت افزار کامپیوتر

موج اصلی بعدی سرورها شامل سرورهای مبتنی بر رایانه بود. از بسیاری جهات ، این سرورها چیزی بیشتر از کامپیوترهای رومیزی بزرگتر و قوی تر نبودند. چنین سرورهایی به طور کلی گرانتر بودند و حافظه و فضای دیسک بسیار بیشتری نسبت به اکثر رایانه های مشتری داشتند. هر سرور هنوز یک واحد مستقل با مادربرد ، پردازنده ، حافظه ، درایوهای دیسک و منبع تغذیه خود بود. سرورهایی از این قبیل اغلب در اتاق های دارای تهویه مطبوع به نام اتاق سرور انبار می شدند و بعداً برای ذخیره و دسترسی بهتر به قفسه ها متصل می شدند. برای خرید انواع سرور اچ پی می توانید به سایت گروه فنی و مهندسی وی سنتر مراجعه نمایید.

سرورهای تیغه ای

سخت افزار اصلی سرور رایانه بزرگ بود و در قفسه هایی نگهداری می شد که می توانستند صدها پوند وزن داشته باشند. با این حال ، با گذشت زمان ، وسایل سریعتر اتصال سخت افزار منجر به استخراج بخش هایی از سرور از یک دستگاه مستقل شد. با حذف هارد دیسک ها ، حذف سرمایش داخلی و کوچک سازی مداوم قطعات محاسباتی ، سرورها سرانجام به یک سرور نازک معروف به سرور تیغه ای تبدیل شدند. در حالی که هنوز در قفسه های اتاق سرور ذخیره می شوند ، سرورهای تیغه کوچکتر هستند و می توان آنها را به راحتی تعویض کرد.

ترکیب سرورها

حتی قبل از مجازی سازی ، سرورها از مدل استاندارد یک سیستم عامل تک سرور نصب شده بر روی یک دستگاه سخت افزاری استخراج می شدند. فناوری ، مانند ذخیره سازی متصل به شبکه ، نیاز به سرور برای ذخیره سازی خاص خود را برطرف کرد. فن آوری های دیگر ، مانند آینه سازی و خوشه بندی ، امکان ترکیب قطعات سخت افزاری را در سرورهای بزرگتر و قوی تر فراهم کرد. چنین سروری ممکن است از چندین پره ، چندین دستگاه ذخیره سازی متصل و منبع تغذیه خارجی تشکیل شده باشد ، و هر قطعه را می توان در حالی که سرور هنوز در حال کار بود با دیگری عوض کرد.

سرورهای مجازی

سرورهای مجازی هنوز به سخت افزار نیاز دارند ، اما این سخت افزار در حال حاضر فرایند متفاوتی را اجرا می کند که به عنوان hypervisor شناخته می شود. در برخی موارد ، مانند Hyper-V مایکروسافت ، یک سیستم عامل کامل بر روی سخت افزار خود کار می کند. در موارد دیگر ، hypervisors به ​​اصطلاح برهنه می توانند مستقیماً بر روی سخت افزار سرور نصب شوند. در هر دو مورد ، سخت افزار اغلب در مجموعه ای از سرورهای تیغه ، ذخیره سازی شبکه و منبع تغذیه پخش می شود و در نتیجه محیطی وجود دارد که نمی توان گفت سرورهای جداگانه به کجا ختم می شوند و سرور دیگری شروع می شود.

نمونه هایی از سیستم عامل های سرور

سرورهای مایکروسافت ویندوز

می توان استدلال کرد که Windows for Workgroups اولین سیستم عامل سرور مایکروسافت بود. در آن نسخه ، می توان رایانه های خاصی را برای به اشتراک گذاشتن منابع و پاسخگویی به درخواست های سرویس گیرنده تنظیم کرد ، که این امر آنها را به طور سرور تبدیل کرد. اولین سیستم عامل سرور واقعی مایکروسافت Windows NT بود. نسخه های 3.5 و 3.51 آن در بسیاری از شبکه های تجاری اجرا شد تا اینکه مایکروسافت خط ویندوز سرور خود را که هنوز هم وجود دارد منتشر کرد. جدیدترین نسخه ویندوز سرور Windows Server 2016 است. این نسخه از برنامه ها و پایگاه های داده متعدد و همچنین یک hypervisor پشتیبانی می کند که به سرورهای مجازی اجازه می دهد.

سرورهای لینوکس / یونیکس

دیگر عامل اصلی سیستم عامل های سرور ، حوزه لینوکس/یونیکس است. چندین نسخه و طعم لینوکس/یونیکس از جمله Red Hat Enterprise Linux ، Debian و CentOS وجود دارد. به عنوان یک سیستم عامل منبع باز ، لینوکس به عنوان یک سرور وب بسیار محبوب است ، اغلب با نصب سرور برنامه وب Apache.

NetWare

اگرچه دیگر ساخته نشده است ، NetWare یکی از بازیگران اصلی در فضای نرم افزار سرور بود زیرا دوران سرویس گیرنده و سرور در حال اوج گرفتن بود. سرانجام ، NetWare سیستم عامل سرور خود را به هسته مبتنی بر لینوکس منتقل کرد و نام آن را Novell Open Enterprise Server (OES) گذاشت.

سرورهای ابری

سرورهای مجازی که در زیرساخت شخص ثالث روی شبکه باز میزبانی می شوند ، مانند اینترنت ، سرورهای ابری نامیده می شوند. این روزها ارائه دهندگان سرور ابری متعددی وجود دارند ، از جمله Google Cloud Platform ، Microsoft Azure و IBM Cloud.
با این حال ، پیشگام اصلی رایانش ابری شرکت ، پلتفرم AWS آمازون بود. در ابتدا استفاده از ظرفیت اضافی سرورها و شبکه های خود آمازون آغاز شد ، اما AWS اکنون به مشتریان اجازه می دهد تقریباً بلافاصله یک سرور مجازی ایجاد کرده و سپس میزان منابعی را که سرور در حال استفاده است تنظیم کنند.
امروزه یک سرور نمی تواند چیزی بیش از داده های سخت افزار فیزیکی باشد که شامل چندین پردازنده ، درایوهای دیسک ، حافظه و اتصالات شبکه است. اما ، حتی در حال حاضر ، یک سرور هنوز یک سیستم است که به درخواست یک سرویس گیرنده پاسخ می دهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 4 =

مشاهده بیشتر