0

نحوه تشخیص طلای اصل و بدل در منزل

نحوه تشخیص طلای اصل و بدل در منزل

نحوه تشخیص طلای اصل و بدل در منزل

اگر تا به حال یک قطعه طلا خریداری کرده اید که مطمئن نیستید واقعی است ، می خواهید به سرعت بفهمید که واقعی است یا نه! خوشبختانه ، آزمایش طلا در خانه آسان است تا در وقت و هزینه شما از ارزیابی حرفه ای کالا صرفه جویی شود. پیشنهاد می کنیم با مجله اینترنتی جیران همراه باشید تا با نحوه تشخیص طلای اصل و بدل در منزل آشنا شوید.

وقتی بیشتر مردم به فکر آزمایش طلا در خانه می افتند ، ممکن است به این فکر کنند که طراحان طلا یک تکه طلا را گاز می گیرند تا ببینند آیا این طلا واقعی است. خوشبختانه روشهای ساده تری (و بدون میکروب) وجود دارد تا ببینیم طلای شما در خانه واقعی است یا خیر.

توصیه می کنیم بیش از یکی از این آزمایش ها را برای تأیید انجام دهید. اگر چندین آزمایش انجام داده اید و نتایج مشابهی به دست آورده اید ، به احتمال زیاد در تعیین اینکه طلا واقعی شما در خانه است یا نه!

طلا یک فلز گرانبها است که در انواع رنگ ها و سطوح مختلف ظرافت وجود دارد. ارزش یک جواهر یا شی دیگر بستگی زیادی به روکش آن یا طلای خالص دارد. برای شناسایی کیفیت یک شیء فلزی ، با نگاهی دقیق به سطح آن شروع کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید ، به آزمایش های عمیق تری مانند استفاده از سرکه بروید. به عنوان آخرین گزینه ، استفاده از اسید روی فلز و مراقبت از واکنش را در نظر بگیرید.

بازرسی سطح

به دنبال نشانه ای باشید. یک قطعه طلا معمولاً با علامتی مشخص می شود که نوع آن را نشان می دهد. مهر “GF” یا “HGP” نشان می دهد که این قطعه روکش طلا است و طلای خالص نیست. در مقابل ، یک جواهر طلای خالص ممکن است “24K” یا علامت دیگری را نشان دهد که ظرافت را نشان می دهد. علائم نشان دهنده معمولاً در داخل نوار حلقه ها یا نزدیک بند روی گردنبندها قرار دارند.
با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از علائم مشخص می توانند جعلی باشند. به همین دلیل مهم است که از علامت به عنوان یکی از بسیاری از شاخص های اصالت استفاده کنیم.
ویژگی بارز ممکن است بسیار کوچک باشد. حتی ممکن است برای مشاهده واضح به ذره بین نیاز داشته باشید.


موارد پیشنهادی


به دنبال حکاکی باشید

اکثر جواهرات یا قطعات طلا دارای حکاکی بر روی قسمتی غیر قابل مشاهده هستند ، مانند داخل حلقه. اگر حکاکی 24K می گوید ، نشان می دهد که طلای خالص است.

با این حال ، مراقب باشید ، زیرا برخی از قطعات طلا ممکن است با علامت مشخصه نادرست حک شده باشند تا آن را به عنوان طلای خالص تبدیل کنند.

تست آهنربایی

طلای واقعی مغناطیسی نیست ، اما بسیاری از فلزات دیگر دارای خاصیت مغناطیسی هستند. اگر آهنربای نسبتاً قوی دارید (چیزی قوی تر از آهنربای یخچال) ، می توانید با قرار دادن آهنربا در نزدیکی قطعه و بررسی اینکه آیا جذب آهنربا می شود ، به راحتی آزمایش کنید که آیا طلای شما واقعی است یا خیر.

اگر چنین است ، احتمالاً طلای خالص نیست ، بلکه نوعی فلز ارزان تر است که روی آن طلا اندود شده است یا ماده ای شبیه طلا. اگر قطعه شما جذب آهنربا نمی شود ، احتمالاً طلا است!

آزمایش سرکه

این آزمایش از یک قلمرو ساده استفاده می کند – سرکه! به سادگی چند قطره سرکه بریزید و آن را روی وسیله طلا بریزید. اگر قطرات رنگ فلز را تغییر می دهند ، طلا واقعی نیست. اگر کالای شما طلای واقعی است ، قطره ها رنگ مورد را تغییر نمی دهند!

تست پوست

این آزمایش کمی بیشتر از سایر آزمایش ها به زمان نیاز دارد ، اما مخصوصاً برای جواهرات مفید است. همچنین نشان می دهد که اگر یک قطعه جواهر به مرور زمان جعلی باشد ، که شما فکر می کردید واقعی است و شاید هیچ شک و تردیدی در مورد آن نداشته اید!

طلای واقعی هرگز پوست شما را سبز نمی کند. اگر جواهرات شما رنگ پوست شما را به رنگ مایل به آبی یا سبز تغییر می دهد ، طلای واقعی نیست.

