0

استفاده دوباره از لباس های کهنه

استفاده دوباره از لباس های کهنه

استفاده دوباره از لباس های کهنه

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا به دنبال چند مدل ترفند با لباس کهنه هایی هستید که بعد از خانه‌تکانی و جابه جایی لباس‌های زمستانی با بهاره در کنار خانه‌تان جمع شده‌اند. یکی از اتفاقات خوبی که با خانه تکانی میفتد، جمع و جور شدن خانه و مرتب شدن وسایل و لباس‌های شخصی است. اما متاسفانه یکی از عوارض ناخوشایند در کنار نتایج مثبت خانه تکانی، جمع شدن کلی لباس کهنه گوشه یکی از اتاق‌هاست که نمی‌دانیم با آن‌ها چه کار کنیم. روش استفاده دوباره از لباس های کهنه را از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

نه دلِ دور انداختن برخی لباس‌ها را داریم و نه می‌توانیم آن‌ها را به فردی نیازمند بدهیم، چون در شرایط مناسبی نیستند. در نتیجه ما می‌مانیم و یک کوه لباس کهنه. اما خبر خوب این است که تنها با کمی‌ خلاقیت، می‌توانید از این لباس‌های کهنه دوباره و حتی بیشتر استفاده کنید.

با لباس‌های کهنه چه کنیم؟

زندگی خیلی آسان‌تر می‌شد اگر لباس‌ها عمر بی انتهایی داشتند، اما متاسفانه این اتفاق به ندرت می‌افتد. معمولا بعد از چند ماه استفاده، شست و شو در ماشین لباسشویی و خشک شدن، بیشتر لباس‌ها به تدریج کهنه، چرک مرده و به طور کلی قدیمی‌ می‌شوند و بیشتر افراد تمایل‌شان به پوشیدن این لباس‌ها را از دست می‌دهند، و اینجاست که این سوال پیش می‌آید که با لباس‌های کهنه چه کنیم؟

لباس‌های کهنه خود را اهدا کنید

اگر لباس‌های شما هنوز قابل استفاده هستند، می‌توانید به دنبال سازمان‌هایی بگردید که به نوعی از این لباس‌ها استفاده می‌کنند و سپس آن‌ها را اهدا کنید. اگر سازمان خاصی را نمی‌شناسید می‌توانید لباس‌های قدیمی‌ خود را بسته بندی کنید و در کنار دیوارهای مهربانی قرار دهید. دیوارهای مهربانی از جمله پروژه‌هایی هستند که چندسالی است علاوه بر تهران، در سایر شهرهای ایران هم به راه افتاده و رایج شده‌اند. در این پروژه، دیواری در کنار یک گذرگاه، به عنوان “دیوار مهربانی” انتخاب شده و افرادی که وسایل و لباس‌هایی برای اهدا دارند، آن‌ها را در کنار دیوار گذاشته و افراد نیازمند، آن‌ها را بر می‌دارند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از این کار حتما لباس‌هایتان را خوب بررسی کنید و لباس‌هایی که قابل استفاده نیستند و بیش از حد قدیمی‌ شده‌اند را به سایرین اهدا نکنید. کافی است از خودتان بپرسید که آیا حاضر هستید این لباس قدیمی‌ را به برادر یا خواهر خودتان بدهید؟ اگر نه، احتمالا آن لباس برای اهدا کردن به خیریه هم مناسب نخواهد بود.

لباس‌های قدیمی‌ تنها اگر سالم باشند، قابل اهدا به سازمان‌های خیریه و افراد نیازمند هستند.

لباس‌های قدیمی‌ را با یک دوست تعویض کنید

اگر برخی از لباس‌هایتان صرفا به چشم شما قدیمی‌ شده‌اند، شاید بتوانید آن‌ها را با یک دوست، خواهر، برادر و یا هر کس دیگری که با وی راحت هستید عوض کنید. مثلا یک شلوار جین قدیمی‌ را با یک ژاکت قدیمی‌ دوست‌تان عوض کنید و با این روش کمی‌ تنوع در کمدتان ایجاد کنید.
هر از چند گاهی برخی از لباس‌هایی که به نظرتان قدیمی‌ می‌رسند را با لباس‌های یک دوست عوض کنید. البته در این زمینه حتما ملاحظات بهداشتی را هم در نظر بگیرید.

به بازیافت لباس‌های دور ریز فکر کنید

اگر لباس‌هایتان بیش از حد کهنه و خراب شده و قابل اهدا نیستند، خوب است بدانید که لباس‌های کهنه هم قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. اگر در محل زندگی شما شرکتی وجود دارد که کار بازیافت لباس‌ها و کفش‌های قدیمی‌ را انجام می‌دهد، می‌توانید پس از جمع شدن مقدار قابل توجهی از لباس‌هایتان، آن‌ها را به آن شرکت تحویل دهید.

