0

فواید شنا برای سلامت جسم و روح

فواید شنا برای سلامت جسم و روح

فواید شنا برای سلامت جسم و روح

در این پست از سایت تفریحی جیران قصد داریم به معرفی فواید شنا برای سلامت جسم و روح بپردازیم. شنا فواید سلامتی جسمی و ذهنی و روحی زیادی دارد. شما می‌توانید انواع شناها مانند پروانه، کرال پشت، کرال سینه، پهلو و آزاد را در آب انجام دهید. همه اینها راههای عالی برای شنا کردن به سمت بدنی سالم‌تر و متناسب‌تر هستند. هنگامی که شنا می کنید، برخلاف هر نوع تمرین دیگری، تمام بدن شما در حال حرکت است در حالی که مفاصل شما را نمی کشد.

در ادامه قصد داریم از دو جنبه مهم سلامتی جسمی و روانی آن را بررسی کنیم.

فواید شنا برای سلامت جسمانی

اساساً شنا نوعی ورزش است که در آن از هر دو قسمت بالایی و پایینی بدن خود به ویژه بازوها، شانه ها، پشت، سینه، پاها و پاها استفاده می کنید. اگر می‌خواهید قلب خود را تقویت کنید، شنا عالی است و با طبیعت آن، می‌توانید پنج مورد از فواید اصلی سلامت جسمانی را در زیر دریافت کنید.

به دست آوردن قدرت قلبی عروقی

شنا یک ورزش قلبی هوازی است! این شامل گروه های عضلانی بزرگی است که به طور همزمان با هم کار می کنند، که همچنین به قلب شما نیاز دارد تا به سختی کار کند تا اکسیژن کافی را در سراسر بدن پمپاژ کند. در نتیجه، قدرت قلبی عروقی شما را افزایش می دهد.

ورزش های قلبی عروقی، مانند شنا، در بهبود قلب، ریه ها و سیستم گردش خون موثر است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که شناگران منظم خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را در مقایسه با افرادی که زندگی بی تحرک دارند، به ترتیب پیاده روی یا دونده کاهش داده اند.

محققان این ادعا را پس از تنظیم فاکتورهای خاصی از جمله سن، شاخص توده بدنی (BMI)، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل و سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی به دست آوردند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ همچنین نشان داد که شنا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند پس از اینکه پانزده مرد بالغ دارای اضافه وزن شرکت کننده در این مطالعه هشت هفته تمرین و چهار هفته بی تمرینی را انجام دادند.

خواب با کیفیت بهتری داشته باشید

شنای منظم می تواند به خواب بهتر در شب کمک کند، که آن ورزش را به یک انتخاب خوب برای افراد مسن تبدیل می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی مانند شنا، می‌توانند کیفیت زندگی و خواب بزرگسالان مبتلا به بی‌خوابی را پس از انجام هفته‌ها ورزش، افزایش دهند.

یکی از عواملی که خواب سالم شما را مختل می کند، عدم ورزش کردن است. از این رو، شنا به عنوان نوعی از فعالیت بدنی، می تواند به خواب بهتر کمک کند. دمای بدن شما در حین شنا افزایش می یابد و پس از آن کاهش می یابد، که به بدن شما نشان می دهد که زمان خواب فرا رسیده است. از این رو، لذت بردن از چند ساعت در استخر در عرض چند روز می تواند کیفیت خواب شما را در طول زمان افزایش دهد.

حفظ سلامت استخوان و لاغری

به عنوان یک تمرین برای کل بدن، زمانی که به طور منظم شنا می کنید، می توانید از مزایای متابولیک بهره مند شوید. در واقع، یک فرد با وزن 70 کیلوگرم می تواند پس از شنا حدود ۴۳۲ کالری بسوزاند که در مقایسه با ۲۶۶ کالری با سرعت متوسط ​​راه رفتن، بیشتر است.

در مطالعه ای در سال ۲۰۲۱، محققان دریافتند که حدود ۱۶ هفته شنا می تواند منجر به کاهش قابل توجه چربی بدن و شاخص توده بدنی شود.

