0

نحوه شستن لباس های پشمی

نحوه شستن لباس‌های پشمی

نحوه شستن لباس های پشمی

پشم ماده‌ای بسیار حساس و ظریف است و ممکن است در اثر شستشو آب برود. البته می‌توانید با رعایت بعضی موارد لباس‌های پشمی خود را بدون آن‌که آسیبی ببینند بشویید. نحوه شستن لباس های پشمی را از بخش نکات خانه داری سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

نحوه شستن لباس‌های پشمی

می‌توانید لباس خود را با خیساندن آن در آب و صابون و سپس خشک‌کردن در هوای آزاد یا با کمک ماشین لباسشویی و قرار دادن تنظیمات آن روی شستشوی لباس‌های حساس بشویید. در مقاله روش‌های شستشوی لباس‌های پشمی و ترمیم لباس‌های پشمی  آب‌رفته را شرح می‌دهیم.

شستشوی لباس‌های پشمی با دست

اگر لباس پشمی شما دارای تزییناتی است که ممکن است در ماشین لباسشویی خراب شود یا می‌ترسید که شستن لباس با ماشین لباسشویی باعث آب رفتن آن شود، می‌توانید لباس خود را با دست بشویید. پیش از شستشوی لباس برچسب آن را بخوانید تا هیچ نکته مهمی از نظر شما پنهان نماند. در ادامه مراحل شستن لباس پشمی با دست معرفی می‌گردد.

  1. پر کردن یک لگن پر از آب و صابون

یک لگن یا سطل را با آب ولرم پرکنید و سپس یک ماده شوینده ملایم مخصوص لباس‌های حساس را به آن اضافه نمایید. برای این‌که از نسبت ماده شوینده به آب باخبر شوید می‌توانید روی بسته آن را مطالعه نمایید. به‌طورمعمول نصف فنجان پاک‌کننده برای یک سطل متوسط آب کافی است.

2. خیس کردن لباس پشمی

در مرحله بعد لباس‌های پشمی را در سطل به‌طور کامل غوطه‌ور کنید و با حرکت ملایم دستان خود آن را در سطل آب بچرخانید. این حرکات آهسته کمک می‌کند تا کف صابون به درون بافت‌های لباس نفوذ کند. سپس به مدت ۱۰ دقیقه آن را رها کنید تا در آب باقی بماند.

لباس پشمی را به طور کامل در تشت آب و صابون غوطه ور کنید.

3. گرفتن آب اضافی لباس پشمی

پس از گذشت ۱۰ دقیقه لباس را از سطل آب و صابون بیرون آورید و آن را گلوله کرده و با فشار دست آب اضافی آن را بگیرید. سپس تشت آب و صابون را خالی کرده و مجدداً آن را با آب پر نمایید.

4. خیس کردن مجدد لباس در آب

لباس پشمی را دوباره در تشت آب غوطه‌ور کنید و با حرکات ملایم دست آن را در آب بچرخانید تا کف اضافی آن گرفته شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که اثری از مواد شوینده بر روی لباس باقی نمانده باشد. سپس آب لباس را کاملاً بگیرید و آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

شستن لباس‌های پشمی در ماشین لباسشویی

امروزه در تکنولوژی ماشین‌های لباسشویی پیشرفت‌های زیادی به‌دست‌آمده به‌طوری‌که برنامه‌های شست‌وشوی مختلفی برای آن‌ها تعریف‌شده است. به‌احتمال فراوان ماشین لباسشویی شما هم مجهز به برنامه شستشوی مخصوص لباس‌های پشمی (wool)، لباس‌های حساس (delicate) و شستشوی دستی (hand wash) است که می‌توانید این برنامه‌ها را برای شستشوی لباس پشمی خود انتخاب نمایید. برای آن‌که لباس پشمی شما بعد از شسته شدن در ماشین لباسشویی ظاهر زیبای خود را حفظ نماید نکاتی که در ادامه ارائه می‌شود را رعایت نمایید:

نحوه شستن لباس‌های پشمی

در اکثر ماشین های لباسشویی برنامه مخصوص شست و شوی لباس پشمی (wool) تعریف شده است.
  1. کمتر شستن لباس‌های پشمی

ازآنجاکه پشم ساختاری طبیعی دارد نیازی نیست که مانند لباس‌های دیگر آن را مرتب بشویید. بهترین راه برای تمیز کردن این نوع لباس‌ها پاک کردن قسمت‌های لکه‌دار لباس با پاک‌کننده‌های مخصوص لباس‌های پشمی است. مراقب باشید هنگام لکه‌گیری پارچه را محکم نسابید و به‌جای این کار آن را به‌آرامی خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

2. جدا کردن لباس‌های تیره و روشن

لباس‌هایی که الیاف طبیعی دارند ممکن است هنگام شستشو رنگ بگیرند و پاک کردن رنگ از این نوع لباس‌ها کار سختی است. پس هنگام شست‌وشو لباس‌های پشمی تیره و روشن را از هم جدا کنید.

