0

عزت نفس در فرزندان

عزت نفس در فرزندان

عزت نفس در فرزندان

در این پست از مجله اینترنتی جیران قصد داریم به بررسی موضوع بسیار مهم عزت نفس در فرزندان بپردازیم. گاهی اوقات به راحتی می توان متوجه شد که چه زمانی به نظر می رسد بچه ها نسبت به خودشان احساس خوبی دارند و چه زمانی اینطور نیست. ما اغلب این ایده احساس خوب در مورد خود را به عنوان “عزت نفس” توصیف می کنیم.

کودکان دارای عزت نفس:

  • احساس دوست داشتن و پذیرفته شدن
  • احساس اعتماد به نفس
  • به کاری که می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند
  • به چیزهای خوب در مورد خود فکر می کنند
  • خودشان را باور دارند

کودکان با عزت نفس پایین:

  • از خود انتقاد می کنند و به خودشان سخت می گیرند
  • احساس می کنند به خوبی بچه های دیگر نیستند
  • به زمان هایی که شکست می خورند فکر کنید تا زمانی که موفق می شوند
  • عدم اعتماد به نفس
  • شک دارند که می توانند کارها را به خوبی انجام دهند

چرا عزت نفس مهم است

کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، اعتماد به نفس کافی برای امتحان کردن چیزهای جدید دارند. آنها به احتمال زیاد بهترین تلاش خود را می کنند. آنها به کاری که می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند. عزت نفس به کودکان کمک می کند تا با اشتباهات کنار بیایند. این به بچه ها کمک می کند تا دوباره تلاش کنند، حتی اگر در ابتدا شکست بخورند. در نتیجه، عزت نفس به بچه ها کمک می کند در مدرسه، خانه و با دوستان بهتر عمل کنند.

کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، نسبت به خود مطمئن نیستند. اگر فکر می کنند دیگران آنها را نمی پذیرند، ممکن است شرکت نکنند. ممکن است اجازه دهند دیگران با آنها بد رفتار کنند. آنها ممکن است به سختی از خود دفاع کنند. آنها ممکن است به راحتی تسلیم شوند یا اصلا تلاش نکنند. بچه‌هایی که عزت نفس پایینی دارند، وقتی اشتباه می‌کنند، شکست می‌خورند یا شکست می‌خورند، به سختی می‌توانند کنار بیایند. در نتیجه ممکن است آن‌طور که می‌توانند خوب عمل نکنند.


موارد پیشنهادی


چگونه عزت نفس رشد می کند

عزت نفس می تواند از همان دوران کودکی شروع شود. در طول زمان به آرامی توسعه می یابد. این می تواند فقط به این دلیل شروع شود که کودک احساس امنیت، دوست داشتن و پذیرش می کند. این می تواند زمانی شروع شود که کودک توجه مثبت و مراقبت محبت آمیز را دریافت کند.

با تبدیل شدن نوزادان به کودکان نوپا و خردسال، می توانند برخی کارها را به تنهایی انجام دهند. وقتی می توانند از مهارت های جدید خود استفاده کنند، نسبت به خودشان احساس خوبی دارند. عزت نفس آنها زمانی رشد می کند که والدین توجه کنند، به کودک اجازه دهند تلاش کند، لبخند بزند و نشان دهد که افتخار می کند.

همانطور که بچه ها رشد می کنند، عزت نفس نیز می تواند رشد کند. هر زمانی که بچه‌ها چیزهایی را امتحان می‌کنند، انجام می‌دهند و چیزهایی یاد می‌گیرند می‌تواند فرصتی برای رشد عزت نفس باشد. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بچه ها:

  • به سمت یک هدف پیشرفت کنید
  • چیزهایی را در مدرسه یاد بگیرید
  • دوست پیدا کن و کنار بیایی
  • مهارت‌ها را بیاموزید – موسیقی، ورزش، هنر، آشپزی، مهارت‌های فنی
  • فعالیت های مورد علاقه را تمرین کنید
  • کمک کن، بده، یا مهربان باش
  • برای رفتارهای خوب تحسین کنید
  • برای چیزی سخت تلاش کن
  • کارهایی را انجام دهند که در آنها خوب هستند و از آنها لذت می برند
  • توسط دیگران گنجانده شده اند
  • احساس درک و پذیرفته شدن
  • جایزه یا نمره خوبی که می دانند کسب کرده اند دریافت کنند

وقتی بچه ها عزت نفس دارند، احساس اعتماد به نفس، توانمندی و پذیرفته شدن می کنند.

چگونه والدین می توانند عزت نفس ایجاد کنند

هر کودکی متفاوت است. عزت نفس ممکن است برای برخی از بچه ها آسان تر از دیگران باشد. و برخی از بچه ها با چیزهایی روبرو می شوند که می تواند عزت نفس آنها را کاهش دهد. اما حتی اگر عزت نفس کودک پایین باشد، می توان آن را بالا برد.