بسیاری از مردم در سراسر جهان به پوکی استخوان یا توده استخوانی کم مبتلا هستند. در واقع، از هر دو زن، یک زن به دلیل پوکی استخوان در معرض خطر شکستن استخوان است در مقابل از هر چهار مرد، یک نفر در معرض خطر شکستن استخوان است. تمرینات مقاومتی و فعالیت‌های بدنی پرتحرک همیشه بهترین استاندارد برای افزایش تراکم استخوان بوده است و شنا قطعاً می‌تواند کمک کند.

کمک به تسکین دردهای مزمن

شنا می تواند به شرایط خاصی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا کمک کند، که می تواند باعث کاهش تحرک و در بسیاری از موارد درد کوتاه مدت یا طولانی مدت شود. مجموعه ای از فعالیت های آبی برای کمک به افراد مبتلا به شرایط اسکلتی عضلانی برای بهبود عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی شناخته شده است.

در مطالعه‌ای که شامل افراد مبتلا به آرتروز بود، مشخص شد شرکت‌کنندگانی که به مدت ۴۵ دقیقه سه روز در هفته شنا می‌کردند، می‌توانند منجر به درد کمتر مفاصل، به حداقل رساندن سفتی و بهبود قدرت عضلانی شوند.

در حالی که تمرینات در آب ممکن است چالش برانگیز باشند، شناور بودن آب مقاومت می‌افزاید، اما در عین حال کم‌ضرر است. از این رو، فیزیوتراپی در آب می تواند به شروع و بهبود بدن شما کمک کند، به خصوص برای افرادی که فیبرومیالژیا یا درد شدیدتر دارند.

تقویت ریه ها با شنا

ریه ها فاکتورهای مهم شنا هستند، بنابراین اگر بیماری ریوی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است سود زیادی ببرید.

شنا عضلات بدن را که با تنفس درگیر هستند تمرین می دهد. به افزایش حجم ریه و تکنیک های تنفس کمک می کند. همچنین، اگر آسم دارید، استخر می‌تواند یک محیط ورزشی ایده‌آل را فراهم کند، زیرا این استخر مرطوب، گرم و معمولاً محیطی کم گرده دارد.

با این حال، ابتدا باید قبل از شروع روتین شنا با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری ریوی یا بیماری دیگری دارید که می تواند در توانایی شما برای ورزش اختلال ایجاد کند.

فواید شنا برای سلامت روان

به عنوان نوعی ورزش، شنا برای سلامت روان مفید است. ورزش به طور کلی می تواند مواد شیمیایی شادی بخش مانند اندورفین و سروتونین را آزاد کند که خلق و خوی کلی شما را بهبود می بخشد. برای اینکه بیشتر در مورد فواید شنا برای سلامت روان بدانید، موارد زیر را بررسی کنید.

کاهش اضطراب

مدیریت علائم اضطراب می تواند یک چالش واقعی باشد. خوب است شنای منظم ممکن است کمک کند.

بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که فعالیت بدنی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر مثبت بگذارد، به ویژه در افزایش عزت نفس، کاهش خطر افسردگی و کاهش زوال شناختی. یک تحقیق نشان می دهد که شنا می تواند به طور قابل توجهی علائم اضطراب را برای ۱.۴ میلیون بزرگسال در بریتانیا کاهش دهد.

در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که جلسات شنا باید بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بسته به سطح آمادگی جسمانی و نیازهای شما باشد. علاوه بر این، ورزش در آب یک درمان محافظه کارانه امیدوارکننده برای مدیریت سلامت روان است، به ویژه:

  • شنا زمستانی
  • شنای اوقات فراغت
  • شنای رقابتی
  • ایروبیک در آب

کمک به علائم افسردگی

شنا می تواند اندورفین ها را ترشح کند که به اصطلاح “هورمون های احساس خوب” هستند که احساسات مالیخولیایی افراد افسرده را کاهش می دهند. فعالیت بدنی روی مغز شما معجزه می کند و باعث رشد سلول های جدید مغز می شود.

یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ شامل شرکت کنندگان در یک برنامه ۱۰ هفته ای شنا برای کاهش خستگی و عصبانیت و علائم افسردگی بود. در پایان، محققان به این نتیجه رسیدند که شنا می تواند خلق و خوی و احساس خوب بودن را بهبود بخشد. بررسی گسترده مطالعات متعدد این ادعا را تایید کرد که شنا به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش می دهد و خلق و خوی را افزایش می دهد.

آرامش و کاهش استرس

پس از یک روز پر استرس، ممکن است بخواهید شنا را در نظر بگیرید، زیرا شناخته شده است که به پاکسازی و آرامش ذهن کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که به رشد سلول‌های مغزی جدید در مناطقی از مغز که به دلیل استرس طولانی‌مدت تجزیه می‌شوند، کمک می‌کند. اگرچه هنوز مطالعاتی بر روی انسان ها انجام نشده است، اما اعتقاد بر این است که شنا ممکن است تأثیر مشابهی روی ما داشته باشد.

شنا ممکن است اولین چیزی نباشد که در هنگام فکر کردن به تکنیک های آرامش بخشی به ذهن می رسد. با این حال، با ماهیت کم شدت خود مانند سایرین مؤثر است.

شما می توانید با انجام ریتم منظم حرکات شنا همراه با کوبیدن آب مدیتیشن کنید. هنگامی که آب به پوست شما برخورد می کند، می توانید چیزی به خوبی ماساژ را احساس یا تجربه کنید، که نشان می دهد چرا آب درمانی معمولاً برای توانبخشی تناسب اندام استفاده می شود.

تقویت سلامت مغز

شنا می تواند سلامت کلی مغز را تقویت کند زیرا از تولید فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) پشتیبانی می کند، که ترکیبی است که به ترمیم سلول های مغز و رشد سلول های جدید کمک می کند. BDNF انعطاف پذیری عصبی مغز شما را افزایش می دهد و در نتیجه عملکرد شناختی از جمله یادگیری و حافظه را بهبود می بخشد.

تحقیقات نشان داد که جریان خون مغز در آب افزایش می یابد. داشتن جریان خون خوب در مغز برای تامین گلوکز، مواد مغذی و اکسیژن ضروری است که با این کار، شنا می تواند سلامت مغز را تقویت کند. علاوه بر این، غوطه ور شدن در آب می تواند حافظه، تمرکز و خلق و خوی را بهبود بخشد.

همچنین مشخص شد که ساختار مغز پتانسیل رشد در نتیجه ورزش را دارد و باعث می شود اکسیژن در مغز افزایش یابد و سپس مغز بتواند مواد مغذی بیشتری دریافت کند.

اندورفین را آزاد کنید

هر شکلی از ورزش، از جمله شنا، مغز شما را تحریک می کند تا اندورفین ترشح کند. هنگامی که مغز شما این هورمون را آزاد می کند، با گیرنده های مغز تعامل می کند تا احساس مثبت یا شادی را ایجاد کند و به طور قابل توجهی احساس درد و استرس را کاهش می دهد. اصطلاح رایج «دونده بالا» یک احساس سرخوشی ناشی از اندورفین است که ممکن است پس از اتمام تمرین تجربه کنید.

تجربه اوج دونده بعد از تمرین می تواند به شما انگیزه دهد که آن را به طور منظم انجام دهید. ترشح منظم اندورفین می تواند سلامت روان را در طول زمان بهبود بخشد و به بدن شما کمک می کند تا به استرس واکنش بهتری نشان دهد. بدن شما می‌داند که ثابت شده است که فعالیت بدنی منجر به حداقل ۳۰ درصد افزایش ارزش شخصی و افزایش رضایت عمومی در زندگی می‌شود.

شنا می تواند به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید

به طور کلی، شنا می تواند به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید و تحقیقات نیز این را ثابت کرده است. در تحقیقی در سال ۲۰۱۷، کارشناسان دریافتند که شناگران در مقایسه با افرادی که شنا نمی‌کنند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس و ۴۱ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته قرار دارند. از این رو، انجام ورزش منظم، مانند شنا، می تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =

مشاهده بیشتر