0

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا

ویروس کرونا یا COVID-19 توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام شد. در حالی که کشورها با خطرهای قریب الوقوع این ویروس برای بشریت دست و پنجه نرم می کنند ، اقدامات اساسی کمی وجود دارد که افراد می توانند برای مقابله با این بیماری همه گیر انجام دهند. در این مطلب از سایت تفریحی و سرگرمی جیران می خواهیم به بررسی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا بپردازیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا

در حالی که گفتن شیوه های بهداشتی مانند شستن مداوم دستها خصوصاً اگر با وسایل نقلیه عمومی سفر کرده اید بسیار مهم است. در صورت مسافرت برای ضد عفونی کردن دست ها ، پوشیدن ماسک (پوشاندن بینی و دهان) و جلوگیری از لمس دست و دهان ، با استفاده از ضد عفونی کننده الکل استفاده کنید. همچنین روشهای خاصی برای بهبود ایمنی شما وجود دارد که در این مقطع از اهمیت بالایی برخوردار است.

افراد در برخی از بیماری های قبلی مانند دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی و مشکلات تنفسی بیشتر در معرض خطر عوارض ویروس کرونا هستند ، همچنین با افزایش سن با افزایش ایمنی عمومی ، این بیماری تشدید می شود. در نسل جوان و بدون هیچ بیماری زمینه ای ، ویروس کرونا می تواند منجر به یک عفونت جزئی شود ، به شرطی که ایمنی قوی داشته باشید و برای مقابله با حمله ویروس به فعالیت هایی مانند سیگار کشیدن یا قلیان کشیدن نپردازید. در اینجا لیستی از اقداماتی است که می توانید برای بهبود مصونیت خود انجام دهید.


موارد پیشنهادی


رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید

غذایی که می خورید جنبه اصلی در تعیین سلامت و ایمنی کلی شما دارد. رژیم هایی با کربوهیدرات کم بخورید ، زیرا به کنترل قند خون و فشار خون کمک می کند. رژیم غذایی با کربوهیدرات کم به شما کمک می کند تا دیابت را کند کرده و روی یک رژیم غذایی غنی از پروتئین تمرکز کنید تا بدن شما را در فرم خوبی حفظ کند. و به طور مرتب از سبزیجات و میوه های سرشار از بتا کاروتن ، اسید اسکوربیک و سایر ویتامین های ضروری استفاده کنید. غذاهای خاصی مانند قارچ ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای و سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی ، اسفناج نیز گزینه های خوبی برای ایجاد انعطاف پذیری در بدن در برابر عفونت ها هستند.

همچنین در صورت فاصله گرفتن برای خرید مواد غذایی در فاصله اجتماعی ، می توانید از مکمل های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و 6 استفاده کنید. برخی از مکمل های ایمنی طبیعی شامل زنجبیل ، انگور فرنگی و زردچوبه هستند. برخی از این غذاهای درمانی مواد رایج در غذاها و میان وعده های هندی هستند. گیاهان مختلفی وجود دارند که از جمله آنها سیر ، برگ بازل و زیره سیاه به تقویت ایمنی کمک می کنند. دانه ها و مغزهای خاصی مانند تخمه آفتابگردان ، دانه کتان ، تخمه کدو و دانه خربزه منابع عالی پروتئین و ویتامین E هستند.

پروبیوتیک هایی مانند ماست ، کفیر و غذای تخمیر شده نیز منابع بسیار خوبی برای جوان سازی ترکیب باکتری های روده هستند که برای جذب مواد مغذی توسط بدن مهم است. اینها گزینه های خوبی برای افراد سن بالا نیز هستند.

داشتن خواب مناسب

زمان خوب چرت زدن به مدت 7-8 ساعت بهترین راه برای کمک به بدن در ایجاد ایمنی است. خواب کمتر شما را خسته کرده و فعالیت مغزی شما را مختل می کند. کمبود خواب از استراحت بدن جلوگیری می کند و این باعث اختلال در عملکردهای دیگر بدن می شود که تأثیر مستقیم بر ایمنی شما دارند. کمبود خواب بر عملکرد واکسن آنفلوانزا تأثیر منفی می گذارد.

