0

راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ‌ تاپ

راهنمای خرید لپ‌ تاپ

با راهنمای خرید لپ تاپ از بخش راهنمای خرید سایت تفریحی جیران همراه باشید.

راهنمای خرید لپ‌ تاپ

راهنمای انتخاب لپ‌تاپ متناسب با هر رشته تحصیلی

وقتی به دنبال خرید لپ‌تاپ دانشجویی یا دانش آموزی باشید قطعاً لپ‌تاپ‌های جدید توجه شما را جلب می‌کنند؛ در بازار محصولی مثل MacBook Pro جدید را خواهید دید با پردازشگر Core i9 اینتل و 32 گیگابایت حافظه رم – و البته کارت گرافیک فوق العاده‌ی AMD Vega – شاید تصور کنید برای انجام کارهای مدرسه به چنین لپ‌تاپ قدرتمندی نیاز دارید، اما خوشبختانه این طور نیست.
قطعاً برخی از دانش آموزان یا دانشجویان به چنین لپ‌تاپ‌هایی نیاز دارند. مثلاً دانشجویان رشته‌های مهندسی به کارت گرافیک و پردازشگرهای قدرتمندی نیاز دارند تا بتوانند تکالیف و پروژه‌ها را اجرا کنند؛ همچنین دانشجویان یا دانش آموزانی که کارهای گرافیکی سه بعدی سنگینی انجام می‌دهند. اما مثلاً اگر کار شما در حد نوشتن یک مقاله یا گزارش معمولی است، یک کروم بوک با رم 4 گیگابایتی برای انجام کارهای شما کفایت خواهد کرد.

در این مطلب نگاهی می‌کنیم به این موضوع که با توجه به حجم کارهای روزمره دانشجویان و دانش آموزان، چه نوع سخت افزاری نیاز آن‌ها برای انجام تکالیف و کارهای مدرسه و دانشگاه را رفع می‌کند. خبر خوب اینکه با بررسی این لیست می‌توانید یک لپ‌تاپ مناسب تر با هزینه کمتر پیدا کنید که متناسب با نیاز و حجم کارهای شما باشد.

برای نوشتن متن و ویراستاری نیاز به لپ‌تاپ قدرتمندی ندارید

ما برای تولید محتوای سایتمان کارهای زیادی در حوزه ویرایش متن و نویسندگی انجام می‌دهیم و طبق تجربه ما، برای انجام چنین کارهایی نیازی به یک لپ‌تاپ خیلی قوی ندارید. حتی با 8 گیگابایت رم – یا در صورت محدود بودن بودجه، 4 گیگابایت – باز هم می‌توانید بیشتر کارهایتان را انجام دهید. بخصوص اگر همزمان روی یک یا دو پروژه کار می‌کنید با چنین لپ‌تاپی مشکل خاصی نخواهید داشت چون تب‌های Google Docs منابع چندانی از سیستم شما را مشغول نمی‌کنند.
اما مسلماً کاربرانی هم هستند که معمولاً 30 تب در مرورگر باز کرده و همزمان به اپل موزیک هم گوش می‌کنند. اگر شما هم از این گروه هستید و نمی‌توانید روش کارتان را تغییر دهید، به لپ‌تاپی با حدود 16 گیگابایت رم نیاز خواهید داشت.
اما در رابطه با پردازشگر؛ اگر مدتیست که به دنبال تهیه یک لپ‌تاپ جدید هستید، حتما در تبلیغات پردازشگرهای Core i7 یا Core i9 زیادی دیده اید که البته چنین لپ‌تاپ‌هایی قیمت‌های بالایی هم دارند. ولی شما برای انجام کارهای دانش آموزی نیاز به چنین پردازشگری ندارید.
برای اکثر کاربران، پردازشگر Core i5 اینتل کفایت می‌کند بخصوص اگر تراشه آن از نسل هشتم اینتل مثل Kaby Lake Refresh یا Whiskey Lake Ultrabook باشد. این پردازشگر 4 هسته و سرعت کلاک بالایی دارد که برای انجام تمام کارهای شما کافی است.
لپ‌تاپ Microsoft Surface Go یکی از مدل‌های محبوب برای دانش آموزان است، بخصوص آنهایی که در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند. این لپ‌تاپ قدرت خارق العاده‌ای ندارد اما برای انجام کارهای معمولی مدرسه کفایت می‌کند. هر چند تبلیت‌های ویندوزی در اصل برای کار با ویندوز طراحی شده اند چون سازنده این تبلت‌ها شرکت مایکروسافت است اما با این وجود این محصول ثابت کرده که یک لپ‌تاپ کمتر قدرتمند هم می‌تواند به اندازه کافی خوب عمل کند.
بعلاوه تصور نکنید که گزینه‌های شما فقط به macOS Catalina یا Windows 10 محدود می‌شوند. در حال حاضر کروم بوک‌های بسیار خوبی در بازار هستند که فقط آیتم‌های ضروری در آنها وجود دارد. اگر همه کارهای مدرسه شما در یک مرورگر وب قابل انجام است، یک کروم بوک برای شما کافیست. بعلاوه خیلی از کروم بوک‌ها صفحه نمایش فوق العاده‌ای دارند که برای انجام کارهایی مثل تماشای برنامه‌های نت‌فلیکس در اوقات بیکاری مناسب است.
لپ‌تاپ Microsoft Surface Go با صفحه کلید مدل Type Cover برای دانش آموزان رشته‌های علوم انسانی گزینه بسیار مناسبی است، همچنین به لطف صفحه لمسی و فضای ذخیره فوق العاده زیادی که نسبت به سایزش دارد، برای دانش آموزان رشته طراحی هم می‌تواند مناسب باشد.

