0

تکثیر و پرورش شمشاد

تکثیر و پرورش شمشاد

تکثیر و پرورش شمشاد

در اواسط دهه 1600 از اروپا به آمریکای شمالی راه پیدا کرد و از آن زمان آنها بخش مهمی از مناظر آمریکا بودند. با مجله اینترنتی جیران همراه باشید تا با نحوه تکثیر و پرورش شمشاد و درمان بیماریهای این گیاه بیشتر آشنا شوید.

تکثیر گیاه شمشاد

در اواسط دهه 1600 از اروپا به آمریکای شمالی راه پیدا کرد و از آن زمان آنها بخش مهمی از مناظر آمریکا بودند. به عنوان پرچین ، لبه ، گیاهان غربالگری استفاده می شود ، هرگز نمی توانید تعداد زیادی از آنها را داشته باشید. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که چگونه به روش قلمه زدن شمشاد می توانید تعداد زیادی درختچه جدید به صورت رایگان تهیه کنید.

در ابتدا قلمه شمشاد به آسانی به عنوان باغ چندساله معمولی شما ، به زمان و حوصله کمی نیاز دارد. شما احتمالاً چند قلمه خواهید داشت که از ریشه زایی خودداری می کنند ، بنابراین بیشتر از آنچه فکر می کنید به آن نیاز دارید بردارید. در اینجا آنچه شما برای شروع تکثیر شمشاد احتیاج دارید:

  • یک چاقوی تیز
  • هورمون ریشه زایی
  • کیسه پلاستیکی بزرگ
  • گلدان های پر از خاک تمیز و تازه

زمان مناسب قلمه زدن

در اواسط تابستان ساقه ها به مرحله مناسب می رسند تا بهترین نتیجه را به شما بدهند. شانس موفقیت برای نوک های 3 تا 4 اینچی (7.5 تا 10 سانتی متر)است که باید با یک چاقوی تیز برش دهید. قیچی باغبانی کند ساقه ها را خراش می دهد و له می کند و بعداً گرفتن قلمه را برای آنها سخت می کند. فقط ساقه های سالم را بدون آسیب یا تغییر رنگ پوست برش دهید. ریشه زایی موفقیت آمیز قلمه های شمشاد بستگی به بریدن نوک آن از گیاهان سالم و قوی دارد. بهتر است ساقه ها زود هنگام اول صبح بریده شوند.

ریشه زایی بوته های شمشاد

محیطی که برای ریشه زایی بوته های شمشاد استفاده می کنید باید تمیز ، کم بارور و دارای زهکشی بسیار خوب باشد. از خاک گلدان استفاده نکنید ، زیرا سرشار از مواد مغذی است که می تواند پوسیدگی را تشویق کند. اگر قصد دارید درختچه های زیادی را پرورش دهید ، می توانید خاک خود را از 1 قسمت ماسه تمیز ، 1 قسمت پیت ماس و 1 قسمت ورمیکولیت تهیه کنید. اگر قصد دارید چند مورد را شروع کنید ، یک کیسه کوچک از خاک تجاری را خریداری خواهید کرد.

برگها را از دو اینچ (5 سانتی متر) پایین هر برش جدا کرده و پوست را از یک طرف ساقه نمایان شده بکشید. انتهای پایینی برش را در هورمون ریشه زایی پودر کرده و ساقه را بکشید تا مقدار اضافی آن برداشته شود. انتهای پایینی برش را در جایی که برگها حدود دو اینچ (5 سانتی متر) برداشته شده است ، به محیط ریشه زایی بچسبانید. محیط اطراف ساقه را آنقدر محکم کنید که صاف بایستد. می توانید سه قلمه را در گلدان 6 اینچی (15 سانتی متری) قرار دهید.

گلدان را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و قسمت بالای آن را ببندید تا محیط مرطوب برای گیاه ایجاد شود. کیسه را روزانه باز کنید تا ساقه غبار پاشی شود و خاک را از نظر رطوبت بررسی کنید. بعد از حدود سه هفته ، هفته ای یکبار کمی ساقه را بکشید تا ببینید ریشه دارد یا خیر.


