0

آموزش نحوه کاشت درختان

آموزش نحوه کاشت درختان

آموزش نحوه کاشت درختان

در هزینه های درختکاری فوق العاده موثر است. در عرصه هایی که درختکاری بدون روش کاشت اجرا می شود معمولا چنین عرصه هایی نیاز به واکاری نهالهای خشک شده دارد و بعضا هزینه های واکاری از هزینه های درختکاری بیشتر می شود. آموزش نحوه کاشت درختان را از بخش گیاهان سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه ما باشید.

آموزش نحوه کاشت درختان

رعایت روش کاشت علیرغم تامین صحت و سلامت نهالها در رشد و تقویت نهالهای کاشته شده تأثیر مثبتی داشته و چنين نهالهایی در همان سال اول کاشت به طور سریع نسبت به اطراف خود سازگاری نشان داده و مسئله خفگی توسط علفهای هرز تأثیر چندانی در رشد نهال نخواهد داد به همین جهت در روش کاشت عمق كاشت یکی از مسائل مهم در امر درختکاری است که باید به آن توجه شود.

بنا به بررسی های انجام شده کاشت نهال به اندازه ۱ تا ۲ سانتیمتر بالاتر از سطح يقه نهال مجاز است (منظور از سطح يقه سطحی است که نهال در نهالستان در آن سطح از خاک بیرون آمده باشد یعنی حد بين ساقه و ریشه) کاشت نهال در پائین تر از این سطح باعث می شود در قسمت بالا تولید ریشه شده و ریشه هایی که در عمق قرار دارند از بین رفته باعث عدم استقرار نهال می شود. از طرفی بر اساس بررسی هایی که در مناطق خشک روسیه انجام شده کاشت نهالهای کوچک در همسطح یقه نه تنها باعث عدم استقرار نهال می شود، بلکه در رشد نهالها نیز تأثیر می گذارد.


موارد پیشنهادی


بر اساس نتایج این بررسی خاک مناطق خشک و یا مناطقی که از خشکی خسارت می بیند معمولا در اثر فشار گرمای تابستان به عمق ۵-۴ سانتیمتر از طبقه رویی در دوره رویش خشک می شود و از طرفی ریشه های جاذب رطوبت که همزمان با کاشت نهال هرس گرديده ارتباط بقيه ريشه با خاک مرطوب کم می شود و در نتیجه نهالهایی که در همسطح یقه کاشته شده اند، يقه نهال و قسمت رویی سیتم ریشه در عمق ۵-۴ سانتيمتر یعنی همان ناحیه گرم و خشک خاک که در بالا به آن اشاره شد قرار می گیرد و بنابراین ابتدا یقه نهال و سپس مدتی بعد ریشه های قسمتهای رویی خشک می شوند و چون ریشه هایی که در قسمتهای مرطوب خاک فعالیت می کنند پاسخگوی جبران کمبود ناشی از تعادل تعرق شديد و ادامه حیات نهال نمی شود و چون اندامهای رساننده آب به اندامهای هوایی نهال مرده است در این صورت چنين نهالهایی می میرند و یا به صورت نیمه مرده تا زمستان به حیات خود ادامه می دهند.

برای رهایی از چنین نتایج نامساعد، كاشت نهالها به عمق ۱۰-۸ سانتیمتر عمیقتر از يقه نهال در چنین مناطق خشک لازم و ضروری است. بر اساس نتایج به دست آمده از عرصه هایی که به روش فوق کاشته شده اند استقرار و رشد نهال در مناطق خشک رضایت بخش بوده است ( آندرانو). این آزمایشات در مورد استقرار نهالهای افرا، افرا زينتی چنین بوده است:

ا سانتیمتر عمیقتر از يقه ۴۳٪

۲ – ۱ سانتیمتر عمیقتر از يقه ۷۳٪

۶ – ۴ سانتیمتر عمیقتر از يقه ۹۸%

صرف نظر از مسئله استقرار نهال، رشد سالانه نهالها و مقاومت یقه نهالهای حساس به تابش نور خورشید و تحمل حرارت خاک تا ۶۵ درجه سانتیگراد از نتایج دیگر این بررسی در مورد کاشت عمیق است.

پوسیدگی ساقه در کاشت عمیق در مناطق خشک به دلیل آنکه ساقه در خاک گرم و خشک قرار می گیرد نگران کننده نیست. ليكن پوسیدگی از پائین به بالا در صورت وجود رطوبت مناسب امکان پذیر می باشد. بطوریکه اشاره شد کاشت عمیق نهال در مناطق شمالی کشور که خاک کاملا مرطوب و متخلخل می باشد ضرورتی ندارد و کاشت در همسطح يقه مشابه نهالستان کافی است.