گزینه‌های مناسب برای رشته‌های مهندسی

اما در بسیاری از موارد ممکن است دانش آموزان و دانشجویان نیاز به لپ‌تاپ قدرتمندتری داشته باشند. مسلماً تمام کارهای مدرسه یا دانشگاه به نوشتن مقاله‌های ساده ختم نمی‌شود.
دانشجویان رشته‌هایی مثل علوم کامپیوتر و مهندسی نیاز به کامپیوترهای قدرتمندتری دارند. برای چنین دانشجویانی انتخاب یک لپ‌تاپ با پردازشگر قدرتمند و یک کارت گرافیک قوی ضروری است. هر چند نیاز به چنین قدرت پردازشی باعث می‌شود که این دانشجویان به فکر خرید لپ‌تاپ‌های گیمینگ باشند اما مدل‌های مختلفی در بازار هستند که برای انجام کارهای سنگین طراحی شده اند.
لپ‌تاپ‌هایی مثل Lenovo ThinkPad P73 از سری mobile workstation، مجهز به کارت گرافیک Nvidia Quadro و پردازشگر Intel Xeon هستند که می‌توانید با استفاده از آن کارهای سنگینی انجام دهید. قیمت این لپ‌تاپ‌ها نسبتاً بالاست و بهترین گزینه‌ها محسوب نمی‌شوند اما در مجموع لپ‌تاپ‌های سری mobile workstation برای دانش آموزان رشته‌های مهندسی بسیار مناسب هستند.
این موضوع برای دانشجویانی که باید کارهای خلاقانه انجام دهند هم صدق می‌کند. اگر کارهایی مثل پردازش تصویر سه بعدی یا ویرایش ویدیو انجام می‌دهید یک اولترابوک سبک و ظریف برای شما کفایت نمی‌کند و در چنین شرایطی هم نیاز به لپ‌تاپی در رده workstation دارید.
اما با توجه به این واقعیت که بسیاری از دانشجویان بودجه زیادی برای تهیه دستگاه‌های حرفه‌ای ندارند، محصولی مثل Dell XPS 15 یا MacBook Pro 15 اینچی هم معمولاً برای انجام کارهایشان کفایت می‌کند.
MacBook Pro 15 اینچی تولید سال 2019 مجهز به نسل نهم پردازشگرهای اینتل و کارت گرافیک AMD Radeon Pro است که برای کارهای سنگین هم بسیار مناسب است. بعلاوه صفحه نمایش Retina این محصول کیفیت بسیار خوبی دارد و می‌توانید با مکانیزم Touch ID آن را قفل کنید.


