0

علایم و زمان دندان در آوردن نوزاد

مشکلات و زمان دندان در آوردن نوزاد

علایم و زمان دندان در آوردن نوزاد

درباره دندان درآوردن، در فرهنگ عامه، تعابیر و داستانهای زیادی وجود دارند، از جمله این که دندان درآوردن باعث می شود که کودک تب کند (گاهی هم تب او بالاست)، عفونت گوش بگیرد، استفراغ کند، اسهال شود و یا دچار تشنج گردد. علایم و زمان دندان در آوردن نوزاد را از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

مشکلات و زمان دندان در آوردن نوزاد

تمام بررسی هایی که در زمینه پزشکی کودکان صورت گرفته اند نشان می دهند که این عوارض دردناک، نتیجه دندان درآوردن نیستند و معاینه ها و تحقیقات بیشتر نشان می دهند که چنین علائمی، دلایل دیگری دارند. گمانم زیادی تند رفتم! راستش را بخواهید با آن که هیچ دلیل قانع کننده ای برای این حرفم ندارم، ولی به اعتقاد من بعضی از سرماخوردگی ها و ناراحتی های روده و معده در کودکان و بچه های کوچک، به خاطر کاهش مقاومت بدن در پر فعالیت ترین مراحل دندان درآوردن پیش می آیند. البته سن دندان درآوردن در کودکان سنی است که در آن سرماخوردگی و عوارض آن بیش از هر چیز دیگری عمومیت دارد و غالبا هم طول می کشد.


موارد پیشنهادی


همچنین در سنی که کودکان دندان در می آورند، نشانه هایی چون آبریزش دهان، تمایل به جویدن اشیاء و گاز زدن به هر چیزی که قابل گاز گرفتن است و می شود و برای هر مجموعه دندان، حدود سه ماه طول میکشد.

به اعتقاد من بعضی از سرماخوردگی ها و اختلالات روده ای در دوره ای که دندان دراوردن فوق العاده فعال است، بیش این زمینه، بین افراد مختلف، تفاوتهای زیادی به چنی کودکانی هستند که در این هنگام، به کلی بدبخت می شوند و همه ای خانواده را هم بدبخت می کنند! این نکته را از یاد نبرید که دندان گروه های جداگانه ای نیش می زنند و دندانهای هر گروه سه ماه طول می کشد تا بیرون بیایند، بنابراین با توجه به این که در ظرف سی ماه اول زندگی، پانزده ماه آن همراه با علائم دندان درآوردن است و در واقع دو سال و نیم اول زندگی کودک به این شکل می گذرد، بنابراین تعجبی ندارد اگر این بچه ها دائما نق بزنند و علائم دندان در آوردن در آنها دیده شود.

مطبی مرتبط: مغذی کردن غذای کودک

از سوی دیگر بچه هایی هم هستند که بی دردسر دندان در می آورند و به هیچ وجه نشانه ای از ناراحتی در آنها دیده نمی شود. مادر به بچه غذا می دهد که ناگهان احساس می کند قاشق صدا می دهد و با کمال تعجب متوجه می شود که اولین دندان کودک در آمده است. سنی که نخستین دندان نیش می زند، در بچه های مختلف بشدت با هم فرق می کند. کاهی اوقات هم کودک با یک دندان به دنیا می آید! از سوی دیگر هم بچه های کاملا سالمی وجود دارند که تا یک سالگی دندان درنمی آورند و پدر و مادر مشکوک می شوند که او هرگز دندان درنیاورد. سن عادی برای – زدن اولین دندان، هفت ماهگی و سن معمول برای دیده شدن نخست نشانه های دندان درآوردن، جویدن چیزهای جویدنی، از جمله دس لباس، آبریزش زیاد از دهان و کج خاتمی برای سه یا چهار و برای سه یا چهار ماه است، بنابراین حدود سه ماه طول می کشد تا هر گروه از دندانها نیش بزنند.

توالى نیش زدن دندانها در کودکان، معمولاً یکسان است: ابتدا دو دندان مرکزی پایین (دندان های وسطی پیش) و یا دندان هایی که مناسب قطعه کردن غذا هستند، قرار دارند. پس از آن ها، دو دندان مرکزی الا (دندانهای وسطی پیش بالا در می آیند. پس از آن نوبت به چهار دندان پیش دیگر در آرواره بالا و پایین می رسد. به طور کلی، این هشت دندان پیش در حدود یکسالگی نیش می زنند. در نیمه اول سال دوم، چهار دندان آسیای کوچک نیش می زنند. اولین آسیاها، برای کودک ناراحتی ایجاد می کنند و احتمالا برنامه خواب او را به هم می زنند. شاید علت این باشد که آنها بزرگتر هستند. آنها در انتهای لثه ها بیرون می آیند تا برای دندانهای نیش که در نیمه دوم سال دوم بیرون می آیند، فضای کافی را ایجاد کنند. دومین آسیاها در فاصله دو تا دو سال و نیمگی بیرون می آیند.

تقریبا هیچ وقت بین دیر دندان درآوردن یا زود دندان درآوردن کودک با دیر و زود شدن سایر جنبه های رشد، از جمله سن راه رفتن، حرف زدن و یا سطح هوشی کودک، رابطه ای وجود ندارد.

دندانهای شیری، بیست عدد هستند. عاج دندان یا قسمت بیرونی و قابل مشاهده آن، قبل از تولد کودک در لثه های او شکل گرفته است، بنابراین شکل و استحکام و رنگ آن، به رژیم غذایی مادر در طول دوره بارداری بستگی دارد. رژیم متعادل رژیمی است که در آن سبزی، میوه، غلات سبوس دار، نان و حبوبات وجود داشته باشد. مادر برای این که مطمئن تر شود که کلسیم کافی به بدنش می رسد، در صورت تمایل، می تواند کمی شیر کم چرب بنوشد، ولی اگر میوه، سبزی، غلاتدار و حبوبات را به اندازه کافی و دو تا سه بار در روز مصرف کند و -وی ویتامین مخصوص دوره بارداری بخورد، به شیر هم نیاز پیدا نمی کند.

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

مشاهده بیشتر