0

ورزش و عوامل مؤثر بر اشتها

ورزش و عوامل مؤثر بر اشتها

ورزش و عوامل مؤثر بر اشتها

علاوه بر افزایش در هزینه های انرژی و اکسیداسیون چربی، شواهد مقطعی نشان می دهد که ورزش ممکن است از طریق تغییر در میزان مصرف انرژی بر تعادل انرژی تأثیر بگذارد. بر این اساس، در بدن شواهد در تلاش برای مشخص کردن اهمیت نسبی تغییرات اشتها آور در مدیریت وزن ناشی از ورزش، اشتها و واکنشهای دریافت انرژی به مداخلات ورزشی را بررسی کرده اند. بررسی ورزش و عوامل مؤثر بر اشتها را از بخش ورزشی سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

ورزش و عوامل مؤثر بر اشتها

این شامل مطالعاتی است که در پاسخ به تک تمرینات و مداخلات تمرین طولانی مدت، متغیرهای اشتها و جذب انرژی را بررسی کرده اند. اخیراً، بسیاری از مطالعات به طور همزمان تغییرات هورمونهای مرتبط با اشتها را مورد بررسی قرار داده اند تا مکانیسم هایی که فرض می شود برای تأثیر تغییرات در اشتها و جذب انرژی بعد از ورزش را تحت تأثیر قرار دهند، بررسی کنند. یک ویژگی جمعی از این مطالعات، تنوع قابل توجهی در اشتها، هورمون های مربوط به اشتها و پاسخ های دریافت انرژی برای ورزش است. این ممکن است به دلیل تعدد عواملی باشد که بر اشتها و جذب انرژی تأثیر می گذارد، اما تفاوت در ویژگی ها و رفتارهای فردی، از جمله چربی، رابطه جنسی و فعالیت بدنی معمولی، ممکن است پاسخ های اشتها را برای ورزش تعدیل کند. با توجه به اهمیت اشتها و انرژی مصرفی در هموستاز انرژی، درک بهتر ویژگی ها و رفتارهای اصلی فردی که اقدامات اشتها آور بعد از ورزش را تنظیم می کند، پیامدهای مهمی برای مدیریت وزن دارد.


موارد پیشنهادی


چاقی بدن

علی رغم افزایش سیستمیک در سطح چاقی در دهه های اخیر، تفاوت قابل توجهی در چاقی بدن در بین افراد در جوامع غربی وجود دارد. تعداد بیشماری از فاکتورها میزان انرژی مصرفی و هزینه های انرژی را با اندازه های مختلف تعدیل می کند و می تواند به تنوع گسترده ای در سطح چربی مشاهده شده بین افراد کمک کند.

از این نظر، چربی بدن به خودی خود ممکن است اشتها، هورمونهای مرتبط با اشتها و میزان مصرف مواد غذایی را بعد از ورزش تعدیل کند.

این امر به ویژه در مورد هورمونهای مربوط به اشتهای اپیزودیک، که مهمترین آنها گرلین، PYY و GLP-1 است، آشکار می شود. زیرا غلظت های فرد گرسن پایین تر است و با افزایش چربی بدن، تغییرات پس از انقباض ناپدید می شوند. به همین ترتیب، افراد دارای اضافه وزن یا چاقی، غلظت لپتین و انسولین را افزایش می دهند. به همین ترتیب، مطالعات ورزشی با اشتها، مصرف انرژی و اقدامات هورمون مرتبط با اشتها در شرکت کنندگان با طیف گسترده ای از سطح چربی انجام شده است.

 ورزش حاد

مطابق با شواهد در افرادی که لاغر هستند، بی اشتهایی ناشی از ورزش در مطالعات استخدام افراد دارای اضافه وزن یا چاقی گزارش شده است. با این حال، یافته ها متناقض است. مطالعات در شرکت کنندگان با اضافه وزن یا چاقی (شاخص توده بدنی (BMI 2) 25.0 کیلوگرم · متر مربع) هیچ تغییری در درک اشتهای ذهنی در حین انجام حرکات هوازی حاد در شدت متوسط و زیاد یا ورزش حاد نشان نداد. علاوه بر این، افراد دارای اضافه وزن و چاقی بعد از ورزش افزایش اشتها را نشان نمی دهند. تغییرات غیر قابل اغماض در مصرف انرژی و درشت مغذی نیز بین آزمایشات کنترل و ورزش در روز ورزش گزارش شده است، اگرچه کاهش در مصرف انرژی در افرادی که ورزش با شدت بالا با یک وعده غذایی دوره ای و دارای اضافه وزن مشاهده شده است. دلایل دقیق اختلاف در یافته های اشتها و میزان مصرف انرژی برای مشخص کردن آنها چالش برانگیز است، اما تغییرات در ترکیب غذا و یا زمان بندی و همچنین پروتکل ورزش مصوب به احتمال زیاد نقش دارند.

