0

علائم و درمان بیماری های لثه

علائم و درمان بیماری های لثه

علائم و درمان بیماری های لثه

در این پست از مجله سلامت جیران قصد داریم به بررسی علائم و درمان بیماری های لثه بپردازیم. آیا اخیراً هنگام مسواک زدن ، مقداری خون در سینک دستشویی خود دیده اید؟ این خونریزی می تواند یکی از اولین علائم هشداردهنده ابتلا به بیماری لثه باشد.

نوع خفیف آن ژنژیویت نامیده می شود. هنگامی که آن را دارید ، فقط لثه های شما عفونی می شوند. اگر آن را درمان نکنید ، عفونت می تواند به زیر خط لثه شما نفوذ کرده و وارد استخوان شود. سپس به شکل جدی تری از بیماری لثه به نام پریودنتیت تبدیل می شود.

تحقیقات نشان داده شده است که لثه و پریودنتیت خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت ، بیماری های قلبی ، پوکی استخوان ، ذات الریه و سرطان را افزایش می دهند. تشخیص زودهنگام بهترین گزینه است.

علائم

اگر می دانید باید به دنبال چه چیزی باشید ، می توانید آن را قبل از جدی شدن پیدا کرده و درمان کنید. اگر تا الان توجه نکرده اید به موارد زیر توجه کنید:

لثه های قرمز و متورم: این یکی از اولین نشانه هایی است که لثه شما نیاز به توجه دارد. اریک سهل ، استادیار پریودنتیک در دانشگاه لوما لیندا می گوید: “بیماری های لثه معمولاً با التهاب در امتداد لثه شروع می شود.” آنها همچنین ممکن است احساس حساسیت یا دردناک کنند و هنگام نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن به راحتی خونریزی کنند.

بوی بد دهان: دهان شما خانه ای گرم و مرطوب برای میلیون ها باکتری است. آنها از پلاک تغذیه می کنند ، بنابراین هرچه بیشتر از آن داشته باشید ، بوفه بزرگتر است. باکتری ها سمومی را آزاد می کنند که می توانند لثه ها و دندان ها را تحریک کرده و بوی بدی داشته باشند.

همچنین می تواند نشانه بیماری جدی لثه باشد. در صورت ابتلا به التهاب لثه ، نفس شما معمولاً تغییر نمی کند.

لثه هایی که کوچکتر می شوند: اگر دندان های شما بیشتر از گذشته به نظر برسند ، به احتمال زیاد آنها رشد نمی کنند و لثه های شما کوچک می شوند.

وقتی استخوان شروع به شکستن می کند ، لثه ها از دندان جدا می شوند و یک جیب ایجاد می کنند. به این کشیدن لثه عقب نشینی می گویند.

دندانهای حساس: اگر جرعه جرعه از یک نوشیدنی سرد باعث تکان خوردن شما می شود ، ممکن است دندان های شما چیزی را به شما بگویند. این یکی از علائم بیماری لثه است که اغلب با کوچک شدن لثه ها دست به دست می شود. با عقب نشینی لثه ها ، قسمت حساس دندان که عاج نامیده می شود نمایان می شود و هنگام قرار گرفتن در معرض آب و هوای سرد باعث ایجاد حساسیت دندان می شود.

دندان های تکان خورده یا متحرک: آیا این اواخر لبخند شما کمی متفاوت به نظر می رسد؟ بیماری لثه می تواند به استخوان هایی که دندان های شما را در محل خود نگه می دارند حمله کرده و باعث شل شدن یا حرکت آنها شود. پریودنتیت علت اصلی آن است و حتی می تواند نحوه نیش دندان ها را هنگام نیش زدن تغییر دهد. در مورد گزینه های مختلف صاف کردن دندان برای بزرگسالان بیشتر بدانید.


موارد پیشنهادی


درمان

هدف کنترل عفونت است. دندانپزشک شما به آنچه آسیب دیده است نگاه می کند تا بفهمد از کجا شروع کند.

تمیز کردن عمیق: اولین خط درمان بیماری لثه ، تمیز کردن دقیق و عمیق است.

برخلاف تمیز کردن معمولی ، که معمولاً فقط در بالای خط لثه انجام می شود ، تمیز کردن عمیق زیر خط لثه انجام می شود. دندانپزشک همچنین از ابزارهای ویژه ای استفاده خواهد کرد.

دندانپزشک شما می تواند کاری به نام جرم گیری انجام دهد. این کار باعث حذف تارتار در بالا و زیر خط لثه می شود. آنها همچنین ممکن است کاری به نام برنامه ریزی ریشه انجام دهند. این زمانی است که سطوح خشن ریشه دندان های شما صاف می شود. به لثه ها کمک می کند تا دوباره به دندان شما متصل شوند.

هر دو روش ممکن است بیش از یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند.

دارو: هیچ قرص یا کرم جادویی وجود ندارد که بتواند بیماری لثه را درمان کند. با این حال ، دندانپزشک شما ممکن است دارو را به عنوان بخشی از درمان شما تجویز کند.

گزینه ها عبارتند از:

تراشه های ضد عفونی کننده یا میکروسفرهای آنتی بیوتیکی: شما این ژل ها یا ذرات ریز را در جیب های لثه خود قرار می دهید و به تدریج داروها را آزاد می کنند تا به کاهش اندازه جیب و خلاص شدن از شر باکتری ها کمک کند.

ژل آنتی بیوتیک: شما آن را بعد از تمیز کردن عمیق روی جیب های لثه پخش می کنید تا به کنترل عفونت کمک کنید.

سرکوب کننده آنزیم: شما این قرص را بعد از تمیز کردن عمیق مصرف می کنید تا از تجزیه بافت لثه آنزیم های خاص در دهان جلوگیری کند.

آنتی بیوتیک های خوراکی: برای عفونت های جدی تر ، می توانید این کپسول ها یا قرص ها را ببلعید.

جراحی: اگر تمیز کردن عمیق نتواند کل مشکل را برطرف کند ، ممکن است برای رفع آن نیاز به عمق بیشتری داشته باشید. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند:

جراحی پیوند لثه: یک جراح بافت را از قسمت دیگری از دهان شما (مانند کام شما) می گیرد و ریشه های دندان در معرض دید را می پوشاند تا از از دست رفتن استخوان یا پوسیدگی جلوگیری کرده و به دندان های حساس کمک کند.

جراحی فلپ: لثه های شما بالا آورده می شوند تا جراح بتواند در عمق زیر خط لثه شما قرار گیرد. سپس لثه شما را به جای خود می چسبانند تا در اطراف دندان محکم شود تا از تشکیل بیشتر جرم جلوگیری شود.

دندانپزشک همچنین ممکن است دهانشویه ضد میکروبی را توصیه کند. این را به عنوان بخشی از برنامه روزانه مسواک زدن خود در دهان خود بمالید تا به کنترل باکتری ها کمک کند. هم به صورت نسخه ای و هم بدون نسخه در دسترس است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

مشاهده بیشتر