0

نحوه آبیاری فضای سبز در تابستان

نحوه آبیاری فضای سبز در تابستان

نحوه آبیاری فضای سبز در تابستان

مدتی است، هنگام تردد در سطح شهر مشاهده می گردد که کارگران فضای سبز در هوای بسیار گرم و زیر تابش شدید آفتاب، مشغول آبیاری چمنزارها و فضای سبز هستند. همچنین در بعضی مناطق هنوز با تانکر آبیاری صورت می گیرد و در بعضی شهر ها آب تصفیه ی آشامیدنی از آب آبیاری پارک ها جدا نشده است. نظر به اینکه از نظر علمی ثابت شده که آبیاری در روز های تابستان به روش فوق مضراتی دارد به این مطلب اشاراتی می کنیم. نحوه آبیاری فضای سبز در تابستان را از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

نحوه آبیاری فضای سبز در تابستان

به عقیده کارشناسان، مصرف بهینه آب در کشور از گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته و این موضوع در حالی است که بررسی ها نشان می دهد حتی در کشورهای پرآب جهان، موضوع مصرف بهینه آب و اسراف نکردن در مصرف این مایع گرانبها به شدت مورد توجه مردم و دولت ها قرار گرفته است.


موارد پیشنهادی


با فرا رسیدن فصل گرما که در استان های جنوبی کشور حدود شش ماه می باشد. ضرورت توجه به مصرف بهینه آب این نعمت بزرگ الهی دو چندان می شود. لذا نگارنده این مطلب به عنوان یک شهروند دلسوز برخود واجب دانسته نکاتی را یادآوری نماید. به امید اینکه مفید واقع گردد.

آبیاری در ساعات خنک آری! و در روز های گرم نه! باشبکه آبیاری، آری! باتانکر…؟

برای آبیاری فضاهای سبزی مانند گل و گیاه و چمن، ابتدا باید زمان آبیاری درست انتخاب شود، یعنی دو ساعت قبل از طلوع خورشید یا یک‌ساعت پس از آن، از طرفی اینکه آبیاری در چه فصلی انجام می‌شود، محل فضای سبز کجا است، میزان فضای سبز، نوع گیاه و … بسیار مهم است، حتی نمی‌توان همه نوع چمنی را به‌ یک شیوه آب داد.

وی معتقد است، بهترین راه برای استفاده بهینه از آب در فضای چمن‌کاری شده بلوارها، آبیاری در زمان تاریکی هوا است، وی می‌افزاید: وقتی که در ساعت‌های روز به گیاهی مثل چمن آب می‌دهیم، قطرات آب روی برگ‌های چمن یا گیاهان دیگر مانند ذره‌بین عمل کرده و قبل از تبخیر، نور خورشید را با چند برابر قدرت به برگ می‌تاباند و زمینه سوختن آن را فراهم می‌کند.

او با نشان دادن نوک برگ چمن‌های سطح چند بلوار، قسمت زرد شده این گیاه را موید گفتارش می‌داند و می‌گوید: اینکه به چمن آب می‌دهیم بعد خودمان روی آن راه می‌رویم، درست نیست، بهتر این است که مسیری را در زمان طراحی رفوژ و فضای سبز تعریف کرده و آن را اجرا کنیم، ‌مثلا با گذاشتن موزاییک در هر نیم متر از فضای سبز، نقطه گام‌گذاشتن باغبان را مشخص کنیم. این اقدام هم به‌نوعی زیباسازی و هم حفظ چمن محسوب می‌شود.

مضرات آبیاری در روز:

۱- به علت گرمای بالا در تابستان و تبخیر سریع آب ،چمن سیراب نشده و آبیاری در روز سبب هدر رفت آب می شود.

۲- کارآیی و راندمان کارگران در ساعات طاقت فرسای روزهای گرم به شدت پایین می آید.

۳- در طول روز مردم نیاز به آب دارند و آبیاری در روز باعث افت فشار در شبکه آبرسانی خانگی و صنعتی می گردد که باعث استفاده مردم از پمپ آب می گردد. (البته در بعضی شهرها آب شرب وآبیاری جداسازی شده است.)

۴- در مواردی آبیاری فضاهای سبز شهری با آب شرب انجام می شود و این اقدام در حالی انجام می شود که اعتبار مورد نیاز برای تصفیه و انتقال آب شرب شهرها از محل درآمدهای کشور و متعلق به مردم تأمین می شود. به همین خاطر توصیه می شود. در ساعاتی که مردم به آب نیاز کمتری دارند، آبیاری انجام گیرد. مانند اواخر شب، یا صبح زود.

۵- آبیاری در ساعات خیلی گرم ممکن است آسیب به چمن وگیاه بزند زیرا تبدیل قطرات آب به ذره بین باعث سوختن چمن می شود.

