0

طبیعت چه تأثیری در رشد ذهنی کودک دارد؟

طبیعت چه تأثیری در رشد ذهنی کودک دارد؟

طبیعت چه تأثیری در رشد ذهنی کودک دارد؟

طبیعت چه تأثیری در رشد ذهنی کودک دارد؟ را از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.

طبیعت چه تأثیری در رشد ذهنی کودک دارد؟

طبیعت همیشه همراه انسان و الهام بخش او در خلق آثار هنری بوده است. انسان همواره تحت تاثیر طبیعت، احساس خود را به صورت شعر، موسیقی، نقاشی وغیره به ظهور رسانده است.

می توانیم تاثیر طبیعت در پرورش توانایی ذهن کودک را در موارد زیر عنوان کنیم:

رشد کودک:

ﺭﺷﺪ ﻛﻮﺩﻙ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻜﺎﺭی ﺩﺧﻞ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﻭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺶ ﻭ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺩﺍﺭد و ﺑﺮﺍی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻴﻬﺎی ﺫﻫﻨﯽ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻭ ﻏﻨﯽ ، ﺳﺎﺯی ﻣﺤﻴﻂ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺒﺎﺩﺭﺕ ﻭﺭﺯﻳﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺿﻤﻦ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ، ﺑﺎ ﺭﻭﻳﺪﺍﺩﻫﺎﻳﯽ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻼﻗﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﻠﺐ ﻣﯽ ﻛﻨﺪ.

ﺫﻫﻦ ﻛﻮﺩﻙ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺗﺤﻮﻝ ﻣﯽ ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ .ﻛﻮﺩﻙ ﻓﻘﻂ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﻓﺮﺍ ﻣﯽ ﮔﻴﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ که این فرایند در طبیعت امکان پذیر است.

تجربه های شناختى و احساسى:

هر چقدر کودک ســن کم ترى داشــته باشــد بیشــتر از طریق فعالیت بدنى و حــواس خود یاد مى گیرد. تنوع و پربار بودن بسترهاى طبیعى، نسبت به محیط هاى داخل ســاختمان، موجب تکامل شــناختى، فیزیکى و احساســى بیشــترى مى شــود . محیط هاى طبیعى با تکامل شناختى کودکان از طریق ایجاد فرصت هایى براى کاوش، تجربه و بازى موجب تکامل مهارت هاى دیدارى و تمرکز می شود.

مهارت هاى فیزیکى و بالا بردن اعتماد به نفس:

محیط های طبیعی پتانســیل برانگیختن و تشویق بچه ها به شروع انواع بازى را دارندکه این امر به بچه ها امکان رقابت، پرورش مهارت هاى فیزیکى و اعتماد به نفس از طریق جستجو و کاوش را مى دهد.

آزمایشگری:

کودکان باید بتوانند خود آزمایش کنند، شخصاً تحقیق نمایند و برایشان سوال ایجاد شود و بعد از آن به نتیجه برسند و قوانین علمی را شخصا تجربه کنند. حضور در طبیعت این امکان را در اختیار کودکان قرار می دهد. رفتارهای اکتشافی در رشد قدرت تفکر کودکان به خصوص در توانایی برای حل مسأله و خلاقیت آنها تأثیر دارد.

بهبود یادگیری:

محیطهای طبیعی فرایند یادگیری را تسهیل می نمایند.استفاده از طبیعت به عنوان ابزار مفید آموزشی همواره توصیه شده است.

امکان یادگیری تجربی:

این نوع یادگیری عموما در ارتباط با یادگیری هایی است که وابسته به تجربیات مستقیم یادگیرنده از محیط اطرافش می باشد که برای رشد ذهنی کودکان بسیار مفید است.


بیشتر بخوانید: چطوری به بچه‌هامون دوست‌شدن رو یادبدیم؟


تکامل خلاقیت:

مهارت هاى حل مسائل و خلاقیت کودکان در آموزش بسیار مهم است. مناظر طبیعى این فرآیند یادگیرى را تقویت مى کند. محیط هاى طبیعى محرکى براى تکامل مهارت هاى شناختى مرتبط با تفکر منتقدانه، پرس و جوى خلاق، حل مســائل، یادآورى اطلاعات و تکامل خلاقیت است محیط هاى طبیعى نســبت به زمین هاى بازى که با هدف ســاخته شده اند، برترى دارند زیرا محیط هاى طبیعى، بازى خلاقانه و متنوع ترى برمی انگیزانند.

محیط مناسب برای بازی:

بازی، نقش حیاتی در رشد شناختی و رشد اجتماعی کودکان دارد و محیطهای طبیعی امکانات لازم برای این موضوع را داراست. محققین علوم اجتماعی بر نقش بازی در رشد اجتماعی و شناختی کودکان تأکید میکنند و همچنین تصویر مشخصی را از محیط فیزیکی مناسب برای بازی کودکان ارائه میکنند.

درختان و فضای چمن در فضاهای بیرونی بر رفتار بازی کودکان تأثیر دارند کودکان محیطهای طبیعی را به محیطهای شهری و محیطهای مصنوع برای بازی کردن ترجیح می دهند و جاهایی که بتوانند در آنجا ماجراجویی کنند را دوست دارند.بخش وسیعی از رشد اجتماعی و ذهنی کودکان در مدارس و مهد کودک ها ایجاد می شود.

فراهم آوردن محیط های باز با عناصر طبیعی در مدارس به بالا رفتن توانایی ذهنی کودکان کمک می کند می توان با تکیه بر عناصر طبیعی در محیط های آموزشی به کیفیت یادگیری کودکان یاری رساند. در این راستا توصیه های کاربرد دارند:

ایجاد فضاهای طبیعی برای رشد ذهنی کودکان:

• ایجاد ارتباط میان کلاس های درس و محیط های بیرونی مدارس و فضاهای طبیعی به منظور تلفیق آموزشهای داخل کلاس با آموزشهای خارج از محیط کلاس.

• ایجاد آزمایشگاه های طبیعی در کنار کلاس های درس، برای زمینه سازی تجربه مستقیم کودکان در کنار درسهای تئوری

• ایجاد تراس های آموزشی و مکان هایی برای رشد گیاهان مختلف و مشاهده رشد آنها، به طوری که از طریق کلاسهای درس قابل دسترسی باشند

• ایجاد فضاهایی برای کشت گیاهان در حیاط های مدارس و مهد کودک ها و در صورت امکان ایجاد فضاهایی برای پرورش آبزیان

• طراحی حیاط های مدارس با در نظر گرفتن نیازهای آموزشی دروس مختلف.

• ایجاد فضاهای بازی های جمعی در طبیعت موجود در فضاهای باز محیط های آموزشی.

• نصب بازی های فکری کوچک به صورت میز کار در میان فضای طبیعی در حیاط.

• استفاده از گل و گیاهان زیبا در فضاهای داخلی، مثلاً در فضای ورودی، در بالکن و تراسهای آموزشی مرتبط با کلاس ها.

• طراحی فضای باز با استفاده از فضاهای سبز و آب و آبنما به گونهای آرامش بخش.با فراهم آوردن محیط طبیعی در فضای آموزشی و قرار دادن کودکان در محیط های طبیعی می توان به پرورش و بالا بردن توانایی ذهنی کودکان یاری رساند.


مطالب پیشنهادی:


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

مشاهده بیشتر