0

عوامل گرمی کانون خانواده

عوامل گرمی کانون خانواده

عوامل گرمی کانون خانواده

برای گرم نگهداشتن کانون خانواده باید نشاط و آرامش بر فضای منزل حکمفرما باشد با همسر و فرزندان با تبسم و وقار برخورد شود تا اضطراب خاطر و نگرانی از محیط خانه دور گردد. عوامل گرمی کانون خانواده را از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

عوامل گرمی کانون خانواده

برای گرم نگهداشتن کانون خانواده باید نشاط و آرامش بر فضای منزل حکمفرما باشد با همسر و فرزندان با تبسم و وقار برخورد شود تا اضطراب خاطر و نگرانی از محیط خانه دور گردد و نیز به همسر و فرزندان اظهار محبت شود، که رسول خدا اله فرمودند:

سخن مرد به همسرش که «تو را دوست دارم» هیچگاه از قلب او زدوده نمی شود.


موارد پیشنهادی


اساس و استحکام و تثبيت نظام خانوادگی بر پایه محبت و احترام متقابل زن و مرد است.

بسیاری از اختلافها و انحرافهای زنان و فرزندان از همین نقطه آغاز می شود که مردان نسبت به زن و فرزندان خود محبت لازم را نشان نمی دهند. شکی نیست که هر فردی بر اساس فطرت احتیاج به محبت دارد و این نیاز در زن به مراتب بیشتر و قوی تر است و مرد باید در خانه به این مهم توجه خاص مبذول دارد.

رسول خداوند فرمودند:

بهترین شما آنهایی هستند که برای همسر خود بهترین باشند و من بهترین شما برای زنان خود هستم.

 

عوامل خوشبختی

در ذکر عوامل خوشبختی خانواده ها دو اشکال وجود دارد:

اول اینکه بسیاری در پاسخ سئوال از عوامل خوشبختی، به کلی گویی می پردازند و اموری مثل تفاهم، صداقت، عقل، تدبیر و… را ذکر می کنند.

دوم اینکه وساوس شیطانی و روحیات زشت بعضی انسانها موجب می شود که زیر بار حق نرود و با آنکه میداند مثلا صفا، صداقت و وفا بهتر از دورویی، دروغ و خلف وعده است، پایبند به آنها نباشد.

اشکال دوم را هر کس می تواند با تفکر و تعقل مرتفع سازد و نیازی به توضیح ندارد، لذا به تشریح قسمت اول و نمونه هایی از عوامل خوشبختی می پردازیم.

١- گذشت و اغماض: خداوند متعال شاید زن و شوهری را با روحیات و طرز تفکر کاملا یکسان در روی زمین خلق نکرده باشد و لذا مؤمنین را به عفو و گذشت از الغزشهای دیگر توصیه کرده است. .

زن و شوهر برای آنکه زندگی سعادتمندی داشته باشند باید در امور مختلف زندگی از آغاز تا پایان (مثل مراسم عروسی، منزل مسکونی، جهیزیه، نحوه زندگی و…) عفو و گذشت داشته باشند و از لغزشهای احتمالی (مثل خراب شدن غذا، دیر آمدن شوهر به خانه، بد بودن اشیاء خریداری شده و….) بگذرند و با یادآوری بعضی از ایرادهای موجب کدورت و درگیری و سلب آرامش زندگی نشوند.

البته در آغاز کار باید دختر و پسر در اصول کلی زندگی، مثل پای بندی به دین دوری از محرمات، داشتن اخلاق نیکو، عفت و نجابت و… به تفاهم برسند، تا بعداز ازدواج بتوانند با عفو و گذشت در سایر مسائل باهم کنار آیند و به زندگی شیرین ادامه دهند.

۲- صداقت: دختر و پسر باید بدانند که هیچکس دلسوزتر از شریک زندگی آنها نیست و لذا باید از لحظه خواستگاری تا آخر عمر صداقت و راستی داشته باشند، آن سخنان مبالغه آمیز خودداری کنند، ادعاهای دروغین نداشته باشند و با همسر خود یکرنگ و صادق باشند تا خوشبختی و سعادت به آنها روی آورد.

٣- نظر خواهی از والدين: موافق بودن پدر و مادر، نقش مؤثری در خوشبختی زوجین خواهد داشت، زیرا به طور طبیعی هر انسانی دوست دارد فرزندش رفتاری داشته باشد که مورد پسند اوست، و هر پدر و مادری دوست دارد عروس یا دامادش مورد پسندش باشد، پس باید رضایت پدر و مادر را در ازدواج خود کسب کند.

۴- تلاش و کوشش مرد: این عامل در تأمین نیازهای مالی خانواده بسیار مؤثر است و زن را نیز دلگرم می کند تا متقابلا درحق همسر و فرزندان در داخل خانه فداکاری کند.

5. توقعات مناسب: توقع دارا بودن منزل شخصی و وسایل منزل و اتومبیل در ابتدای زندگی خواسته معقولی نیست و زن باید با آنچه موجود است بسازد و توقعات خود را در محدوده مناسب آن نگاه دارد تا با همفکری و تلاش بتوانند به سطح مطلوب برسند.

6. آمادگی زندگی: زن و شوهر باید از زمان خواستگاری آمادگی کامل برای زندگی زناشویی داشته باشند و در این مورد از یکدیگر نظر خواهی کنند.

۷- هماهنگی فکری: به هماهنگی فکری و روحی باید بطور دقیق توجه شود. مثلا پسری که خیلی به نظافت اهمیت نمیدهد کفو دختری که خیلی نظیف است نیست و یا دختری که به زندگی ساده و حدف زوائد معتقد نیست کفو پسری که مقید به ساده زیستن است نمی باشد.

۸- کمک به یکدیگر: زن و شوهر باید شریک واقعی غم و شادی یکدیگر باشند، هر دو با هم تلاش کنند و درانجام کارها به یکدیگر کمک نمایند.

۹- اطاعت: زن باید از همسرش اطاعت کند و فرمانبردار او باشد (جز در موارد غیرمشروع و حرام مثل فرمان او به بی حجاب بودن یا مخالطت با نامحرمان و دوستان شوهر).

عوامل دیگر نیز در خوشبختی مؤثر است که فهرست وار به آنها اشاره می شود

عوامل موفقیت دیگران را الگو قرار دهند.

نسبت به رفتار یکدیگر زود قضاوت نکنند.

زن و شوهر زبان یکدیگر را بفهمند.

به دخالتهای دیگران بی اعتنا باشند.

با یکدیگر با ملایمت و نرمی و احترام برخورد کنند.

سعه صدر داشته باشند و از خطاهای یکدیگر بگذرند.

نکات مثبت یکدیگر را تکرار و نکات منفی را از یاد ببرند، و کینه به دل نگیرند.

هر کدام نقاط ضعف خود را بشناسند و در صدد اصلاح آنها بر آیند.

در خوشی و ناخوشی همدم و همدرد یکدیگر باشند.

اختلافات رابین خود حل کنند و بیرون نکشند.

خطاهای یکدیگر را به کنایه و با ظرافت به طرف بفهمانند و از تکرار آن بپرهیزند.

زن برای شوهر خرج تراشی نکند.

به نظم و ترتیب در امور خانه (و انجام فرائض، تفريح ها، وقت غذا، دیدن فامیل و..) توجه داشته باشند و برای هر کاری وقتی تعیین کنند.


بیشتر بخوانید:


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

مشاهده بیشتر