0

آیا اشعه مایکروویو برای انسان ضرر دارد؟

آیا اشعه مایکروویو برای انسان ضرر دارد؟

آیا اشعه مایکروویو برای انسان ضرر دارد؟

با آیا اشعه مایکروویو برای انسان ضرر دارد؟ از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.
چه دستگاه و وسایلی در اطراف ما دارای امواج مایکروویو هستند؟ یکی از این دستگاه ها اجاق های مایکروفر و مایکروویو است. مسلماً شما هم یکی از آنها را در منزل خود دارید.آیا اشعه مایکروویو برای انسان ضرر دارد؟آیا مایکروفر سرطان زاست؟ خطرات و مضرات امواج مایکروفر و مایکروویو برای زنان باردار و..به انتشار انرژی از هر منبعی پرتو گفته می شود. اشعه ایکس نمونه ای از انرژی پرتویی است اما نور آن از خورشید و گرما است که به طور مداوم از بدن ما خارج می شود. هنگام صحبت کردن در مورد پرتو و سرطان بسیاری از مردم به نوع خاصی از اشعه مانند اشعه ایکس یا پرتو ایجاد شده توسط راکتورهای هسته ای فکر می کند. اما انواع دیگری از انرژی های پرتوی وجود دارند که به صورت متفاوت عمل می کنند.انرژی پرتویی در طیفی از انرژی های پرتویی بالا (فرکانس بالا) تا انرژی پرتویی کم (فرکانس کم) وجود دارند. گاهی اوقات به این موضوع به عنوان طیف الکترومغناطیس اشاره می شود.اشعه ایکس و اشعه گاما نمونه هایی از انرژی پرتویی فرکانس بالا هستند. همچنین برخی انرژی های پرتویی بالاتر UV وجود دارند که پرتو یونیزه نامیده می شوند. به این معنی که انرژی کافی برای حذف الکترون از یونیزاسیون یک اتم یا مولکول را دارند. این پرتو می تواند به DNA داخل سلول ها آسیب برساند و می تواند موجب سرطان شود.

اشعه مایکروویو چیست؟

اشعه رادیویی (RF) که شامل امواج رادیویی و مایکروویو هستند در انتهای طیف الکترومغناطیسی (انرژی کم فرکانس) قرار می گیرد. این نوع پرتو غیر یونیره است. پرتو غیر یونیزه انرژی کافی برای حرکت اتم ها در اطراف یک مولکول را دارد و یا باعث لرزش آنها می شود، اما برای یونیزه کردن (حذف ذرات شارژ شده مانند الکترون ها) کافی نیستند. پرتوهای RF دارای انرژی کمتری نسبت به برخی از انواع دیگر پرتو غیر یونیزه مانند نور مرئی و مادون قرمز هستند اما دارای انرژی بالاتری نسبت به پرتو  بسیار کم فرکانس (ELF) هستند.

اگر تشعشعات رادیویی حجم زیادی از موادی که حاوی آب (مانند غذا، مایعات و بافت های بدن) هستند را جذب کند می تواند حرارت ایجاد کند. این موضوع می تواند موجب سوختگی و آسیب دیدگی بافت شود. اگرچه پرتو های رادیویی نمی توانند موجب سرطان ( با خراب کردن DNA در سلول ها) شوند اما در مورد فرم های پرتو غیر یونیزه نگرانی هایی وجود دارد چون ممکن است اثرات بیولوژیکی داشته باشند و در بحضی شرایط موجب سرطان می شود.


مطالب پیشنهادی

نکات مهم در خرید انواع فرها

نحوه تمیز کردن مایکروویو


تولید امواج مایکروویو

مردم می توانند از طریق منابع طبیعی و مصنوعی (ساخته شده توسط انسان) در معرض پرتو اشعه رادیویی و مایکروویو قرار بگیرند.

منابع طبیعی عبارتند از :

  • فضاهای بیرونی مانند خورشید
  • آسمان مانند رعد و برق
  • خود زمین (بیشتر پرتو زمین به صورت مادون قرمز است اما یک کسر کوک از اشعه رادیویی هم دارد).

