0

ضدعفونی کردن آب استخر

ضدعفونی کردن آب استخر

ضدعفونی کردن آب استخر

یکی از مهم‌ترین سرویس‌های دوره‌ای استخرهای عمومی و خصوصی به شمار می‌رود. ضدعفونی کردن آب استخر برای دارندگان و استفاده کنندگان از استخرهای شنای خصوصی و عمومی مهم‌ترین مسئله است. ضد عفونی آب استخر با ازن یا ضد عفونی کردن آب استخر با کلر روش‌های مشهور انجام این کار هستند.  نحوه کلر زنی آب استخر و مقدار مجاز کلر آب استخر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر دارنده استخر یا مصرف کننده خصوصی باید آن را بداند. در این مطلب از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران، قرار است علاوه بر بررسی میزان استاندارد کلر در آب استخر، نحوه‌ی کلرزنی و سایر موارد مرتبط با این ماده، مسئله عوارض کلر در آب استخر را هم بررسی کنیم. در این مطلب همچنین نکاتی درباره تست کلر استخر خواهید خواند.
ضد عفونی آب استخر برای دارندگان و استفاده کنندگان از استخرهای شنای خصوصی و عمومی مهم‌ترین مسئله است.

ضدعفونی کردن آب استخر

اهمیت ضدعفونی آب استخر با کلر

سرویس‌هایی مثل تنظیم دمای آب استخر اهمیت بالایی دارند اما هیچ سرویس دوره‌ای به اندازه ضدعفونی کردن آب استخر اهمیت ندارد. آب استخرها را می‌توان با روش‌های گوناگونی ضدعفونی کرد. رایج‌ترین و بهترین روش اما ضدعفونی کردن با کلر است.


موارد پیشنهادی


البته میزان مصرف کلر در آب استخر باید کاملاً کنترل شده باشد. میزان استاندارد کلر در آب استخر باید همواره رعایت شود و به همین دلیل محاسبه کلر برای استخر اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچند امروزه بسیاری از استخرهای عمومی و خصوصی با کلر ضدعفونی می‌شوند اما هنوز هم کسانی هستند که نسبت به عوارض کلر در آب استخر نگرانی‌هایی دارند.

میزان مصرف کلر در آب استخر باید کاملاً کنترل شده باشد

مزایای استفاده از کلر در ضدعفونی کردن آب استخر

کلر مزایای زیادی نسبت به سایر ضدعفونی کننده‌ها مثل ازن دارد. مهم‌ترین مزایای کلر عبارت هستند از:

  • ماندگاری بالای کلر

کلر بدون نیاز به نگه‌داری ویژه، برای سال‌ها در تقریباً هر محیطی قابل انبار کردن است. البته باید در انبار کردن این ماده موارد ایمنی را رعایت کرد اما معمولا نیاز به شرایط خاص ندارید.

 

  • ارزان بودن کلر

کلر نسبت به همه ضدعفونی کننده‌های شیمایی دیگر موجود در بازار قیمت کم‌تری دارد.
موجود و در دسترس بودن کلر

کلر یکی از فراوان‌ترین ضدعفونی کننده‌های بازار است. تقریبا در هر فروشگاهی می‌توانید کلر تهیه کنید. نکته‌ مهم‌تر این که کلر هم به صورت جامد، هم به صورت گاز و هم به صورت مایع در دسترس است و می‌توانید بنا به نیاز خود اشکال مختلف کلر را تهیه کنید.

 

  • مدت تاثیرگذاری کلر در آب

کلر برای مدت طولانی در آب استخر باقی می‌ماند و در نتیجه برای مدت طولانی آب استخر شما را ضدعفونی می‌کند. البته این مسئله به میزان استفاده از استخر و شرایط نگه‌داری آن هم بستگی دارد.

کلر یکی از فراوان‌ترین ضدعفونی کننده‌های بازار است و تقریبا در هر فروشگاهی می‌توانید کلر تهیه کنید.


بیشتر بدانید:  آیا می‌توان از وایتکس به جای کلر برای ضدعفونی آب استخر استفاده کرد؟


معایب استفاده از کلر در ضدعفونی کردن آب استخر

همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد نگران عوارض کلر در آب استخر و مضرات ناشی از افزایش میزان مصرف کلر در آب استخر هستند. این ماده هم مانند همه مواد شیمایی دیگر عوارضی دارد:

  • مضر برای سلامتی

فراورده‌های جانبی کلر باعث بروز برخی مسائل مربوط به سلامتی از قبیل مشکلات تنفسی می‌شوند.