در مطالعات انجام شده در افرادی که لاغر هستند، کاهش گرلین مایع شده و افزایش درPYY ، GLP-1 و PP همزمان با سرکوب اشتها هنگام ورزش هوازی در افراد دارای اضافه وزن یا چاق گزارش شده است. یک مطالعه علاوه بر این نشان داد که کل PYY، کل GLP-1 و PP پس از ورزش مقاومت در مردان دارای اضافه وزن تغییر نمی کند (میانگین BMI: 29.9 کیلوگرم بر متر مربع)، که مطابق با کارهایی که در مردان لاغر انجام می شود (میانگین BMI: 23.7 کیلوگرم بر متر مربع) است اما، با وجود نشان دادن کاهش در گرلین مایع شده در پاسخ به ورزش هوازی، دو مطالعه نشان داد که دوچرخه سواری با شدت متوسط و زیاد، غلظت PYY را در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی تغییر نمی دهد. این با شواهد در افراد لاغر که سرکوب بیش از حد ناشی از ورزش را نشان می دهند و افزایش غلظت PYY در شدت ورزش بالاتر است مغایرت دارد. ارزیابی های بعدی هورمون مربوط به اشتها پس از ورزش نیز یافته های متناقض به همراه داشته است. به طور خاص، تحقیقات یونیک و همکاران نشان داد که غلظت GLP-1 پس از یک دوره پیاده روی با شدت متوسط در زنان دارای اضافه وزن / چاق (BMI 25.0-34.9 کیلوگرم بر متر مربع 2) 1 ساعت پایین تر بود، اما هالیود و بلانین اخیراً نشان دادند که GLP-1 بعد از دوچرخه سواری فاصله کم حداکثر سرعت حداکثر Sprint در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی 1 ساعت افزایش یافت (BMI 25.0-34.9 کیلوگرم بر متر مربع 2). مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که غلظت PYY و PP در ساعات بعد از ورزش در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی بدون تغییر است.

این احتمال وجود دارد که ناهمگونی در متدولوژی ها و اقدامات نتیجه گیری در بین این مطالعات به برخی از واریانس یافته ها کمک کند. با این حال، این می تواند هنگامی حاصل شود که گروه هایی با چربی متفاوت بدن مستقیماً در همان پروتکل مقایسه شوند. در اولین نمونه از این نوع مطالعه، کیسیلف و همکاران اعلام کردند مصرف یک وعده غذایی تست ماست را که 15 دقیقه پس از یک دوره دوچرخه سواری 40 دقیقه ای که در 30 یا 90 وات در 9 زن لاغر انجام شده است مقایسه کرد (میانگین BMI: 22.1 کیلوگرم بر متر مربع 2) و نه زن دارای اضافه وزن ( BMI متوسط: 27.8 کیلوگرم بر متر مربع). نویسندگان گزارش دادند كه گرم ماست مصرفی پس از انجام دوچرخه سواری كه در 90 وات انجام شد در مقایسه با دوچرخه سواری با 30 وات در خانمهایی كه لاغر بودند كمتر بود اما بین آزمایشات در خانمهای دارای اضافه وزن تفاوت معنی داری نداشت. اگرچه کاهش مصرف انرژی ممکن است ادامه بی اشتهایی ناشی از ورزش باشد، این یافته ها ممکن است نشان دهد که افرادی که لاغر هستند، در مقایسه با افراد دارای اضافه وزن، الگوهای مختلف مصرف مواد غذایی بعد از ورزش را نشان می دهند. در مقابل، اودا و همکاران گزارش دادند كه افراد دارای اضافه وزن / چاق (BMI 26.0-34.6 كیلوگرم در مترمكعب در متر مربع) كاهش بیشتری در میزان مصرف انرژی را در یك وعده غذایی پاستا یك دوره ای 1 ساعت پس از ورزش با شدت متوسط نسبت به گروهی از افراد لاغر نشان دادند. (BMI 19.1-24.7 کیلوگرم بر متر مربع) [30]. علاوه بر این، نویسندگان ارتفاع مشابهی در کل غلظت های PYY و GLP7-36 تا 1 ساعت بعد از تمرین در هر دو گروه مشاهده کردند که با هرگونه تغییر ناشی از ورزش در اشتها یا گرلین مضطرب همخوانی ندارد.

