0

تاثیر رنگ بر سلامت جسم و روح

تاثیر رنگ بر سلامت جسم و روح

تاثیر رنگ بر سلامت جسم و روح

تمرکز بر رنگها به ويژه در هنگام ابتلا به بيماری، يا وقتی که قصد داريد عضوی از بدن را تقويت کنيد، توصيه می شود. تاثیر رنگ بر سلامت جسم و روح را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

تاثیر رنگ بر سلامت جسم و روح

به عنوان مثال: برای درمان افسردگی و احساس تنهايی، تمرکز بررنگهاي گرم، نشاط آور خواهد بود. نارنجي به عنوان نقطه عطف گرمای طيف نور،احساس گرماي شديدی را در انسان پديد می آورد . وقتی تصميم می گيريد رنگ درمانی را انتخاب کنيد ،بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که تطابق رنگ انتخابی با رنگ لباستان برروند درمان تأثير می گذارد .


بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب افراد روماتیسمی


تمرکز بر رنگها به ويژه در هنگام ابتلا به بيماری، يا وقتی که قصد داريد عضوی از بدن را تقويت کنيد، توصيه می شود. به عنوان مثال: برای درمان افسردگی و احساس تنهايی، تمرکز بررنگهای گرم ، نشاط آور خواهد بود. نارنجی به عنوان نقطه عطف گرمای طيف نور، احساس گرمای شديدی را در انسان پديد می آورد .
وقتی تصميم می گيريد رنگ درمانی را انتخاب کنيد، بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که تطابق رنگ انتخابي با رنگ لباستان برروند درمان تأثير مي گذارد. رنگ لباس به خصوص لباس هاي زيرتأثير بسيار زيادي بر درمان دارد، چون بدن در مقابل امواج رنگها مقاومت مي کند و طولاني طول مي کشد تا با آنها ارتباط برقرار کنيم، پس پوشيدن لباس همرنگ با رنگ مورد آزمايش در تسريع ايجاد ارتباط مؤثر است .
رنگهايي که براي لباس رو انتخاب مي کنيد، به طور مستقيم و غيرمستقيم بر رفتار شما تأثير می گذارد. از يک طرف بر رفتار شما و از طرف ديگر بر رفتار افرادي که با آنها برخورد مي کنيد. آنها مطابق با رنگي که لباستان دارد، واکنش نشان مي دهند. مثلاًٌ همه مي دانيم رنگ سياه ناخواسته انسان را از محيط اطراف جدا مي کند، چون درخشش رنگ سياه حاکي از انزواي مطلق است. سياه نمايانگر مرز مطلقي است، که در فراسوی آن زندگي متوقف مي شود .
به کساني که دربرقرار کردن ارتباط با ديگران مشکل دارند، توصيه مي کنيم تون هاي رنگ زرد را درلباسهايشان انتخاب کنند (بي دليل نيست که رنگ زرد نماد اداره ي پست، بزرگترين وسيله ارتباطی جامعه مي باشد) کسي که با لباس زرد از خانه خارج مي شود همين رنگ لباس امکان مصاحبت با ديگران را به او می دهد .
رنگهايي که در محيط زندگي و کار ما هستند نه فقط از راه ديدن بلکه به واسطه ي امواجي که ازخود ساطع مي کنند برما اثر مي گذارند. اينکه صبح ها و شبها اولين و آخرين نگاهمان به چه رنگي مي افتد. بسيار مهم است، مثلاً اگر موقع خواب به رنگ آبي نگاه کنيم، امواج رنگ آبی اثر آرام بخشي بر ما مي گذارد .

