0

روزه داری بیماران قلبی

روزه داری بیماران قلبی

روزه داری بیماران قلبی

روزه داری موجب تخلیه ی چربی ها از قلب و عروق می شود، به طوری که بخشی از چربی های رسوب کرده در عروق کرونر قلبی به صورت آترواسکلروز (سفت شدن عروق بدن) تجزیه و از داخل عروق کنده و به صورت کالری و حرارت از بدن خارج می شوند. بررسی روزه داری بیماران قلبی را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

روزه داری بیماران قلبی
یکی از مهم ترین فواید روزه تأثیر بر دستگاه قلبی – عروقی است و با روزه داری بخشی از فشارهای غذایی که طی سال بر قلب وارد می شود، کاسته می شود و قلب استراحتی یک ماهه خواهد داشت.

شایان ذکر است از آن جا که در ماه رمضان تعداد وعده های غذایی کاهش می یابد، از میزان مصرف نمک نیز کاسته می شود و در نتیجه، فشار خون روزه داران در حد طبیعی حفظ می شود.

همچنین در ماه رمضان نوعی آرامش روحی و معنوی به قلب و مغز دست می دهد که انواع استرس های روزمره و اضطراب و نگرانی ها را از قلب و عروق مهار می کند و از فشار روحی قلب می کاهد.

کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش وزن، کاهش کلسترول، افزایش HDL از فواید روزه داری است. بنابراین، در صورتی که روزه داری با کاهش وزن اضافی همراه باشد، اثر بهبود دهنده بر عوامل خطر بیماریهای قلبی – عروقی مانند فشار خون بالا و نیز دیابت و چربی ها خواهد داشت.

برای بسیاری از بیماران قلبی این سوال پیش می آید که با وجود یک دوره ی عارضه ی قلبی در سال های گذشته و باگذشت زمان، آیا می توانند به فعالیت های عادی از جمله روزه داری بپردازند یا خیر؟

بیماری های قلبی به طور کلی چند دسته اند که هر گروه توصیه های خاص خود را لازم دارد:

گروه اول، گروهی از بیماران هستند که بخش خارجی قلب آنها ناراحت است. این نوع بیماران، معمولاً از پرده ی “پرکاردیت” دور قلب دچار عارضه شده اند. به عبارت دیگر دور قلب آنها آب، خون یا چرک جمع شده است.

این گروه از بیماران باید در ساعات مشخص طبق تجویز پزشک، دارو مصرف کنند و هیچ گونه فشار بدنی به آنها وارد نشود. این فشار قلبی می تواند به صورت تداوم گرسنگی و تشنگی در مدت زمان های طولانی نیز به وجود آید. به این گروه از بیماران توصیه ی اکید می شود که روزه نگیرند و به توصیه ی پزشک خود عمل کنند.

گروه دوم، بیماری های شایع رگ های قلب است که به نام عروق “کرنر” عنوان می شود.

این بیماری می تواند به صورت تنگی یا انسداد عروق کرنر به وجود آید. تاکنون علم برای این گونه بیماری قلبی، 300 عامل خطر ذکر کرده است. سازمان بهداشت جهانی نیز در فهرست عوامل بیماری های قلبی خود، اختلال در چربی خون، فشار خون شریانی، مصرف دخانیات و دیابت را از عوامل مهم این گونه بیماری های قلبی ذکر کرده است. اختلال در رگ های قلب موجب تنگی عروق قلب می شود که بستگی به درصد پیشرفت بیماری دارد. معمولاً تا 40 درصد تنگی عروق قلب علامت ندارد و در 60 تا 70 درصد تنگی عروق، علایم تنگی عروق خود را نشان می دهند، در این حالت، فرد در سربالایی و یا در پیاده روی تند، احساس سوزش و تنگی در قفسه سینه می کند.

این گونه بیماران که از تنگی عروق کرنر رنج می برند، باید به فواصل منظم دارو بخورند. معمولاً قرص های این گونه بیماران، داروهای زیرزبانی “نیتروگلیسیرین” است.

توصیه های اکید به این گونه بیماران، خودداری از گرفتن روزه است.

مقاومت در این حالت و روزه گرفتن و هر گونه فشار به بدن، موجب تشدید درد در قلب و در نهایت، موجب سکته ی قلبی خواهد شد. همچنین به بیماران کرنری توصیه می شود از خوردن غذاهای پرحجم بپرهیزند؛ زیرا بار اضافی به قلب، احتمال سکته ی قلبی را در این گونه بیماران به شدت افزایش می دهد.