موارد پیشنهادی


پس از ریشه زایی ، گلدان را از کیسه خارج کنید. گیاهان ریشه دار را در گلدان های جداگانه با خاک گلدان با کیفیت خوب قرار دهید. برای جلوگیری از درهم پیچیده شدن ریشه ها و تهیه خاک غنی از مواد مغذی ، به محض شروع رشد گیاهان ، ضروری است. یک خاک گلدان خوب دارای مواد مغذی کافی برای حمایت از گیاه است تا زمانی که شما آماده بیرون ریختن آن باشید.

رشد گیاهان جدید را در یک پنجره آفتابی تا زمان کاشت بهار ادامه دهید. پرورش شمشاد از قلمه سرگرم کننده و مفید است. همانطور که یاد می گیرید برخی از گیاهان پیچیده باغ را تکثیر کنید ، یک بعد اضافی به تجربه باغبانی خود اضافه می کنید.

 

کود دهی درختچه های شمشاد

گیاهان سالم شمشاد دارای برگهای سبز سرسبزی هستند ، اما برای اینکه درختچه های شما به بهترین شکل ظاهر شوند ، ممکن است لازم باشد به آنها غذای گیاهی شمشاد بدهید.

وقتی زردی می بینید – شاخ و برگ هایی که زرد کم رنگ می شوند یا لبه های زرد مشخصی دارند – زمان آن رسیده است که نیازهای کود شمشاد را مطالعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد کود مناسب برای درختچه های شمشاد ، ادامه مطلب را بخوانید.

کوددهی به شمشاد

شمشاد شما بسته به خاک ممکن است بدون تغذیه اضافی براحتی رشد کند. بهتر است برای تعیین محصول مورد استفاده برای کوددهی شمشاد ، آزمایش خاک انجام دهید ، اما به طور کلی خاکهای لومی و رسی نسبت به خاکهای شنی به کود کمتری احتیاج دارند.

یکی از نشانه های این که بوته های شما فاقد نیتروژن هستند ، زرد شدن عمومی برگهای پایینی شمشاد قدیمی و مسن است. برگها کوچکتر و نازک می شوند و در صورت دریافت نیتروژن ناکافی در زمستان ممکن است برنز شوند. همچنین ممکن است زودتر از حد طبیعی سقوط کنند. کود برای درختچه های شمشاد معمولاً حاوی نیتروژن ، فسفر و پتاسیم به عنوان مواد اولیه است. فرمول کود روی بسته بندی با سه عدد ذکر شده است که این درصد NPK را در محصول منعکس می کند.

الزامات کود شمشاد

کارشناسان توصیه می کنند که از کود با فرمول 10-6-4 استفاده کنید ، مگر اینکه آزمایش خاک شما کمبود خاصی را نشان دهد. هنگام کوددهی به شمشاد ، باید مطمئن شوید که این محصول دارای منیزیم است ، زیرا این باعث افزایش رنگ شاخ و برگ درختچه می شود. استفاده از کلسیم جلبک دریایی به عنوان غذای گیاهی شمشاد نیز می تواند عناصر کمیاب را تأمین کند. نکاتی در مورد کود شمشاد برای به دست آوردن بهترین نتیجه ، غذای گیاهی شمشاد را در اواخر پاییز بکار ببرید. کود دانه ای برای درختچه های شمشاد بخرید و مقدار مناسب – که روی بسته بندی ذکر شده است – در اطراف پایه درختچه ها در نزدیکی خط قطره بپاشید.

این مؤثرترین روش برای برآوردن نیاز کود شمشاد است زیرا فعال ترین ریشه ها در نزدیکی خط قطره قرار دارند. شما همچنین می توانید با استفاده از سطح برای کوددهی شمشاد از سوزاندن ریشه ها جلوگیری کنید.

