0

آیا کاهش وزن به کاهش زانو درد کمک می کند؟

آیا کاهش وزن به کاهش زانو درد کمک می کند؟

در این پست از مجله سلامت جیران قصد داریم به تاثیر کاهش وزن بر کاهش زانو درد بپردازیم. با بالا رفتن سن، ممکن است متوجه شوید که در پایان روز اغلب احساس درد می کنید یا حتی ممکن است صبح ها به سختی از رختخواب بیرون بیایید. در حالی که دلایل زیادی برای درد مفاصل وجود دارد، وقتی صحبت از زانوهای شما می شود، حمل وزن اضافی اغلب دلیل اصلی آن است.

دانشمندان ارتباط واضحی بین زانو درد و اضافه وزن ایجاد کرده اند. کاهش وزن اغلب می تواند به تسکین درد زانو کمک کند، به خصوص اگر بیماری زمینه ای نداشته باشید که باعث درد شود. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان به بیماران مبتلا به زانو درد می گویند قبل از اینکه اقدام به درمان دیگری کنند، وزن خود را کاهش دهند.

ما در مقالات گذشته بصورت کامل در مورد روشهای کاهش وزن صحبت کرده ایم و در صورت تمایل می توانید به این مقالات مراجعه نمایید.

چگونه حمل وزن اضافی می تواند باعث زانو درد شود

سه راه اصلی وجود دارد که اضافه وزن می تواند باعث درد زانو شود: افزایش فشار روی مفاصل زانو، سطوح بالاتر التهاب در بدن و سندرم متابولیک. کاهش وزن می تواند به هر یک از این مسائل کمک کند و به طور قابل توجهی درد زانو را کاهش یا حتی از بین ببرد.

اول اینکه وزن اضافی فشار زیادی را به زانوهای شما وارد می کند. به ازای هر 5 کیلوگرم وزن اضافی که حمل می کنید، نیروی وارد بر زانوهای شما 15 تا 20 کیلوگرم افزایش می یابد. به ازای هر کیلوگرم که از دست می دهید، 4 کیلوگرم از فشار روی زانوهای شما می کاهد.

هنگامی که شما حتی مقدار کمی از وزن خود را از دست می دهید، این فشار کاهش می یابد. با فشار کمتری به زانوهای خود، ساییدگی و پارگی کمتری روی مفاصل خود خواهید داشت. همچنین خطر ابتلا به استئوآرتریت (OA) یا همان آرتروز زانو را کاهش می دهد.

آرتروز زانو یک بیماری دژنراتیو مفاصل است که باعث درد و سفتی می شود زیرا غضروفی که مفاصل را تحت فشار قرار می دهد به مرور زمان فرسوده می شود. معمولا مفاصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات را درگیر می کند. بسیاری از افرادی که زانو درد دارند از آرتروز زانو رنج می برند که می تواند باعث درد، سفتی، حساسیت، از دست دادن انعطاف پذیری و سایر علائم شود. اضافه وزن یا چاقی یکی از عوامل خطر برای ابتلا به آرتروز است. حتی یک مطالعه نشان داد افرادی که چاق در نظر گرفته می شوند، 4 تا 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت در زانوهای خود هستند.

دوم، چاقی ممکن است سطح التهاب را در بدن افزایش دهد. التهاب با تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله آرتروز زانو مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی افراد وزن کم می‌کنند، نشانگرهای التهابی کاهش می‌یابند که اغلب باعث کاهش درد زانو و کاهش احتمال ابتلا به آرتروز زانو می‌شود.

سوم، افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند به مجموعه ای از شرایط به نام سندرم متابولیک مبتلا می شوند. این شرایط شامل دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی است. حتی شواهدی وجود دارد که آرتروز زانو ممکن است به عنوان بخشی از سندرم متابولیک باشد. اگر وزن کم کنید، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می دهید.

از لحاظ علمی واضح است که اضافه وزن با زانو درد مرتبط است. فشار بیش از حد و التهاب مرتبط با وزن اضافی اغلب منجر به آرتروز زانو می شود که می تواند باعث درد قابل توجه زانو شود. کاهش وزن یک راه عالی برای کمک به کاهش بخشی از این درد است.


موارد پیشنهادی


آیا با کاهش وزن، زانو درد از بین می رود؟

طبق یک مطالعه، کاهش وزن 5 کیلوگرمی می تواند پیشرفت آرتروز زانو را تا 50 درصد کاهش دهد. متخصصان اعتقاد دارند که اگر درد مفاصل ناشی از وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند علائم شما را با برداشتن مقداری از فشار از روی مفاصل کاهش دهد. کاهش 10 تا 20 درصد وزن بدن می تواند درد، عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

در سال 2018، مؤسسه ملی آرتریت و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوستی مؤسسه ملی سلامت (NIAMS) و مؤسسه ملی پیری (NIA) تجزیه و تحلیلی را از مطالعه 240 فرد مسن دارای اضافه وزن و چاقی منتشر کردند. محققان دریافتند افرادی که 20 درصد یا بیشتر از وزن بدن خود را از دست دادند، به میزان قابل توجهی التهاب کمتر و درد کمتری داشتند. آنها همچنین توانستند در یک آزمایش 6 دقیقه ای بیشتر از افرادی که 5 درصد وزن بدن خود را از دست داده بودند راه بروند.

این مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن اولین قدم عالی برای کاهش درد زانو است. برای برخی از افراد، کاهش وزن اضافی تنها چیزی است که برای کاهش قابل توجه درد زانوها لازم است. اما به خاطر داشته باشید که کاهش وزن باعث معکوس شدن آرتریت یا رشد مجدد غضروف نمی شود. با این حال، می تواند پیشرفت آرتریت را در مفاصل شما متوقف یا کاهش دهد و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

اگر درد زانو داشته باشیم چگونه می توانیم وزن کم کنیم؟

وقتی زانوهایتان درد می کند، نمی خواهید کار زیادی انجام دهید. ممکن است حتی نخواهید در اطراف خانه خود قدم بزنید، چه رسد به اینکه درگیر ورزش شدید باشید. این ممکن است شما را متعجب کند که دقیقاً چگونه می توانید تمام تمریناتی را که پزشکان برای کاهش وزن توصیه می کنند انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که تمرینات کم تاثیر زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید، حتی اگر درد دارید. شنا یک مثال عالی از یک ورزش بی خطر برای مفاصل است که احتمالاً باعث می شود مفاصل شما احساس بسیار بهتری داشته باشند.

اما برای کاهش وزن لازم نیست ورزش کنید. در واقع، بسیاری از افراد کمی ورزش می کنند و هنوز وزن کم نمی کنند. دلیل ساده است: بهترین راه برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی است.

ورزش برای سلامتی و تندرستی شما مهم است، اما در مورد کاهش وزن مهمترین چیز نیست. حتی اگر به دلیل درد زانو نتوانید ورزش کنید، باز هم می توانید وزن کم کنید. ایده آل شما می توانید کمک کنید.
زانو درد برای بیشتر افراد بخشی از افزایش سن است. اگر با وزن خود دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است متوجه شوید که زانوهای شما واقعاً درد می کند و انجام هر گونه فعالیت بدنی را برای شما سخت می کند. کاهش وزن می تواند به کاهش این درد کمک کند و به شما امکان می دهد دوباره از زندگی لذت ببرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نه =

مشاهده بیشتر