هیدراته بمانید

هر روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید تا بدن شما همیشه مرطوب بماند. هیدراتاسیون یا آب رسانی به دفع سموم از بدن کمک کرده و احتمال آنفولانزا را کاهش می دهد. سایر گزینه ها شامل آب میوه هایی است که از مرکبات و آب نارگیل ساخته می شوند تا گرما را دفع کنند.

ورزش را فراموش نکنید

یک رژیم غذایی خوب باید به دنبال یک تمرین ورزشی باشد. به یاد داشته باشید که به طور منظم ورزش کنید. حتی ورزش سبک نیز تا حد زیادی در آزادسازی سموم از بدن شما موثر است. بسته به میزان استقامت ، توصیه می شود 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید. اگر هنوز ورزش را شروع نکرده اید ، زمان مناسبی برای شروع است. چندین کانال و برنامه خوب در آپارات برای کمک به شما در ورزش در خانه وجود دارد. ورزش منظم باعث بهبود متابولیسم می شود ، که ارتباط مستقیمی با ایمنی بدن دارد.

خودت رو نابود کن

مدت طولانی اقامت در خانه تأثیرات خوبی بر سلامت روان شما دارد. نگرانی فزاینده در اطراف بیماری همه گیر نگرانی دیگری است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. اگرچه عدم اطمینان ممکن است طاقت فرسا باشد ، اما چند مرحله وجود دارد که می توانیم مرتباً برای کمک به تسکین استرس خود دنبال کنیم ، اما استرس تأثیر سوء بر ایمنی بدن دارد.

مدیتیشن را تمرین کنید

استرس زیاد باعث آزاد شدن هورمون معروف به کورتیزول می شود ، که پاسخ شما به محیط اطراف را مختل می کند و بدن را مستعد ابتلا به عفونت می کند. شما احساس می کنید که دائماً مضطرب هستید. بهترین روش برای از بین بردن استرس از طریق مدیتیشن است ، این یک فعالیت آزمایش شده برای آرامش اعصاب است. اگر برای مراقبه به کمک نیاز دارید ، کانال های مختلفی در یوتیوب وجود دارد که منابع آموزشی برای کمک به شما در مراقبه دارند.

از استعمال سیگار ، الکل و سایر مواد اعتیاد آور خودداری کنید

برخی از عادت ها مانند سیگار کشیدن ، قلیان ، مصرف الکل و سوء استفاده مصرف مواد اعتیاد آور با ضعف دفاعی بدن و بیماری های تنفسی ارتباط مستقیم دارند. ثابت شده است که سیگار کشیدن و قلیان ، ریه شما را ضعیف می کند و سلول های دستگاه تنفسی را از بین می برد ، این سلول ها برای مبارزه با ویروس هایی که از طریق روزنه های بینی وارد می شوند بسیار مهم هستند. تحقیقات جدیدی وجود دارد که ادعا می کند افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند از ARDS (سندرم دیسترس تنفسی حاد) رنج می برند که یکی از شرایط ناشی از عفونت کووید 19 است. اگر به هر یک از اینها وابسته هستید ، میانه روی را تمرین کنید ، زیرا ترک ناگهانی نیز می تواند خطرناک باشد.

مسافرت

از انواع مسافرت های غیر ضروری خودداری کنید. بیشتر موارد مثبت کرونا مواردی هستند که در محیط های بیرونی قرار دارند. از قرار گرفتن در معرض سیستم حمل و نقل عمومی و اماکن عمومی خودداری کنید تا از احتمال مواجهه جلوگیری کنید. در صورت مجبور شدن به سفر ، حتماً بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید و همیشه ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر بار لمس یک سطح را تمیز کنید ، زیرا ویروس کرونا می تواند برای چند ساعت تا چند روز روی سطح بماند. هنگام دست زدن به دستگیره ها  از دست غیر اصلی خود استفاده کنید ، زیرا افراد به طور مکرر آنها را لمس می کنند.

