0

فواید روزه داری برای سلامتی

فواید روزه داری برای سلامتی

فواید روزه داری برای سلامتی

با وجود افزایش محبوبیت اخیر ، روزه داری عملی است که قدمت آن به قرن ها پیش باز می گردد و در بسیاری از فرهنگ ها و ادیان نقش اصلی را بازی می کند. به عنوان پرهیز از مصرف همه یا برخی از غذاها یا نوشیدنی ها برای مدت زمان مشخص، روش های مختلفی برای روزه داری وجود دارد. به طور کلی، اکثر انواع روزه ها طی 24 تا 72 ساعت انجام می شود. از طرف دیگر، روزه داری متناوب شامل جابجایی بین دوره های غذا خوردن و روزه داری است، از چند ساعت تا چند روز در یک نوبت. ثابت شده است که روزه داری فواید زیادی برای سلامتی دارد، از کاهش وزن تا عملکرد بهتر مغز. روزه گرفتن در اسلام به معنی روزه گرفتن از اذان صبح تا اذان مغرب می باشد و خیلی فواید دارد. سایت تفریحی جیران از بخش سلامت به بررسی فواید روزه داری برای سلامتی از نظر علم مورد بررسی قرار داده است. با ما همراه باشید.

در اینجا 8 مزیت سلامتی روزه داری – پشتیبانی شده توسط علم وجود دارد.

فواید روزه داری برای سلامتی

1. با کاهش مقاومت به انسولین ، کنترل قند خون را تقویت می کند

چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد ، که به ویژه برای افراد در معرض دیابت می تواند مفید باشد.

در حقیقت ، یک مطالعه از 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که ناشتایی متناوب کوتاه مدت به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد.

در همین حال، یک بررسی دیگر نشان داد که روزه داری متناوب و روزه متناوب به اندازه محدود کردن کالری در کاهش مقاومت به انسولین موثر هستند.

کاهش مقاومت به انسولین می تواند حساسیت بدن شما به انسولین را افزایش دهد و به شما این امکان را می دهد که گلوکز را از جریان خون به سلولهای شما منتقل کند.

همراه با اثرات احتمالی کاهش قند خون در روزه داری، این امر می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کرده و از افزایش سن و افزایش میزان قند خون جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید که برخی از مطالعات نشان داده اند که روزه داری ممکن است بر میزان قند خون برای مردان و زنان تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه کوچک و سه هفته ای نشان داد که انجام روزه داری در روزهای متناوب باعث کنترل اختلال در کنترل قند خون در زنان می شود اما در مردان هیچ تاثیری ندارد.


موارد پیشنهادی


2. مبارزه با التهاب باعث بهبود سلامت می شود

در حالی که التهاب حاد یک روند ایمنی طبیعی است که برای کمک به مقابله با عفونت ها استفاده می شود ، التهاب مزمن می تواند عواقب جدی برای سلامتی شما داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که التهاب ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، سرطان و آرتریت روماتوئید نقش داشته باشد.

برخی مطالعات نشان داده اند که روزه داری می تواند به کاهش سطح التهاب و ارتقاء سلامتی کمک کند.

یک مطالعه در 50 بزرگسال سالم نشان داد که روزه داری متناوب به مدت یک ماه به طور قابل توجهی سطح مارکرهای التهابی را کاهش می دهد.

یک مطالعه کوچک دیگر، همان تأثیر را هنگامی که افراد به مدت 12 ماه در روز به مدت یک ماه روزه می گرفتند، کشف کرد.

علاوه بر این ، یک مطالعه حیوانی نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری برای تقلید از تأثیر روزه داری باعث کاهش التهاب می شود و در درمان مولتیپل اسکلروزیس ، یک بیماری التهابی مزمن مفید است..

 

3. ممکن است با بهبود فشار خون ، تری گلیسیریدها و سطح کلسترول ، سلامت قلب را افزایش دهد

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان در نظر گرفته می شود ، که تقریباً 5/31 درصد مرگ و میرها در سطح جهان را تشکیل می دهد.

تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

برخی تحقیقات نشان داده است که گنجاندن روزه در برنامه روزمره شما ممکن است به خصوص در مورد سلامت قلب مفید باشد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که هشت هفته روزه داری روزانه سطح کلسترول LDL “بد” و تری گلیسیرید خون را به ترتیب 25٪ و 32٪ کاهش می دهد.

مطالعه دیگری بر روی 110 بزرگسال چاق نشان داد که روزه داری به مدت سه هفته تحت نظارت پزشکی فشار خون و همچنین سطح تری گلیسیرید خون ، کلسترول تام و کلسترول LDL “بد” را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، یک مطالعه بر روی 4629 نفر ، روزه داری را با خطر کمتری از بیماری عروق کرونر و همچنین خطر قابل توجهی پایین تر از دیابت ، که یک عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی است ، مرتبط دانست.

 

4- ممکن است عملکرد مغز را تقویت کرده و از اختلالات نورودژنراتیو جلوگیری کند

اگرچه تحقیقات بیشتر به تحقیقات حیوانی محدود می شود ، اما چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند تأثیر مهمی بر سلامت مغز داشته باشد.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که تمرین روزه داری متناوب به مدت 11 ماه هم عملکرد مغز و هم ساختار مغز را بهبود می بخشد.

سایر مطالعات حیوانی گزارش کرده اند که روزه داری می تواند از سلامت مغز محافظت کرده و تولید سلولهای عصبی را افزایش دهد تا به تقویت عملکرد شناختی کمک کند.