از کود زیاد استفاده نکنید زیرا این می تواند به اندازه مقادیر نامناسب بد باشد. می تواند بوته را بکشد. بنابراین مقدار مناسب را اعمال کنید. برای ایمن تر شدن ، غذای گیاهی شمشاد را پس از آبیاری کامل منطقه ، روی چندین اینچ (10 سانتی متر) مالچ پخش کنید.

بیماریهای گیاه شمشاد

یک درختچه همیشه سبز بسیار محبوب برای لبه های تزئینی اطراف باغ ها و خانه ها است. با این حال ، این گیاه بیماری های خاص خود را دارد که گیاه را در معرض خطر قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های موثر بر شمشاد و نحوه درمان بیماری های شمشاد ، به خواندن ادامه دهید.

برگها زرد شده و بیفتد

شناسایی بیماریها در کاهش شمشاد – افول نامی است که به یکی از مرموزترین بیماریهایی که بر شمشادها تاثیر می گذارد ، داده می شود. این باعث می شود که برگهای آنها زرد شده و بیفتد ، شاخه های آنها به طور تصادفی می میرند و تاج های چوبی و ریشه آنها باعث ایجاد شانکرهای فرو رفته می شود.

  • با قطع شاخه های مرده و برداشتن برگهای مرده ، احتمال کاهش گردش هوا به شاخه های گیاه را فراهم می سازد.
  • در طول تابستان بیش از حد آب ندهید ، اما قبل از یخبندان آب کافی تهیه کنید تا به گیاه قدرت دهید تا در زمستان بدون آسیب زنده بماند.
  • اگر زوال رخ داد ، شمشاد جدید را در همان نقطه نکارید.

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه باعث روشن شدن رنگ برگها و تیره شدن و پوسیدگی ریشه ها می شود. هیچ درمان بیماری شمشاد برای پوسیدگی ریشه وجود ندارد و باعث مرگ گیاه می شود. با کاشت گیاهان مقاوم در خاک با زهکشی خوب و آبیاری کم از آن جلوگیری کنید.

برگهای لکه دار و قهوه ای

نور برگ ها را لکه دار و قهوه ای می کند و ممکن است باعث ریزش آنها شود.

قارچ سفید

همچنین بر روی چوب و در شرایط مرطوب ، قارچ سفید را در سراسر بدن ایجاد می کند. شاخه ها و برگهای آسیب دیده را جدا کرده و دور بیندازید. برای جلوگیری از پاشیدن اسپورها از خاک ، مالچ جدید بگذارید و قارچ کش بزنید.

نماتدها

نماتدها به اندازه کرم های میکروسکوپی که از ریشه ها تغذیه می کنند ، در شمشاد عامل بیماری نیستند. نماتدها را نمی توان ریشه کن کرد ، اما آبیاری ، مالچ و کوددهی منظم می تواند آنها را در کنترل نگه دارد.

سرطان دهان ولوتلا

این بیماری که با نام بیماری volutella blight نیز شناخته می شود ، یکی از بیماری های درختچه شمشاد است که باعث زرد شدن برگ ها و از بین رفتن آنها می شود. همچنین ساقه ها را می کشد و در صورت خیس شدن ، توده های اسپور صورتی تولید می کند. درمان بیماری شمشاد در این مورد شامل هرس مواد مرده برای افزایش گردش هوا و استفاده از قارچ کش است.

 

آسیب کنه عنکبوتی شمشاد

شمشادها به دلیل عادت جمع و جور ، سهولت مراقبت ، مقاومت در برابر بسیاری از بیماری ها و آفات دوست داشتنی هستند. ، و در دسترس بودن و قیمت مناسب. یکی از معدود حشرات که می تواند مشکلاتی را در این گیاهان مقاوم ایجاد کند ، کنه عنکبوت شمشاد است. در ابتدا تشخیص خسارت عنکبوت روی چوب شمشاد دشوار است و پس از عفونت طولانی مدت ، سلامت گیاه تحت تأثیر این حشرات مکنده قرار می گیرد. در اینجا نکاتی درباره نحوه تشخیص آفات و نحوه از بین بردن کنه های عنکبوتی روی شمشاد آمده است.

