0

پرسش های رایج روزه داری در ماه رمضان

پرسش های رایج روزه داری در ماه رمضان

پرسش های رایج روزه داری در ماه رمضان

بیماران زیادی از پزشکان خود در خصوص امکان روزه داری سؤال می کنند. بیماران دیابتی نیز با توجه به شرایط خاص بیماری در این خصوص پرسش های گوناگونی دارند. در اینجا سعی شده است که به تعدادی از این سوالات پاسخ داده شود. قابل ذکر است بیست سوال اول مربوط به بیماران دیابتی است که جهت پاسخ این سؤالات از پزشکان متخصص کمک گرفته شده است. اگرچه لازم است هریک از بیماران در مورد شرایط خاص بیماری خود، حتما با پزشک متخصص مشورت کنند. پاسخ پرسش های رایج روزه داری در ماه رمضان را از مجله سلامت  سایت تفریحی و سرگرمی جیران مطالعه نمایید.

پرسش های رایج روزه داری در ماه رمضان

1. من بیماری قند دارم و در حال حاضر برای پایین آوردن قند خونم از قرص قند استفاده می کنم، آیا می توانم روزه بگیرم؟

در صورتی که شما به بیماری مزمن دیگری مبتلا نیستید و در حال حاضر قند خونتان در حد قابل قبولی در حالت ناشتا زیر ۱۶۰ میلی گرم در دسی لیتر ) است و اخیرا دچار افت قند خون نشده اید، به احتمال زیاد می توانید روزه بگیرید.

۲. آیا دخترم که دیابتی است و انسولین تزریق می کند هم می تواند روزه بگیرد؟

بعید به نظر می رسد که ایشان بتواند روزه داری را تحمل کند. البته اگر اصرار بر روزه داری داشته باشد، در صورتی که انسولین زیادی مصرف نمی کنند و طی روز دچار افت قند خون نمی شود با احتیاط کامل و رعایت نکاتی که بیان خواهد شد، ممکن است بتواند دوره روزه داری را بدون خطر پشت سر بگذارد.


موارد پیشنهادی


٣. آیا اگر من که دیابت دارم، روزه بگیرم ممکن است دچار عوارض بشوم؟

یکی از پرسش های رایج روزه داری در ماه رمضان مربوط به بیماران دیابتی می باشد. خطرناک ترین عارضه روزه داری، کاهش بیش از حد قند خون است. شما طی روزه داری بیش از هر چیز باید مراقب باشید که قند خونتان زیاد افت نکند.

۴. با توجه به بیماری قند خون این جانب، چگونه می توانم بفهمم که قند خونم پایین است؟

افت قند خون با علائمی مانند: ضعف و بیحالی شدید، عرق فراوان سرد، تپش قلب، سرگیجه و تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن نهایت بیهوش شدن مشخص می گردد.

۵. اگر وسط روز دچار چنین مشکلی شدم چه کنم؟

در صورتی که شما گلوکومتر (دستگاه اندازه گیری قند خون) در اختیار دارید فورا قند خونتان را اندازه بگیرید، در صورتی که قند خونتان کمتر از ۵۰ باشد حتما باید روزه خود را افطار کنید. اما اگر گلوکومتر ندارید. با بروز علائم افت قند خون، سریعا روزه خود را افطار کنید و با مصرف شربت و شیرینی مختصر از عوارض بعدی پیشگیری کنید.

۶. آیا برای بیماران قندی روزه گرفتن رژیم محسوب می شود یا این که طی ماه رمضان هم باید رژیم خاصی را رعایت کنم؟

رعایت رژیم دیابتی برای شما الزامی است. شما طی ماه رمضان بين افطار تا اذان صبح مواد غذایی مصرف می کنید لذا باید نکاتی را رعایت نمایید که قند خون شما در این فاصله بیش از حد بالا نرود.

۷. آیا برای من که مبتلا به دیابت هستم، میزان کل مواد غذایی مصرفی در ماه رمضان باید مانند رژیم قبلی ام باشد؟

بله، حتما شما نباید کالری دریافتی خود را در ماه رمضان نسبت به قبل افزایش دهید. خصوصا مصرف مواد قندی و شیرین از جمله زولبیا و بامیه را حتما محدود کنید. در صورت تمایل شدید به مواد شیرین می توانید از مربا یا نوشابه های رژیمی استفاده کنید و یا هنگام افطار دو عدد خرما همراه با نوشیدنی مانند چای مصرف کنید.

۰۸ وعده های غذایم باید به چه صورت باشد؟

بهتر این است که با یک افطار ساده (مثلامشابه صبحانه آغاز کنید و شام را با فاصله ۱ تا ۲ ساعت بعد مصرف نمایید. قبل از خوابیدن هم می توانید غذای مختصری (مشابه عصرانه) بخورید. سحری را هم حتما میل کنید.

9. نوشیدن آب و مایعات غیر قندی تا چه اندازه مجاز است؟

بهتر است که آب کافی بنوشید تا طی روز دچار کم آبی نشوید، توصیه می کنیم بعد از خوردن سحری قبل از شروع روزه، حداقا ۔ لیوان آب بنوشید.

۱۰. آیا صلاح میدانید که به مهمانی های افطاری بروم؟

مسلما شرکت در جمع خانواده و دوستان از نظر روحی بسیار باران مناسب است اما چه در ماه رمضان و چه غیر آن، هیچ گاه در مهمانی فراموش نکنید که دیابتی هستید تا سالها با سلامت کامل به زندگی ادامه دهید.