از آنجا که روزه داری ممکن است به تسکین التهاب نیز کمک کند ، می تواند به جلوگیری از اختلالات تخریب عصبی کمک کند.

به طور خاص ، مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که روزه داری ممکن است در برابر عواملی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون محافظت کرده و آن را بهبود بخشد.

با این حال ، برای ارزیابی تأثیر روزه داری بر عملکرد مغز در انسان ، مطالعات بیشتری لازم است.

5- با کاهش مصرف کالری و افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک می کند.

بسیاری از رژیم های غذایی روزه می گیرند و بدنبال راهی سریع و آسان برای کاهش چند کیلو هستند.

از نظر تئوری ، پرهیز از مصرف همه یا برخی غذاها و نوشیدنی ها باید کالری دریافتی شما را کاهش دهد ، که می تواند منجر به کاهش وزن در طول زمان شود.

برخی تحقیقات همچنین نشان داده اند که روزه داری کوتاه مدت ممکن است با افزایش سطح انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین ، که می تواند باعث کاهش وزن شود ، متابولیسم را تقویت کند.

در حقیقت ، یک بررسی نشان داد که روزه داری در طول روز می تواند وزن بدن را تا 9٪ کاهش دهد و چربی بدن را در طول 12 تا 24 هفته به طور قابل توجهی کاهش دهد.

یک بررسی دیگر نشان داد که روزه داری متناوب بیش از 3-12 هفته در القای کاهش وزن به اندازه محدودیت مداوم کالری و کاهش وزن بدن و توده چربی به ترتیب تا 8٪ و 16٪ کاهش یافته است.

علاوه بر این، مشخص شد که روزه داری نسبت به محدودیت کالری در افزایش از دست دادن چربی ضمن حفظ همزمان بافت عضلانی مؤثر است.

 

6. ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد ، که برای رشد ، متابولیسم ، کاهش وزن و قدرت عضلات حیاتی است

هورمون رشد انسانی (HGH) نوعی هورمون پروتئینی است که در بسیاری از جنبه های سلامتی شما حیاتی است.

در واقع ، تحقیقات نشان می دهد که این هورمون کلیدی در رشد ، متابولیسم ، کاهش وزن و قدرت عضلانی دخیل است .

چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند به طور طبیعی سطح HGH را افزایش دهد.

یک مطالعه در 11 بزرگسال سالم نشان داد که روزه داری به مدت 24 ساعت به طور قابل توجهی سطح HGH را افزایش می دهد.

یک مطالعه کوچک دیگر در 9 مرد نشان داد که فقط دو روز روزه داری منجر به افزایش 5 برابری نرخ تولید HGH می شود.

بعلاوه ، روزه داری ممکن است به حفظ قند خون و سطح انسولین ثابت در طول روز کمک کند ، که ممکن است سطح HGH را بیشتر بهینه کند ، زیرا برخی تحقیقات نشان داده است که حفظ سطح انسولین افزایش یافته ممکن است سطح HGH را کاهش دهد.

7. آیا می توان پیری را به تأخیر انداخت و طول عمر را افزایش داد

چندین مطالعه بر روی حیوانات نتایج امیدوار کننده ای در مورد اثرات احتمالی افزایش طول روزه داری یافته است.

در یک مطالعه ، موش هایی که روز دیگر روزه می گرفتند ، با تاخیر در پیری مواجه شدند و 83٪ بیشتر از موش هایی که روزه نمی گرفتند زندگی می کردند.

سایر مطالعات حیوانی نیز یافته های مشابهی داشته اند و گزارش می دهند که روزه داری می تواند در افزایش طول عمر و میزان بقا موثر باشد.

با این حال ، تحقیقات فعلی هنوز محدود به مطالعات حیوانی است. برای درک اینکه روزه داری چه تأثیری بر طول عمر و پیری در انسان دارد ، مطالعات بیشتری لازم است.


بیشتر بخوانید: پرسش های رایج روزه داری در ماه رمضان


8- ممکن است در پیشگیری از سرطان کمک کرده و اثر شیمی درمانی را افزایش دهد

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که روزه داری می تواند برای درمان و پیشگیری از سرطان مفید باشد.

در حقیقت ، یک مطالعه موش نشان داد که روزه داری در روز متناوب به جلوگیری از تشکیل تومور کمک می کند.

به همین ترتیب ، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که قرار گرفتن سلولهای سرطانی در چندین دوره روزه داری به همان اندازه شیمی درمانی در تأخیر در رشد تومور مؤثر است و اثربخشی داروهای شیمی درمانی را در تشکیل سرطان افزایش می دهد.

متأسفانه ، بیشتر تحقیقات محدود به تأثیر روزه داری در تشکیل سرطان در حیوانات و سلول ها است.

با وجود این یافته های امیدوار کننده ، مطالعات بیشتری برای بررسی چگونگی روزه داری ممکن است بر رشد و درمان سرطان در انسان بررسی شود.

سخن پایانی

روزه داری عملی است که با مجموعه ای از مزایای بالقوه سلامتی از جمله

  • کاهش وزن
  • کنترل قند خون
  • سلامت قلب
  • عملکرد مغز
  • پیشگیری از سرطان همراه است.

از روزه داری آب گرفته تا روزه داری متناوب و محدودیت کالری ، انواع مختلفی از روزه داری وجود دارد که تقریباً متناسب با هر سبک زندگی است.

اگر همراه با رژیم غذایی مغذی و سبک زندگی سالم باشد، گنجاندن روزه در برنامه روزانه می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

مشاهده بیشتر