گروه سوم، بیماران عروق کرنری هستند که عمل قلب انجام داده اند و داخل رگ قلب خود بالن گذاشته اند تا تنگی رگ را رفع کند و موجب بازشدن عروق قلب شود و یا بیمارانی که در رگ قلب Stent یا یک توری بسیار ظریف (داخل رگ قلب) کار گذاشته اند(پیوند عروق قلب داده اند)، روزه گرفتن موجب تشدید وضع عروق قلب آنها می شود. توصیه جدی این است که این گروه از بیماران نیز از گرفتن روزه خودداری کنند.

در این گروه از بیماران، به افرادی که سکته ی قلبی کرده اند و یا عضلات قلب آنها قدرت انقباظی خود را از دست داده است (نرسیدن خون)، توصیه می شود از گرفتن روزه خودداری کنند.

باید متذکر شد گروهی از بیماران قلبی که از تنگی نفس، رنج می برند و احساس ضعف شدید می کنند، دچار بیماری عضله قلب هستند که تاکنون علم، علت شایع آن را پیدا نکرده است. این گونه بیماران به استراحت احتیاج دارند و توصیه می شود از انجام دادن کارهای سنگین بپرهیزند، داروهای خود را سر وقت و به طور مرتب مصرف  کنند و روزه نگیرند.

گروه چهارم، بیمارانی که به ناراحتی دریچه های قلب دچارند؛ این گونه بیماران در دریچه های میترال، آئورت و یا دریچه سه لتی قلب مشکل دارند. در اینجا باید به بیمارانی اشاره کرد که دچار بیماری “روماتیسم عضله ی قلب” شده اند. در این حالت، ممکن است دریچه ها صدمه دیده، دریچه ای کلفت شده، تنگ شده، گشاد شده، گشاد و تنگ هر دو و یا روی دریچه ها کلسیم نشسته باشد، در اینجاست که دریچه ها موقع باز و بسته شدن، کارآیی خود را از دست می دهند.

شایع ترین این گونه بیماریهای دریچه ای در آسیا و آسیای میانه، از جمله ایران، تغییر شکل دریچه ها به علت “روماتیسم” است.

در بیمارانی که دریچه های آنها تنگ شده است، دریچه ی میترال صدمه می بیند و خون از دهلیز چپ بالا نیم رود و فشار عروق ریه بالا می رود.

نارسایی در دریچه ی آئورت نیز موجب صدمه به قلب می شود. به این گونه بیماران، توصیه می شود زیر نظر پزشک به درمان خود ادامه دهند و از گرفتن روزه جداً خودداری کنند.

گروه پنجم، بیماری های قلبی مادرزادی هستند. در این گونه بیماران، به صورت مادرزادی، در ارتباط بین دو بطن یا دو دهلیز، سوراخ وجود دارد و یا ممکن است دریچه شریان ریوی، مادرزادی، تنگ و یا گشاد باشد.

به این گونه بیماران که به صورت مادرزادی قلبی معیوب دارند نیز توصیه نمی شود که روزه بگیرند.

باید اضافه کرد، دانش پزشکی ثابت کرده است که مواد مخدر و مشروبات الکلی، قدرت عضله را کاهش می دهد و موجب بروز نارسایی هایی در قلب می شود.

گروه ششم، نامنظمی های قلب این گونه بیماران قلبی نیز از لحاظ راه های هدایتی قلب دچار عارضه اند، یعنی راه های هدایتی قلب یا کاملاً  قطع است یا عمل هدایت خوب انجام نمی شود. به این گونه بیماری ها آرتیمی قلب می گویند. این گونه بیماران دچار تنگی دریچه میترال دارند.

در این حالت، قلب به تدریج نامنظم می شود و احتمال خطر توسط یک لخته خون وجود دارد که موجب سکته ی مغزی می شود. این گونه بیماران، باید زیر نظر پزشک، رژیم غذایی خود را کاملاً رعایت کنند، قرص های خود را به طور مرتب و سر وقت مصرف کنند و از گرفتن روزه جداً بپرهیزند.

در این جا لازم است چند نکته را درباره ی رژیم غذایی بیماران قلبی متذکر شویم: رژیم غذایی در بیماران قلبی به نوع بیماری آنان بستگی دارد. باید به آنچه پزشک درباره ی رژیم های غذایی گفته است، دقیقاً  عمل کرد و وی را در جریان فعالیت های بدنی و رژیم غذایی قرار داد.

در پایان، به یک نوع دیگر از عارضه های قلبی به نام پرولپس میترال اشاره می شود. در این حالت، دریچه میترال، شل یا افتاده یا لق است. این حالتی طبیعی است و فقط در یک تا دو درصد زنان و مردان وجود دارد. این گونه افراد می توانند بااکوی خوب، نوع پیشرفته یا حالت عادی آن را تشخیص دهند. فقط به این گونه افراد که دریچه میترال آنها در حالت پرولپس طبیعی است، اجازه گرفت روزه داده می شود و در حالت پیشرفته آن، روزه توصیه نمی شود.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

مشاهده بیشتر