0

پاسخ به پرسش های کودکان درباره خدا

پرسش های کودکان در مورد خدا

پاسخ به پرسش های کودکان درباره خدا

در اینجا نمونه ای از پرسشهای کودکان به همراه نحوه پاسخ به پرسش های کودکان درباره خدا را برایتان جمع آوری کرده ایم که از بخش مذهبی سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

پرسش های کودکان در مورد خدا


موارد پیشنهادی


خدا کیست؟

هنگامی که فرزندتان می پرسد: «خدا کیست؟» چه پاسخی به او می دهید؟ پاسخ دادن به این پرسش کار آسانی نیست. قرنهاست

فیلسوفان، عالمان، شاعران، هنرمندان و دانشمندان در جست و جو برای پاسخ این پرسش عمیق، می کوشند.

پیروان دین های توحیدی بر این باورند که تنها یک خدا با وجود برخورداری از قدرتی ویژه، نادیدنی است.

برای اینکه بتوانید پاسخگوی پرسش های فرزندتان درباره خدا باشید، این اصل را رعایت کنید. پاسخی به فرزندتان بدهید که با نیازهای او فرزندتان ارتباط داشته باشد.

برای پاسخ دادن به این پرسش، از خود بپرسید: «آیا در وجود خدا شک کرده؟» ، «آیا می خواهد مطمئن شود، همیشه کسی هست که از او مواظبت کند؟» ، «آیا می خواهد خوبی و خیر را بشناسد تا راهنمایی، در انتخاب هایش داشته باشد؟» ، «آیا می خواهد منشأ الهام های خود را در خدا بیابد؟

بررسی این پرسش ها به شما کمک می کند، پاسخی به فرزندتان بدهید که متناسب با سطح درک او باشد و نیاز او را برآورده سازد. در پاسخ به فرزندتان، می توانید از باورهای زیر بهره ببرید. ا- خدا، بهترین حامی و حل کننده مشکلات است. به فرزندتان بگویید:

“خدا قوی ترین موجود و بزرگ تر از هر چیزی در جهان است.”

– به فرزندتان بگویید: «خدا پاسخ همه پرسش های ما را می داند.”

۔ خدا سرچشمه امید است و در مواقعی که احساس می کنیم، شکست خورده ایم یا راه حلی برای مشکلمان وجود ندارد، توکل به خدا سبب می شود راهی برای رهایی از مشکلات بیابیم.

۔ خدا به ما کمک می کند تا پیروز شویم.

۔ خدا مقدس است. تقدس خداوند، او را از پدیده های جهان، مجزا و ممتاز می کند.

۔ خدا با هر چیزی که تصور می کنی، فرق دارد.

– باید به کودک القا کرد که خداوند همیشه با ما زندگی می کند و حتی نزدیک تر از اعضای خانواده یا یک دوست است. با چنین دیدگاهی، خدا را به دلیل لطف و توجهی که به ما دارد، شکر می گوییم.

– اگر او درباره ارتباط خدا با خودش فکر می کند، به او بگویید: «خدا نزدیک و در کنار ماست. او ما را می بیند و سخنان ما را می شنود و از راه چیزهای اطرافمان با ما ارتباط برقرار می کند.» |

– اگر او درباره جایگاه خدا در جهان هستی می اندیشد، به او بگویید: خدا همه جا حاضر است. او نزد ما حضور دارد، ولی در عین حال در سراسر جهان و حتی در ستارگان دور دست نیز حاضر است.) ا. اگر او حضور خدا را در مکان مقدس یا لحظه ای ویژه احساس می کند، به او بگویید، بی گمان خدا در آنجا حضور دارد.

 ۔ اگر او مشتاق است روزی خدا را بیند، به او بگویید همه ما از آن خداییم و همه به سوی او باز می گردیم.