چرخه زندگی کنه عنکبوت شمشاد

کنه های عنکبوت شمشاد به صورت تخم، زمستان گذرانی می کنند و از ماه آوریل تا اوایل ماه مه فعال می شوند. آنها موجودات کوچک شبیه عنکبوت هستند که هنگام مکیدن شیره از برگهای گیاه باعث آسیب می شوند. بزاق آنها حاوی سمی است که باعث لکه دار شدن برگ ها می شود و با گذشت زمان ، کاهش شیره در گیاه باعث ایجاد نقره ای ناسالم نقره ای روی شاخ و برگ می شود.

درمان کنه عنکبوت روی شمشاد

باید به محض مشاهده آفات برای حفظ سلامت گیاه شروع شود. برای کنترل کنه ها ، باید کمی در مورد چرخه زندگی آنها بدانید. این حشرات به صورت تخم در قسمت زیرین برگ ها زمستان گذرانی می کنند. هنگامی که درجه حرارت گرم می شود ، آنها بیرون می آیند. بزرگسالان از هر دو سطح برگ گیاه تغذیه می کنند. ممکن است هشت نسل یا بیشتر در هر فصل وجود داشته باشد ، که می تواند به تعداد زیادی حشرات و آسیب های احتمالی جدی به گیاه شما اضافه کند. این حشرات بیشتر با عنکبوت ها ارتباط دارند و دارای هشت پا ، رنگ برنزه تا مایل به قرمز هستند و دو لکه تیره بزرگ در طرفین خود دارند.


مطلب مرتبط: تعبیر خواب سبزه و فضای سبز


آسیب کنه عنکبوتی در شمشادها

اولین علامتی که شما کنه های عنکبوتی دارید ممکن است گزش برگ باشد. برگهای فوقانی یا پایینی ممکن است خراشهای برجسته و رنگ روشن تری روی سطوح خود داشته باشند. این به دلیل سموم موجود در بزاق کنه ها است. در شاخ و برگهای شدید تغذیه شده ، رنگ آن ممکن است قهوه ای باشد اما معمولاً برنزه است. اگر فعالیت تغذیه تسریع شود ، ممکن است برگها از گیاه خارج شوند. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا عنکبوت آسیب می رساند این است که یک تکه کاغذ ساده را در زیر گیاه نگه دارید و شاخه ها را تکان دهید. کنه های عنکبوتی روی کاغذ سفید ظاهر می شوند و قابل شمارش هستند. اگر هر ضربه محکم به شاخه منجر به 15 یا بیشتر کنه عنکبوت شود ، مشکل جدی دارید و کنترل کنه عنکبوت شمشاد در حال حاضر یک ضرورت است.

درمان کنه های عنکبوتی روی شمشاد

هنگامی که مشکل را تشخیص دادید ، وقت آن است که از خود بپرسید چگونه می توانید عناصر عنکبوتی روی شمشاد را از بین ببرید. چندین کنترل بیولوژیکی طبیعی و غیر سمی وجود دارد. اینها شامل شکارچیانی از قبیل: Lacewings Ladybugs Rove beetles کنه های شکارچی حشرات دزدان دریایی میش های شکارچیان اغوا کردن این حشرات برای گیاه بیمار شما دشوار است ، بنابراین یک روش بهتر برای کنترل کنه عنکبوت شمشاد ممکن است روغن باغبانی باشد. این روغن غیر سمی که در بهار و هر 3 هفته استفاده می شود ، می تواند جمعیت کنه های عنکبوت را به سرعت از بین ببرد. صابون های حشره کش نیز تا حدودی مؤثر هستند. در آلودگی های بسیار بد ، ممکن است مجبور شوید از یک میت کش استفاده کنید. قبل از استفاده از هر فرمول شیمیایی ، احتیاط کنید و تمام دستورالعمل ها را بخوانید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر