0

معرفی و مزیت درخت پالونیا

معرفی و مزیت درخت پالونیا

معرفی و مزیت درخت پالونیا

پالونیا بومی کشور چین یکی از گونه های بسیار عجیب و مفید است که از سال 1960 بسیار مورد توجه کشاورزان خصوصا دانشمندان علم چوب و جنگل قرار گرفت. معرفی و مزیت درخت پالونیا را از بخش گیاهان سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه ما باشید.

معرفی و مزیت درخت پالونیا

این گونه برگ ریز است و به جنس پالونیا از خانواده Scrophulariaceae تعلق دارد. توزیع جغرافیایی آن – عرض ۴۰-۲۰ درجه شمالی و طول ۱۲۵-۹۸ شرقی، ۲۲ پرونانس را تحت پوشش قرار از لحاظ خاک، به خاک عمیق و خوب زهکشی شده نیاز دارد. خاک های با ساختار حاصل خیز تا لومی سنگین با عمق زیاد را می طلبد. خاک های قهوه ای جنگلی در مناطق گرم و خاک های زرد در مناطق نیمه گرم را دوست دارد. اسیدیته خاک بین ۸-۵ و نمک آن كمتر از5 در صد مطلوب است. 


موارد پیشنهادی


طالب بارندگی ۲۵۰۰-۵۰۰ میلی متر و ترجیحا مرطوب است. اما گونه هایی از آن وجود دارد که با اقالیم خشک و سرد مانند کردستان سازگار است. مدت ۸ ماه دوره خشکی را می تواند تحمل کند. گل های زیبای آن به مدت ۸-۶ هفته خودنمایی می کند و منظره بسیار زیبایی را به وجود می آورد و با وجود گرده افشانی در فصل بهار ایجاد هیچ گونه آلرژی در انسان نمی کند. در کشور چین گل های آن در گل فروشی ها با قیمت بالا به فروش می رسد. این درخت هرس پذیری خوبی دارد.

ریشه اصلی عمیقی دارد که ممکن است به تأسیسات شهری صدمه بزند که راه حل آن کاشت در عمق ۵۰-۳۰ سانتی متری و قطع ریشه های جانبی و در نهایت کاشت و گذاشتن آن در تشتک های مخصوص است. صفات سریع الرشدي، چوب با کیفیت عالی، استفاده از برگ آن در جهات مختلف، جلوگیری از تخریب و فرسایش و بسیاری از صفات این گونه سریع الرشد چندی است که مطرح است. در شرایط رشد کامل و ایده آل به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ فوت و در یک سال به ۸ فوت یعنی حدود دو متر رشد ارتفاعی می رسد. یک گونه مناسب جهت جنگلداری کشاورزی تشخيص داده شده است. یک درخت ۱۰ ساله آن ۳۰ کیلوگرم در سال برک د جوان تولید می کند. از اینرو این گونه در چین جز تولیدات با ارزش و صادرات مهم به شمار می آید در بازارهای بین المللی از استقبال بالایی برخوردار است.

میلیون ها اصله درخت در چین وجود دارد که از آنها جهت بادشکن و ایجاد جنگل مصنوعی استفاده می شود. هر ساله کارشناسان بیش از ۵۰ کشور خارجی جهت بازدید از طرح های اجرا شده با این گونه به چین سفر می کنند و تاکنون به بیش از ۳۰ کشور وارد شده است.

اگر مدیریت صحیحی بر این گیاه اعمال شود وقتی به سن ۷۸ سالگی می رسد در جهت تأمین بسیاری از نیازهای صنایع چوب مطلوب می باشد.

 

مزیت های کشت گونه پالونيا:

  1. سریع الرشد بودن.
  2. استفاده جهت بادشکن، زیرا سرعت باد را تا ۳۰ درصد کاهش و رطوبت را تا 71/2 افزایش می دهد.
  3. به دلیل عمیق و طولانی بودن ریشه اصلی یا laproot از تخریب خاک جلوگیری کرده و برای جنگلداری کشاورزی مناسب می باشد.
  4. برگ های پهن قلبي شكل آن به دلیل داشتن ۲۰-۱۸ درصد پروتئین برای خوراک دام بسیار مناسب است.
  5. تولید نیتروژن در هکتار آن بسیار بالا است و برای اصلاح خاک بسیار مطلوب است.
  6. چای بسیار معطری از برگ های آن تهیه می شود و در ضمن بهترین عسل کشور چین از این درخت تولید می شود.
  7. گل های آن بسیار زیبا، معطر و متنوع است و برای فضای سبز شهری توصیه می شود.
  8. سایه دهی بسیار مطلوبی در تابستان سال دوم به بعد ایجاد می کند.
  9. چوب آن بدلیل سبک بودن در تهیه وسایل موسیقی خصوصأ گیتار بسیار عالی است.
  10. در تهیه در و پنجره، مبلمان، وسایل چوب، برجسته کاری، روکش، تهیه کابینت و حتی کاغذ کاربرد دارد.

تکنیک قلمه گیری:

تکثیر پالونيا آسان است. ریشه، ساقه، شاخه و بذر آن به آسانی مورد تكثير قرار می گیرد. اخيرا مقیاس های بزرگ تولید آن صورت می گیرد. بدین ترتیب که قطعاتی از نهال های یک تا دو را می کارند و وقتی ریشه زد قلمه های ریشه دار تهیه می کنند. البته ترکیبی از متدها و تکنیک های پیشرفته با مدیریت متمرکز نهالستان ادغام می شود و تعداد زیادی نهال تولید می گردد. مراحل کاشت قلمه های ریشه دار بدین طریق است:

  1. شخم زدن عمیق جهت آماده سازی زمین قلمستان با کاربرد مقدار کافی مواد آلی حاصلخیز کننده
  2. تراکم مناسب جهت کاشت و پوشش بستر توسط یک ورق پلاستیکی
  3. تحریک ریشه های پالونيا
  4. خاک زهکشی شده، وجین علف های هرز و انتقال به موقع قلمه هایی که تازه جوانه زده اند.
  5. کنترل آفات و بیماری ها و باقی گذاشتن ریشه های مناسب جهت توسعه نهال ها در رابطه با این گونه در زمینه های تحقیقاتی، فعالیت های بسیاری انجام شده است. این موارد شامل تاکسونومی، اکولوژی، فنولوژی، پایداری چوب، هیبریداسیون، کشت بافت و تكثير، اگروفارستری، جنگل کاری و آفات و بیماری ها می باشد. ۱۵۰ هکتار بانک ژنی در ۵ پرونانس با بیش از ۱۰۰۰ ژنوتیپ ایجاد شده است و بیشتر از ۳۰ کلون عالی و مناسب اقلیم های مختلف انتخاب و پرورش داده شده است. بیشتر از ۱۵ مدل اگروفارستری و مدل های کشت های آمیخته مورد آزمایش قرار گرفت و در مناطق روستایی توسعه یافت.

تحقیقات گیاه شناسی و اکولوژیکی به شکل گسترده اجرا شد و خصوصیات چوب آن و موارد استفاده صنعتی مورد آزمایش قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: آبگوشت مرغ ماکویی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + ده =

مشاهده بیشتر