0

روزه داری با حفظ آداب سلامت

روزه داری با حفظ آداب سلامت

روزه داری با حفظ آداب سلامت

در ماه مبارک رمضان همه افراد می توانند روزه بگیرند؛ اگر سلامت بدن آنها تهدید نشود. لذت افطار را همه آنهایی که حتی یک روز و یک بار در عمرشان روزه گرفته اند می دانند. اما گاهی ابتلا به برخی بیماری ها این لذت را از فرد می گیرد. در مواردی هم شخص بیمار می تواند با رعایت شرایطی، روزه بگیرد. امیدواریم که همه سلامت باشند، اما اگر به مشکلی دچار هستید که نمی توانید روزه بگیرید یا برای روزه داری با محدودیت هایی روبه رو هستید، مطلب روزه داری با حفظ آداب سلامت را از سایت تفریحی جیران بخوانید.

روزه داری با حفظ آداب سلامت

  • نارسایی های کلیوی

برخی افراد مانند آنهایی که دیالیز می شوند و یا دچار نارسایی کلیه هستند، نباید روزه بگیرند. اما برخی افراد مبتلا به مشکلات خفیف تر کلیه، مانند آنهایی که کلیه های سنگ ساز دارند، می توانند با صلاحدید پزشک معالج و رعایت برخی نکته ها روزه بگیرند.

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید درباره افراد درگیر با کلیه های سنگ ساز مدنظر قرار گیرد، مصرف آب کافی است. به این دلیل که کم آبی یکی از عوامل زمینه ساز ایجاد سنگ کلیه در این افراد است. بنابراین نوشیدن آب، در وعده سحر و افطار و فاصله بین افطار و سحر توصیه می شود. اما از آنجایی که نوشیدن آب بیش از حد، باعث افزایش ترشح اسید معده، سیر شدن زودتر از شرایط عادی، معده درد و… می شود، بنابراین بخشی از آب مورد نیاز باید با مصرف میوه های آبدار مانند هندوانه، طالبی، انگور، کاهو، کدو و… تامین شود.


موارد پیشنهادی


  • دیابت

افراد مبتلا به دیابت باید با ضوابط سخت تر و جدی تر از دیگر بیماران، اقدام به روزه داری کنند. به این دلیل که کمی تغییر در میزان قند خون می تواند به فاجعه ای تبدیل شود. بنابراین حتما پیش از روزه داری با متخصص مشورت کنید، اما به این نکته ها نیز دقت کنید:

  1. پرچرب ها وپرهیدرات کربنها: این خوراکی ها باعث افزایش میزان کالری و قند خون می شود. پس هنگام خوردن انواع خوراکی های شیرین مانند حلوا، خرما، زولبیا، بامیه و… کاملا دقت کنید.
  2. کنترل چندباره: در طول روزه داری باید چند بار میزان قند خون و ترکیب های «ستونی» دفع شده از ادرار اندازه گیری شود.
  3. افطار در بین روز: در صورتی که هر گونه تغییر در میزان قند خون در طول روز مشاهده شود، باید به سرعت روزه داری متوقف شود.
  4. کنترل وزن: برای مبتلایان به دیابت، افزایش یا کاهش وزن بیش از ۲ کیلوگرم در طول ماه مبارک رمضان خطرناک است. در این شرایط باید روزه داری متوقف شود.
  5. سحری به اندازه مناسب: فرد مبتلا به دیابت باید بر اساس برنامه غذایی ای که متخصص توصیه کرده است، غذا بخورد. در غیر این صورت باید آن روز را روزه نگیرید.
  6. کالری ونوسان قند: اگر میزان قند خون بعد از افطار بالاتر از ۲۵۰ باشد باید روز بعد، ۲۰ درصد کالری دریافتی کاهش یابد. در هنگام سحر نیز اگر قند خون بالاتر از ۲۰۰ باشد، در سحرگاه روز بعد باید میزان کالری ۲۰ درصد کمتر شود. اگر قند خون بالاتر از ۳۰۰ شود، باید روزه داری را متوقف کرد.
  7. برنامه غذایی: این افراد باید پیش از روزه داری مساله را با متخصص شان در میان بگذارند تا برنامه غذایی لازم را دریافت کنند. در طول روزه داری هم باید کاملا تحت نظر متخصص باشند. اگر روزه داری باعث ایجاد مشکلات ثانویه در فرد شود، روزه داری باید متوقف شود.

 

  • روزه داری و قلب

در طول ماه مبارک رمضان اگر میزان غذای مصرفی در هنگام سحر و افطار کنترل شود، می تواند به سلامت قلب کمک کند. به این دلیل که با کاهش و کنترل وزن، میزان چربی و به ویژه کلسترول بد، کنترل میزان فشار خون و سلامت قلب و رگها کنترل می شود. اما این افراد باید به چند نکته دقت کنند

١. با مشورت متخصص: این افراد باید ابتدا اجازه روزه داری از متخصص خود را داشته باشند. به این دلیل که قلب شوخی بردار نیست و هر گونه تغییر در آهنگ ضربان منظم آن، خطرساز است.