پرتو اشعه رادیویی و مایکروویو که توسط انسان ساخته می شود برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود مانند:

  • سیگنال های رادیویی و سیگنال های تلویزیونی
  • سیگنال های ارسالی از تلفن های بیسیم، تلفن های همراه، دکل های تلفن همراه، تلفن های ماهواره ای و رادیوهای دو طرفه
  • وای فای و بلوتوث
  • غذاهای پخته شده در مایکروویو
  • گرمایش بافت های بدن در روش های پزشکی
  • جوش قطعات پی وی سی با استفاده از دستگاه های خاص
  • اسکنرهای میلیمتری ( نوعی از اسکنرها که کل بدن را برای غربالگیری امنیتی اسکن می کند)

بعضی از افراد به طور قابل توجهی در معرض اشعه رادیویی و مایکروویو قرار می گیرند مانند افرادی که کار جوش قطعات پی وی سی انجام می دهند، یا افرادی که دکل هایی که سیگنال های ارتباطی را پخش می کنند را پشتیبانی می کنند، یا افرادی که از تجهیزات رادار استفاده می کنند.

اکثر مردم هر روزه در سطح بسیار کمی در معرض اشعه های رادیویی و مایکروویو که توسط انسان ساخته شده است قرار دارند. چون که این اشعه ها از تلفن های همراه، وای فای، بلوتوث و.. حاصل می شوند.

آیا غذاهای پخته شده در اجاق های مایکروویو ضرر دارند؟

مایکروویو ها امواج رادیویی با نرخ فرکانس ۳۰۰ میلیون دور در ثانیه تا ۳ گیگاهرتز هستند. معیاری که برای سنجش میزان قرار گیری فرد در مقابل انرژی مایکروویو استفاده می شود SAR ( مخفف Specific Absorption Rate) است که میزان جذب انرژی بافت برحسب وات بر کیلوگرم بافت می باشد.

اجاق های مایکروویو با استفاده از سطوح بسیار بالا از یک فرکانس مشخص پرتو فرکانس رادیویی (در طیف مایکروویو) غذاها را گرم می کند. وقتی مایکروویو ها توسط غذاهایی که حاوی آب هستند جذب می شود، باعث می شوند که مولکول های آب به لزرش بیفتند و باعث ایجاد گرما و حرارت می شود. مایکروویو از اشعه ایکس یا اشعه گاما استفاده نمی کندو آنها غذاهای رادیواکتیوی ایجاد نمی کنند. مایکروویوها می توانند غذا بپزند اما ساختار شیمیایی یا مولکولی آن را تغییر نمی دهند.

اجاق های مایکروویو  طوری طراحی شده اند که مایکروویوها درون خود اجاق قرار دارند. هنگامی که درب مایکروویو باز است اجاق خاموش است و هنگامی که درب بسته می شود اجاق روشن می شود. وقتی که اجاق های مایکروویو طبق دستورالعمل های ذکر شده استفاده می شوند سلامتی شما را در معرض خطر قرار نمی دهد. به طور مثال در آمریکا استانداردهای فدرال میزان پرتویی که یک اجاق مایکروویو می تواند بازتاب دهد وجود دارد که میزان پرتو را محدود می کند و در نتیجه به مردم کمتر آسیب می رساند. با این حال اجاق های مایکروویوی که آسیب دیده اند و یا تعمیر شده اند می تواند باعث نشت مایکروویو شوند.

مضرات غذاهای پخته شده در مایکروویو و مایکروفر برای مادران شیرده

هانس هارتل که یک دانشمند سوئیسی اولین کسی بود که مضرات مایکروویو در پخت مواد غذایی را بررسی کرد. این دانشمند سوئیسی اعلام کرد که امواج مایکروویو مواد مغذی را تجزیه و نابود می کند. هانس هارتل ادعای خود را با نمونه های خون افراد شرکت کننده در مطالعه اش ثابت کرد. هنگامی که اشعه مایکروویو مولکول های مواد غذایی را تغییر شکل می دهد ترکیبات مضری تشکیل داده می شوند که می تواند به بدن آسیب برساند.