3. استفاده از مواد شوینده مخصوص

برای شستشوی لباس‌های پشمی هرگز مواد شوینده‌ای که برای سایر لباس‌ها استفاده می‌کنید را به کار نبرید. مواد شوینده امروزی دارای آنزیم‌هایی هستند که طراحی‌شده‌اند تا سایر مولکول‌های بیولوژیکی را از بین ببرند. این آنزیم‌ها برای از بین بردن لکه غذا و سایر لکه‌ها کاملاً کارایی دارند، اما باعث از بین رفتن الیاف طبیعی پارچه‌های پشمی می‌شوند. بنابراین هنگام شستن لباس‌های پشمی از مواد شوینده مخصوص لباس‌های پشمی و پارچه‌های حساس به همراه آب سرد استفاده نمایید.

پیش از هر گونه اقدامی برای شست وشوی لباس پشمی برچسب آن را مطالعه نمایید.

4. خیس کردن لباس پیش از شستشو

اگر قبل از قرار دادن لباس در ماشین لباسشویی آن را در آب سرد کاملاً خیس کنید، احتمال آب رفتن لباس پس از شست‌وشو کاهش می‌یابد. همچنین هنگام روشن کردن ماشین لباسشویی چرخه شست‌وشو را روی آب سرد تنظیم کنید.

ترمیم لباس پشمی آب‌رفته

همان‌طور که می‌دانید لباس‌های پشمی از پشم گوسفند ساخته‌شده‌اند و به همین دلیل دارای الیافی از جنس مولکول‌های بیولوژیک هستند. آب رفتن لباس‌های پشمی زمانی اتفاق می‌افتد که الیاف لباس در اثر شستشو و حرارت به هم فشرده می‌شوند و می‌چسبند. در این حالت در ظاهر به نظر می‌رسد که لباس کوتاه شده و آب‌رفته است. برای آنکه لباس‌های پشمی آب‌رفته را به‌اندازه قبلی خود بازگردانید به مقداری آب ولرم، کمی مایع نرم‌کننده لباس یا شامپو بچه و یک عدد حوله ضخیم احتیاج دارید.

تشت و یا سینک ظرف‌شویی را از آب ولرم پرکنید، مقداری از نرم‌کننده یا شامپو بچه داخل آب ریخته و به‌خوبی مخلوط‌کنید. سپس لباس آب‌رفته خود را داخل آن قرار دهید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه داخل آب بماند. مایع نرم‌کننده یا شامپو بچه کمک می‌کند تا الیاف لباس پشمی از حالت فشرده خارج شود و درنهایت زودتر به حالت اولیه بازگردد.

پس از گذشت نیم ساعت آب تشت را خالی کرده و لباس را بدون آنکه بچلانید آب‌گیری کنید. حوله ضخیم را بازکنید و لباس را روی آن قرار دهید تا آب اضافی جذب حوله شود. حال در همان حالتی که لباس هنوز مرطوب است به‌آرامی آن را از هر طرف بکشید و بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا کم‌کم خشک شود. برای آن‌که لباس پشمی شکل خوبی به خود بگیرد هرچند دقیقه یک‌بار به‌آرامی مقداری از هر طرف بکشید تا در طول زمان خشک شدن شکل مناسب خود را بگیرد.

آب رفتن لباس‌های پشمی زمانی اتفاق می‌افتد که الیاف لباس در اثر شستشو و حرارت به هم فشرده می‌شوند و می‌چسبند.

 

سخن پایانی

نحوه شستن لباس های پشمی را در این پست با هم بررسی کردیم. لباس‌های پشمی در عین راحت و گرم بودن نسبت به شستشو حساس هستند و لازم است هنگام شستشوی آن مراقبت‌های ویژه‌ای را به عمل‌آورید.


بیشتر بخوانید:


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

مشاهده بیشتر