۲. هنگام افطار: با رعایت نوع و فاصله زمانی بین غذای مصرفی، می توان سلامت قلب را حفظ کرد.

٣. نفاخها: خوردن غذاهایی که باعث بروز نفخ شوند، خوب نیست. به این دلیل که افزایش حجم معده به قلب آسیب می زند، بنابراین از خوردن حبوبات، شیر، کلم و پرهیز کرده یا آنها را به میزان کم مصرف کنید.

۴. کنترل فشار: در زمان سحر وافطار باید از خوردن مواد غذایی شور و چرب که باعث افزایش فشار خون می شوند جدا پرهیز کنید. پس باید از خوردن انواع شیرینی ها و غذاهای چرب، آش پر کشک، شور و… خودداری کنید.

 

  • نقرس

هرچه میزان مصرف غذاهایی که باعث افزایش اسید اوریک خون می شود کاهش یابد، بهتر است؛ بنابراین اگر در ماه مبارک رمضان مصرف این نوع خوراکیها کاهش یافته و به عادت تبدیل شود، نور على نور است. اما در این افراد، نخوردن غذا به مدت طولانی و کم آبی می تواند باعث تشدید و کوتاه شدن فاصله بین حمله های نقرس شود، بنابراین اگر تصمیم به روزه داری دارید، حتما با متخصص مشورت کنید. به این دلیل که گاهی روزه داری بدون برنامه ریزی و رعایت نکته های تغذیه ای می تواند کار را به جراحی و بستری شدن در بیمارستان بکشاند.

 

  • کم خونی

در  این افراد پایین بودن شاخص های خونی یکی از دلایلی است که باعث ایجاد محدودیت در روزه داری می شود. به این دلیل که با روزه داری و کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنیهای سالم، این شاخصها باز هم پایین تر رفته و دردسرساز می شود، بنابراین آنهایی که دچار کم خونی هستند، اما تصمیم به روزه داری دارند، باید مصرف مواد غذایی خون ساز مانند مصرف انواع آجیل ها به ویژه پسته خام، گوشت قرمز کم چرب، انواع حبوبات، زرد آلو و…. در برنامه افطار و سحر این افراد قرار گیرد. نوشیدن چای و قهوه باید به حداقل برسد و به جای آن شیر، آبمیوه طبیعی، آب و… در برنامه غذایی فرد قرار گیرد.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید

روزه داری با حفظ آداب سلامت – درباره افرادی که با ملاحظه های خاص می توانند روزه بگیرند، صحبت شد. اما برخی افراد امکان روزه داری در ماه مبارک رمضان را ندارند. این گروه آنهایی هستند که باید داروهای خاصی را در زمان مشخص مصرف کنند و در صورت عدم مصرف دارو، جانشان به خطر می افتد. افراد مبتلا به صرع، افراد مبتلا به مشکلات روانی، افراد مبتلا به نوعی بیماری بدخیم که داروی خاصی مصرف کرده و تحت شیمی درمانی هستند و زنان باردار نباید روزه بگیرند. بنابراین اگر متخصص شما روزه داری را برایتان منع کرده است، حتما به توصیه او گوش داده و روزه نگیرید. در دین مبین اسلام نیز روزه داری در صورتی قبول است که باعث به خطر افتادن سلامت فرد نشود.


بیشتر بخوانید: بهترین شیرینی افطار در طب اسلامی


نکته ۱:

افرادی که سنگ کلیه دارند، باید در فصل تابستان به ویژه زمانی که روزه دار هستند از انجام فعالیت فیزیکی خودداری کنند. مصرف غذاهای حیوانی که دفع کلسیم را از کلیه ها افزایش داده و غذاهای حاوی اگزالات مانند کاکائو، آجیل، اسفناج، کلم و… باید به حداقل برسد تا زمینه ایجاد” سنگ به ویژه در زمان روزه داری به حداقل

نکته ۲:

افرادی که در فاصله شش ماه حداقل دو سنگ کلیه داشته اند و در زمان ماه مبارک نیز سنگ های آنها دفع نشده باشد، از مواردی هستند که با احتیاط باید اقدام به روزه داری کنند. در واقع حتما باید متخصص به آنها برای روزه داری اجازه دهد.

نکته 3:

اگر برای کاهش میزان فشار خون از داروهای ادرار آور استفاده می کنید، حتما درباره روزه داری و مصرف این داروها با متخصص تان مشورت کنید.

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

مشاهده بیشتر