طبق تحقیقات هانس هارتل استفاده از مایکروویو برای پخت غذا می تواند باعث مشکلات زیر شود:

  • سطح کلسترول را به سرعت افزایش دهد.
  • هموگلوبین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
  • لنفوسیت ها (سلول های سفید خون) کاهش معنا داری پیدا می کنند.
  • استرس افزایش پیدا می کند (افزایش لکوسیت)

هانس هارتل در تحقیقات خود مادران شیرده را از قلم نیانداخت. طبق تحقیقات این دانشمند سوئیسی مادرانی که از غذاهای پخته شده در مایکروویو استفاده می کنند با مشکلات زیر مواجه می شوند:

  • کاهش فعالیت لیزوزیم
  • کاهش آنتی بادی ها
  • تحریک باکتری های خطرناک

به عبارت دیگر شیر ۷۲ درجه گرما، ۹۶٪ از آنتی بادی های ایمونوگلوبولین A که با میکروب های مهاجم مبارزه می کنند را از دست خواهد داد.

تاثیر امواج مایکروویو روی چشم

برخلاف قسمت های دیگر بدن، چشم ها در مقابل امواج مایکروویو آسیب پذیر هستند چون که چشم ها فاقد مجراهای خونی برای از بین بردن گرما و فشار سلولی هستند. اولین مورد مشکوک بالینی آب مروارید ناشی از مایکروویو توسط Hirsch و Parker در اوایل سال ۱۹۵۰ گزارش شد.

مضرات امواج مایکروویو و رادیویی اسکنرهای امنیتی کامل بدن

در بسیاری از فرودگاه ها از اسکنرهای کامل بدن استفاده می شود. این اسکنرها از مقدار کمی تابش موج میلیمتری (نوعی تابش مایکروویو یا به طور کلی فرکانس رادیویی) در هنگام اسکن فرد استفاده می کند پرتو فرکانس رادیویی از لباس و پوست (و چیزی هم در زیر لباس قایم شده باشد) عبور می کند. پرتو توسط گیرنده ها دریافت می شوند و تصاویر را ایجاد می کنند. اسکنرهای موج میلیمتری اشعه ایکس و یا هر نوع انرژی که پرتو انرژی بالا دارند استفاده نمی کند و مقدار کمی پرتو فرکانس رادیویی دارد. طبق اداره دارو و مواد غذایی آمریکا (FDA) این اسکنرها روی سلامت بدن تاثیری ندارد.

آیا امواج مایکروویو تلفن همراه سرطان زا است؟

تلفن های همراه و دکل های تلفن همراه از فرستنده های رادیویی برای انتقال و دریافت سیگنال ها استفاده می کنند. طبق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفت. گروهی از موش های آزمایشگاهی در معرض انواع انرژی فرکانس رادیویی تلفن همراه قرار گرفتند. موش ها از قبل از تولد و هر روز حدود ۹ ساعت در معرض امواج فرکانس رادیویی و مایکروویو قرار گرفتند این کار تا ۲ سال ادامه پیدا کرد. بخشی از یافته های این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به تومور مغزی و قلبی در موش های نر که در معرض موج های فرکانس رادیویی و مایکروویو قرار گرفته اند وجود دارد. البته این نتیجه در موش های ماده وجود ندارد. برخی از نگران ها در مورد اینکه این سیگنال ها خط ابتلا به سرطان را افزایش می دهند وجود دارد و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.


مطلب مرتبط: پیاده روی روزانه بهتر است یا شبانه؟


چگونه از قرار گرفتن در معرض اشعه مایکروویو جلوگیری کنیم؟

از آنجا که منابع پرتو فرکانس رادیویی و مایکروویو در محیط مدرن امروزی بسیار رایج است راهی برای قرار نگرفتن در معرض امواج مایکروویو وجود ندارد. تنها کاری که می توان انجام داد این است که از مشاغلی که با امواج مایکروویو سروکار دارند اجتناب کنیم، از لوازم و تجهیزاتی که فرکانس رادیویی و مایکروویو را به کار می برند استفاده نکنیم، از دستگاه ها و تلفن های همراهی که مجبور به قرار دادن آن در نزدیک گوش نباشیم استفاده کنیم.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سیزده =

مشاهده بیشتر