0

راههای مهم برای تقویت حافظه

راههای مهم برای تقویت حافظه

راههای مهم برای تقویت حافظه

مطمئنا شما هم گاهی اوقات فراموش کردین کلیدهاتون را کجا گذاشتین. فراموش کردن چیزها یک تجربه رایج است، اما می تواند ناامید کننده و حتی ترسناک باشد. با این حال، به این معنی نیست که همه امیدها از بین رفته است. در هر سنی که هستید، راه هایی برای بهبود مهارت های شناختی شما وجود دارد. در این پست از مجله اینترنتی جیران قصد داریم به بررسی راههای مهم برای تقویت حافظه بپردازیم.

اگرچه مغز ما در اوایل دهه بیست سالگی به حداکثر اندازه خود می رسد و سپس با گذشت زمان به آرامی از حجم خود کاسته می شود، خبر خوب این است که مطالعات نشان داده اند مغز قادر به رشد مجدد است. در واقع، مغز می‌تواند در طول زندگی مهارت‌ها و حقایق جدیدی را بیاموزد و به دست آورد به خصوص اگر به طور منظم هم بدن و هم مغز خود را (که در نهایت یک ماهیچه است) تمرین دهید.

مطمئناً، سن ممکن است یادگیری اطلاعات جدید را برای برخی سخت‌تر کند، اما آنچه خوب است این است که بسیاری از قسمت‌های مغز دست نخورده باقی می‌مانند.


موارد پیشنهادی


ما در اینجا 10 راه برای حفظ حافظه خود را ارائه می دهیم.

1- خودت را به چالش بکش. ذهن شما هر زمان که در معرض چیزهای جدید قرار می گیرد، اتصالات سلولی جدیدی ایجاد می کند. به همین دلیل خوب است که در یک کلاس شرکت کنید، غذاهای جدید را امتحان کنید، فناوری جدید را کشف کنید، ورزش جدیدی را شروع کنید یا سرگرمی جدیدی مانند بریج یا شطرنج یاد بگیرید. یک مطالعه منتشر شده در مجله Psychological Science نشان داد که وقتی افراد یک مهارت جدید را یاد می گیرند، حافظه آنها بهبود می یابد. چالش برانگیز و درگیر ماندن برای مغز مفید است.
2- تمرکز. حواس‌پرتی‌ها می‌توانند توجه شما را از یک شخص یا یک کار دور کنند، بنابراین توانایی شما در ایجاد خاطرات را مهار می‌کنند. بنابراین می توانید روز خود را بدون فکر پیش ببرید. روث کوران، نویسنده کتاب «سلامت مغز بودن» می‌گوید: «وقتی نمی‌توانید به یاد بیاورید که کلیدها، تلفن همراه و غیره را کجا گذاشته‌اید، به احتمال زیاد هنگام گذاشتن آنها توجه نکرده‌اید». کوران می گوید یکی از بهترین راه ها برای تثبیت خاطره این است که ذهن خود را بر آنچه می خواهید به خاطر بسپارید متمرکز کنید. تمرکز به هدایت اطلاعات به مغز شما برای ذخیره سازی، تثبیت و بازیابی کمک می کند.
3- از حواس خود استفاده کنید نشانه های حسی به ساخت، ذخیره و بازیابی خاطرات کمک می کند. همان بخشی از مغز که حواس ما را پردازش می کند به ذخیره خاطرات عاطفی نیز کمک می کند. به همین دلیل است که بوها، صداها و مناظر می توانند خاطرات قوی را بیدار کنند. اگر در یک سخنرانی هستید، یادداشت برداری کنید. با صدای بلند برای خود بخوانید، حتی اگر یک یادگیرنده بصری باشید. لمس کردن یا بوییدن چیزی می تواند به شما کمک کند تا با زمان حال هماهنگ شوید و چیزهای بیشتری را حفظ کنید. در مورد آن فکر کنید: فقط عطر لوسیون برنزه می تواند شما را به روزی طولانی در ساحل بازگرداند.
4- ورزش. علاوه بر سودمندی برای سلامت جسمانی، نشان داده شده است که تمرینات هوازی منظم با افزایش اندازه هیپوکامپ (ناحیه ای از مغز که مسئول حافظه کلامی و یادگیری است) و تحریک ارتباطات جدید بین نورون ها، مغز را تغییر داده و از حافظه و مهارت های شناختی محافظت می کند. اکسیژن بیشتری به مغز شما می رساند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد که می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که بزرگسالان حداقل دو ساعت و 30 دقیقه (یعنی 150 دقیقه) هر هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​داشته باشند.

5- اجتماعی بودن. آیا دوستانتان می توانند شما را باهوش کنند؟ بسیاری از محققان بر این باورند که بیرون رفتن و معاشرت با دیگران کلید تیز نگه داشتن مغز، اجتناب از بیماری هایی مانند زوال عقل و آلزایمر و بهبود خلق و خو و عملکرد حافظه است. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی سلامت عمومی گزارش داد که زنان مسن با شبکه های اجتماعی بزرگ کمتر در معرض خطر زوال عقل هستند.
6- از یادگاری استفاده کنید. این روش به بهبود یادگیری و حافظه با استفاده از ترفندها و تکنیک هایی برای اطلاعاتی که به خاطر سپردن آنها دشوار است کمک می کند. به عنوان مثال شما می توانید از یک شی یا یک حرف برای یادآوری موضوعی استفاده کنید.
7- یک روال بسازید. در حالی که روتین ها گاهی اوقات خسته کننده می شوند، آنها برای کمک به یادآوری چیزها معجزه می کنند. به عنوان مثال، هر چیزی را در جای خود نگه دارید: وقتی وارد در شدید، کلیدهای خود را در همان مکان قرار دهید. همیشه فهرستی از کارها بنویسید و آن را چندین بار در طول روز بررسی کنید. همیشه بدایند که روتین مساوی تکرار و تکرار مساوی خاطراه خواهد بود.
8- گروه بندی کنید و ارتباط برقرار کنید. اگر در تلاش برای یادگیری اطلاعات جدید هستید، اطلاعات جدید را به چیزهایی که قبلاً در انبار ذهنی شما وجود دارد، مرتبط کنید. به عنوان مثال، برای به خاطر سپردن نام افراد جدیدی که ملاقات می کنید، نام آنها را به افرادی که در حال حاضر می شناسید متصل کنید. مثال دیگر: اگر می‌خواهید شماره تلفنی را یاد بگیرید، سعی کنید اعداد را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر عدد 88856789 باشد، آن را به سه گروه اعداد تقسیم کنید (89، 567، 888).
9- خواب. وقتی می خوابید، خاطراتی که در طول روز ایجاد کرده اید، تقویت و ذخیره می شوند. دانشمندانی که توسط مؤسسه ملی بهداشت تأمین مالی شده اند دریافته اند که خواب برای یادگیری ضروری است، هم قبل از یادگیری و هم بعد از یادگیری. خوابیدن به مغز شما برای یادگیری و شکل دادن به خاطرات کمک می کند و بعد از یادگیری، خواب به ذخیره و پیوند آن خاطرات در مغز کمک می کند.
10- مغز خود را تغذیه کنید رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم (آجیل، ماهی، روغن زیتون) و پروتئین بدون چربی می تواند به بهبود حافظه کمک کند. برخی از غذاهای برجسته مغز عبارتند از زغال اخته، ماهی آزاد وحشی، گردو، آووکادو و لوبیا.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

مشاهده بیشتر