بیشتر بخوانید: مواد غذایی را خام بخوریم یا پخته؟


توجه به سرگرمی و اوقات فراغت

باید این نکته را هم در نظر داشت که دانشجویان یا دانش آموزان تمام اوقات در حال کار و انجام تکالیف مدرسه نیستند و به هر حال در اوقات فراغت و یا پس از انجام تکالیف درسی نیاز به استراحت و سرگرمی پیدا می‌کنند. یکی از این سرگرمی‌ها تماشای فیلم و سریال‌های نت‌فلیکس است که خوشبختانه امروزه بیشتر لپ‌تاپ‌ها قدرت کافی برای این کار را دارند. پس اگر شما هم علاقه دارید که در اوقات فراغت فیلم و سریال تماشا کنید، نیاز به صفحه نمایشی خواهید داشت که با استانداردهای مدنظر شما همخوانی داشته باشد. اگر رزولوشن و وضوح تصویر برای شما اهمیت دارد، پس توصیه می‌کنیم که لپ‌تاپی با صفحه نمایش 4K انتخاب کنید. حتی اگر لپ‌تاپ انتخابی شما صفحه نمایش 4K نداشته باشد، باز هم تقریباً تمام لپ‌تاپ‌های موجود در بازار امکان اتصال به تلویزیون و پشتیبانی از 4K با کابل HDMI یا USB-C را دارند.
اما کاربرانی که به گیمینگ و بازی‌های کامپیوتری علاقه زیادی دارند، با بررسی قیمت‌ها متوجه می‌شوند که لپ‌تاپ‌های دارای کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2080 قیمت بسیار بالایی دارد. اما اگر بازی‌های محبوب شما چندان سنگین نیستند، انتخاب لپ‌تاپی با گرافیک GTX 1660 Ti یا GTX 1650 هم برای شما مناسب خواهد بود. اگر برای پرداخت هزینه مشکلی ندارید، می‌توانید مدل‌های قدرتمندتر را انتخاب کنید تا بازی‌های سنگین تری مثل Cyberpunk 2077 را به خوبی اجرا کنند.
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد برای انجام کارهای مدرسه یا دانشگاه نیاز به قدرتمندترین لپ‌تاپ بازار ندارید اما باید به این واقعیت هم توجه داشت که هر فردی علایق خاص خود را دارد و زندگی دانش آموزی هم صرفاً محدود به درس و مدرسه نیست.
یکی از گزینه‌های مناسب و توصیه شده Razer Blade 15 است که دارای صفحه نمایش 144هرتزی، کارت گرافیک RTX 2060 و نسل نهم پردازشگر Core i7 اینتل است.

چه محصولی را انتخاب کنیم؟

نکته مهمی که بیش از هر چیزی باید به آن توجه باشید، توجه به نیازهای خود شماست نه مدل لپ‌تاپی که دیگران دارند. با انتخاب لپ‌تاپی که واقعاً به قابلیت‌های آن نیاز داشته باشید، می‌توانید به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.
با این وجود مشکلی نیست که برای تفریح و سرگرمی یک محصول قدرتمندتر را انتخاب کنید، فقط باید توجه داشته باشید که برای انتخاب لپ‌تاپ قدرتمندتر نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارید.
در نهایت، باید توجه داشت که معمولاً برای اینکه چه لپ‌تاپی نیازهای شما را رفع می‌کند، اطلاعات نادرست زیادی در اختیار شما قرار داده می‌شود. اما اگر بودجه محدودی دارید باز هم گزینه‌های زیادی در دسترس شما خواهند بود. به خاطر داشته باشید که در سال 2019 هنوز هم کروم بوک‌های خوب زیادی موجود هستند که برای انجام کارهای مدرسه و دانشگاه کفایت می‌کنند بخصوص اگر کار شما فقط به ویرایش متن و کار با Google Docs محدود می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 7 =

مشاهده بیشتر