طلای واقعی هرگز پوست شما را سبز نمی کند. اگر جواهرات شما رنگ پوست شما را به رنگ مایل به آبی یا سبز تغییر می دهد ، طلای واقعی نیست.

تست شناور

آزمایش شناور یک آزمایش سریع است که بدون آسیب رساندن به قطعه شما مشخص می کند که طلای شما واقعی است یا خیر. این آزمایش کاملاً بی عیب نیست ، زیرا برخی از فلزات که طلا نیستند نیز سنگین هستند ، بنابراین آنها فرو می روند و شما را به فکر طلا می اندازند.

تست آب

نحوه تشخیص طلای اصل و بدل در منزل – برای اطمینان بهتر است آزمایش دیگری انجام دهید. یک لیوان یا کاسه شفاف را با آب پر کنید. آیتم خود را به آرامی در آب بیندازید. اگر غرق شود ، احتمالاً طلای واقعی است. اگر شناور باشد ، قطعاً طلای واقعی نیست. طلای واقعی به دلیل چگالی بیشتر از آب به پایین فرو می رود.

طلا زنگ نمی زند

طلا همچنین زنگ نمی زند ، بنابراین اگر علائم زنگ زدگی را مشاهده کردید ، می دانید که قطعه شما طلای واقعی نیست و هیچ نگرانی در مورد آسیب رساندن به کالای شما وجود ندارد ، اگر واقعاً طلای واقعی باشد.

تست با لامپ روشن

به دنبال محو شدن در لبه های قطعه باشید. چراغ یا لامپ روشن را روشن کنید. قطعه را نزدیک به چراغ لامپ نگه دارید. آن را در دست خود بچرخانید تا بتوانید همه لبه ها را به طور خاص بررسی کنید. اگر می بینید که طلا در لبه ها کم رنگ شده یا فرسوده شده است ، به احتمال زیاد در روکش آب می شود. این بدان معناست که این قطعه طلای خالص نیست.

نقاط سفید یا قرمز

به دنبال لکه روی سطح قطعه باشید. اگر قطعه را زیر نور روشن نگه دارید ، آیا در هر نقطه از آن متوجه نقاط سفید یا قرمز می شوید؟ نقاط ممکن است بسیار ریز باشند و دیدن آنها دشوار باشد. به همین دلیل مهم است که قطعه را زیر نور روشن و شاید با ذره بین بررسی کنیم. این لکه ها نشان می دهد که ممکن است روکش طلا از بین رفته و فلز زیر را نشان دهد.

کیت آزمایش اسید

  • برای برآورد دقیق خلوص کارات طلا ، یک کیت آزمایش اسید بخرید. می توانید یکی از این کیت ها را از طریق تامین کننده ابزار جواهرات خریداری کنید. این کیت شامل تمام موادی است که به همراه مجموعه دستورالعمل های دقیق به آن نیاز دارید. اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و قبل از شروع فهرست موجودی را انجام دهید.

 

  • سوزن ها را برای برچسب های ارزش کارات بررسی کنید. کیت شما شامل تعدادی سوزن است که برای آزمایش انواع مختلف طلا از آنها استفاده خواهید کرد. در کنار سوزن به دنبال علامت ارزش قیراط باشید. هر سوزن همچنین دارای یک نمونه طلایی رنگی در نوک آن است. برای طلای زرد از سوزن زرد و برای طلای سفید از سوزن سفید استفاده کنید

 

  • با یک ابزار حکاکی یک بریدگی ایجاد کنید. قطعه را بچرخانید تا جایی که یک نقطه کمتر قابل توجه پیدا کنید. یک ابزار حکاکی را محکم در دست بگیرید و یک قطعه کوچک روی فلز ایجاد کنید. هدف آشکارسازی لایه های عمیق تر فلز است.

 

  • دستکش و عینک محافظ بزنید. از آنجایی که شما با اسید کار می کنید ، مهم است که دستکش های ضخیم ، اما مناسب داشته باشید. محافظت از چشم نیز ایده خوبی است ، فقط برای احتیاط بیشتر. در حین کار با اسید از لمس صورت یا چشمان خود خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن مبلمان ورق طلا


  • یک قطره اسید روی شکاف قرار دهید. سوزن مناسب برای نوع طلا را انتخاب کنید. سپس ، نوک سوزن را مستقیماً روی  شکاف نگه دارید. پیستون سوزن را به سمت پایین فشار دهید تا یک قطره اسید به داخل قطره بریزد.

نحوه تشخیص طلا با کیت اسید

  • نتایج را بخوانید. به قطعه ای که قبلاً ایجاد کرده اید و محل اسید را دقیقا نگاه کنید. اسید با فلز واکنش نشان می دهد و ممکن است رنگ خاصی پیدا کند. به طور کلی ، اگر اسید به رنگ سبز درآید ، این نشان می دهد که این قطعه فلز خالص نیست ، بلکه در عوض روکش طلا یا فلز دیگری است. از آنجا که کیت های آزمایش نشانگرهای رنگ متفاوتی دارند ، هنگام تفسیر نتایج آزمایش ، راهنمای رنگ را با دقت بخوانید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شانزده =

مشاهده بیشتر