0

موارد مصرف و فواید آمونیاک

موارد مصرف و فواید آمونیاک

موارد مصرف و فواید آمونیاک

آمونیاک، یک گاز بی رنگ با بوی مشخص، یک ماده شیمیایی سازنده و جزء کلیدی در تولید بسیاری از محصولات است که مردم هر روز از آن استفاده می کنند. این به طور طبیعی در سراسر محیط در هوا، خاک و آب و در گیاهان و حیوانات، از جمله انسان رخ می دهد. بدن انسان هنگامی که غذاهای حاوی پروتئین را به اسیدهای آمینه و آمونیاک تجزیه می کند، آمونیاک می سازد و سپس آمونیاک را به اوره تبدیل می کند. با مجله اینترنتی همراه باشید تا با موارد مصرف و فواید آمونیاک در کود و مصارف خانگی بیشتر آشنا شوید.

موارد استفاده و مزایا

آمونیاک در کود

آمونیاک یک عنصر اساسی برای کود نیترات آمونیوم است که نیتروژن ، یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان در حال رشد ، از جمله محصولات کشاورزی و چمن ها را آزاد می کند. حدود 90 درصد آمونیاک تولید شده در سراسر جهان در کود استفاده می شود تا به تولید غذا برای میلیاردها نفر در سراسر جهان کمک کند. تولید محصولات غذایی به طور طبیعی منابع مواد مغذی خاک را کاهش می دهد. به منظور حفظ محصولات سالم ، کشاورزان از کود برای تکثیر خاک خود استفاده می کنند. کودها همچنین می توانند به افزایش سطح مواد مغذی ضروری مانند روی ، سلنیوم و بور در محصولات غذایی کمک کنند.

آمونیاک در محصولات نظافت خانگی

هیدروکسید آمونیوم – که معمولاً به عنوان آمونیاک خانگی شناخته می شود – یک عنصر در بسیاری از محصولات تمیز کننده خانگی است که برای تمیز کردن سطوح مختلف از جمله وان ، سینک ظرفشویی ، توالت ، پیشخوان و کاشی استفاده می شود. آمونیاک همچنین در تجزیه آلودگی خانه یا لکه های چربی های حیوانی یا روغن های گیاهی مانند لکه های پخت و پز مؤثر است. از آنجا که آمونیاک به سرعت تبخیر می شود ، معمولاً در محلول های تمیز کننده شیشه استفاده می شود تا از ایجاد خطوط جلوگیری شود.


موارد پیشنهادی


آمونیاک در مصارف صنعتی/تولیدی

وقتی به عنوان گاز مبرد و در تجهیزات تهویه مطبوع استفاده می شود ، آمونیاک می تواند مقدار قابل توجهی گرما را از محیط اطراف خود جذب کند.

آمونیاک می تواند برای تصفیه منابع آب و به عنوان یک سنگ ساختمانی در تولید بسیاری از محصولات از جمله پلاستیک ، مواد منفجره ، پارچه ها ، آفت کش ها و رنگ ها استفاده شود.

آمونیاک همچنین در تصفیه فاضلاب ، سردخانه ، لاستیک ، خمیر کاغذ و صنایع غذایی و آشامیدنی به عنوان تثبیت کننده ، خنثی کننده و منبع نیتروژن استفاده می شود. همچنین در تولید داروسازی استفاده می شود.

نکات ایمنی

موارد مصرف و فواید آمونیاک – هنگام استفاده از محصولات تمیز کننده حاوی آمونیاک ، تمام دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید ، مطمئن شوید که ناحیه به خوبی تهویه شده است (پنجره ها و درها را باز کنید) و از لباس و محافظ چشم مناسب استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض آمونیاک می تواند پوست ، چشم ها و ریه ها را تحریک کند. آمونیاک را با سفید کننده کلر مخلوط نکنید ، زیرا گازهای سمی به نام کلرامین تولید می کند. قرار گرفتن در معرض گازهای کلرامین می تواند باعث سرفه ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، حالت تهوع ، تحریک گلو ، بینی و چشم یا ذات الریه و مایع در ریه ها شود.