از جمله شایع ترین اشتباهات در موقع کاشت نهال در زمین اصلی، کاشتن عمیق و آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد است. گودال كاشت باید حداقل سه برابر عریض تر از توده ریشه باشد با کناره های شیبدار باشد و عمیق تر از توپی ریشه نباشد. درخت را حدود ۵ سانتی متر بالاتر از سطح خاک اطراف بکارید تا امکان فرو رفتن و استقرار یافتن توپی ریشه وجود داشته باشد و از تجمع آب در پای درخت جلوگیری شود.

اگر ریشه گیاه لخت است، قبل از پر کردن گودال، ریشه ها را به دقت پهن کنید. اگر یک درخت گلدانی کاشته می شود، ریشه ها را پهن کنید تا از درهم رفتن آنها جلوگیری شود. بعد از قرار دادن درخت در گودال كاشت (در عمق مناسب)، به آرامی میخ ها با طناب بسته بندی را باز کرده و پارچه را ببرید و از اطراف توپی ریشه را جدا کنید. بگذارید کیسه کف توپی ریشه باقی بماند چرا که جدا کردن آن ممکن است به ریشه ها صدمه بزند.

اگر از سبد سیمی استفاده شده است، تا حد ممکن سبد را بدون آسیب رساندن و به هم زدن توپی ریشه ببرید و جدا کنید. طناب یا هر وسیله بسته بندی ریشه را جدا کنید و برچسب ها یا علائم را از تنه درخت جدا کنید تا از حلقه برداری پوست درخت جلوگیری شود. به آرامی گودال کاشت را از همان خاکی پر کنید، که قبلا از حفره بیرون آورده اید، بدون آنکه خاک دیگری یا حتی کود به آن اضافه شود.

اگر از مواد اصلاح کننده خاک استفاده می شود، اختلافات ایجاد شده در اندازه خلل و فرج خاک ممکن است باعث بروز مشکلاتی در خصوص حرکت آب، نگهداری آب و رشد ریشه بین توپی ریشه و گودال كاشت و خاک اطراف شود. زمانی که حفره را تا نصف از خاک پر کردید، خاک را محکم فشرده و آبیاری کنید تا خلل و فرج هوا پر شود و از تماس بین ریشه ها و خاک اطمینان حاصل شود.

پر کردن گودال را به پایان رسانده و درخت را کاملا آبیاری کنید. مالچ باید در اطراف درختان تازه کاشته شده قرار داده شود تا به حفظ رطوبت خاک و کاهش رقابت کمک کند. باید مراقب بود که از مالچ بیش از حد استفاده نشود (۵-۸ سانتی متر، عمق مناسب مالچ است) مالچ را به اندازه ۱۵ سانتی متر دورتر از تنه درخت بریزید تا از مشکلات بیماری و آسیب جوندگان جلوگیری شود.

اگر از کود در هنگام کشت استفاده شود، از کودهائی استفاده کنید که به آرامی در خاک آزاد می شود و بیش از ۱ پوند نیتروژن در هر ۱۰۰۰ فوت مربع مصرف نکنید. از مصرف کودها که سریعا در خاک آزاد می شوند اجتناب کنید تا باعث سوختگی گیاه نشوند. قيم زدن فقط در صورت لزوم باید صورت بگیرد و هر قیمی در خلال يكسال پس از کاشت باید حذف شود. دقت کنید که قیم به تنه درخت یا طوقه درخت آسيب نرساند.


مطلب پیشنهادی: رابطه گل کاری با آرامش


فقط شاخه های اصلی بیمار یا شکسته را در هنگام کاشت هرس کنید. هر چقدر نهال انتقال یافته به زمین اصلی بزرگتر باشد، مقدار آبیاری بیشتری لازم است. جهت حفاظت درخت در برابر حيوانات يا آسيب تجهیزات کشاورزی، از محافظ غيرمحکم و با فاصله کافی از درخت استفاده شود که امکان تهویه و گردش هوا وجود داشته باشد. توجه به جزئیات فوق، امکان موفقیت کاشت را افزایش می دهد. درختان صحيح كاشته شده، برای سالیان دراز و مایه لذت شما خواهند بود و سود و منفعت مالی برای شما خواهند داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هفت =

مشاهده بیشتر