0

ارتباط چاقی و دردهای قاعدگی

ارتباط چاقی و دردهای قاعدگی

ارتباط چاقی و دردهای قاعدگی

همراه با بخش سلامت سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه شوید تا درباره ارتباط چاقی و دردهای قاعدگی بیشتر بخوانید.

ارتباط چاقی و دردهای قاعدگی

ممکن است خانم ها به دلایل مختلف دچار اضافه وزن شوند و این اضافه وزن را به علت تغییر متابولیسم (1) طبیعی قلمداد نمایند. اما علت را باید در مواردی پرخوری جستجو نمود زیرا تعدادی از خانم ها به دلیل مشکلات و تنش ها عاطفی، و یا گرفتاری های روزمره، و کاهش این موارد و استرس های خود تمایل به خوردن بی امان، و مصرف سیری ناپذیر، تنقلات و مواد خوراکی پیدا می کنند. قطعا ولع زیاد و مصرف اغراق آمیز مواد غذایی، زمینه عصبی دارد و این گروه از خانم ها فقط به عنوان کسب آرامش به آن پناه می برند.


موارد پیشنهادی


اما باید توجه داشت، که این رضایت و آرامش ناشی از پرخوری، مقطعی بوده و نمی تواند برای مدت طولانی، برای او آرامش دائمی را به همراه داشته باشد. اگر خانمی در ناراحتی ها و درگیری های دشوار زندگی به خوردن و نوشیدن روی آورد. تنها باعث ازدیاد و بالا رفتن وزن خود شده و باید منتظر عواقب به وجود آمده، پس از اضافه وزن باشد.

البته گروهی دیگر از خانم ها به هنگام کم خوری چاق می شوند زیرا عادت دارند مانند کودکان، لحظه به لحظه، از مواد غذایی مختلف، تنقلات زیانبخش و یا مواد قندی و کربو هیدرات های حجیم استفاده نمایند که این مسئله هم می تواند به عنوان یک مشکل جدی در این گروه تلقی شده و موجب اضافه وزن شود.

شاید خانمی دچار پرخوری ناشی از سندروم بوده و موقتا اضافه وزن پیدا نموده است و یا ابتدا دارای وزن سنگین بوده و وزن زیادش سبب عدم تعادل هورمونی او گردد. در صورت وجود داشتن هر یک از حالات فوق ولع برای خوردن تشدید شده و در نتیجه اضافه وزن بیشتری را در پی خواهد داشت.

در نهایت خانم ها در هر وضعیتی که باشند، و به هر میزانی که به وزن آنان اضافه شود، چربی اضافی، تبدیل به استروژن (هورمون زنانه ) می شود. مجموعه فعل و انفعالات فوق در بدن خانم های چاق، و بافت های چربی در بدن آنها، باعث تولید استروژن می گردد شکل این فعالیت را اینگونه می توان توضیح داد:

این فعالیت از راه تبدیل هورمون مردانه که از نظر بیولوژیکی غیر فعال است و آندروستن دیون (2) نامیده می شود انجام می گیرد. این هورمون به میزان زیادی در بدن زن چاق موجود است آندروستن دیون به عنوان پیشرو استروژن شناخته شده است، زیرا هورمونی است که استروژن از آن مشتق می شود آندروستن دیون در چربی بدن تبدیل به استروژن درونزا اندوژن (3) می شود. این استروژن ها ساخت بافت های بدن هستند، و با استروژنی که به وسيله تخمدان ها ترشح می شود متفاوت است. یکی از پیش استروژن های دیگر به نام استرون (4) که از کلسترول (5) به وجود می آید. آندروستن دیون را که مشتقی از کلسترول است. به استروژن فعال تبدیل می کند. به عبارت دیگر کلسترول که در بافت های چربی با غلظت بالایی وجود دارد فراهم آورنده ذخیره زیادی از استروژن است، که آن هم به نوبه خود بر آندروستن دیون اثر می گذارد. در نتیجه تولید مدام استروژن از بافت های چربی، استروژنی را که به وسيله تخمدان ها و به مقدار کمتر به وبس فوق کلیوی تولید می شود، بالا می برد.

بدیهی است خانم چاقی که استروژن بدنش بالا می باشد. دچار عدم تعادل هورمونی (استروژن و پروژسترون بیش از حد می شود. و عدم تعادل هورمونی باعث عدم دفع آب از بدن زن، و همچنین سبب تورم مغز و اضافه وزن می شود. به خاطر داشته باشید که این سه نشانه، از مهم ترین علائم شناخته شده استروژن اضافی در سندروم پیش از عادت ماهانه می باشد.

بنابراین خانم های چاقی که از سندروم رنج می برند، باید به این نکته توجه کنند که، رژیم غذایی منظم و ورزش می تواند سبب کاهش بافت های چربی و تعادل هورمونی گردد و با از بین رفتن چربی اضافی، بر سندروم های آزار دهنده غالب خواهند شد.

بهترین توصیه جهت کاستن دردها و از بین بردن سندروم برای این گروه، مصرف ترکیبی از رژیم غذایی سالم، توأم با ورزش و ویتامین ها می باشد. اما زنان چاق باید در درمان سندروم خود، به دو مسأله توجه داشته باشند.

١- معالجه بر اساس هورمون

۲-کاهش وزن


  1. متابولیسم Metabolism: به فرآیند شیمیایی گفته می شود که پس از جدب گوارش صورت می گیرد متابولیسم، سلول های بدن را قادر می سازد تا انرژی مواد غذایی را آزاد نمایند مادهای شیمیایی را به ماده ای دیگر تبدیل کند. (مثلا تبدیل آمینو اسیدها به پروتئین و مواد زائد را برای دفع آماده نماید.
  2.  آندروستن دیون androstenedione: نوعی هورمون استروئیدی آندروژنیک که از بیضه، تخمدان و قشر غده فوق کلیه ترشح می شود. از نظر متابولیک، به تستوسترون و آندروژنهای دیگر تبدیل می شود.
  3. اندوژن endogenous: درون زا، با منشاء داخلی، ایجاد شده در اثر عوامل موجود در یک عضو
  4. استرون Estrone: نوعی استروژن جدا سازی شده از ادرار زنان حامله، جفت انسان، روغن هسته خرما و منابع دیگر، که به صورت صناعی نیز تهیه می شود.
  5. کلسترول Cholesterol: بدن انسان نمی تواند بدون کلسترول اعمال حیاتی خود را انجام دهد این لیپید (چربی) واکس مانند، برای تولید هورمون های استروژن، تستوسترون، ویتامین D صفرا، چربی پوست، پوشش سلول های مغز و اعصاب توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد. (غلظت کلسترول در مغز بیشتر از قسمت های دیگر بدن است) کلسترول مورد نیاز بدن که در حدود هزار میلی گرم در روز است، در بد تولید می شود. البته تغذیه نیز در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم دیگر به این مقدار اضافه می کند. در ترین حالت کلسترول بین سلول های بدن و کبد مرتبا مبادله می شود. این کلسترول در سلول های بدن در نه با لیپوپروتئین می رسد. کلسترول می تواند در سرخ رگها رسوب نموده، باعث انسداد آنها و بالاخره سکته بشود.

مطلب مرتبط: سلامت زنان با غذاهای هورمون دار


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 1 =

مشاهده بیشتر