– طرح پرسش «خدا کجاست؟» با هر انگیزه ای که باشد، نیازمند این پاسخ است: «خدا در همه جا حضور دارد. حالا در کجا می توانی خدا را ببینی؟ آیا می توان او را به مکانی خاص محدود کنی و در آن محدوده او را ببینی؟» خدا از کجا آمده است؟

– بیشتر پدران و مادران می دانند که ردیابی منشأ پیدایش انسان ها، در دراز مدت نمی تواند کودکان را قانع کند؛ زیرا این پرسش بی پاسخ برای آنها وجود دارد که خدا از کجا آمده است و اگر خدا همه چیز را آفریده، خالق او چه کسی است؟

– تجربه های کودکان نشان می دهد که هر چیزی آغاز و پایانی دارد. از این رو، درک وجود خدایی که بیش از آغاز وجود داشته و پس از پایان نیز وجود خواهد داشت، برای آنها مشکل است.

– بهترین روش ممکن این است که به دام پرسش های بی پایان، درباره چگونگی جاودانگی خداوند نیفتید. بی نهایت بودن خدا را به عنوان امری ایمانی و اعتقادی معرفی کنید، نه پدیده ای عقلی یا تجربی.

– ما برخی حقایق مرتبط با وجود خداوند را به طور ایمانی پذیرفته ایم. ایمان بدون اینکه نیازی به توضیح، تفسیر و اثبات داشته باشد، قابل تصدیق است.

– ندانستن توضیحی منطقی یا مدرکی حسی، نمی تواند دلیلی بر نادرست بودن جاودانگی خدا باشد. ما جاودانگی خدا را می پذیریم؟

برای توضیح درباره ماهیت ایمان، با در نظر گرفتن سطح بلوغ فکری فرزندتان و نیازهای ویژه ای که دارد، یکی از این راهها را برگزینید:

– به فرزندتان یادآوری کنید که چه چیزهای دیگری در زندگی ما وجود دارد که آنها را به طور ایمانی پذیرفته ایم، به ویژه موردهایی را بیان کنیم که او تجربه کرده است. برای نمونه، به او بگویید: «تو ایمان داری هنگامی که راه می روی، از زمین جدا نخواهی شد. تو باور داری که دارو سبب درمان بیماری می شود، هر چند از ساز و کار درمانی آن بی خبری. به دليل اعتقادی که به پدر و مادرت داری، از آنان پیروی می کنی، هر چند گاهی ممکن است دلیلی برای این کار نداشته باشی.»

– شما می توانید برای فرزندتان داستانهایی درباره ایمان بیان کنید. در همه مذهبها و فرهنگ ها، داستان هایی درباره کسانی وجود دارد که براساس ایمان و باورهای خود کارهای درخشانی کرده اند. هرچند در ابتدا نتیجه کار برای خودشان هم روشن نبوده و خطر های بسیاری در برداشته است.

– شما می توانید برای فرزندتان مثال هایی بزنید که محدودیت درگ انسان و نامحدود بودن ذات خدا را نشان دها..

– فرزندتان باید بیند که شما درباره خدا می اندیشیا۔، به مطالعه و کتاب هایی در این زمینه علاقه دارید و خدا را می پرستید۔۔

– همچنین فرزندتان با تماشای بردباری شما در رویارویی با باورهای دیگران، عدم تعصب در عینی داشتن یقین داشتن و احترام به نظرات مخالف، بی گمان به باورهای شما علاقه مند خواهد شد؛ زیرا رفتار جذاب شما را مصداق باورهایتان می داند. خدا شبیه کیست؟


بیشتر  بخوانیم: مسئولیت پذیر کردن کودکان


واژه ها، اهمیت بسیاری در نحوه درک ما از خداوند دارد. اگر می خواهیم خدا را به شکلی توصیف کنید که همه کودکان دریابند، باید از عبارت های عام و جهان شمول بهره ببرید. وقتی آیه های الهی یا داستان های مذهبی را برای بچه ها بیان می کنید، ترجمه هایی را به کار ببرید که زبانی جامع و لحنی جهان شمول داشته باشند و استفاده نادرست از واژه ها، تصویری محدود را در ذهن کودکان پدید نیاورند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 10 =

مشاهده بیشتر