ورزش و عوامل مؤثر بر اشتها

 

درک کلی اشتها در افرادی که لاغر بودند (22 نفر = پنل سمت چپ) و افراد دارای اضافه وزن / چاقی (25 نفر = پنل سمت راست) در حین کارآزمایی کنترل (control) و ورزش (exercise). ورزش شامل 60 دقیقه تمرین تردمیل با میزان اکسیژن اوج 59٪ اوج است. داده ها میانگین ± SEM هستند. مستطیل خاکستری نشانگر ورزش است، مستطیل های باز حاکی از وعده های غذایی استاندارد هستند و مستطیل سیاه حاکی از یک وعده غذایی بوفه تبلیغاتی.

در مجموع، علی رغم برخی ناسازگاری ها در ادبیات، تعادل شواهد نشان می دهد که تغییرات حاد ناشی از ورزش در اشتها و میزان مصرف انرژی بین افراد لاغر و افراد دارای اضافه وزن / چاقی مشابه است. تحقیقات آینده برای بررسی تأثیر چربی در اقدامات اشتها بعد از تمرین مقاومت لازم است زیرا این تغییرات در درجه اول در افراد لاغر مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، مطالعات بیشتری برای روشن سازی نابرابری های احتمالی در هورمون های مرتبط با اشتها با استفاده از گروه هایی با BMI های متفاوت و درصد چربی بدن مورد نیاز است. گروه بندی دقیق گروه های مختلف از طریق چاقی بدن، محققان را قادر می سازد مکانیسم های اصلی تفاوت هورمون مربوط به اشتها را بین افراد لاغر و افراد دارای اضافه وزن / چاقی بررسی کنند. این می تواند شامل تغییر در حساسیت به انسولین و کنترل گلیسمی باشد، با توجه به اینکه اختلالات موجود در این پارامترها در توضیح غلظت های ناشتای افراد و پاسخ های پس از مصرف هورمون های مرتبط با اشتها در افراد دارای اضافه وزن / چاقی نقش داشته است.

بیشتر مطالعات تمرینی ورزشی با اقدامات مربوط به اشتها در افراد دارای اضافه وزن و چاقی انجام شده است. این بدنه کار نشان می دهد که تمرینات ورزشی گرسنگی ناشتا و احساس سیری بعد از مصرف را افزایش می دهد و ممکن است اتصال را بین مصرف انرژی و هزینه انرژی در پاسخ به مصرف مواد غذایی بهبود بخشد. این توسط کینگ و همکاران نشان داده شد که نشان داد 12 هفته تمرین هوازی تحت نظارت در افراد دارای اضافه وزن و چاقی (میانگین BMI: 31.8 کیلوگرم بر متر مربع) گرسنگی ناشتا را افزایش داد اما پاسخ سیری را به یک وعده غذایی ثابت افزایش داد. به عنوان یک استثنا، مارتینز و همکارانش پاسخهای مربوط به اشتها و انرژی دریافتی شش هفته تمرین هوازی را چهار بار در هفته در افراد فعال و لاغر انجام دادند (میانگین BMI: 22.7 کیلوگرم بر متر مربع 2). درک اشتهای اندازه گیری شده قبل و بعد از مصرف بارهای کم مصرف و زیاد انرژی (به ترتیب 246 در مقابل 607 کیلو کالری) در پاسخ به تمرین ورزش تغییر نکرده است اما هنوز هم مصرف انرژی 24 ساعته، از طریق یک ناهار بوفه ای واحد و خود اندازه گیری می شود. خاطرات غذایی گزارش شده، پس از تهیه پیش هزینه انرژی بالا پس از آموزش پایین تر بود. به راحتی، این نتایج را می توان با مطالعه مقایسه کرد که یک الگوی مشابه را قبل و بعد از 12 هفته تمرین در افراد دارای اضافه وزن و چاقی (BMI 27-35 کیلوگرم بر متر مربع) اعمال کرد. این مطالعه به طور مشابه نشان داد که میزان مصرف انرژی در 24 ساعت پس از مصرف پیش بار انرژی زیاد پس از آموزش کمتر بود اما در پاسخ به ورزش وقتی که پیش صرف انرژی کم مصرف می شد بدون تغییر بود. روی هم رفته، تحقیقات مارتینز و همکاران نشان می دهد که حساسیت فیزیولوژیکی نسبت به بارهای زیاد انرژی ممکن است بعد از ورزش بهبود یابد.