در اینجا کارهایی وجود دارد که والدین می توانند انجام دهند تا به بچه ها کمک کنند احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند:

به فرزندتان کمک کنید تا انجام کارها را بیاموزد. در هر سنی، چیزهای جدیدی برای کودکان وجود دارد که باید یاد بگیرند. حتی در دوران کودکی، یادگیری فنجان در دست گرفتن یا برداشتن اولین قدم ها باعث ایجاد حس تسلط و لذت می شود. همانطور که کودک شما رشد می کند، چیزهایی مانند یادگیری لباس پوشیدن، خواندن یا دوچرخه سواری شانس رشد عزت نفس است.

وقتی به بچه ها یاد می دهید که چگونه کارها را انجام دهند، ابتدا به آنها نشان دهید و به آنها کمک کنید. سپس اجازه دهید هر کاری که می توانند انجام دهند، حتی اگر اشتباه کنند. مطمئن شوید که فرزند شما فرصتی برای یادگیری، تلاش و احساس غرور دارد. چالش های جدید را خیلی آسان یا خیلی سخت نکنید.

فرزندتان را تحسین کنید، اما این کار را عاقلانه انجام دهید. البته خوب است که از بچه ها تعریف کنیم. تمجید شما راهی برای نشان دادن افتخار شماست. اما برخی از راه‌های تمجید از بچه‌ها در واقع می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

در اینجا نحوه انجام درست آن آمده است:

زیاد تعریف نکنید ستایشی که احساس نمی شود به دست آمده باشد، درست نیست. به عنوان مثال، به یک کودک بگویید که یک بازی عالی انجام داده است، زمانی که می‌داند احساس پوچی و ساختگی نداشته است. بهتر است بگویید، “می دانم که بهترین بازی شما نبود، اما همه ما روزهای تعطیلی داریم. من به شما افتخار می کنم که تسلیم نشدید.” رای اعتماد اضافه کنید: “فردا، شما به بازی خود باز می گردید.”
تلاش را تحسین کنید. از تمرکز ستایش فقط بر روی نتایج (مانند A) یا ویژگی های ثابت (مانند باهوش یا ورزشکار بودن) خودداری کنید.

در عوض، بیشتر تحسین خود را برای تلاش، پیشرفت و نگرش ارائه دهید. به عنوان مثال: “شما سخت روی آن پروژه کار می کنید”، “در این تست های املا بهتر و بهتر می شوید” یا، “من به شما افتخار می کنم که پیانو تمرین می کنید – شما واقعاً به آن پایبند بوده اید.” با این نوع تحسین، بچه‌ها تلاش می‌کنند، برای رسیدن به اهداف تلاش می‌کنند و تلاش می‌کنند. وقتی بچه ها این کار را انجام می دهند، احتمال موفقیتشان بیشتر است.

الگوی خوبی باشید. وقتی برای کارهای روزمره تلاش می کنید (مثل چیدن برگ ها، درست کردن غذا، تمیز کردن ظروف یا شستن ماشین)، الگوی خوبی برای این کار هستید. فرزند شما یاد می گیرد که برای انجام تکالیف، تمیز کردن اسباب بازی ها یا مرتب کردن تخت، تلاش کند.

الگوبرداری از نگرش صحیح نیز مهم است. وقتی کارها را با شادی انجام می دهید (یا حداقل بدون غر زدن یا شکایت)، به فرزندتان یاد می دهید که همین کار را انجام دهد. وقتی از عجله در انجام کارهای خانه اجتناب می کنید و به کاری که به خوبی انجام شده است افتخار می کنید، به فرزندتان نیز یاد می دهید که این کار را انجام دهد.

انتقاد تند را ممنوع کنید پیام هایی که بچه ها درباره خودشان از دیگران می شنوند به راحتی به احساس آنها نسبت به خودشان تبدیل می شود. کلمات تند (“تو خیلی تنبلی!”) مضر هستند، نه انگیزه دهنده. وقتی بچه ها پیام های منفی درباره خودشان می شنوند، به عزت نفس آنها آسیب می رساند. بچه ها را با صبر اصلاح کنید. روی کاری که می خواهید دفعه بعد انجام دهند تمرکز کنید. در صورت نیاز، به آنها نشان دهید که چگونه.

روی نقاط قوت تمرکز کنید. به کارهایی که فرزندتان به خوبی انجام می دهد و از آن لذت می برد توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما فرصتی برای رشد این نقاط قوت دارد. اگر می خواهید به بچه ها کمک کنید احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند، بیشتر روی نقاط قوت تمرکز کنید تا نقاط ضعف. این رفتار را نیز بهبود می بخشد.

بگذارید بچه ها کمک کنند و بدهند. عزت نفس زمانی رشد می کند که بچه ها ببینند کاری که انجام می دهند برای دیگران مهم است. بچه‌ها می‌توانند در خانه کمک کنند، یک پروژه خدماتی در مدرسه انجام دهند یا به خواهر یا برادرشان لطف کنند. کمک کردن و اعمال محبت آمیز باعث ایجاد عزت نفس و سایر احساسات خوب می شود.


موارد پیشنهادی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 17 =

مشاهده بیشتر