0

کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد؟

کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد؟

کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد؟

ویتامین D برای عملکرد خوب بدن لازم است. ویتامین D به استحکام استخوان ها کمک می کند و ممکن است از برخی سرطان ها جلوگیری کند. علائم کمبود ویتامین D می تواند شامل ضعف عضلانی ، درد ، خستگی و افسردگی باشد. برای دریافت مقدار کافی D ، به برخی غذاها ، مکمل ها و نور خورشید با برنامه ریزی دقیق توجه کنید. با مجله سلامت سایت جیران همراه باشید تا بدانید کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد؟

 

کمبود ویتامین D چیست؟

کمبود ویتامین D به این معنی است که شما ویتامین D کافی در بدن خود ندارید. ویتامین D منحصر به فرد است زیرا پوست شما در واقع با استفاده از نور خورشید آن را تولید می کند. افراد با پوست روشن و کسانی که جوان تر هستند ، نور خورشید را به مراتب بهتر از افرادی که پوست تیره تر و بالای 50 سال دارند به ویتامین D تبدیل می کنند.

چرا ویتامین D بسیار مهم است؟

ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که بدن ما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. این ویتامین عملکردهای زیادی دارد ، از جمله:

  • استحکام استخوان ها:

  • داشتن استخوان های سالم شما را در برابر شرایط مختلف از جمله راشیتیسم محافظت می کند. راشیتیسم نوعی اختلال است که باعث می شود کودکان دارای استخوان های ضعیف و نرم باشند. علت آن کمبود ویتامین D در بدن است. شما به ویتامین D احتیاج دارید تا از کلسیم و فسفر برای استخوان سازی استفاده شود. در بزرگسالان ، داشتن استخوان های نرم شرایطی به نام استئومالاسی است.

    جذب کلسیم:

ویتامین D به همراه کلسیم به استخوان سازی و استحکام و سلامت استخوان ها کمک می کند. ضعف استخوان ها می تواند منجر به پوکی استخوان شود ، از بین رفتن تراکم استخوان ، که می تواند منجر به شکستگی شود. ویتامین D ، که به صورت خوراکی یا در معرض نور خورشید مصرف شود ، به شکل فعال این ویتامین تبدیل می شود. این فرم فعال است که باعث جذب بهینه کلسیم از رژیم غذایی شما می شود.

  • کار با غدد پاراتیروئید:

غدد پاراتیروئید دقیقه به دقیقه کار می کنند تا با ارتباط با کلیه ها ، روده و اسکلت کلسیم موجود در خون را متعادل کنند. وقتی کلسیم کافی در رژیم غذایی و ویتامین D فعال کافی وجود داشته باشد ، کلسیم غذایی جذب شده و در سراسر بدن به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مصرف کلسیم کافی نباشد یا ویتامین D کم باشد ، غدد پاراتیروئید کلسیم را از اسکلت “قرض” می گیرند تا کلسیم خون در محدوده طبیعی حفظ شود.


موارد پیشنهادی


کمبود ویتامین D چه عوارضی برای سلامتی دارد؟

دریافت مقدار کافی ویتامین D نیز ممکن است با محافظت در برابر شرایط زیر و احتمالاً کمک به درمان آنها در حفظ سلامت شما نقش داشته باشد. این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیماری قلبی و فشار خون بالا.
  • دیابت.
  • عفونت ها و اختلالات سیستم ایمنی بدن.
  • سقوط در افراد مسن.
  • برخی از انواع سرطان ، مانند سرطان روده بزرگ ، پروستات و سینه.
  • اسکلروز چندگانه.

منابع ویتامین D چیست؟

شما می توانید ویتامین D را از راه های مختلف دریافت کنید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب. تقریباً 15-20 دقیقه سه روز در هفته کافی است.
  • از طریق غذاهایی که می خورید.
  • از طریق مکمل های غذایی.

نور خورشید با دریافت مقدار کافی ویتامین D چه ارتباطی دارد؟

نور خورشید فوایدی برای سلامتی دارد. ویتامین D زمانی تولید می شود که پوست شما در معرض نور خورشید قرار گیرد ، یا بهتر بگوییم ، اشعه ماوراء بنفش B (UV-B) که خورشید از خود ساطع می کند. میزان ویتامین D که پوست شما تولید می کند به عوامل زیر بستگی دارد:

  • فصل: این عامل کمی به محل زندگی شما بستگی دارد. در مناطقی مانند کلیولند ، OH ، نور UV-B به دلیل لایه ازن و اوج خورشید به مدت شش ماه در طول سال به زمین نمی رسد.
  • زمان روز: پرتوهای خورشید بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر بیشترین قدرت را دارند.
  • میزان پوشش ابر و آلودگی هوا.
  • محل زندگی شما: شهرهای نزدیک خط استوا دارای سطح نور ماوراء بنفش (UV) بالاتری هستند. این نور UV-B در نور خورشید است که باعث می شود پوست شما ویتامین D تولید کند.
  • محتوای ملانین پوست شما: ملانین یک رنگدانه قهوه ای سیاه در چشم ، مو و پوست است. ملانین باعث برنزه شدن پوست می شود. هرچه پوست شما تیره تر باشد ، برای دریافت ویتامین D کافی از نور خورشید ، به آفتاب بیشتری نیاز است.

 

رژیم غذایی شما با دریافت مقدار کافی ویتامین D چه ارتباطی دارد؟

ویتامین D به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود ندارد. به همین دلیل است که برخی غذاها ویتامین D اضافه کرده اند. در واقع ، برچسب های تغذیه مواد غذایی جدید میزان ویتامین D موجود در یک ماده غذایی خاص را نشان می دهد.

به خصوص برای گیاهخواران یا افرادی که به لاکتوز حساسیت ندارند ، دریافت ویتامین D از رژیم غذایی آنها دشوار است ، به همین دلیل است که برخی افراد مصرف مکمل را انتخاب می کنند. همیشه خوردن انواع غذاهای سالم از همه گروه های غذایی مهم است. محتوای ویتامین مواد غذایی مختلف در جدول زیر نشان داده شده است.

محتوای ویتامین D در غذاهای مختلف

محتوای ویتامین D غذا در واحدهای بین المللی (IU) در هر وعده
روغن کبد ماهی ، 1 قاشق غذاخوری 1360
ماهی شمشیری ، پخته ، 3 اونس 566
ماهی قزل آلا (sockeye) پخته شده ، 3 اونس 447
ماهی تن ، کنسرو شده در آب ، آبکش شده ، 3 اونس 154
آب پرتقال غنی شده با ویتامین D ، 1 فنجان 137
شیر ، غنی شده با ویتامین ، 1 فنجان 115-124
ماست ، غنی شده با 20 درصد از ارزش روزانه ویتامین D ، 6 اونس 80
ساردین ، کنسرو شده در روغن ، آبکش شده ، 2 عدد ساردین 46
جگر ، گوشت گاو ، پخته ، 3 اونس 42
زرده تخم مرغ ، 1 عدد بزرگ 41
غلات ، غنی شده با 10 of از ارزش روزانه ویتامین D ، 1 فنجان 40
پنیر ، سوئیسی ، 1 اونس 6

بررسی برچسب محصولات بسیار مهم است ، زیرا مقدار ویتامین D اضافه شده هنگامی که به طور مصنوعی به محصولاتی مانند آب پرتقال ، ماست و مارگارین اضافه می شود ، متفاوت است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 13 =

مشاهده بیشتر