0

شرایط نگهداری از گیاه پاپیتال

شرایط نگهداری از گیاه پاپیتال

شرایط نگهداری از گیاه پاپیتال

با شرایط نگهداری از گیاه پاپیتال از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری از گیاه پاپیتال

نوع گیاه: پاپیتال

یکی از گیاهان جایگزین چمن که خود دارای انواع مختلفی می باشد پاپیتال بوده که دارای برگ های بزرگ یا کوچک با بریدگی هایی در حاشیه هست و پس از بلوغ تغییر شکل داده، تیره رنگ تر و ضخیم تر می شود و جوانه های گیاه هم سخت تر می شود. رنگ برگ ها بسته به واریته آنها از سبزتیره تا سبز مایل به خاکستری و یا برگ های ابلق (سبز زرد) تغییر می کند. این گیاه به طور کلی نسبت به شرایط محیطی دارای قدرت سازگاری بالایی می باشد و در حرارت بالا و پایین و روشنایی کم و زیاد می تواند رشد کند. پاپیتال گیاهی پوششی است و تا زمانی که در کنار مانع عمودی قرار نگیرد بالا نمی رود. اگر مانع عمودی یک درخت باشد بهتر است از بالا رفتن پاپیتال جلوگیری شود و یا به صورت کنترل شده آن را هدایت نمود زیرا تجمع آن روی درخت سبب خشک شدن درخت می گردد.


موارد پیشنهادی


نیازمندی های پاپیتال

محل مناسب:

محیطی نیمه سایه یا سایه بر روی دیوارهای شمالی و شرقی مناسب است، اما دیوارهای جنوبی روشن برای این گیاه بسیار گرم است. انواع پاپیتال که دارای برگ سبز هستند قادر به تحمل محیط های سایه شدید می باشند، در حالی که انواع ابلق آن طالب نور بیشتری بوده و در نور آفتاب رنگ زیباتری دارند.

خاک مورد نیاز 

انواع مختلف خاک ها را به شرطی که زهکشی خوبی داشته باشد تحمل می کنند اما در خاک های غنی و آلی سریعتر ریشه دوانی می کنند و خاک با اسیدیته بین 6-7 برای آنها مناسب است. پاپیتال ها در شرایط خاک های قلیایی کم نیز رشد می کنند. این گیاه اگر به خوبی استقرار یافته باشد می تواند شرایط کم باران و درجه حرارت بالا را برای مدتی تحمل کند اما اگر آبیاری عمیق صورت گیرد رشد گیاه بهتر و انبوه تر خواهد بود. بهتر است فواصل آبیار یطوری تنظیم شود که خاک رطوبت متعادلی داشته باشد. (یعنی در فصل تابستان دور آبیاری کوتاه و در پاییز و زمستان زیاد نمایید.) به این نکته توجه داشته باشید که خشکی بیش از حد باعث کندی رشد و آبیاری زیاد سبب زردی برگ ها و ریزش آنها می گردد.

تکثیر و مراقبت

در تمامی فصول سال می توان نسبت به تکثیر پاپیتال از طریق تهیه قلمه سبز اقدام نمود، اما بهترین زمان قلمه گیری از اواخر مرداد تا اواخر مهرماه می باشد. قلمه های تهیه شده را باید در مخلوط پیت و ماسه در مکان گرم و سایه قرار داد تا ریشه دهند (بین 4- 6 هفته) و آنها را جابجا نمود. بهترین زمان انتقال آنها به زمین اصلی از پاییز تا بهار است. عملیات هرس آنها را می توان در بهار و تابستان انجام داد. پاپیتال به مراقبت خاصی نیاز ندارد اما می توان رویشهایی را که به سمت بیرون رشد کرده و فرم کلی گیاه را بهم زده اند از بیخ قطع نموده و به ویژه در شهرها که بر اثر غبار و دود برگهای آن کثیف می شوند. گاهی هرس شاخه های قدیمی باعث حذف برگهای کثیف می شوند.

هرس پاپیتال

این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد اما در گیاهان جوان شاخه ها و ساقه هایی را که به نظر می رسند کم رشد و بیمار هستند حذف می نمایند تا شاخه ها به صورت قویتری رشد نمایند. پس از تثبیت گیاه هم هراز چند گاهی آن را سرشاخه زنی نمایید تا رشد آن کنترل شود.(اما هیچ گاه حذف شاخه ها و ساقه ها را تا محل ساقه های مسن تر از 4 یا 5 سال انجام ندهید زیرا ساقه هایی با این سن بسیار کند تجدید حیات می نمایند.) در مورد انواع ابلق هم به محض ظهور شاخه های سبز یک دست آنها را حذف نمایید چرا که این شاخه های سبز مقاوم تر هستند و اگر حذف نگردند به تدریج شاخه های ابلق در روی گیاه دیده نمی شود. در نقاطی که احتمال نشستن گرد و غبار بر روی شاخه و برگ این گیاه وجود دارد هم هر چند وقت یکبار گیاه را سر شاخه زنی نمایید. اگر هدف شما از هرس نمودن یک گیاه پیر و نافرم است تمام شاخه ها و ساقه های گیاه را در راستای تکیه گاه به طور عمودی نگاه دارید و به کمک جاروی دستی آن را تمیز کرده و شاخه های اضافی را حذف نمایید. در طول مدت یک ماه در همین حدود شاخه های برهنه به وسیله برگهای سبز و تازه پوشیده می شوند.

گیاه پوششی برای استتار

گیاه پوششی این حسن را دارند که اولاً با پهن شدن روی زمین نقاط برهنه را پوشش می دهند. ثانیاً از رشد کردن علفهای هرز جدید جلوگیری می کنند. باید توجه نمود که گیاهان پوششی نمی توانند از رشد گیاهان هرز استقرار یافته جلوگیری نمایند و نیاز به مراقبت خاصی هم ندارد. می توان از برخی گونه های آن از جمله “Hedera helix glacier” که آفتاب کامل با خاک زهکشی خوب را ترجیح می دهد و نسبت به کاهش دما تا 15- درجه سانتیگراد مقاوم است برای پوشش و استتار نقاط و اماکن حساس استفاده نمود. البته لازم به ذکر است که از کاشت این گیاه در این اماکن تمام نکات و اصول فنی که برخی زا مهمترین آنها در مطالب فوت اشاره گردید(خصوصاً عایق کاری بستر در مناطق حساس) در نظر گرفته شده تا در آینده مشکل خاصی ایجاد نگردد.

پرورش بر روی دیوار

پاپیتال را می توان بر روی دیوار پرورش نمود. از انواع این جنس که برای پرورش روی دیوار مناسب می باشد Hedera canariensis است که رشد سرع دارد.

پرورش پاپیتال روی ساختمان های یک طبقه به شرطی که ضخامت دیوار کم نباشد منظره زیبایی را ایجاد می کند، اما اگر ضخامت دیوار کم باشد شاخ و برگ پاپیتال که گیاهی همیشه سبز است رطوبت رادریک بارندگی سخت در خود نگه می دارد و به تدریج به گچ دیوار پس می دهد و موجب مرطوب شدن دیوارها و ایجاد مشکل می شود. اگر می خواهید پاپیتال را روی ساختمان های بلند پرورش دهید بهتر است در پای دیوار پخش نموده و هرس کنید و از رها کردن گیاه به حال خود به نحوی که رشد نماید و شاخ و برگ آن تا لب پشت بام گسترش یابد بپرهیزید.


بیشتر بخوانید: معرفی و پرورش گلایول + نگهداری پیازها


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + نه =

مشاهده بیشتر