0

رشد نوزاد دو ماهه

نوزاد دوماهه

رشد نوزاد دو ماهه

نوزاد دو ماهه

یک ماه از زمانی که او به دنیا آمده می‌گذرد، با هم بیشتر اخت شده‌اید، با آنکه ممکن است گریه‌های شبانه‌اش همچنان ادامه داشته باشد، اما این گریه‌ها دیگر شما را آشفته نمی‌کند. شما در این ماه توانستید به طور کامل خودتان را جمع و جور کنید و از جا بلند شوید. حالا با احساس بهتری با او برخورد می‌کنید.

هفته اول

او باهوش است همان‌طور که در شکم شما همه چیز را زیر نظر داشت، حالا حواسش به همه چیز جمع است. می‌دانید شاید کمی زود به نظر برسد، اما این کوچولو باید بتواند سرش را به اندازه چند ثانیه نگه دارد یا اینکه بتواند به سمت چپ و راست خود نگاه کند. اما اگر نوزاد شما در این هفته این کارها را انجام نمی‌دهد درباره او قضاوت نکنید. حتما می‌دانید توانایی‌های هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است و شما باید از همین حالا یاد بگیرد که اگر کودکتان براساس منحنی رشد عمل نکرد به معنای کند ذهنی او نیست. پس بگذارید براساس آنچه می‌تواند توانایی‌هایش را به نمایش بگذارید. این بازیگر غرغرو از این ماه صدایش کلفت‌تر می‌شود و صدای گریه‌هایش بیشتر اعصاب شما را به هم می‌ریزد، اما به این توجه کنید که این گریه‌ها یا از روی گرسنگی است یا تشنگی یا آنکه پوشکش را خیس کرده است.

هفته دوم

بهتر است از این به بعد به او شیرخوار بگویید او دیگر از آب و گل درآمده و نوزاد نیست. این پسر یا دختر بلا مدام شیر می‌خواهد و گاهی فکر می‌کنید او به هیچ عنوان قصد سیر شدن را ندارد. به هر حال اگر کودکان از سینه شما شیر می‌خورد باید حواستان به غذاهایی که می‌خورید باشد چرا که این غذاهای تاثیر مستقیم بر روی شیر شما دارد.  اگر دوست دارید که به همسرتان یا مادرتان یا حتی پرستار بچه به او شیر بدهد، شیردادن با شیشه شیر را از همین حالا شروع کنید.  این شیرخوار کوچک از این هفته می‌تواند به راحتی به دیگران خیره شود و آنها را نگاه کند. او طی چند این چند ماه خانه را روی سرش می‌گذارد و آنقدر اشک می‌ریزد که گاهی دلتان می‌خواهد همراه با او گریه کنید. اما به هر حال بیشتر بچه‌ها در 24 ساعت زندگی خود حسابی گریه می‌کنند کافی است دراین زمان تحملتان را کمی بالا ببرید و از صدای ناهنجار این بچه چند کیلویی ناراحت نشوید. او در این هفته هوش بیشتری از خودش نشان می‌دهد و به پاس همه تلاش‌های شما دراین 10 ماه اخیر یک لبخند نصیبتان می‌کند که می‌توانید این لبخند را واقعی بدانید. او کم‌کم با محیطش سازگارتر می‌شود.

هفته سوم

خوب! اون در این هفته آنچنان با هوش می‌شود که باور کردنش سخت است. شاید به این دلیل است که مغزش 5 سانتی‌متر رشد می‌کند. او در این هفته دکمه فضولی‌اش را می‌زند و علاوه بر دقیق شدن بر اتفاقات مختلف می‌تواند رنگ‌های متضاد مثل سیاه و سفید را ببیند. اما مهمترین اتفاقی که این ماه منتظر دیدنش باشد تلاش برای غلت خوردن کودکان است. او در این هفته با این کار از خودش یک قهرمان بزرگ می‌سازد. بهتر است چند کار را انجام دهید یکی اینکه هر حرکت جدیدی از خودش نشان داد یک هورا بلند بکشید تا بداند که به فکر هستید و دیگر اینکه هر چیزی را که در اطرافش را نگاه می‌کند برایش توضیح دهید. اگرچه ممکن است به ظاهر هیچ واکنشی نشان ندهد، اما مسلما آن تصاویر در پس ذهنش باقی می‌ماند. از این هفته خواب شب‌هایش بیشتر می‌شود و احتمالش وجود دارد که حتی تا چند ساعت از خواب بیدار نشود.

هفته چهارم

فکر نکنید او هیچ چیز را نمی‌فهمد در واقع یک نوزاد طبیعی که براساس جدول رشد حرکت می کند باید در این هفته به اطرافیان واکنش نشان دهد و هنگامی که آنها با او بازی یا صحبت می‌کنید به شما لبخند بزند. شیرخوار شما اکنون می‌تواند بازوها و دست‌هایش را تکان دهد. فکر نکنید بچه توانایی تمرکز را از 6 یا 7 ماهگی بدست می‌آورند، او همین حالا هم خوب می‌تواند اشیا را با دستش محکم بگیرد و احتمالا شما مجبور می‌شوید که مشت‌های گره کرده‌اش را از هم باز کنید.

این ماه باید دوباره به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت او را  در ماه دوم بررسی کند. این بار هم همانند بار قبلی پزشک دور سر ، قدر و وزن او را اندازه می‌گیرد تا ببیند که چقدر رشد کرده است. فقط یادتان باشد که قبلا از مراجعه به پزشک حتما مواردی که قصد دارید از پزشک بپرسید  را یادداشت کنید و آن را درون کیف‌تان قرار دهید. چون مسلم بدانید اگر این کار را نکنید همه آنچه می‌خواستید از پزشک بپرسید را فراموش می‌کنید.

 نکته ماه:

در این ماه باید واکسن‌های سه‌گانه1، فلج اطفال1 و هپاتیت ب2 را بزنید.

جدول وزن نوزادان در دوماهگی (برحسب کیلوگرم)

دختر

پسر

حداکثر

حد متوسط

حداقل

حداکثر

حد متوسط

حداقل

6/150

4/600

3/300

6/600

4/850

3/250

جدول وزن قد نوزادان در دوماهگی (برحسب کیلوگرم)

دختر

پسر

حداکثر

حد متوسط

حداقل

حداکثر

حد متوسط

حداقل

61/7

55/9

50

61/5

 57

49/8

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =

مشاهده بیشتر