۱۱. اگر بعد از افطار احساس کردم قند خونم بالاست چه کنم؟

در صورت امکان قند خونتان را اندازه گیری کنید. اگر بالای ۲۵۰ بود باید شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی خود کم کنید تا دچار مشکل نشوید. به هر حال متوجه باشید که اگر قند خونتان هنگام شب بالا باشد، نتایج مثبت روزه داری عاید شما نخواهد شد.

۱۲. اگر هنگام سحر احساس کردم قند خونم بالاست چه کنم؟

در اینصورت اگر قند خونتان بالای ۲۰۰ باشد باید از مواد غذایی سحری خود ۲۰ درصد کم کنید، اما اگر قند خونتان بالای ۳۵۰ بود توصیه می کنیم با صلاحدید پزشک خود روزه نگیرد.

۱۳. اگر طی روز استراحت کنم بهتر است یا می توانم فعالیت داشته باشم؟

فعالیت فیزیکی شما باید در حد معمول بوده و استراحت زیاد شما نیست. اموری را که نیاز به فعالیت جسمانی شدید دارد، بهتر بعد از ظهرها انجام ندهید تا از افت شدید قند خون پیشگیری شود.

۱۴. ورزش چطور؟

ورزش سبک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای هنگام صبح حتما برایتان مناسب است اما ورزش هنگام بعد از ظهر و قبل از افطار می تواند مشکل ساز باشد. باید در صورت امکان طی شب ها زمانی را به ورزش اختصاص دهید.

۱۵. در ماه رمضان قرص هایم را در چه زمانی مصرف کنم؟

به طور کلی قرص های مصرفی صبح و ظهر را همزمان هنگام افطار و قرص مصرفی شبانه را قبل از سحری مصرف کنید. البته اگر قند خونتان در کنترل است، می توانید زیر نظارت پزشک تعداد قرص هایتان را کاهش دهید.

۱۶. با توجه به بیماری قند خون این جانب، اگر مصرف قرصم را فراموش کردم چه باید بکنم؟

از آنجا که عدم مصرف مایعات طی روز می تواند منجر به غليظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض دیگر شود لذا توصیه میکنم حتما قرص خود را به موقع مصرف کنید و اگر فراموش کردید خصوصا در صورتی که معمولا قند خونتان بالاست بهتر است با مشورت پزشک خود آن روز را روزه نگیرید.

۱۷. بهترین زمان برای آزمایش قند خون در ماه رمضان چه زمانی است؟

مسلما که هر بیمار دیابتی که روزه می گیرد باید گلوکومتر در اختیار داشته باشد و قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و قبل از سحری ، قند و خود را اندازه گیری نماید. اما در صورتی که گلوکومتر در دسترس در است آزمایش های خود را تحت نظارت پزشک و در زمان تعیین شده انجام دهید. در ماه رمضان بررسی قند خون ناشتا باید قبل از افطار صورت گیرد که بسیار کمک کننده است.

18. آیا اگر روزه بگیرم چربی خونم هم پایین می آید؟

در صورتی که رژیم خود را رعایت کرده باشید می توانید منتظر کاهش چربی های خونتان باشید. این مسئله در پیشگیری از بیماریهای عروق قلبی و فشار خون هم به شما کمک می کند. طی ماه رمضان، رژیم غذایی در بسیاری از خانواده ها، حاوی مواد قندی و نشاسته ای فراوان می باشد که ضمن اثر نامطلوب بر قند خون، چربی های خون را هم بالا می برد.

۱۹. آیا بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت به صورت گرفتاری کلیه ها، چشم، قلب و… شده اند می توانند روزه بگیرند؟

هر چند ممکن است برخی از این افراد با روزه گرفتن دچار مشکل حادی نشوند ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است یا مشورت پزشک متخصص روزه نگیرید.


مطلب پیشنهادی: آیا آمپول بی حسی دندان روزه را باطل می کند؟


۲۰. کدام بیماریها و مشکلات بهداشتی در ماه رمضان کم می شود؟

قبل از پاسخ به این سؤال باید خاطر نشان کرد که متاسفانه الگوی غلط غذایی می تواند، تأثیرات سودمند روزه بر جسم را، پنهان کند و یا حتی از بین ببرد. پر خوری و افزایش کالری دریافتی مشکلی است که در ماه رمضان بسیار به چشم می خورد. افزایش وزن در افراد چاق و آنان که اضافه وزن دارند در برخی از تحقیقات دیده شده است و نشان می دهد حتی با وجود حدود ۱۲ ساعت گرسنگی باز فرد روزه دار طی وعده های غذایی افطار تا سحری، می تواند بیش از نیاز خود، کالری دریافت کند و مسائل و مشکلات متعاقب را در پی داشته باشد. لذا بیماری ها و مشکلات بهداشتی که طی روزه داری ایجاد می شود را باید در دو گروه – مشکلاتی که از رفتار و الگوی تغذیه ای نادرست منتج می شود.

مشکلاتی که گرسنگی یا دهیدراتاسیون (کاهش آب بدن) باعث افزایش آنها می شود – تقسیم کرد و مورد بررسی قرار داد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 5 =

مشاهده بیشتر