0

معرفی یاکوتسک سیبری سردترین شهر روی زمین

معرفی یاکوتسک سیبری سردترین شهر روی زمین

در این پست از سایت گردشگری جیران قصد داریم به معرفی یاکوتسک سیبری سردترین شهر روی زمین بپردازیم.

یاکوتسک پایتخت سخا، روسیه است که در حدود ۴۵۰ کیلومتری جنوب دایره قطب شمال واقع شده است. یاکوتسک با سوخت صنعت معدن به یکی از شهرهای منطقه ای روسیه که به سرعت در حال رشد است، با جمعیت ۳۵۵۴۴۳ نفر در سرشماری سال ۲۰۲۱ تبدیل شده است.

معرفی یاکوتسک سیبری سردترین شهر روی زمین

یاکوتسک دارای میانگین دمای سالانه ۸- درجه سانتیگراد، دمای بالا در زمستان به طور مداوم زیر ۲۰- درجه سانتیگراد  و پایین ترین رکورد ۶۴.۴- درجه سانتیگراد است. در نتیجه، یاکوتسک سردترین شهر بزرگ جهان است اگرچه تعدادی از شهرهای کوچکتر در آن منطقه کمی سردتر هستند. یاکوتسک همچنین بزرگترین شهر واقع در یخبندان دائمی است. تنها شهر بزرگ دیگر نوریلسک است، همچنین در سیبری. یاکوتسک در دشت مرکزی یاکوتی قرار دارد و یک بندر اصلی در رودخانه لنا است. فرودگاه یاکوتسک و همچنین فرودگاه کوچکتر ماگان به این فرودگاه خدمات رسانی می کنند.

این شهر در سال ۱۶۳۲ توسط قزاق ها تأسیس شد و در اصل قلعه لنسکی یا قلعه یاکوتسک نامیده می شد. اولین نسخه از این نام از هیدرونام «لنا» و نسخه دوم از «Yakutia» مترادف برای سخا، در نهایت تبدیل به اصلی ترین مورد استفاده شد. در سال ۱۷۰۸ وضعیت شهر را به عنوان یاکوتسک دریافت کرد.

یاکوت‌ها که به مردم سخا نیز معروف هستند، در طول قرن‌های ۱۳ و ۱۴ از دیگر مناطق سیبری به این منطقه مهاجرت کردند. هنگامی که آنها رسیدند، با دیگر سیبری های بومی در این منطقه مخلوط شدند. شهرک روسی یاکوتسک در سال ۱۶۳۲ به عنوان یک استروگ (قلعه) توسط پیوتر بکتوف تأسیس شد.

در سال ۱۶۳۹، مرکز وویود یاکوتسک شد، که مهمترین مقام روسی در منطقه شد و توسعه را به شرق و جنوب هدایت کرد.

یاکوتسک سیبری سردترین شهر روی زمین

معرفی یاکوتسک سیبری سردترین شهر روی زمین

یاکوتسک سیبری

شهر یاکوتسک

یاکوتسک روسیه

برف در یاکوتسک

سرمای سیبری روسیه

اقلیم

یاکوتسک با آب و هوای نیمه قطبی به شدت قاره ای، سردترین دماهای زمستانی را برای هر شهری به اندازه یا بزرگتر روی زمین دارد. میانگین دمای ماهانه در یاکوتسک از +19 درجه سانتیگراد در جولای تا -37 درجه سانتیگراد در دسامبر متغیر است. یاکوتسک بزرگترین شهر است که بر روی یخ های دائمی ساخته شده است و بسیاری از خانه ها در آنجا بر روی شمع های بتنی ساخته شده اند.

کمترین دمای ثبت شده روی سیاره خارج از قطب جنوب و گرینلند در حوضه رودخانه یانا در شمال شرقی یاکوتسک رخ داده است. اگرچه زمستان‌ها بسیار سرد و طولانی است – یاکوتسک هرگز دمایی بالاتر از انجماد را بین ۱۰ نوامبر و ۱۴ مارس ثبت نکرده است – تابستان‌ها آفتابی، گرم و گاهی گرم (هرچند کوتاه) هستند، با حداکثر دمای روزانه بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد ، اختلاف دمای فصلی برای منطقه را با ۱۰۲ درجه سانتیگراد به بیشترین میزان در جهان تبدیل می کند. کمترین دمای ثبت شده در یاکوتسک ۶۴.۴- درجه سانتیگراد در ۵ فوریه ۱۸۹۱ و بالاترین دمای +۳۸.۴ درجه سانتیگراد در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ و +۳۸ درجه سانتیگراد در ۱۵ بود. ژوئیه ۱۹۴۲. گرم ترین ماه در رکوردهای مربوط به سال ۱۸۳۴، ژوئیه ۱۸۹۴ با میانگین +۲۳.۲ درجه سانتیگراد و سردترین ماه، ژانویه ۱۹۰۰، با میانگین ۵۱.۴- درجه سانتیگراد بوده است. یاکوتسک بزرگترین شهر جهان با میانگین دمای زمستانی زیر ۳۰- درجه سانتیگراد است.

یاکوتسک یک مکان داخلی است که تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتر از اقیانوس آرام فاصله دارد، که همراه با عرض جغرافیایی بالا به معنای قرار گرفتن در معرض زمستان های شدید و همچنین عدم اعتدال دما است. دمای جولای به میانگین بالاتر از حد نرمال برای این عرض جغرافیایی افزایش می‌یابد و میانگین آن چندین درجه گرمتر از شهرهای جنوب شرق دور مانند ولادیووستوک یا یوژنو-ساخالینسک است. دمای روز ژوئیه حتی گرمتر از برخی مناطق نیمه گرمسیری دریایی است. تابستان‌های گرم تضمین می‌کند که یاکوتسک، علی‌رغم زمستان‌های یخ‌زده، در جنوب خط درخت قرار دارد. در زمستان، یاکوتسک بین ۳۵ درجه سانتیگراد و ۴۰ درجه سانتیگراد سردتر از معتدل ترین شهرها در عرض های جغرافیایی مشابه در اسکاندیناوی است.

آب و هوا کاملاً خشک است و بیشتر بارندگی سالانه در ماه‌های تابستان اتفاق می‌افتد که دلیل آن بالا بودن سیبری شدید در اطراف هوای بسیار سرد قاره در طول زمستان است. با این حال، بارش تابستانی سنگین نیست زیرا بادهای مرطوب جنوب شرقی اقیانوس آرام قبل از رسیدن به دره لنا رطوبت خود را بر روی کوه های ساحلی از دست می دهند.

 

طبیعت یاکوتسک سیبری

یاکوتسک سیبری کوههای

زندگی در یاکوتسک سیبری

مردم یاکوتسک سیبری

زندگی در سیبری

عکی قدیمی یاکوتسک سیبری

سنگ معدن یاکوتسک سیبری

تونل ها در یاکوتسک سیبری

مردم سیبری

سرمای شدید یاکوتسک سیبری

ارتفاع برف در سیبری

یاکوتسک

پوشش مردم سیبری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 15 =

مشاهده بیشتر