0

شرایط نگهداری و درمان گل ارکیده

شرایط نگهداری و درمان گل ارکیده

شرایط نگهداری و درمان گل ارکیده

با شرایط نگهداری و درمان گل ارکیده از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری و درمان گل ارکیده
فارسی اصیل: دارزی (دار= درخت + زی = زیستن) اشاره به دار چسب بودن آن است.

فارسی رایج : ارکیده

نام انگلیسی: Slipper orchid

بر خلاف تصور عموم ارکیده به آسانی در منازل و آپارتمانها قابل نگهداری و به شرایط مختلف سازگاری نشان می دهد و تکثیر آن نسبتاً آسان است. بعلت وضع خاص گل و نامنظم بودن و پراکندگی رنگهای مختلف در قسمتهای متفاوت گلبرگ، تشریح شکل گل و توضیح رنگ آن کمی مشکل است ،شرایط نگهداری این ارکیده از بقیه ارکیده ها ساده تر است ولی دقت در وضع خاک از نظر زهکش به خاطر حساسیت شدید ریشه ها به باتلاقی شدن لازم و ضروری است. اواخر تابستان گل می دهد.


موارد پیشنهادی


نیازها

نور: نور غیر مستقیم کنار پنجره را ترجیح می دهد.

دما: حداکثر درجه حرارت در تابستان 27 و در زمستان 10 است.

آبیاری: در تابستان هفته ای دو تا سه بار آبیاری نمایید، در زمستان هفته ای یک بار کافی است. در بهار سطح خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد.

رطوبت: در بهار و تابستان هر دو روز یکبار با آب ولرم و سبک فاقد املاح گیاه را غبارپاشی نمایید. جهت تأمین رطوبت دائمی و پایدار به زیر گلدانی حاوی سنگریزه، آب اضافه نمایید. تازمانی که در پاییز و زمستان گیاه در گل است در صورت پایین بودن درجه حرارت غبارپاشی مضر است.

تغذیه: از اول فصل رشد تا زمان پژمردگی، گلها گیاه را با مواد غذایی مصنوعی گیاه زیستی طبق دستور تغذیه نمایید. بعد از پژمرده شدن گلها تا بهار آینده تغذیه را متوقف نمایید.

خاک مناسب: ارکیده به خاک مخصوص نیاز دارد بهتر است خاک آن را به صورت آماده از متخصصین تقاضا کنید، مخلوطی از خزه اسفاگتوم و خاک لوم و پیت و شن خاک خوبی برای ارکیده است.

تعویض گلدان: هر دو سال یکبار بعد از گل دهی احتیاج به تعویض دارد.

تمیز نمودن برگها: برگها را با پارچه نرم و یا اسفنج مرطوب تمیز نموده و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نمایید.

تقسیم ساقه های زیر زمینی: این نوع ارکیده دارای اندام تکثیر زمینی بنام ریزوم یا ساقه زیر زمینی است. در صورتی که می توان از این اندام به عنوان منبع تکثیر استفاده نمود، که گیاه حداقل دارای 3 جفت برگ باشد، با خشک شدن گل، گیاه را از گلدانها خارج و خاک را به آرامی کنار بزنید، ریزوم ها را طوری تقسیم نمایید که هر قسمت دارای ریشه و برگ بوده و جداگانه و به طور افقی در گلدانها با خاک مخصوص ارکیده کاشت نمایید. گلدان ها را آبیاری و هر روز غبارپاشی کنید.

عوارض و درمان

  • در زمستان گیاه سیاه می شود: شبها هوا سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید و یا اینکه صدمه مربوط به استفاده از مواد شیمیایی براق کننده است از آنها استفاده نکنید.
  • جوانه ها در شب صدمه می بینند: عامل آن حشره تریپس استب با سم حشره کش گیاه را هر هفته یک بار سمپاشی نموده تا علایم بر طرف گردند ممکن است بجای ماندن قطراب آب حاصله از غبارپاشی روی گلها همین علایم را بوجود بیاورند.
  • گلها ظاهر نمی شوند: گلدانها خیلی بزرگ است، در کاشت های بعدی حجم گلدانها را متناسب با وضع گیاه انتخاب نمایید.
  • زخمهای پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و قاعده آنها تشکیل شده است: عامل آن حشره آفت است. گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر چهارده روز یکبار سمپاشی نموده تا علایم برطرف گردند.
  • اگر چه رطوبت کافی است ولی برگها و گلها خشک می شوند: عامل آن اشعه مستقیم آفتاب است گیاه رابه محلی با اشعه غیر مستقیم ببرید.
  • غنچه ها منقبض شده و خشک می شوند: هوا گرم و خشک است. هر دو روز یکبار با آب ولرم و بدون املاح غبار پاشی کنید. با قرار دادن گلدانها در گلدان بزرگتر و پر نمودن حد فاصل دو گلدان بوسیله پیت و یاخزه مرطوب رطوبت دائمی و پایدار ایجاد نمایید.
  • برگها قهوه ای شده و گیاه در حال خشکیدن است: خاک خیلی خشک و گیه تشنه است. گلدانها را به مدت 15 دقیقه درون سطل پر از آب قرار داده و سپس خارج کنید. خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه دارید، اجازه ندهید آب اضافی در گلدانها باقی بماند.
  • رشد گیاه متوقف است: هوا سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.
  • سطح برگها و گلها دارای تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است، با اسفنج و یا پارچه پشت برگها را تمیز و گیاه را طبق دستور با سم کنه کش سمپاشی نموده تا علایم برطرف گردند. تأمین رطوبت در کاهش آفت مؤثر است.
  • برگها می ریزند: آبیاری بیش از اندازه و خاک باتلاقی شده است، زهکش را بازدید و آب اضافی گلدانها و زیر گلدانی را خارج نمایید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ راه برای تزئین خانه با گل


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − پنج =

مشاهده بیشتر