بهتر است بدانید: سن شروع عادت ماهانه


مقایسه مستقیم تغییرات حاد ناشی از ورزش در پارامترهای اشتها بین جنسها در شش مطالعه تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته است. یک ویژگی کنترل مهمی که در این مطالعات وجود دارد این بود که شرکت کنندگان زن تمام آزمایشات را در مرحله فولیکولار چرخه قاعدگی انجام دادند تا اثرات احتمالی مخدوش بر روی پارامترهای اشتهای اندازه گیری شده به حداقل برسد. نشان داده شده است كه تنها يك دوره تمركز با شدت بالا (اوج 70٪ VO2) باعث سرکوب گذراي مشابه درک اشتها در مردان و زنان مي شود اما هيچگونه تغييري در انرژي آگهي آزادي و يا مصرف درشت مغذي در روز ورزش تحريک نکرده است. هر دو جنس، علی رغم اینکه مردها مصرف مطلق بیشتری دارند. مطالعات اخیر همچنین بررسی کرده اند که آیا رابطه جنسی پاسخ های اشتها را به ورزش های انجام شده در شدت های مختلف و با استفاده از روش های مختلف تعدیل می کند. هازل و همکاران سرکوب قابل مقایسه در اشتها بین زنان و مردان پس از یک دوره دوچرخه سواری با شدت متوسط ​​(30 دقیقه ، 65٪ اوج VO2) یا دوچرخه سواری با فاصله بین حداکثر سرعت دویدن (اسپرینت های همه کاره 6 6 30 ثانیه ، 4 دقیقه بهبودی) گزارش کرده اند.

این یافته های یک مطالعه دیگر را نشان می دهد که پاسخ های اشتهای معادل بین جنسیت ها را نشان می دهد پس از دوره حاد دوچرخه سواری با شدت متوسط ​​مداوم کار (60٪ قدرت به دست آمده حداکثر)، دوچرخه سواری متناوب با شدت بالا (1 دقیقه با قدرت حداکثر 100٪ ، 1 بازیابی حداقل دقیقه) یا اسپرینت های دوچرخه سواری همه جانبه (اسپرینت های همه جانبه 8 60 60 ، ریکاوری 12 ثانیه). نویسندگان همچنین هیچ گونه تغییری در میزان مصرف انرژی ad libitum در پاسخ به پروتکلهای مختلف ورزش در هر دو جنس گزارش ندادند، اگرچه مصرف انرژی مطلق در مردان بیشتر از زنان بود (شکل 2)

یک مطالعه جدید همچنین نشان داد که مصرف انرژی 48 ساعته و مغذی خود گزارش شده بین دوره های دوچرخه سواری مداوم با شدت زیاد و شدت کم در هر دو جنس متفاوت است. با این حال، بر خلاف مطالعات تصویب پروتکل های تمرینی هوازی و متناوب، یک مطالعه نشان داد که مصرف انرژی آگهی آزاد 75 دقیقه پس از ورزش مقاومت در مقایسه با ورزش هوازی در مردان بود اما بین پروتکل های ورزش در زنان مشابه بود. این بدان معنی است که

رابطه جنسی ممکن است تغییرات مصرف مواد غذایی را بعد از تمرین مقاومت تنظیم کند اما این یافته ها از یک نمونه کوچک گرفته شده و نیاز به تأیید بیشتر دارد.

