0

تقویت عشق به مطالعه در فرزند

تقویت عشق به مطالعه در فرزند

تقویت عشق به مطالعه در فرزند

معمولا کودکان تيزهوش، شور و شوق بسیاری برای مطالعه از خود نشان می دهند و با علاقه مندی هر چه تمام تر، اولین موفقیتشان در زمینه نوش کلمات را با والدین و آموزگاران خود تقسیم می کنند. پیشنهاد می کنیم برای تقویت عشق به مطالعه در فرزند را از بخش خانواده سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه ما باشید.

تقویت عشق به مطالعه در فرزند

 

بعضی از کودکان تیزهوش در سن بسیار کم، یعنی از دو سالگی خواندن می آموزند، ولی بعضی دیگر تا رسیدن به پایه اول، قادر به خواندن نیستند. علاقه نشان دادن به اینکه کودک پیش دبستانی بتواند هر چه زودتر بخواند، می تواند جنبه مثبت و ترغیب کننده ای داشته باشد، ولی والدین باید دقت کنند که توانایی خواندن زودتر از موعلي فرزند خود را به نمایش نگذارند و از آنها نخواهند و یا مجبورشان نکنند که با صدای بلند برای همه حضار مطالبی را بخوانند. زیرا این خطر وجود دارد که کودکان فقط برای جلب توجه شروع به خواندن کنند، نه اینکه واقعا عاشق خواندن کتابها و داستانها باشند.


موارد پیشنهادی


 برای آن دسته از کودکانی که به خواندن عشق می ورزند، به احته زیاد مدرسه رفتن تجربه مثبتی است. با وجود این، بعضی تیزهوش به زحمت خواندن را یاد می گیرند و به همین دلیل، د مراحل آموزشی برایشان مشکل تر می شود. از آنجا که مهارت خواندن را اغلب با هوش کودک برابر می دانند، ممکن هوش کودک برابر می دانند، ممکن است این کودک به سرعت اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. آنچه در اد پیشنهادهایی برای تشویق فراگیر همه کودکان، به منظور دهند.

آنچه در ادامه آمده، به منظور تقویت عشق به مطالعه است؛ به علاوه، حاوی توصیه های خاصی در مورد کودکان تیزهوشی است که به مشکلاتی در زمینه خواندن دچارند. مواردی که در ادامه آمده، به شما کمک می کند کودکانی را که اشکالاتی در خواندن دارند، راهنمایی کنید تا به رغم وجود این مشکلات، اعتماد به نفس و استقلال خود را به دست آورند.

و مطالعه خانوادگی باید از دوران طفولیت آغاز شود و در سراسر زندگی ادامه پیدا کند. هیچ محدودیت تحصیلی یا سنی وجود ندارد که بتواند مانع ادامه مطالعه خانوادگی شود. مطالعه دسته جمعی با صدای بلند یا در سکوت، فضایی سرشار از عشق به کتاب برای کودکان ایجاد می کند. در حضور اعضای خانواده، زندگینامه افرادی را بخوانید که در امور خیریه تشریک مساعی داشته اند. اغلب کودکان تیزهوش، از این زندگینامه ها الهام می گیرند و الگوبرداری می کنند. و اگر می بینید که کودکانتان شبها در رختخواب خود در حال مطالعه کتاب هستند، اجازه دهید نیم ساعت بیشتر بیدار بمانند (معمولا کودکان علاقه ای به خوابیدن ندارند. در عوض، بزرگسالان عاشق خواب هستند).

در این مدت، کودکان را تشویق کنید تا قبل از خواب، آنچه را به آن علاقه دارند، بخوانند. اصراری نداشته باشید که مواد درسی خود را مطالعه کنند. داستانهای مصور فکاهی، کاریکاتورها، مجلات ورزشی، مطالب ساده و کتابهایی که بارها آن را می خوانند، منابع خوبی برای ایجاد لذت مطالعه هستند. اگر بچه ها عاشق مطالعه بشوند، می توانند با پیشرفت مهارت خواندن، علاقه مندیهای خود را نیز گسترش دهند. و می توانید با در دسترس قرار دادن کتابها، روزنامه ها و مجلات، الگوی مطالعه فرزند خود باشید و کودکتان شاهد لذت شما از مطالعه باشد.

