0

انواع نوشیدنی قهوه + تفاوت

انواع نوشیدنی قهوه + تفاوت

انواع نوشیدنی قهوه + تفاوت

احتمالا همه ما با واژه دانه و گیاه قهوه آشناییم، ولی باید خیلی از ما با انواع قهوه و اصولا تفاوت نوشیدنی هایی که با دانه قهوه درست می شود را نداریم البته این مبحث طولانی و گسترده است، اما در این مطلب می خواهیم شما را در حد امکان با انواع نوشیدنی قهوه + تفاوت آنها آشنا کنیم. با  بخش دانستنی های سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید.

انواع نوشیدنی قهوه + تفاوت

شناخت گیاه و انواع دانه قهوه

گیاه قهوه بوته ای مخصوص کاشت در نواحی گرمسیر است که رشد آن حداکثر تا ۳ متر می رسد. البته این گیاه در برابر سرما هم از خود مقاومت نشان می دهد. دانه قهوه درون میوه های گیاه قهوه به وجود می آید که البته باید مراحل زیادی را طی کند تا برای مصرف آماده شود. از جمله جداسازی از میوه، شست وشو بو دادن و آسیاب کردن یا همان پودر کردن که تاثیر مطلوبی روی طعم و بوی قهوه مصرفی دارد.


موارد پیشنهادی


انواع نوشیدنی قهوه ای

بیشتر افراد وقتی به کافی شاپ می روند در انتخاب نوع نوشیدنی شان گیج می شوند و چون آشنایی با انواع نوشیدنی قهوه ندارند نمی دانند تفاوت بین این نوشیدنی ها چیست؟ در اینجا اشاره ای کوتاه به این گونه نوشیدنی ها داریم.

  • اسپرسو: قهوه بی شیر و خالص و غليظ است. معمولا قهوه های سنتی شامل یک یا دو فنجان قهوه اسپرسو است. این نوع نوشیدنی پایه درست کردن نوشیدنی های قهوه ای است. البته ترکیبی است از انواع گوناگون قهوه آسیاب شده. معمولا روی اسپرسولایه ای کف فندقی رنگ هست به نام «کرما» (Crema). تهیه اسپرسو تنها با کافی میکر یا همان دستگاه قهوه ساز ممکن است.
  • آمریکانو: افزودن اسپرسو به آب داغ این نوشیدنی را به وجود می آورد و طعم آن به تعداد پیمانه های اسپرسوی اضافه شده بستگی دارد. معمولا آن را به صورت خالص (بدون شیر) و به اصطلاح Black مصرف می کنند. البته نوعی آمریکانوی سردهم درست می شود که با آب سرد تهیه می شود و به آن Ice گفته می شود.
  • کاپوچینو: معمولا این نوشیدنی با تعداد مساوی اسپرسو و شیر کف دار درست می شود که البته مایعی آبکی و رقیق تر از اسپرسو می دهد.
  • کافه لاته: نوعی نوشیدنی قهوه که مقدار شیر آن بیشتر از کاپوچینو است. یک قسمت اسپرسوو سه تا پنج قسمت شیر و مقدار کمی کف روی آن است. «لاته» در ایتالیایی به معنی شیر است.
  • اسپرسو کن پانا: اسپرسوی معمولی که روی آن مقداری خامه زده شده و تکه هایی از شکلات تلخ وجود دارد.
  • موکا: اسپرسوی معمولی همراه با شکلات داغ و شیر گرم که در لیوان شیشه ای سرو می شود.
  • قهوه فوری یا InstantCoffee: در واقع شیره تبخیر شده دانه قهوه است که نیازی به جوشاندن و دم کردن ندارد و همان پودرهای نسکافه رایج است.

 

قهوه ترک ، اسپرسو و فرانسه

تفاوت عمده بین قهوه ترک اسپرسو و فرانسه به مقدار Roast کردن یابودادن دانه قهوه مربوط می شود. قهوه ترک را حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بو می دهند و البته در حدی آسیاب می کنند که به شکل آرد و یکدست و به شکل پودر در آید. البته بدون دم کردن مصرف می شود. اما قهوه فرانسه دانه قهوه ای است که حدود ۵۰ درصد بو داده می شود و به صورت کمی درشت تر و دانه دار تر از آرد آسیاب می شود و حتما باید به صورت دم کرده مصرف شود. برای داشتن قهوه اسپرسو دانه قهوه را ۷۵ درصد بو می دهند و به صورت نیمه درشت آسیاب می کنند. این را باید بدانید که هر چه مقدار بو دادن دانه قهوه بیشتر باشد، مقدار کافئین آن هم بیشتر می شود. پس در این صورت قهوه ترک دارای کمترین مقدار کافئین می باشد.

 

انواع دانه قهوه

قهوه به دو نوع کلی تقسیم می شود:

نوع عربی (Arabica) که قهوه سنتی و با عطر و طعم بیشتر است. گران تر و دارای کافئین کمتری است. نوع دیگر روبوستا (Robusta) است که ارزان تر و دارای کافئین بیشتر است.

نوع عربی قهوه در بیشتر جاهای دنیا به عمل می آید و حدود ۷۰ درصد قهوه مصرفی مردم جهان را تشکیل می دهد. محل کشت قهوه عربی تاثیر زیادی روی طعم و مزه آن دارد. به عنوان مثال دانه قهوه عربی کشور اتیوپی طعم ملایم تری نسبت به تهیه کنیا دارد، قهوه های کشت شده در آمریکای لاتین طعم تلخ تری دارند و البته با ته مزه شکلاتی. قهوه های کلمبیا تیره تر و پر مزه ترند و قهوه برزیلی کمی در مزه سبک تر است.

دانه قهوه روبوستا معمولا به صورت مخلوط استفاده می شود. این نوع قهوه را اگر بیشتر بو بدهند یا به اصطلاح Roast کنند قهوه اسپرسو که قهوه بهتری است به دست می آید. این نکته را باید بدانید که هرچه دانه قهوه را بیشتر بو بدهند با برشته کنند رنگ آن تیره تر و طعم آن مطلوب تر می شود. البته برخی دانه ها را مثل قهوه کنیا و جاوا کمتر بو می دهند تا طعم اصلی آن محفوظ بماند.

طرز کار قهوه سازها

قدیم ها رایج ترین روش های خانگی تهیه قهوه فقط با جوشاندن و دم کردن بود، ولی حالا سالهاست که حتی در خانه ها هم می شود قهوه را با دستگاه قهوه ساز درست کرد. البته با این که جوشاندن و دم کردن روشی قدیمی است ولی برای درست کردن بعضی از قهوه ها مثل قهوه ترک تنها و بهترین روش است.

در کافی شاپ ها هم اغلب قهوه ها را با کمک دستگاه های Coffee Maker یا همان قهوه ساز درست می کنند که البته نوع خانگی آن با صنعتی اش کاملا تفاوت دارد روش کار همه این دستگاه ها با استفاده از نیروی جاذبه زمین است. در یک کافی میکر اتوماتیک آب داغ از درون ذرات قهوه که در یک فیلتر کاغذی مخصوص با صفحه فلزی مشبک قرار دارد. عبور می کند. در این حالت آب که در درون قهوه آسیاب شده رسوخ کرده روغن ها و اسانس های معطر را به خود جذب می کند. نیروی گرانشی زمین، عاملی است برای آنکه مایع از محفظه دستگاه یا کتری عبور کند. این عمل آنقدر تکرار می شود که زمان سنج دستگاه پایان کار را اعلام می کند.


مطلب پیشنهادی: افزایش قدرت تمرکز با ورزش


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

مشاهده بیشتر