ورزش و عوامل مؤثر بر اشتها

شکل 2

مصرف انرژی مطلق در یک وعده غذایی بوفه آزادانه در کارآزمایی دوچرخه سواری کنترل، شدت متوسط ​، پر فشار و حداکثر سرعت دویدن در 11 مرد و 9 زن را نشان می دهد. داده ها میانگین ± SEM هستند.  تفاوت معنی داری بین زن و مرد وجود دارد. 

علاوه بر اقدامات اشتها و میزان مصرف انرژی، بسیاری از این مطالعات فوق تفاوتهای احتمالی مبتنی بر جنس را در پاسخ هورمونهای مربوط به اشتها به ورزش مورد بررسی قرار دادند. علیرغم شواهدی از غلظت سریعتر گرلین آسیل دار در ابتدا در زنان در مقایسه با مردان، سرکوب حاد ناشی از ورزش در گرلین آسیل دار بین جنسها مشابه است. با این حال، به نظر می رسد اثر تعدیل کننده بالقوه رابطه جنسی در پاسخ هورمونهای سیری به ورزش حاد بی نتیجه است. در حالی که Panissa و همکارانش هیچ تاثیری از ورزش روی PYY3-36 نشان ندادند، هاگوبیان و همکاران تأیید کردند که غلظت PYY3-36 پس از ورزش در زنان افزایش یافته است اما در مردان نه، در حالی که هازل و همکاران دریافتند که سطح کل PYY بلافاصله پس از دوچرخه سواری با فاصله حداکثر سرعت در مردان افزایش یافته است. اگرچه غلظت PYY و PYY3-36 در کل با یکدیگر ارتباط دارند، تفاوت در پردازش بیوشیمیایی و تجزیه و تحلیل مورد نیاز برای این ایزوفرم ها می تواند در این تغییرات دخیل باشد. علاوه بر این، هازل و همکاران گزارش کرده اند که دوچرخه سواری با شدت متوسط ​​و فاصله حداکثر سرعت بالا غلظت GLP-1 را در زنان افزایش می دهد، اما نه در مردان، در حالی که یک مطالعه دیگر هیچ تاثیری از دوچرخه سواری با شدت زیاد متناوب یا مداوم با شدت کم بر کل غلظت GLP-1 در مردان نشان نداد و زنان علیرغم این ناسازگاری ها در ادبیات فعلی، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد

انجام یک تمرین ورزشی متفاوت بر اشتها، مصرف انرژی یا ایجاد هورمون مرتبط با اشتها در زنان و مردان تأثیر دارد.

پاسخهای اشتهای مشابه بین جنسیتها پس از ورزش مشاهده می شود، حتی هنگامی که هزینه انرژی بیشتر و میزان مصرف انرژی مردان در نظر گرفته شود.

 

تغییرات اشتها و هورمونهای مرتبط با اشتها در زنان و مردان پس از تمرین ورزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به ویژه که زنان برای افزایش میزان جبرانی در مصرف انرژی فرض می شوند که ممکن است منجر به کاهش وزن کمتری بعد از رژیم های تمرینی در مقایسه با مردان شود.

اگرچه بسیاری از مطالعات مربوط به تمرینات ورزشی، داده ها را برای زنان و مردان در كنار هم قرار داده اند و از اینكه هیچ مقایسه ای مستقیم ندارند، در مطالعات معدودی به طور مستقیم اختلافات بالقوه مبتنی بر جنس را بررسی كرده اند. یک گروه تحقیق میزان مصرف مواد غذایی را از طریق سوابق مواد غذایی توزین اندازه گیری کرد و نشان داد که زنان، اما نه مردان، جبران کمبود انرژی ناشی از ورزش (30 ~ از انرژی صرف شده از طریق ورزش) را بعد از هفت روز ورزش تحت نظارت روزانه جبران می کنند. برعکس، در مطالعه ای که میزان مصرف غذا را طی یک دوره 16 روزه تحت نظارت ورزش در شش مرد و شش زن اندازه گیری کرده است. چرابرو و همکاران نشان دادند كه متوسط ​​مصرف روزانه انرژی تا حدی در مردان افزایش یافته است (30 ~ انرژی صرف شده در حین ورزش) اما نه زنان. با این وجود، تمایل به مصرف انرژی بالاتر در خانمها پس از مداخله در ورزش وجود دارد و اندازه نمونه بیشتر ممکن است به یافته قابل توجهی منجر شود. جالب اینجاست که این تغییرات مربوط به جنسیت بدون از دست دادن قابل توجه وزن بدن در آقایان یا خانمها اتفاق افتاده است و این نشان می دهد که ممکن است

تغییراتی در میزان مصرف مواد غذایی مستقل از تغییر وزن بدن پس از رژیم های کوتاه مدت ایجاد شود.