مضرات آبیاری با تانکرهای بزرگ

۱- ایجاد ترافیک و سد معبر

۲- بروز تصادف و وقایع دلخراش

۳- حرکت کند تانکرهای آبیاری فضای سبز در بزرگراه ها، خلاف قانون است؛ زیرا بر اساس قوانین راهنمایی ورانندگی، هرگونه حرکتی که موجب کندی و اخلال در رفت وآمد دیگر خودروها در بزرگراه ها و بلوارها شود، خلاف است.

۴- جاری شدن آب بلوار بر روی سطح جاده که هم باعث لغزندگی آسفالت شده و هم باعث نفوذ آب در لایه های زیرین آسفالت می گردد که بعضآ سبب ترک خوردگی و کنده شدن آسفالت می شود.

۵- هدر رفتن منابع مالی و دوباره کاری بر اثر تخریب راه

۶- در آبیاری با تانکر به علت اینکه کارگران از سیستم آب پاش استفاده نمی کنند بلکه شیلنگ های قطور آب را در بلوار رها نموده و شیر آب را باز می کنند آب با فشار ودبی بالا سرازیر شده که سبب جابجایی و کنده شدن خاک و کود می شود و بیش از نیاز استاندارد در هر متر مربع آب ریخته می شود که خود یک هدر رفت بالا محسوب می گردد. به عبارت دیگر یکی از آسیب های آبیاری با تانکر در فضای سبز شهری، تخریب گل ها و گیاهان است. زمانی که آب از مخزن ۱۴ یا ۲۰ هزارلیتری با لوله های قطور و با سرعت خارج و پای گل ها ریخته می شود طبیعی است که بر اثر فشار و حجم ناگهانی آبی که به یکباره از لوله ها رها می شود، گونه های مختلف گیاهی از بین برود و خاک نیز فرسایش یابد.

۷- همچنین این نوع آبیاری شستشوی خاک اطراف ریشه و خشک شدن ریشه را به دنبال دارد.

۸-  در آبیاری با تانکر اگرچه از آب بیشتری برای آبیاری گیاه استفاده میشود اما فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد از این آب به مصرف گیاه میرسد.

۹- همچنین از آنجا که تمام زمین آب می خورد و همه قسمتهای خاک خیس می شود، محیط  مناسبی برای رشد علف های هرز، میکروب ها و آلودگی های زیست محیطی ایجاد می شود. بنابراین می توان گفت در آبیاری با تانکر علاوه بر این که نیاز آبی گیاه اصلاً تأمین نمی شود، میزان هدر رفت آب و تخریب فضای سبز نیز بالاست.

۱۰- هدررفت سوخت خودرو ها که از منابع مالی شهری برداشت می شود و پول آن را می توان در جاهای بهتر هزینه نمود.

۱۱- استفاده از تانکر سبب کندی عملیات آبیاری می شود.

مزیت آبیاری با تانکر…

نکته مهم این است که، در شهر هایی که هنوز از آب شرب وتصفیه شده برای آبیاری استفاده می کنند مناسب ترین راه برای کوتاه مدت این است که آب خام و تصفیه نشده را با تانکر جهت آبیاری استفاده کنند تا باعث افت فشار خطوط آبرسانی خانگی نشود تا زمانی که آب پارک ها و بلوار ها از آب آشامیدنی و خانگی جدا شود. زیرا آبرسانی با تانکر به منظور آبیاری فضای سبز می تواند در کاهش مصرف آب شرب اثر چشمگیری داشته باشد. و حذف آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز، موجب افزایش فشار آب در شبکه توزیع شهری شده و مشکل افت فشار را تا حدودی حل می کند.


بیشتر بخوانید: تعبیر خواب سبزه و فضای سبز


راه کار!

  1. آبیاری در ساعات خنک مانند صبح زود برای جلوگیری از تبخیر و آسیب چمن
  2. ایجاد و توسعه آبیاری قطره ای و تحت فشار
  3. آبیاری چمن به صورت غرق آبی با فواصل زمانی مهندسی شده
  4. توسعه کاشت درختان و گیاهان اقلیمی استان خودمان مانند درخت کنار (سدر) که هم مثمر است و هم سایه دارد و هم آب کمی می خواهد و یا نخل که هم زیباست وهم مثمر و همچنین درخت توت با سایه ی خوب
  5. ایجاد ایستگاه های پمپاژ آب خام جهت آبیاری
  6. جداسازی آب تصفیه از آبیاری
  7. خرید تانکرهای کوچک و کم حجم جهت عدم اشغال فضای جاده ای
  8. ایجاد تصفیه خانه فاضلاب ها جهت مصارف آبیاری

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − پنج =

مشاهده بیشتر