آبی ـ نماد روان

رنگ آبي احساس سرما را در ما به وجود مي آورد. ازنظر پزشکی اين رنگ به مفهوم انقباض است، بنابراين براي درمان تب مؤثر است و اغلب در درمان التهاب هاي پوستي به کار مي رود. فشارخون را مي توان به کمک رنگ آبي پايين آورد. هنگام بيماري و خستگي نياز به اين رنگ بيشتر مي شود .
اگر گردش خونتان منظم است و قلبتان هم ضعيف نيست مي توانيد در موقع سرماخوردگي با ملحفه اي آبي رنگ خود را بپوشانيد. همين طور پوشيدن لباس خواب آبي رنگ در پايين آوردن تب مفيد است .
توصيه مي شود اتاق خواب کساني که دچار اختلالات خواب هستند به رنگ آبي باشد، نور آبي روشن انسان را به خوابيدن ترغيب مي کند و سيستم عصب را عميقاً آرام مي نمايد، اين رنگ آمادگي مبارزه با سموم بدن را در ما بر مي انگيزد. با کمک رنگ لاجوردي مي توانيد گرفتگي هاي ناگهاني عضله و اضطراب را بر طرف کنيد .
نور آبي براي درمان رماتيسم (خاصيت خشک کردن ) و سردرد (آرامش بخش بودن ) ناراحتي هاي دوران بلوغ، التهابهاي پوستي و گرفتگي عضله مؤثراست. آبي رنگي است که احساس رضايت را در انسان به وجود مي آورد بااين حال اگر بيشتر رنگ به کار رفته در نقاشي آبي باشد، نشانه آن است که نقاش در حسرت داشتن آرامش و زير فشار عصبي است. اگردر نقاشي تعادلي از رنگهاي زرد و آبي باشد نشان از تعادل روحي و رواني نقاش دارد .
آبي رنگ محافظه کاري، معرفت، فداکاري، تفکر و درون نگري است، بنابراين آبي مشخصه افرادي است که با تلاش و کوشش به موفقيت مي رسند. با ديگران روابط مناسبي دارند و به ندرت کاري را بر اساس تمايلات آني خود انجام مي دهند، اما با دقت و مهارت آن را کنترل مي کنند، اين افراد مي توانند مديران و ورزشکاران توانايي باشند. علاقه مندان رنگ آبي افراد معقولي هستند و زندگي خود را نمونه مي دانند، هرچند ممکن است اين فرض درست نباشد .
تيپ هاي آبي افراد محتاط و با ثبات و غالباً قابل تحسين هستند و همه ي آنها به اين خصايص خود کاملاً آگاهند.
عدم علاقه به رنگ آبي نشانه ي شورش، احساس گناه و شکست و ناراحتي از پيشرفت هاي کساني است که احتمالاً به اندازه ي آنها تلاش نکرده اند. در حقيقت دوست نداشتن رنگ آبي باعث تأسف است، چرا که ممکن است نتيجه روان رنجوري يا حداقل غمي بزرگ باشد در صورت به کار بردن رنگ آبي با مکملش، نارنجي، نشاطي آرامش بخش در فرد ايجاد مي شود .

رنگ قرمز در روان شناسی

در روان شناسي رنگ قرمز به مفهوم اعتماد به نفس است، از اين رو در درمان ترس از اين رنگ بهره مي گيرند .
در رنگ درماني براي به جريان انداختن مجدد انرژي ذخيره شده بدن و افزايش گرماي آن از رنگ قرمز استفاده مي کنند .
رنگ قرمز به ويژه زماني که با زرد مخلوط مي شود، بدن را گرم مي کند و انرژي آن را بالا مي برد توجه داشته باشيد رنگ قرمز بيش از هر چيز باعث تحريک سرخرگها مي شود که سلامت و نشاط فراواني به دنبال دارد و در درمان سستي، بي حالي و افسردگي بسيار مؤثر است. با اينکه رنگ قرمز نشاط آور است، اما افراد با نشاط و سرزنده از رنگ قرمز بيزارند .
رنگ قرمز در درمان بيماريهاي خونی بسيار مؤثر است. مثلاً در درمان مسموميت هاي خونی، لباس هاي زيربيمار بايد براي مدت طولاني ـ تقريباً 2 تا 3 ماه رنگ قرمز خالص باشد و روزانه پانزده تا بيست دقيقه غرق تماشاي رنگ قرمزخالص شود، يا فکرش را روي رنگ قرمز متمرکز کند. «رونالد هانت » در کتابش به نام «هقت کليد رنگ درماني »اين پرتو را انرژي ساز و پدر سر زندگي و نشاط قلمداد مي کند. بنابرعقيده ي وي رنگ قرمز کريستال هاي نمک فريک را به آهن و نمک تجزيه مي کند، گلبولهاي قرمز خون آهن را جذب مي کند و نمک از راه کليه و پوست دفع مي شود، از اين رو قرمز مناسب ترين رنگ براي درمان کم خوني و کمبود آهن بدن است .
در موقعي که احساس کرديد بدنتان کمبود انرژي دارد و يا ضعف جسمي داريد، رنگ قرمز را درذهنتان تصور کنيد. به علاوه اگر تحت درمان بيماري خونی هستيد تا آنجا که امکان دارد از مواد غذايي قرمز رنگ مثل تربچه، آلبالو، کلم قرمز، لبو، توت فرنگي يا تمشک استفاده کنيد .
رنگ قرمز به جا به جايي مواد و هضم آنها کمک مي کند از اين رو در درمان يبوست مؤثر است .
در خونريزي هاي شديد يا جراحت هاي خارجي همراه با خونريزی و کم خونی در زنان، درمان با رنگ قرمز آهن خون را زياد مي کند؛ علاوه بر آن در عادات ماهانه شديد و يا به تأخير افتادن آن بيش از هرچيز تابش نور قرمز روي مهره هاي ستون فقرات يا شکم بسيار مفيد است .
در درمان با نور قرمز هموگلوبين خون زياد و گردش خون سريعتر مي شود، بنابراين در درمان کم خونی ها و اختلالات گردش خون درمان با رنگ قرمز توصيه مي شود .
«گوته »قرمز خالص را «ارغواني »مي داند. اصيل ترين رنگ قرمز از ريشه گياه روناس و در حقيقت از رنگدانه هاي آن به دست مي آيد .