 در فواصل زمانی معین، به همراه کودکانتان از کتابخانه های معمولی دیدن کنید. آنها را تشویق کنید تا از همان سنین کم، در برنامه های قصه خوانی شرکت کنند و وقتی آنقدر بزرگ شدند که بتوانند به تنهایی سوار دوچرخه شان شوند و به کتابخانه بروند، مرتب به آنجا سر بزنند. به عنوان بخشی از برنامه مسافرت خود، به کتابخانه های عمومی هر شهر جدیدی که می رسید، سر بزنید و حس کنجکاوی و شناسایی این مکانها را در کودک تقویت کنید. وقتی به مراکز خرید یا خیابانهای اصلی می روید، در کتابفروشی ها توقف کنید و کتابها را ورق بزنید یا حتی بخرید. کودکانتان را تشویق کنید کتابهایی بخرند که قصد خواندن آنها را دارند. سپس به ایشان یاد بدهید که برای نگهداری این کتابها بکوشند. تماشای تلویزیون و بازیهای ویدئویی را محدود کنید. اگر این موضوع به نزاعی سخت تبدیل شده است، استفاده از یک وسیله الکترونیکی برای خاموش کردن اتوماتیک تلویزیون در زمان تعیین شده، می تواند بسیار مؤثر باشد. تماشای تلویزیون به مدت طولانی، باعث دور شدن کودک از مطالعه می شود. و استفاده از کامپیوتر و اینترنت را نیز در فرصتهای مطالعاتی کودک خود بگنجانید. استفاده از کتابهای الکترونیکی، می تواند در آینده متداول شود.

معمولا کودکان تيزهوش بسیار خوب کتاب می خوانند، اما بعضی از آنها در خواندن مهارت چندانی ندارند و حتی دچار ناتوانی اند. ناتوانی می تواند باعث ایجاد اضطراب در همه کودکان شود، اما در مورد کودکان تیزهوش، تفاوت بین توانائیهای فکری و توانایی خواندن، می تواند به بروز ناکامی یا آشفتگی عمیق منجر شود. در ادامه، پیشنهادهایی شده که در صورت مشاهده مشکلات خواندن، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 از روانشناس مدرسه یا کلینیک خصوصی بخواهید تا ناتوانی فرزندتان در زمینه خواندن را مورد ارزیابی قرار دهد. و اگر نتوانستید به این روش اطلاعات لازم را به دست آورید، می توانید درخواست کنید کودکتان را برای کشف ناتوانی خاصی در زمینه خواندن که نشانگان حساسیت شبانگاهی» نام دارد، مورد آزمایش قرار دهند.

این مورد، نوعی اختلال زيست شناختی و ارثی است. بر این اساس، یکی از والدین یا یکی از خاله ها یاعمه ها یا یکی از عموها یا داییها، احتمالا در اوان کودکی خود، مشکلاتی در خواندن داشته اند. «نشانگان حساسیت شبانگاهی»، با استفاده از لنزهای رنگی می تواند تا حد زیادی درمان شود. به نظر می رسد رنگهای متفاوت برای افراد مختلف، کارکردهای خاصی دارند. و کودکتان را مجبور نکنید در منزل با صدای بلند کتاب بخواند؛ زیرا ممکن است موقع خواندن، ناخواسته احساس اضطراب خود را به آنها انتقال دهید. بیشتر والدین وقتی کودکشان با صدای بلند و دست و پا شکسته کتاب می خواند، احساس نگرانی می کنند.

کودکان نیز مانند بزرگسالان، به ندرت به مطالعه با صدای بلند علاقه دارند. اگرچه کودکان باید با صدای بلند کتاب بخوانند، نباید به این کار مجبورشان کرد. کودکان را تشویق کنید برای خواهر یا برادر کوچکتر خود کتاب بخوانند؛ به شرط این که توانایی خواندن خواهر یا برادرشان بهتر از آنها نباشد. این کار نباید در حضور شما انجام شود، بلکه باید با خواهر یا برادرشان تنها باشند. و از آموزگاران فرزندتان بخواهید به او اجازه دهند تا برای بچه های پیش دبستان یا مهد کودک، با صدای بلند کتاب بخواند. کتابهایی که در این مقطع خوانده می شوند، ساده هستند و سهولت خواندن و شور و علاقه ای که بچه های کوچک از خود نشان می دهند، باعث اعتماد به نفس و عشق آنها به مطالعه می شود. کودکان را تشویق کنید به هنگام گوش دادن به نوارهای قصه، کتاب مربوط به آن را هم مطالعه کنند.