  • پراکندگی سریع

کلر به سرعت در سطح آب پراکنده می‌شود. اگر استخر شما بزرگ باشد کنترل روند کلرزنی کار سختی خواهد بود.

فراورده‌های جانبی کلر باعث بروز برخی مسائل مربوط به سلامتی از قبیل مشکلات تنفسی می‌شوند.

میزان استاندارد کلر در آب استخر

بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی، غلظت مطلوب کلر آزاد در آب استخر در محدوده ۳ الی ۱ میلی گرم بر لیتر و در حوضچه ی پاشویه در محدوده ی ۰٫۶  الی ۰٫۲ درصد وزنی ( ۶۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم برلیتر) است. قبل از وارد شدن به استخر، شناگران باید پای خود را به مدت ۱۵ ثانیه در حوضچه‌ی پاشویه نگه دارند. برای تهیه محلول هایی با درصد وزنی کلر در ضدعفونی کردن آب استخر از رابطه زیر استفاده می شود :

آب استخر و کلر زیاد در آب استخر چه عوارضی برای بدن دارد؟

X= A*V*1000/B

در این رابطه X مقدار پرکلرین لازم بر حسب گرم ، A درصد محلول مورد نیاز ، B درصد خلوص پرکلرین مورد استفاده و V حجم محلول مورد نیاز بر حسب لیتر است.

باید توجه داشت که بر اثر تابش خورشید ، تلاطم و واکنش آن با ادرار و عرق بدن ، از مقدار کلر آزاد کاسته و بر غلظت کلر ترکیبی آب افزوده می شود. برخلاف آب شرب ، وجود کلر آمین ها در آب استخر به دلیل تحریک چشم ( سوزش ) و بوی نامطبوع ، نه تنها مناسب نیستند بلکه نشانه زوال کیفیت آب استخر نیز به شمار می روند. احساس بوی نامطبوع از آب استخر ، نشانه انهدام کلر آزاد باقی مانده و تشکیل کلر آمین‌ها است . گاز کلر نه منفجر شونده است و نه قابل اشتعال، ولی سمی است و تنفس آن بسیار خطرناک است.

احساس بوی نامطبوع از آب استخر ، نشانه انهدام کلر آزاد باقی مانده و تشکیل کلر آمین‌ها است

تعداد دفعات کلرزنی به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان کلر مورد نیاز برای ضدعفونی کردن آب استخر و تعداد دفعاتی که در یک دوره مشخص باید استخر کلرزنی شود، بستگی به عوامل بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین این عوامل میزان استفاده و نحوه نگهداری از استخر است. مشخص است که هرچه میزان استفاده از یک استخر بیشتر باشد، به دلیل اضافه شدن مواد شیمایی به آب،‌ نیاز به ضدعفونی کننده استخرها و تنظیم PH آب بیشتر است.

البته همانطور که گفته شد کلر ممکن است خطرناک هم باشد. پس نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کرد. میزان استاندارد کلر مورد نیاز برای یک استخر معمولی بین یک تا سه PPM است. این میزان باید با دستگاه‌های مخصوص به صورت مداوم برای بررسی کلر استخر اندازه‌گیری شود. در صورت بالا یا پایین رفتن سطح کلر موجود در آب باید با اضافه و یا کم کردن آن، این سطح را تنظیم کرد.

هرچه میزان استفاده از یک استخر بیشتر باشد، به دلیل اضافه شدن مواد شیمیایی به آب،‌ نیاز به ضدعفونی کننده استخرها و تنظیم PH آب بیشتر است.


بیشتر بخوانید:


جمع بندی

دقت داشته باشید که کلرزنی یک کار کاملا تخصصی به شمار می‌رود. برای محاسبه میزان کلر موردنیاز آب استخر خود یا انجام عملیات کلرزنی، حتماً با یک متخصص مشورت کنید و از او بخواهید این اندازه‌گیری‌ها را برای شما انجام دهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهار =

مشاهده بیشتر