در یک مطالعه که در آن کاهش معادل درصد چربی بدن بین جنس ها اتفاق افتاد، گرسنگی ناشتا و سیری بعد از غذا بعد از یک وعده غذایی ثابت در 107 مرد و زن مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بعد از 12 هفته تمرین هوازی به همان میزان افزایش یافت. نویسندگان همچنین گزارش داده اند که در کل 24 ساعت انرژی و مکمل های غذایی از صبحانه با انرژی ثابت، ناهار با انرژی ثابت، وعده غذایی عصرانه و یک میان وعده تحت تأثیر تمرینات ورزشی در زنان و مردان نبوده است. توجه داشته باشید که مداخله ورزش در این مطالعه به منظور القاء دریافت انرژی 500 کیلو کالری در هر جلسه در هر دو جنس انجام شده است و تمام دوره های تمرینی تحت نظارت قرار گرفته اند تا از محرک ورزش هدف (حداکثر 70 درصد ضربان قلب، پنج جلسه در هفته) اطمینان حاصل شود و دریافت انرژی کنترل شد. این ویژگی های طراحی مطالعه حائز اهمیت است زیرا تحقیقات قبلی حاکی از آن است که کسری انرژی ناشی از ورزش بیشتر ممکن است افزایش جبرانی بیشتر در مصرف انرژی را تحریک کند. با این حال، پس از مداخله 12 هفته ای قابل مقایسه، كودول و همكاران گزارش دادند كه مصرف غذاهایی با چگالی انرژی به ترتیب در زنان و مردان بیشتر و كمتر بود. این امر با کاهش بیشتر چربی بدن در مردان ناشی از ورزش همراه بود که ممکن است در تغییرات واگرا در دریافت انرژی گزارش شده باشد.


بیشتر بخوانید: ارتباط چاقی و سن بلوغ


شواهدی که به بررسی تفاوت های جنسی بین هورمون های مربوط به اشتها در پاسخ به یک دوره تمرین ورزشی ناچیز است. با این وجود غلظت لپتین و انسولین ناشتا پس از 12 هفته تمرین ورزشی، در زنان اما نه در مردان بطور معنی داری با وجود عدم تغییر در تمرینات ناشی از چربی بدن در هر دو جنس کاهش یافت. به همین ترتیب، یک مطالعه جدیدتر گزارش داده است که زنان دارای اضافه وزن و چاقی بعد از یک برنامه ورزشی چهار روزه کوتاه، کاهش بیشتری در انسولین و ارتفاع بیشتر در گرلین اکسیل شده نسبت به مردان در حالت پس از مصرف نشان می دهند. گرچه هاگوبیان و همکاران اعلام کردند هیچگونه تفاوتی در اشتها یا لپتین ناشتا در زنان و مردان گزارش نداد، این دو مطالعه از این پیشنهاد حمایت می کنند که ممکن است زنان در پاسخ به کمبود انرژی ناشی از ورزش، تغییرات واضحی را در محیط هورمون مربوط به اشتها در مقایسه با مردان نشان دهند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی تفاوتهای احتمالی مبتنی بر جنس در پاسخ هورمونهای مربوط به اشتهای مقوی و اپیزودیک به مداخلات طولانی مدت تمرین ورزشی قبل از نتیجه گیری نهایی لازم است. شواهد موجود همچنین به مطالعات انجام مداخلات تمرینی هوازی محدود شده است، بنابراین تحقیقات مربوط به اختلافات احتمالی مبتنی بر جنس در پاسخ اشتها به سایر روشهای ورزشی مانند آموزش مقاومت، راه دیگری برای تحقیقات علمی آینده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هشت =

مشاهده بیشتر