اگر به چنین شرکتی دسترسی ندارید، می‌توانید خودتان با تبدیل لباس‌های کهنه (در صورت امکان) به کمپوست، کار بازیافت لباس‌های دور ریز را انجام دهید. بر اساس گفته‌های بانک بازیافت، لباس‌هایی از جنس کتان و سایر الیاف طبیعی می‌توانند تبدیل به کمپوست شوند، البته به شرطی که با الیاف سنتتیک مثل پلی استر ترکیب نشده باشند.

کمپوست (Compost) کودی است که از بازیافت مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات به جا می‌ماند، به دست می‌آید. از کمپوست در باغبانی و کشاورزی به عنوان تقویت‌کننده خاک استفاده می‌شود. 

برای کمپوست کردن لباس‌های قدیمی، باید آن‌ها را کاملا ریز کرده و هر عنصر تزئینی و اضافی مثل زیپ، دکمه و … را از آن جدا کنید.
لباس‌های کهنه به روش‌های مختلف مثل صنعتی یا تهیه کمپوست خانگی، قابل بازیافت هستند. حتی برخی از برندهای معروف در دنیا، در فروشگاه‌های خود سبدهایی را برای اهدای لباس‌های قدیمی‌ قرار داده و سپس آن‌ها را بازیافت می‌کنند.

لباس‌های قدیمی‌ را بفروشید!

ممکن است تعجب کنید و باخودتان فکر کنید که چه کسی حاضر است لباس قدیمی‌ شخص دیگری را بخرد، اما خوب است بدانید که خرید و فروش لباس‌های دست دوم نیز مانند سایر وسایل دست دوم کاری نسبتا رایج است. به خصوص برای لباس‌هایی که کمتر و تنها در مواقع خاصی استفاده می‌شوند، مانند لباس شب و پیراهن‌های مهمانی. ضمنا شاید برایتان جالب باشد که بدانید چنین کاری امروزه به خصوص در کشورهایی مثل هلند، بسیار باب شده است. فلسفه اصلی پشت خرید و فروش لباس‌های قدیمی‌ و دست دوم در این کشورها، استفاده دوباره از لباس‌ها و در نهایت کمک به محیط زیست و عدم تولید زباله اضافی است. بنابراین لباس‌های کهنه و دست دوم‌ خود را در صورتی که هنوز قابل استفاده هستند، می‌توانید برای فروش بگذارید. چندین پلتفرم و وب سایت آنلاین برای فروش لباس‌های قدیمی‌ در ایران وجود دارند.

از لباس‌های کهنه برای تمیز کاری و خانه تکانی استفاده کنید

شاید بتوان گفت این روش، یک تکنیک بازیافتی است که مادربزرگ‌ها و مادران ما، سال‌هاست از آن استفاده می‌کنند. (به همین علت این روش را در بخش خلاقیت لباس کهنه معرفی نکرده‌ایم.) می‌توانید چند تا از لباس‌های کهنه خود را جدا کرده و به خوبی بشویید و سپس از آن‌ها به عنوان دستمال گردگیری و یا زمین شویی استفاده کنید. با این کار هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنید و هم از لباس‌های دورریز دوباره استفاده می‌کنید.
استفاده از لباس‌های کهنه به جای دستمال گردگیری، یکی از رایج‌ترین روش‌های خلاقیت لباس کهنه از قدیم بوده است.

با جوراب‌های کهنه عروسک بسازید

استفاده دوباره از لباس های کهنه
یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید با جوراب‌های کهنه و سوراخ شده که دیگر قابل استفاده نیستند انجام دهید، این است که با آن‌ها برای فرزندان‌تان عروسک درست کنید. برای این کار کافی‌ است الگوی عروسک مورد علاقه‌ خود را در اینترنت جست و جو کنید و بر اساس آن با پر کردن و دوختن چند جوراب قدیمی، عروسک‌های جالبی بسازید.

جوراب‌ها یا ساق پوش‌های قدیمی‌ را به نگهدارنده ماگ و لیوان تبدیل کنید

استفاده دوباره از لباس های کهنه
اجرای این خلاقیت لباس کهنه بسیار راحت است. کافی است چند جوراب بافتنی یا نسبتا ضخیم و بلند را از مچ ببرید و باقیمانده آن را دور لیوان بیندازید تا بتوانید لیوان‌های خیلی سرد یا خیلی داغ را در دست‌تان نگه دارید.

با جین‌های کهنه، دستگیره برای آشپزخانه بدوزید

اگر شلوار یا کاپشن جین‌تان خیلی قدیمی‌ شده و قابل اهدا نیست، می‌توانید قطعاتی از آن را بریده و از آن یک دستگیره آشپزخانه بدوزید. این موضوع به خصوص از آنجایی که پارچه جین به راحتی قابل شست و شو است، کاملا مناسب و کاربردی است.