رنگ زرد در روان شناسی

رنگ زرد بيشتر با روح و روان سروکار دارد، هم افراد عاقل و باهوش آن را انتخاب مي کنند، هم افراد عقب مانده ي ذهني. سروکار داشتن با رنگ زرد به ما کمک مي کند تا به مجهولات و اختلالات وجودمان پي بريم .
نيروي شفابخش رنگ زرد، بيانگر حالات زنانه اين رنگ است. رنگ زرد مي تواند حالات زنانه را در ما تقويت کند.
تيپ زرد به نوآوري، خلاقيت و حکمت علاقه مند است. اين تيپ معمولاً درون نگر، باريک بين و دربرابر دنيا و افراد با استعداد آن، معتقد به اصول است .
زرد در درمان افسردگي هاي عصبي به خوبي کارساز است و به عنوان درمان ضد افسردگي شناخته شده است. در درمان افسردگي با رنگ زرد معمولاً بدن واکنش هاي دفاعي چون سوزش چشم از خود بروز مي دهد، اما درست با همين تحريک چشم، سيستم عصبي نيز تحريک مي شود و به اين طريق تمام بدن نيرويش را براي مقابله با افسردگي فرا مي خواند، چون رنگ زرد سيستم عصبي را تحريک مي کند، اين رنگ را «خوراک اعصاب »ناميده اند. افراد پر جنب و جوش و عصبي که غده تيروئيد پرکاري دارند و دچار حمله هاي عصبي مي شوند، نبايد به مدت طولاني در معرض رنگ زرد باشند. رنگ زرد در کارهايي که تفکر و خلاقيت در آنها نقش دارد، سودمند است، از اين رو توصيه مي شود به ميز تحريرتان رنگ زرد بزنيد .
رنگ زرد فشارخون را بالا مي برد و ضعف معده و کليه را بهبود مي بخشد. اگر معده اي کم کار داريد براي تحريک آن مي توانيد بين پنجمين و ششمين دنده هاي قفسه سينه نور زرد بتابانيد يا در موضع، سنگ زرد بگذاريد .
رنگ زرد در درمان بيماريهاي پوستي و شفاف کردن پوست نيز مؤثر است .

منابع
کتاب رنگها و طبيعت شفابخش آنها ، مؤلف :کلاوس برند فلماز ،مترجم : شهنازآذرنيوش
کتاب رنگ ،نوآوري ،بهره وري ،تأليف مهندس فرزانه کارکيا (طراح صنعتي )
کتاب رنگ درماني ، نويسنده پاولين ويلز ،مترجم :مرجان فرجی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 5 =

مشاهده بیشتر