مکمل ها و غذاهای تقویت کننده ایمنی

در حالی که همه نکات ذکر شده قطعاً به شما کمک خواهند کرد ، اما نیاز به مکمل های غذایی که باعث افزایش سریع سیستم ایمنی بدن می شود احساس می شود. اگر نگران این هستید که آیا مقدار مناسبی از مواد مغذی را از رژیم خود دریافت می کنید ، یا با پزشک خود در مورد یک رژیم مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود مشورت کنید. در اینجا چند مکمل و ابرغذای رایج آورده شده است که می توانند به شما کمک کنند.

ویتامین سی

این ویتامین خاص نقشی تعیین کننده در ارتش ایمنی بدن دارد. به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می کند. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می کند. نشان داده شده است که برای عفونت های شدید ، از جمله سپسیس و سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) ، درمان با تزریق داخل وریدی با دوز بالا باعث بهبود قابل توجه علائم در بیماران می شود.

ویتامین دی

مکمل های ویتامین D اثر محافظتی خفیفی در برابر عفونت های دستگاه تنفسی دارند. اکثر افراد کمبود ویتامین D دارند ، بنابراین بهتر است در مورد مصرف مکمل ویتامین D برای تقویت پاسخ ایمنی با پزشک مشورت کنید.

فلز روی

روی یک عنصر حیاتی برای WBC (گلبول های سفید خون) است که با عفونت ها مقابله می کند. کمبود روی اغلب باعث حساسیت بیشتر به آنفولانزا ، سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی می شود. مصرف مکمل روی به خصوص برای افراد مسن توصیه می شود.

گل سرخ

زغال اخته پر از مواد مغذی از جمله مواد معدنی مانند فسفر ، پتاسیم ، آهن ، مس و ویتامین ها ، مانند ویتامین A ، B و C ، پروتئین ها و فیبرهای غذایی است. شاه بلوط دارای کیفیت ضد باکتری و ضد ویروسی است که به مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می کند.

زردچوبه و سیر

ادویه زرد روشن ، زردچوبه ، حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که عملکرد ایمنی بدن را افزایش می دهد. سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی قدرتمندی است که ایمنی بدن را افزایش می دهد.

وزارت بهداشت هند علاوه بر حفظ یک سبک زندگی سالم و مصرف مکمل ها ، روشهای طبیعی برای تمرین بعنوان اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با ویروس COVID-19 را نیز پیشنهاد کرده است. آنها توصیه های بهداشتی زیر را برای مراقبت از خود به عنوان اقدامات پیشگیرانه و تقویت ایمنی با توجه ویژه به سلامت تنفس توصیه کرده است.

  • در طول روز آب گرم بنوشید.
  • مدیتیشن ، یوگای سانا و پرانایاما را تمرین کنید.
  • مصرف زردچوبه ، زیره ، گشنیز و سیر را افزایش دهید.
  • چای گیاهی یا جوشانده ریحان مقدس ، دارچین ، فلفل سیاه ، زنجبیل خشک و کشمش بنوشید.
  • از شکر اجتناب کنید و در صورت لزوم آن را با شکر زرد جایگزین کنید.
  • برای تمیز نگه داشتن سوراخ های بینی ، Ghee (کره شفاف) ، روغن کنجد یا روغن نارگیل را در هر دو سوراخ بینی قرار دهید.
  • بخور را با برگ های نعنا و دانه های زیره انجام دهید.

در حالی که نبرد علیه بیماری همه گیر Covid-19 ادامه  دارد ، ما می توانیم با قرار نگرفتن در معرض ویروس بوسیله ماندن در خانه ، رعایت فاصله اجتماعی ، تغذیه سالم ، آبرسانی مداوم بدن و رعایت پروتکل های بهداشتی ، تلاش خود را انجام دهیم.


بیشتر بخوانید: نحوه کنترل استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

مشاهده بیشتر