جین‌های ضخیم را تبدیل به محل نگهداری وسایل کنید

اگر شلوار جین کهنه اما محکم و ضخیمی‌ دارید، کافی‌ است هر دو پاچه آن را از زانو ببرید، ته آن را از سمت زانو جمع کرده و محکم کوک بزنید تا بسته شود، سپس پاچه شلوار را از سمت دیگر آن تا کنید تا شبیه تصویر زیر شود. از چنین وسیله‌ای می‌توانید برای نگهداری وسایل آرایشی، لوازم تحریر و … استفاده کنید و هروقت لازم شد، آن را برای شست و شو داخل ماشین لباسشویی بیندازید. اجرای این خلاقیت لباس کهنه کار نسبتا راحتی است.از پلیورهای بافتنی خود، جوراب‌های گرم و نرم درست کنید

اگر پلیور و یا ژاکتی بافتنی دارید که کهنه شده یا حشره بید قسمت‌هایی از آن را سوراخ کرده است، می‌توانید از آستین‌های آن مانند تصویر جوراب‌هایی گرم برای استفاده در منزل بسازید.

از لباس‌های قدیمی‌ به عنوان روکش نشیمنگاه استفاده کنید

استفاده دوباره از لباس های کهنه
اگر لباسی با طرحی زیبا اما قدیمی‌ دارید، می‌توانید آن را مطابق اندازه و شکل یک چهارپایه یا صندلی راحتی ببرید، دور آن را کش بدوزید و از آن به عنوان روکش استفاده کنید.یک رانر چند تکه از لباس‌های فلانل درست کنید

ساخت رانر از تکه پیراهن های خوشگل

می‌توانید پارچه چند پیراهن از جنس فلانل قدیمی‌ را به صورت مربع ببرید و آن‌ها را با تکنیک چهل تکه به هم وصل کرده و بدوزید. برای تنوع بیشتر، می‌توانید بین تکه‌ها، یک نوار توری هم بدوزید. سپس از آن به عنوان رانر میز ناهارخوری استفاده کنید.

دمپایی‌های قدیمی‌ خود را نو کنید

می‌توانید تکه‌هایی از لباس‌های قدیمی‌ یا نوارهای تزئینی را روی دمپایی‌های قدیمی‌ خود بچسبانید و کمی‌ ظاهر آن‌ها را نو کنید. می‌توانید حتی از فرزندتان هم در اجرای این خلاقیت لباس کهنه کمک بگیرید و کمی آن‌ها را سرگرم کنید.از جوراب شلواری‌های قدیمی، وسایل تزئینی برای مهمانی درست کنید

چند جوراب شلواری قدیمی‌ را از زانو قیچی کنید. سپس آن را از قسمت پنجه پا به دور یک نخ یا طناب گره‌ای کوچک بزنید. قسمت باقی مانده آن را با قیچی مانند تصویر به شکل ریش ریش در بیاورید. هرچه جوراب‌ها رنگی‌تر باشند، نتیجه نهایی جالب‌تر خواهد شد.از جیب شلوار جین کهنه غافل نشوید

جیب شلوار های جین

استفاده دوباره از لباس های کهنه
شلوارهای جین از آن لباس‌هایی هستند که زیاد خریده می‌شوند، زیاد استفاده می‌شوند و البته زیاد کهنه می‌شوند. راه‌ها و مدل‌های خلاقیت لباس کهنه با جین بیشمارند. برای مثال شما می‌توانید شلوارهای جین کهنه همه اعضای خانواده را جمع کنید، جیب‌های آن‌ها را جدا کرده و روی یک تکه پارچه ساده مانند تصویر زیر بدوزید. سپس وسایلی مثل وسایل خیاطی، ابزارها و یا لوازم تحریر را درون جیب‌ها نگهداری کنید. می‌توانید با دوختن دو قلاب به پارچه زمینه، آن را به دیوار هم آویزان کنید.از جیب‌های شلوار جین قدیمی، زیر لیوانی درست کنید

ساخت زیر لیوانی از جیب شلوار جین

اگر خیلی اهل دوخت و دوز نیستید و در عین حال دوست دارید خلاقیت لباس کهنه اجرا کنید، می‌توانید مانند تصویر زیر، یا چند سانتیمتر فاصله دور جیب‌های شلوار جین خود را ببرید و از جیب‌های جدا شده، به عنوان زیر لیوانی استفاده کنید. برای اینکار کافی است برش دور جیب‌ها را تمیز انجام دهید و نیاز به ابزار دیگری نیست.

سخن آخر

در این مطلب چندین راه حل را برای اینکه با لباس‌های قدیمی‌ خودتان چه کنید با هم خواندیم؛ راه‌هایی مثل اهدای لباس‌ها به خیریه، ساخت کمپوست از لباس‌های کهنه پنبه‌ای و یا استفاده از لباس‌های قدیمی به جای دستمال گردگیری. همچنین نمونه چند مدل مختلف خلاقیت لباس کهنه که قابل اجرا با لباس‌های جین، جوراب و … هستند را دیدیم.

فراموش نکنید که این‌ها تنها نمونه‌هایی از خلاقیت لباس کهنه هستند و راه‌های اجرای ترفند با لباس کهنه فراوان‌اند. مطمئن باشید همیشه با جست و جویی کوچک در اینترنت، می‌توانید کارهای متفاوتی با لباس‌های قدیمی‌تان کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هندزفری


 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 5 =

مشاهده بیشتر