بلع محصول پاک کننده حاوی آمونیاک می تواند دهان ، گلو و معده را بسوزاند و باعث درد شدید شکم شود. اگر یک محصول تمیز کننده حاوی آمونیاک به طور تصادفی بلعیده شد ، برچسب محصول را برای دستورالعمل های ایمنی بخوانید ، یا با مرکز ملی کنترل سموم تماس بگیرید و مطمئن شوید که برچسب محصول پاک کننده را در دست دارید.

آزمایشات پزشکی می تواند آمونیاک را در خون یا ادرار تشخیص دهد. اما از آنجا که آمونیاک به طور طبیعی در محیط رخ می دهد ، مردم مرتباً در معرض سطوح پایین آمونیاک در هوا ، خاک و آب قرار می گیرند ، بنابراین این نتایج آزمایش نشانگرهای زیستی موثر در معرض قرار گرفتن در نظر گرفته نمی شوند. آژانس ثبت مواد سمی و بیماری ها (ATSDR) می گوید: “هیچ عوارض سلامتی در انسان هایی که در معرض غلظت های معمولی محیطی آمونیاک قرار دارند ، یافت نشده است.

پاسخگویی به سوالات

آمونیاک برای چه مواردی استفاده می شود؟

حدود 90 درصد آمونیاک تولید شده در کود استفاده می شود تا به تولید غذا برای میلیاردها نفر در سراسر جهان کمک کند. آمونیاک کاربردهای مهم دیگری نیز دارد. به عنوان مثال در محصولات نظافت خانگی و در تولید محصولات دیگر.

آمونیاک چیست؟

آمونیاک ، که با نام NH3 نیز شناخته می شود ، یک گاز بی رنگ با بوی مشخص است که از اتم های نیتروژن و هیدروژن تشکیل شده است. این به طور طبیعی در بدن انسان و در طبیعت – در آب ، خاک و هوا ، حتی در مولکولهای ریز باکتری تولید می شود. در سلامت انسان ، آمونیاک و یون آمونیوم اجزای حیاتی فرآیندهای متابولیک هستند.

آمونیاک در محیط چه می شود؟

آمونیاک به طور طبیعی وجود دارد و در سراسر محیط در خاک ، هوا و آب یافت می شود. آمونیاک همچنین به طور طبیعی به عنوان بخشی از چرخه نیتروژن تجدید می شود که در حال بارور شدن گیاهان رخ می دهد. در نتیجه این فرایند طبیعی ، آمونیاک مدت زیادی در محیط دوام نمی آورد و همچنین تجمع زیستی ندارد.

بوی آمونیاک چگونه است؟

آمونیاک دارای بوی بسیار متمایز و تندی است که شبیه به عرق یا ادرار گربه توصیف شده است. پنیرهای قوی و براق مانند بری نیز می توانند بوی آمونیاک بدهند. پنیرها حتی مقادیر کمی آمونیاک در خود دارند ، به عنوان یک محصول جانبی طبیعی از فرایند پیری پنیر.


بیشتر بخوانید: عوارض رنگرزی مو


چگونه ممکن است در معرض آمونیاک قرار بگیرم؟

آمونیاک به طور طبیعی در محیط زیست وجود دارد ، بنابراین همه در مقاطعی در معرض سطوح پایین قرار دارند. ممکن است فرد هنگام استفاده از محصولات تمیز کننده حاوی آمونیاک در معرض سطوح بالاتری از آمونیاک قرار گیرد یا در مزارع یا نزدیک مزارع محل استفاده از کودها زندگی کند. همچنین اگر فردی در یک ساختمان محصور که دارای تعداد زیادی حیوان است ، وقت بگذارد ، ممکن است در معرض سطوح بالاتری از آمونیاک قرار گیرد.

قرار گرفتن در معرض آمونیاک چگونه می تواند بر سلامتی من تأثیر بگذارد؟

هیچ اثر سلامتی در انسانهایی که در معرض مقادیر معمولی آمونیاک موجود در محیط قرار دارند ، پیدا نشده است. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آمونیاک در هوا ممکن است باعث تحریک پوست ، چشم ها ، گلو و ریه های فرد شود و باعث سرفه و سوختگی شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهار =

مشاهده بیشتر