برای این که مطمئن شوید واقعا کتاب را می خوانند، بالای سر آنها این پا و آن پا نکنید. مطمئن باشید که اعاقبت کتاب را خواهند خواند. دستورالعملهای تکالیف خانه را برای کودکان خود نخوانید، بلکه آنها را تشویق کنید چند بار از روی آن بخوانند. علاوه بر آن، پیشنهاد کنید که درسهای خود را به حالت «زمزمه) بخوانند (یعنی با صدایی زمزمه وار برای خود بخوانند). این کار به آنها کمک می کند که تمرکز بیشتری داشته باشند و مفهوم مطالب را بهتر درک کنند. به نظر می رسد این کار، باعث پیشرفت چشمگیری در زمینه درک مطلب شود. . اگر کودکتان به دلیل مشکلات خواندن، همچنان در زمینه درک دستورالعمل تكاليف خود به کمک نیاز داشته باشد، راهنماییهای لازم را برایش ضبط کنید تا به هنگام خواندن مطالب، به آنها گوش دهد. گوش دادن به ضبط صوت، بهتر از این است که کودک برای انجام تکالیفش، به یکی از والدین یا آموزگارش وابسته شود. کودکان می توانند در صورت لزوم، ضبط را قطع کنند، آن را به عقب برگردانند و برای فهم مطلب، هر چند بار که لازم است، به آن گوش دهند. متن کتابهای درسی، مثل علوم اجتماعی یا علوم، باید به شکل نوار صوتی موجود باشد تا کودکان بتوانند همزمان با مطالعه این دروس، به مطالب آن از روی نوار گوش دهند. احتمالا به کارگیری این روش، ذخیره لغات آنها را به هنگام خواندن افزایش می دهد و به این ترتیب، از بروز احساس بی کفایتی که ناشی از عدم درک محتوای دروس است، جلوگیری می کند.

گمان نکنید کودکانی که در خواندن مشکل دارند، به لحاظ هوشی نیز و مشکل دارند. و کودکانی را که به مشکل خواندن دچارند، مجبور نکنید در شرایطی که پیش بینی نشده یا هنگامی که آنها دچار آشفتگی هستند، با صدایبلند کتاب بخوانند. و با مطرح کردن مشکلات کودکان، برای دیگر افراد بزرگسال در خانه یا مدرسه و در حضور کودکان، ناخواسته به آنها برچسب  «ضعیف در خواندن» نزنید.


بیشتر بخوانید: زمان رویش دندان دائمی و جلوگیری از پوسیدگی


اگر بچه ها نمی توانند بخوانند، مسئولیت را متوجه خود ندانید. ابزاری تدارک ببینید که با استفاده از آن بتوانند به طور مستقل، به فعالیتهای خود ادامه دهند؛ یعنی بیشتر از تجهیزات صوتی یا تصویری کمک بگیرند تا اینکه متکی به یک فرد باشند. ادامه کمک مستقیم، فقط آنها را به سوی وابستگی هر چه بیشتر می راند و سبب می شود که احساس کم هوشی کنند. و کودکانی را که در خواندن ضعف دارند، تشویق کنید که به شکل فعال در نمایش یا گفت وگوها شرکت کنند. شاید برای آماده کردن سخنرانی خود به یک ضبط صوت نیاز داشته باشند. فقط تسلط در بیان کلمات به صورت شفاهی است که به شکل گیری اعتماد به نفس آنها کمک خواهد کرد. و صبور باشید و آنها را مورد حمایت خود قرار دهید. اگر فرزندتان بدون اینکه تحت فشار قرار بگیرد، به خواندن ادامه دهد، عاقبت به تسلط لازم در مطالعه دست می یابد و عاشق خواندن خواهد شد. بسیاری از والدین تیزهوش، خودشان هم در ابتدای کودکی، در خواندن ضعف داشته اند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =

مشاهده بیشتر