0

روزه داری زنان شیرده

روزه داری زنان شیرده

عمل تغذیه نوزاد یا طفل خردسال توسط شیر مادر به‌طور مستقیم توسط پستانهای زن، به جای استفاده از شیشه شیر یا ظروف دیگر است. نوزادان قادر به انجام عملی غیرارادی با نام رفلکس مکیدن می‌باشند که آن‌ها را قادر به مکیدن و بلعیدن شیر می‌کند. بیشتر مادران بدون افزودن شیر جانشین یا مواد غذایی دیگر قادر به شیردهی برای مدت ۶ ماه یا بیشتر از آن هستند. روزه داری زنان شیرده را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

روزه داری زنان شیرده
شیر انسان مقوی‌ترین نوع شیر برای نوزادهای انسان است. البته استثناهایی نیز وجود دارند که سلامت طفل و سینه مادر را به خطر می‌اندازند، همانند وقتی که مادر داروهایی خاص را مصرف می‌کند یا به بیماری‌هایی نظیر ویروس تی-لنفوتروپیک انسانی، اچ‌آی‌وی یا نمونهٔ فعال شناسایی‌نشده مرض سل مبتلا است. شیردهی باعث بهتر شدن سلامتی مادر، مانع از مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف، کاهش هزینه مراقبت‌های پزشکی و هزینه‌های شیردهی می‌شود. شیردهی‌های مصنوعی با مرگ نوزادان توسط اسهال در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه همراه است. همهٔ کارشناسان معتقدند که شیردهی بسیار مفید است، اما در مورد این‌که طول مدت شیردهی می‌تواند بسیار مفیدتر باشد یا خطرهای استفاده از جانشین‌ها و شیرهای مصنوعی موافق نیستند.

شیردهی و سلامت طفل از نگاه ادیان نیز موضوعی مورد توجه بوده‌است. در دین اسلام، شیردهی به نوزادان توصیه‌شده و در کتاب قرآن در چندین جای از آن یاد شده‌است. سوره ۲ آیه ۲۳۳ می‌گوید: «مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند، [این حکم] برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند.» همچنین محمد بن عبدالله پیامبر اسلام گفته بود: «برای طفل شیرخوار، هیچ شیری مبارک‌تر از شیر مادرش نیست.»

روزه داری زنان شیرده در صورت رعایت برنامه تغذیه ای مناسب، در رشد کودکان اختلالی ایجاد نمی کند، اما توصیه می شود که زنان در شش ماه اول شیردهی روزه نگیرند؛ زیرا کودک وابسته به شیر مادر است و گرسنگی طولانی مدت مادر شیرده در رشد کودکان اختلال ایجاد می کند. اگر حجم غذایی مورد نیاز بدن مادر شیرده به خوبی در وعده های افطار، سحر و میان این دو وعده تقسیم شود، آرامش خاطر ایجاد شده در مادران اثر مفیدی روی کودک خواهد داشت. رژیم غذایی مادران شیرده باید از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین ها غنی باشد که در صورت لحاظ نکردن این مواد غذایی رشد کودک و سلامتی مادر به خطر می افتد. البته در صورتی که مادران احساس کردند روزه دای موجب کاهش شیر آنها می شود، نباید روزه بگیرند. زنان شیرده باید هنگام افطار و سحری از مواد غذایی سرشار از آهن (گوشت و حبوبات) و کلسیم (شیر و لبنیات) استفاده کنند و از مصرف ادویه و سیر در سحری به علت بدبو کردن شیر خودداری کنند. زنان شیرده روزه دار باید غذای با کیفیت و تازه بخورند.

مصرف سبزی، لبنیات کم چرب، آجیل خام و انواع گوشت در افزایش ترشح شیر مؤثر خواهد بود. چون بخش عمده ای از مواد غذایی که زنان شیرده مصرف می کنند وارد شیر می شود و به کودک می رسد نیازهای تغذیه ای آنها بیشتر است لذا برای شیردهی موفق نیازمند مصرف مواد غذایی بهتر از لحاظ کمی و کیفی اند و در صورت روزه داری باید هنگام سحر و افطار مواد غذایی را با کمتی و کیفیت مطلوبی مصرف کنند تا لطمه ای به کودک وارد نشود. استفاده از شرخشک، موجب زیادن رساندن به جسم کودک می شود. مادران شیرده مسئولیت رشد و تغذیه فرد دیگری را به عهده دارند و جون کم آبی بدن و مصرف کالری محدود منجر به محدودیت شیرمادر می شود، لذا جایز نیست که تغذیه بچه دچار اختلال شود. پس مادرانی که در روزه داری حجم شیرشان محود می شود جایز به روزه گرفتن نیستند.

بیشتر بخوانید: فواید ماساژ نوزاد

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =

مشاهده بیشتر